اجزاء ماشين (اجزای ماشین)، طبقه بندی و معرفی قطعات خودرو

اجزاء ماشين (اجزای ماشین) و طبقه بندی آنها عنوان مقاله ای است که در آن به تعریف اجزاء ماشین و انواع طبقه بندی آن خواهیم پرداخت.  اجزاء ماشين (اجزای ماشین) یعنی این که همه ماشین ها از اجزاء مختلفی تشکیل شده است. درست است که ماشین ها از نظر عملكردی ​​با هم تفاوت دارند، ولی از نظر ساختمان نقاط مشترک زیادی دارند. به همین دلیل به آن اجزاء ماشین گفته شده است. در ادامه به تعریف ماشین، اجزاء ماشین و طبقه بندی آن ها می پردازیم و در آخر مقاله به اجزای ماشین و معرفی قطعات اصلی خودرو خواهیم پرداخت.

در شکل زیر اجزای ماشین با تصویر را می بینید و معرفی اجزای ماشین را نیز در ادامه خواهیم داشت. همچنین اجزای ماشین به انگلیسی نیز در کنار آن ها درج شده است تا بتوانید در صورت نیاز برای اطلاع بیشتر در مورد هر کدام در گوگل سرچ کنید و کسب کنید.

نام قطعات خودرو با عکس را در ادامه خواهیم داشت.

برای آشنا شدن با انواع ماشین آلات صنعتی، روی عنوان مقاله انواع ماشین های صنعتی کلیک کنید و این مقاله را نیز مطالعه کنید.

اجزای ماشین و معرفی قطعات اصلی خودرو

تعریف ماشین

به سیستم های صنعتی که انرژی را به انرژی دیگر تبدیل می کنند، ماشین می گویند. به عنوان مثال موتور الكتريكي، ماشيني است كه انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل مي كند، در صورتي كه يك ژنراتور الكتريكي، انرژي مکانیکی را به انرژي الکتریکی تبديل مي كند.

مثلا در یک دستگاه ماشین تراش تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، باعث دوران سه نظام می شود و کار مورد نظر انجام می گیرد. ماشین ها برای برطرف ساختن نیاز انسان ها طراحی و ساخته می شوند و با توجه به اجزاء ماشين (اجزای ماشین) مختلف، هر ماشین، خود از ترکیب چند مکانیزم تشکیل می شود.

مكانيزم، به تنهايي يك ماشين محسوب نمي شود. برای مثال یک موتور یا دستگاه ماشین تراش، ماشین است، در صورتی که دستگاه اندازه گیری فشار (مانومتر) یک مکانیزم است (شکل 1).

پس در نتیجه مکانیزم دستگاهی است که فقط یک کار انجام می دهد. به عنوان مثال مکانیزم چرخ زنجیر، مکانیزم چرخ دنده و مکانیزم چرخ تسمه ​که هیچ کدام از آنها به تنهایی قادر به کار نیستند و باید حتما به صورت جفت عمل کنند و به همین علت مکانیزم نامیده می شوند، در حالی که چرخ دنده یا زنجیر به تنهایی اجزاء محسوب می شوند.

ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺎﺷﻴﻦ (اجزای ماشین)
شکل 1: سمت راست: مکانیزم مانومتر، سمت چپ: ماشین تراش

تعریف اجزاء ماشین (اجزای ماشین)

ماشین ها هر اندازه که از نظر عملكردی ​​با هم تفاوت داشته باشند، از نظر ساختمان نقاط مشترک زیادی دارند. همه آن ها از اجزاء مختلفی تشکیل شده اند که اجزاء ماشین نام گذاری شده اند. پس اجزاء ماشين مي تواند از قطعات بسيار ساده اي مانند (پیچ و فنر) يا از چند قطعه مانند بلبرينگ، کوپلينگ و کلاچ به وجود آید. بنابراین، اجزاء سازنده یا تشکیل دهنده یک ماشین را اجزاء ماشین می گویند. در شکل 2 چند نمونه از اجزاء ماشين را مشاهده مي كنيد.

ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺍﺟﺰﺍء ﻣﺎﺷﻴﻦ (اجزای ماشین)
شکل 2: نمونه هایی از اجزاء ماشین: الف) پیچ، ب) فنر، ج) کوپلینگ، ت) بلبرینگ، الف) صفحه کلاچ، ج) چرخ دنده

اجزاء ماشين (اجزای ماشین) و طبقه بندی آنها

همانطور که گفته شد، اساس ماشین ها از ترکیب اجزاء مختلفی، از جمله وسائل اتصال، اجزاء ارتباطی، حمل کننده بار و نمونه این ها تشکیل شده است. اجزاء ماشين و طبقه بندی آنها در حالت كلي اجزاء ماشين به هفت طبقه به شرح زير تقسيم مي شود:

اجزاء اتصال

دو یا چند قطعه را به هم وصل می کند (اتصال می دهد)، مانند جوش، لحیم، چسب، پرچ ها، پیچ ها، پین ها، خار ها و غیره.

اجزاء ذخیره کننده انرژی مکانیکی

این اجزاء یک انرژی مشخص را با تغییر شکل خود ذخیره می کنند و در صورت نیاز و مواقع لازم پس می دهند، مانند فنرها.

اجزاء حمل کننده

اجزایی هستند که قطعاتی مانند چرخ دنده، چرخ تسمه، چرخ زنجیر و نمونه این ها را روی خود حمل می کنند، مانند انواع شفت، اکسل و ﻣﺤﻮﺭﻫﺎ .

اجزاء تكيه گاهي

به طور كلي همه اجزايي كه حركت دورانی دارند، حمایت مي كنند، مانند یاتاقان های لغزشی و غلتشی و سطوح راهنما.

اجزا ارتباط

معمولا بین دو جزء رابطه محوری برقرار می کنند، مانند کوپلینگ ها و کلاچ ها.

اجزاء انتقال قدرت و حرکت

این اجزاء قطعات اصلی ماشین را تشکیل می دهند و انرژی ماشین را برای انجام کار انتقال می دهند، مانند مکانیزم چرخ های دندانه دار، مکانیزم چرخ و تسمه، مکانیزم چرخ و زنجیر و مکانیزم چرخ های اصطکاکی (شکل 3 ).

ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪﻱ ﺍﺟﺰﺍء ﻣﺎﺷﻴﻦ (اجزای ماشین)
شکل 3: نمونه هایی از طبقه بندی اجزاء ماشین

اجزاء ماشين خاص

شش مرحله بالا تقريبا در بيشتر سيستم ها به كار مي روند، به همين دليل قطعات عمومي اجزاء ماشين را تشکيل مي دهند، اما قطعاتي در صنعت وجود دارند كه در کنار قطعات عمومی در ساختمان بعضی از سیستم ها به کار می روند و نام اجزاء ماشين خاص به خود گرفته اند، مانند بعضي از اجزاء پمپ ها، قطعات سيلندر، پيستون، سوپاپ، شيرآلات و بادامك ها (شکل 4).

ﺍﺟﺰﺍء ﻣﺎﺷــﻴﻦ ﺧﺎﺹ
شکل 4: نمونه هایی از اجزاء ماشين خاص

اجزای ماشین (معرفی قطعات اصلی خودرو)

وقتی صحبت از قسمت‌های مختلف ماشین و کارهایی که انجام می‌دهند، چیزهای زیادی وجود دارد، اما داشتن اطلاعات کلی از اجزای اصلی و عملکردهای خودرو در وسیله نقلیه شما در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد.

اجزای ماشین برای رانندگی

شناخت اجزای ماشین و دانستن اسم اجزای ماشین، به رانندگان کمک می کند که هم طریقه نگهداری از آن ها را بلد باشن و هم این که بتوانند به شخصی که به عنوان مکانیک خودرو، ماشین را تعمیر می کند گفتن نام اجزای ماشین با مشکل آن در برطرف کردن آن کمک می کند. همچنین اگر به عنوان راننده نیز اسم قطعات را ندانید باید آموزش اجزای ماشین را از مکانیک خودروی خود یاد بگیرید. با این حال، حقیقت این است که برخی از دارندگان خودرو حتی قطعات اساسی یک خودرو را نمی شناسند. در ادامه برخی از مهم ترین و اساسی ترین قطعات خودرو را که باید در مورد آنها بدانید آورده شده است که عبارتند از:

  1. موتور
  2. باتری
  3. انژکتور سوخت
  4. دینام یا آلترناتور
  5. سیستم ترمز
  6. رادیاتور
  7. گیربکس
  8. کمک فنر
  9. شمع
  10. کمپرسور تهویه مطبوع خودرو
  11. کلاچ خودرو
  12. صدا خفه کن
  13. سیستم انتقال قدرت خودرو
  14. ایسیو (ECU)

موتور (Engine)

مهمترین قسمت زیر کاپوت یک وسیله نقلیه موتور است. اکثر وسایل نقلیه مدرن با موتورهای احتراق داخلی کار می کنند که مخلوطی از هوا و سوخت است و پیستون ها را به حرکت در می آورد و برای حرکت انرژی تولید می کند. موتورهای الکتریکی نیز وجود دارند که انرژی را در باتری های قابل شارژ ذخیره می کنند. ماشین شما چه موتور سنتی یا الکتریکی داشته باشد، بدون آن نمی تواند کار کند.

مقاله مرتبط:  روشهای ساخت کامپوزیت ها-بخش سوم

اجزای موتور ماشین یا خودرو

  • بلوک سیلندر: محفظه اصلی موتور که سیلندرها در آن قرار دارند.
  • سیلندر: فضای استوانه ای که پیستون در آن حرکت می کند.
  • سرسیلندر: قسمت بالایی موتور که محفظه احتراق را تشکیل می دهد.
  • پیستون: قطعه ای متحرک که در داخل سیلندر حرکت می کند و وظیفه آن متراکم کردن مخلوط هوا و سوخت و سپس فشرده سازی آن بعد از احتراق است.
  • میل لنگ: قطعه ای فلزی که به پیستون ها متصل است و حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند.
  • میل سوپاپ: قطعه ای فلزی که به سوپاپ ها متصل است و وظیفه آن باز و بسته کردن سوپاپ ها در زمان مناسب است.
  • تسمه تایم: تسمه ای که میل لنگ را به میل سوپاپ متصل می کند و حرکت میل لنگ را به میل سوپاپ منتقل می کند.
  • سوپاپ: دریچه ای که مسیر ورود هوا و سوخت به داخل سیلندر و خروج دود از آن را کنترل می کند.
مقاله مرتبط:  الیاف مورد استفاده در ساخت کامپوزیت‌ ها

برای مطالعه کامل در مورد موتور خودرو می توانید به مقاله موتور خودرو چیست، انواع و اجزاء آن با کلیک روی عنوان آن مراجعه کرده و بخوانید.

باتری خودرو (Battery)

باتری ماشین چندین کار مهم انجام می دهد، از جمله تامین برق وسیله نقلیه شما برای استارت هنگام روشن کردن آن می باشد. باتری ها همچنین تضمین می کنند که سایر اجزای الکتریکی در ماشین شما به درستی کار می کنند.

انژکتور سوخت (Fuel Injector)

انژکتور سوخت در ماشین های جدید است و مدل های قدیمی دارای کاربراتور می باشند. انژکتور سوخت را از مخزن سوخت به موتور برای حرکت با حداکثر کارایی آن منتقل می کند.

دینام یا آلترناتور (Alternator)

دینام وظیفه تولید برق را در یک خودرو بر عهده دارد. با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی در حین کار کردن خودرو، باتری شما را شارژ نگه می دارد. با شارژ مداوم باتری و شارژ نگه داشتن باتری در طول هر رانندگی یا سفر تمام اجزای الکتریکی خودرو به درستی کار می کند. علائم خرابی یا فرسودگی دینام مشابه علائم باتری است، از جمله کم نور شدن چراغ جلو و مشکل در استارت خودرو. نادیده گرفتن مشکلات دینام می تواند باعث مشکلات باتری شوند که به نوبه خود می تواند باعث در راه ماندن شما شود.

ترمز (Brakes)

نه تنها لنت ترمز، بلکه کل سیستم ترمز برای رانندگی ایمن بسیار حیاتی است. اگر چیزی در سیستم ترمز شما خراب شود، ممکن است در نهایت دچار حادثه شوید. پس ترمز ماشین شما برای کمک به کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه شما و همچنین نگه داشتن آن در زمان پارک در جای خود استفاده می شود. اکثر خودروها دارای سیستم ترمز دیسکی یا کاسه ای هستند. قطعات سیستم ترمز دیسکی شامل کالیپر، روتور و لنت می باشد. سیستم های ترمز کاسه ای از لنت ترمز و کفشک تشکیل شده است. همه این قطعات به مرور زمان فرسوده می شوند و هر گونه تغییر در نحوه صدا یا احساس ترمز شما باید باعث شود که آنها را بررسی کنید.

اجزای ماشین (معرفی قطعات اصلی خودرو)-ترمز

رادیاتور (Radiator)

موتور خودرو در هنگام کار گرمای زیادی ایجاد می کند، بنابراین منطقی است که یک سیستم خنک کننده برای مدیریت آن وجود داشته باشد. رادیاتور یکی از اجزای اصلی این سیستم است. این کار برای حذف گرما از طریق مایع خنک کننده قبل از بازگشت به موتور کار می کند. رادیاتور تضمین می کند که موتور شما بیش از حد گرم نمی شود و باعث افزایش کارایی و طول عمر می شود. شما می توانید با بررسی سطح مایع خنک کننده حداقل دو بار در سال به حفظ رادیاتور خود کمک کنید.

گیربکس (Transmission)

گیربکس که به عنوان جعبه دنده خودرو شناخته می شود، همان چیزی است که نیروی موتور را می گیرد و از طریق اجزای مختلف به چرخ ها منتقل می کند. گیربکس‌های دستی توسط راننده با استفاده از اهرم دنده در داخل خودرو کنترل می‌شوند، در حالی که گیربکس‌های اتوماتیک به هیچ ورودی مثل تعویض دنده از طرف راننده برای تعویض نیاز ندارند. تعویض روغن گیربکس در فواصل زمانی توصیه شده سازنده به شما کمک می کند تا این قطعه مهم را حفظ کرده و از فرسودگی آن جلوگیری کنید. برای این که تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک را متوجه شوید می توانید روی عنوان آن کلیک کنید و این مقاله را نیز بخوانید.

اجزای ماشین (معرفی قطعات اصلی خودرو)-گیربکس

کمک فنر (Shock Absorber)

کمک فنرها با به حداقل رساندن ضربه های موجود در مسیر، رانندگی شما را تا حد ممکن در حد پایدار نگه می دارند. اگر هنگام رانندگی در جاده‌های ناهموار احساس می‌کنید در حال اسب‌سواری هستید، کمک فنرهای شما ممکن است فرسوده یا آسیب ببینند. پس سیستم تعلیق در ماشین، به تثبیت آن در حین رانندگی کمک می کند. به این ترتیب، به صورت نرم و راحت احساس خوبی از سوار شدن به ماشین خواهید داشت و هر بار که به یک دست انداز یا شیب برخورد می کنید، به اطراف و بالا و پایین زیاد نمی پرید. قسمت های زیادی سیستم تعلیق را تشکیل می دهند و کمک فنرها نقش مهمی در این سیستم دارند. عملکرد اصلی کمک فنرها اطمینان از تماس لاستیک های شما با جاده است. این به شما امکان می دهد تا با خیال راحت و کارآمد رانندگی کنید. آنها همچنین به ترمزها کمک می کنند تا کار خود را انجام دهند و همیشه لاستیک ها را با سطح جاده در تماس نگه می دارند.

شمع (Spark Plug)

شمع خودرو ابزاری که سوخت را مشتعل می کند. بدون کارکرد صحیح شمع ها، ممکن است روشن کردن موتور یا کارکرد طولانی مدت آن برای شما دشوار باشد.

کمپرسور تهویه مطبوع خودرو (HVAC Compressor)

کمپرسور خودرو درست مانند واحدهای تهویه مطبوع خانه کار می کند. بسیار مهم است که کمپرسور خود را در شرایط کاری خوب به خصوص در فصل تابستان نگه دارید، در غیر این صورت در ماشین خود برشته خواهید شد.

کلاچ (Clutch)

کلاچ دارای ریشه لغوی آلمانی به معنی اتصال است و عمل قطع و وصل را انجام می‌دهد. به کلاچ، ککلاژ یا کلاج نیز گفته می شود. به کمک آن راننده هر وقت بخواهد، اتصال موتور را از جعبه‌ دنده جدا نماید استفاده می شود. یعنی تعویض دنده یا متوقف کردن خودروبدون خاموش شدن موتور را امکان پذیر می کند.

 صدا خفه کن (Muffler)

بخشی از سیستم اگزوز صدا خفه کن است که ممکن است بخش مهمی به نظر نرسد، اما در واقع چیزی بیش از یک لوله منتشر کننده گاز است. یعنی کمک می کند تا صدای ماشین شما به حداقل برسد و به آن اجازه می دهد بی سر و صدا کار کند.

سیستم انتقال قدرت خودرو (Transmission)

سیستم انتقال قدرت خودرو، موتور ماشین را به چرخ‌ ها متصل می‌ کند و به خودرو اجازه می‌ دهد تا چرخ‌ها را به حرکت درآورد.

ایسیو (ECU)

ایسیو به معنای واحد کنترل الکترونیکی (ECU) و مخفف Electronic Control Unit است. این قطعه در خودرو وظیفه کنترل یک عملکردی خاص را بر عهده دارد. ورودی، پردازش، خروجی و سیستم مدیریت انرژی از قسمت‌های ای سی یوها می باشند. برخی از خودروها چندین ECU دارند، در حالی که برخی از خودروها دارای یک ECU هستند که همه چیز را کنترل می‌کند. برای خواندن مقاله کامل ایسیو، تاریخچه و انواع آن روی ایسیو چیست کلیک کنید و آن را کامل مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی

اکنون که به عنوان راننده یا فرد علاقمند به خودرو برخی از مهم ترین و اساسی ترین قطعات خودرو یا اجزای ماشین را می شناسید، باید حین استفاده از خودرو مطمئن شوید که هر یک از آنها را به طور منظم بررسی می کنید و هرچه سریع تر مشکلات را تشخیص داده و در رفع آن تلاش می کنید، چرا که هر چه زودتر مشکل را تشخیص دهیم، رفع آن آسان تر نیز خواهد بود.

مقاله مرتبط:  اکستروژن فلزات و انواع آن

تاریخ انتشار: “16 آذر 1397”

تاریخ آپدیت: “19 اسفند 1402”


منابع:

uti

 wikipedia


مقاله تخصصی قبلی سایت ثبت آگهی تخصصم اینه – در مورد ورزشی و تناسب اندام (مقاله آمادگی جسمانی ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید. 

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با ارسال در 20 شبکه اجتماعی و وبلاگ سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

4.6/5 - (14 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.