طراحی و انواع آن

طراحی و انواع آن، مقاله ای است که در آن، انواع طراحی در هنر و صنعت را خواهیم شناخت. پیش طرح (اسکیس)، اتود (مطالعه اجزاء)، طرح خط خطی، روش خودکاری (اتوماسیون)، طراحی سرسری (غیر ارادی)، زیرکار سایه روشن دار، طراحی حالت (طراحی بدنطراحی به معنای دیزاین انواع روش های طراحی هستند که در این مقاله به صورت کامل آن ها را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

مثلا با استفاده از اسکیس می توان طراحی سایت را نیز به عنوان پیش طرح چندین و چند مدل طرح شده و از آن ها مدل نهایی و طرح نهایی که برای دیزان سایت خواهد شد را کد زنی کرده و استفاده کرد.

طراحی چیست؟

برای این که بدانیم طراحی و انواع آن چیست، اول باید تعریف طراحی را بدانیم. طراحی، یکی از اولین فعالیت هر هنرمند در روند پدید آوردن اثر هنری است. در مرحله ی طراحی، تغییر و تحولات ضروری «از اندیشه تا عمل» رخ می دهد. آنچه در طراحی اهمیت دارد جریان و روند خلق هنری یا شیوه ی هنرمندانه است. در آثار طراحان بزرگ، طراحی نه تنها منبعی از الهام هنرمندانه به شمار می آید که خود به ابزاری بیانگرانه بدل می شود. طراحی بیانگر ظرافت، خشونت، غم، شادی و به دیگر سخن، آینه ی تمام نمای مکنونات قلبی هنرمند است (تصویر ۱).

مقاله طراحی به معنای drawing چیست ؟

طراحی و انواع آن

طراحی و انواع آن به چند گروه تقسیم می شود؟

طراحی در ابتدا جزء وسایلی کمکی برای به تحقق رسیدن کار نهایی یا اثر هنری به شمار می آمد و نزد هنرمندان کار هنری مستقل تلقی نمی شد، امروزه اغلب طراحی ها مستقل بوده، نبوغ، سبک و روحیه ی خالق به گونه ای کامل و شخصی در آن نمودار می شود؛ از این رو، اهداف و عملکردها در ایجاد طراحی متفاوت بوده، می توان تمامی آنها را به دو گروه کلی تقسیم کرد:

گروه اول

این گروه شامل طرح های تمرینی طراحان شرقی از جمله ایرانی ها مانند مشق و تکرار حروف خوش نویسی که به منظور آمادگی ذهن و دست طراح انجام می گیرد. (تصویر 2 الف و ب) هم چنین آثاری که به مطالعه ی بخش ها و اجزای یک اثر نهایی مانند تابلو با مجسمه می پردازد. (تصویر 3) با طرح هایی که نشانگر نوعی روند و جریان خاص و جرقه های اولیه ی ایجاد و خلق یک اثر هنری یا حتی فنی هستند (تصویر 4 الف و ب).

طراحی به چند گروه تقسیم می شود؟
طراحی و نحوه تقسیم آن
چند گروه در طراحی داریم؟

نکته ی گفتنی در این طرح ها این است که آنها بیشتر در ارتباط با هنرهای دیگر ترسیم می شوند. این اثر نهایی ممکن است نسبت به طرح اولیه کاملا تغییر بیاید و با مواد و مصالح متفاوتی اجرا شده باشد (تصویر 5 الف و ب). طرح مقدماتی (تصویر 6) و طراحی های مطالعه (اتود تصویر 3) سبب می شود هنرمند شکل نهایی کارش را بهتر دریاید.

طرح مقدماتی در انواع طراحی
نوع طراحی: طرح مقدماتی

طراحی و انواع آن (گروه دوم)

این گروه به طور کلی شامل طرح هایی می شود که فقط با هدف ساخت طراحی، به مثابه ی یک کار هنری مستقل، انجام می گیرد، حتی اگر به موضوع و مفهوم خاصی اشاره نداشته باشد. این طرح ها، براساس حتی زیباشناختی طراح ساخته می شود. امروزه هنرمندان برای طراحی بسیار ارزش قائل اند، زیرا با توجه به تحولات گسترده در معنای طراحی، این هنر، اصل اساسی همه ی هنرهای تجسمی به شمار می آید.

مقاله مرتبط:  نکات و ابزارهای لازم آموزش طراحی و نقاشی با مداد برای مبتدیان

به طور کلی تعاریف متعددی که از طراحی داده شده تنها گویای بخشی از ویژگی های آن است. خطوط و نشانه ها، اساس طراحی هستند. خطوط و نشانه ها به وسیله ی اشیای متحرک و اثرگذار (قلم، زغال، مداد و …) و با دست طراح، کشیده می شوند، از این رو یک حالت حرکت در تمامی آثار طراحی مشهود است. گاه این حرکت آرام و روان بوده (تصویر 7) گاهی نیز تند، خشن و هیجانی است (تصویر 8). بر این اساس، طراح با توجه به شخصیت و روحیه ی خود به یکی از این نمونه ها گرایش دارد.

مقاله ابزارهای لازم آموزش طراحی و نقاشی را جهت شناخت بیشتر نکات آموزشی و ابزارهای مورد استفاده مطالعه کنید.

گروه دوم در انواع طراحی، ساخت طراحی
ساخت طراحی- ویلیام دکونینگ

انواع طراحی (اصطلاحات طراحی)

پیش طرح یا اسکیس (Sketch)، اتود یا مطالعه اجزاء (Study)، طرح خط خطی (Scribble drawing)، روش خودکاری یا اتوماسیون (Automatism)، طراحی سرسری یا غیر ارادی (Doodle)، زیرکار سایه روشن دار (Layin)، طراحی حالت یا طراحی بدن (Gestural drawing)، طراحی به معنای دیزاین (Design)، انواع طراحی هایی می باشد که اصطلاحا وجود دارند.

پیش طرح یا اسکیس (Sketch)

پیش طرح یا طرح کم پرداخت، عبارت است از نوعی طراحی اولیه، تند و مقدماتی (بدون ریزه کاری از یک ترکیب، یا بخشی از یک ترکیب، یا نمونه ای مقدماتی و غالبأ کوچک از یک نقاشی) که شناخت و تصور کلی از اثر در دست تهیه شکل می گیرد. پیش طرح، برای کار در اندازه ی کامل استفاده می شود؛ از این رو نباید آن را با مطالعه یعنی اتود یا مشق هنری اشتباه گرفت. پیش طرح نقاشی منظره، معمولا یادداشت های سریع و کوچک، برای مطالعه تأثیرات نور در یک صحنه ی خاص، یا حل مسایل هنری و ترکیب بندی با نورپردازی است و به این قصد تهیه می گردد که در آینده به آنها مراجعه شود. (تصویر 9)

مقاله مرتبط:  طراحی حالت چیست؟ طراحی فیگور (figure drawing) یا طراحی ژست بدن (Gestural drawing)

برای مطالعه بیشتر در مورد اسکچ یا اسکیس + نمونه تصاویر روی لینک زیر کلیک کنید و مطالعه کنید.

مقاله اسکچ یا اسکیس

سرفصل های مقاله اسکچ که می توانید مطالعه کنید عبارتند از:

پیش طرح یا اسکیس (Sketch) در طراحی

پیش طرح های برخی از هنرمندان بسیار با اهمیت تلقی می شوند و نوعی روان بودن و آزادی عمل در آنها وجود دارد که شاید در تابلوهای رنگی و تمام شده ی آنها مشاهده نشود (تصویر 10). دفتر پیش طرح، نوعی آلبوم کوچک است که در جیب جای می گیرد و برای ثبت آنی، از یک حالت خاص، همواره در دسترس است تصویر 11).

پیش طرح یا اسکیس (Sketch) مطالعه ابرها
دفترچه اسکیس طراحی چیست؟

اتود یا مطالعه اجزاء (Study)

اتود یا مطالعه اجزاء (Study)، عبارت است از طرح یا نقاشی ای از یک جزء، برای مثال بخشی از یک پیکره یا دست یا پارچه، به منظور مطالعه و استفاده از آن در یک ترکیب بندی بزرگ تر که آن را نباید با طرح کم پرداخت یا اسکیس اشتباه گرفت، زیرا مطالعه ی اجزا یا اتود ممکن است گاه اجرا با پرداختی کاملا دقیق داشته و تنها بخشی از یک ترکیب باشد (تصویر 3).

طرح خط خطی (Scribble drawing)

طراحی اسکریبل چیست؟

طراحی اسکریبل یا طرح خط خطی (Scribble drawing)، طرحی سریع از حالت بدن و موضوعات دیگر است که در آن ابزار طراحی از روی کاغذ برداشته نمی شود، در نتیجه، طراحی به خط خطی کردن کاغذ شباهت دارد (تصویر 12).

طرح خط خطی (Scribble drawing) در انواع طراحی- جاکمتی
طراحی اسکریبل یا طرح خط خطی (Scribble drawing)

روش خودکاری یا اتوماسیون (Automatism)

روش خودکاری یا اتوماسیون (Automatism)، یکی از شیوه های سوررئالیست ها برای طراحی است که در آن چشم را می بندند و به دست مجال می دهند تا آزادانه و فارغ از هدایت آگاهانه، به کار طراحی بپردازد (تصویر 13).

روش خودکاری یا اتوماسیون در انواع طراحی- اثر ژان- (Automatism)

طراحی سرسری یا غیر ارادی (Doodle)

طراحی سرسری یا غیر ارادی (Doodle)، طرحی است که طراح معمولا عامدانه طراحی نمی کند و بیشتر حالتی ناخودآگاه دارد مانند طرح هایی که هنگام صحبت های تلفنی کشیده می شوند یا طرح هایی که در حالتی کاملا ناخودآگاه حاصل خط خطی های بازی گونه باشد.

زیرکار سایه روشن دار (Layin)

زیرکار سایه روشن دار (Layin)، به طرحی می گویند که معمولا به صورت تک رنگ و با استفاده از رنگ های خنثی، برای مشخص ساختن تیرگی ها و روشنایی های نقاشی رنگ روغن، قبل از مرحله ی رنگ گذاری اجرا شود (تصویر 14).

زیرکار سایه روشن دار (Layin)- در نقاشی چیست؟

طراحی حالت یا طراحی بدن (Gestural drawing)

طراحی حالت یا طراحی بدن (Gestural drawing)، نوعی طراحی است که هنرمند به طراحی از حرکات و حالات بدن، برای شناخت بهتر و استفاده ی آن ها در کار مانند نقاشی، مجسمه سازی و نظایر آن، مشغول می شود (تصویر 15).

طراحی حالت یا طراحی بدن (Gestural drawing)- در انواع طراحی چست؟

طراحی به معنای دیزاین (Design)

واژه ی انگلیسی دیزاین (Design)، از واژهی ایتالیایی دی سیکنو (Disegno) و لغت فرانسوی دستن (Dessin) هر دو به معنای طراحی گرفته شده است. طراحی به معنای دیزاین به طور کلی دارای دو مفهوم جداگانه است. مفهوم نخست، بر روند سازمان دهی «عناصر بصری»؛ (خط، رنگ، بافت، سطح و مانند آن) با تکیه بر «اصول طرح» (تعادل، ریتم، تناسب، هماهنگی، وحدت و نظایر آن) دلالت دارد. بدین ترتیب، روندی است برای آفرینش هر کار هنری و سازمان دهی آن در حیطه ی هنرهای تجسمی (نقاشی، مجسمه سازی و …)، هم چنین معادلی است برای ترکیب بندی یا «کمپوزیسیون» در نقاشی. اما امروزه در معنای دوم و به طور کلی در اشاره به «هنر تجاری»، «طراحی صنعتی» و «گرافیک» با توجه به خصوصیات رنگ ها و معنی رنگ ها در کشورهای مختلف، به کار می رود و از آن به صورت قسمت اصلی مراحل ساخت، بازاریابی و فروش محصولات دارای تولید انبوه، یاد می شود.

مقاله مرتبط:  هنرهای کاربردی و هنرهای زیبا و انواع آنها

برای آشنا شدن با بحث دیزاین به صورت کاربردی و استفاده از آن در صنعت و هنر مقاله تفاوت drawing و Design در مهندسی و هنر را با کلیک روی عنوان آن بخوانید تا با این حیطه به صورت کاربردی تر آشنا شده و تفاوت ها را بیشتر بدانید.

سیر تحول دیزاین در غرب

برای رسیدن به این معنا و مفهوم، دیزاین با سیر تحول طولانی ای در غرب همراه بوده است. پیشینه ی این تحول، به زمان انقلاب صنعتی در اروپا و کشورهای غربی در اواخر قرن ۱۷ و اوایل قرن ۱۸ میلادی می رسد؛ یعنی حرفه و تولید محدود به تولید انبوه انجامید و این امر از طریق سازمان دهی مجدد کار و استفاده از نیروی ماشین حذف مراحل سنتی تولید کالا صورت گرفت. به تدریج مراحل دیزاین با طراحی محصول از مرحله ی ساخت آن جدا شد. این جدایی بدین معنا بود که هر محصول قبل از تولید، طراحی و برنامه ریزی شود که همین کار به حرفه ی خاصی منجر شد، یعنی، کار مشخصی که فقط شامل طراحی محصول بود و با مراحل تولیدی کالا چندان ارتباطی نداشت. به افرادی که چنین کاری را بر عهده دارند طراح صنعتی یا «دیزاینر» می گویند. (تصویر 16)

طراحی به معنای دیزاین (Design) چیست؟

اینستاگرام تخصصم اینه صفحه ای برای دیدن تکنولوژی های روز دنیا، نوآوری واختراع است،تا شما هم خلاق و نوآور شوید …

https://www.instagram.com/takhasosameine/


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

4.7/5 - (25 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.