انواع رپورتاژ آگهی که از کلمه انگلیسی Advertorial گرفته شده، در حالت کلی میتوان به دو دسته کلاسیک و جدید تقسیمبندی کرد. یعنی از دنیای چاپ و نشریات که به عنوان دنیای کلاسیک بودند تا دنیای اینترنت و سایت که به عنوان محلی جدید برای تبلیغات میباشند که در ادامه به همه موارد میپردازیم.
با توجه به این که کلا در جامعهها و کشورهای مختلف دید مثبتی به تبلیغ کالا یا خدمات مخصوصا به صورت مستقیم و انبوهی ندارند و فکر میکنند که محصول یا خدمات خوب، خود به خود باعث تبلیغ میشود، برای همین منتشر کردن متن، تصویر، اینفوگرافیک، ویدیو و… به شکل رپورتاژ (ریپورتاژ) آگهی، یکی از روشهای تبلیغهای موثر در عصر حاضر میباشد و میتواند بسیار مفید برای کسب و کارهای آنلاین و آفلاین باشد. در مقالههای قبلی در مورد این که رپورتاژ آگهی چیست و سایت خرید رپورتاژ آگهی و معیارهای ما برای انتخاب بهترین سایت جهت درج رپرتاژ را شرح دادیم که میتوانید با کلیک روی عنوان آنها مطالعه کنید.
پس رپورتاژ آگهی یک روش تبلیغ و بازاریابی غیر مستقیم، از طریق محتوای مناسب بوده و یکی از انواع مختلف بازاریابی هایی است که در دنیای دیجیتال وجود دارد تا خدمات و محصولات یک کسب و کار را به این شکل معرفی کند. در این میان نیز انواع سایتهای مختلف برای تولید محتوای تخصصی ، آژانسها و سایت دیجیتال مارکتینگ نیز ارائه خدمات تولید محتوا و نشر محتوای با کیفیت و مفید در سطح اینترنت را انجام می دهند.
جهت خرید رپورتاژ به ما از طریق واتساپ (۰۹۳۰۶۲۷۴۱۸۳) پیام بدین
تبلیغات بهتر است یا استفاده از انواع رپورتاژ آگهی ؟
شکی نیست که همه معمولا به دنبال یک روش مطمئن برای جذب مخاطبان هدف خود جهت شناساندن برند، خرید محصولات و استفاده از خدماتشان هستند و مطمئنا به این هم واقف هستید که با وجود رقبای مختلف داشتن وب سایت و تبلیغات فراوان صرف نمیتواند موفقیتی زیاد را برای شما مخصوصا در بلند مدت به ارمغان بیاورد.
همان طوری که در بالا نیز اشاره کردیم، خیلی از مردم به خاطر تبلیغات مستقیم و بیا اینو از من بخر، خسته شدهاند و معمولا با توجه به این که ایمیلهای اذیتکننده تبلیغاتی ارسال میشوند، اسام اسهای تکراری خستهکننده، پخش تبلیغات از رادیو، تلویزیون و… باعث بروز این اتفاق شده است و اصطلاحا تحت بمباران تبلیغاتی بیمحتوا قرار گرفتهاند.
منظور از بیان این موارد این نیست که دست از تلاش برای بازاریابی و فروش محصولات خود از طرق مختلف تبلیغاتی برداریم، چرا که میتوان با روشهای خلاقانه و غیر مستقیم محصولات خود را تبلیغ کنیم.
در این بین است که بحث تبلیغات و بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم پیش میآید.
بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) چیست؟
بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) یکی دیگر از انواع بازاریابیهایی است که در آن با توجه به این که بازار هدف شاید از قبل مشخص است برای مشتریان بالقوه یا بالفعلی که مشخص هستند تبلیغات ارسال میشود.
مثال 1 برای بازاریابی مستقیم
مثلا کتاب جدیدی در رشته فنی و مهندسی و مهندسی مکانیک در مورد انواع کولیس تصور کنید که جدیدا چاپ شده است و به ایمیل دانشجویانی که از قبل مشتری آن کتاب فروشی یا دانشگاه بودهاند فرستاده میشود و با توجه به این که این کتاب اگر واقعا کاربردی باشد مطمئنا دانشجویان نیز استقبال خواهند کرد. یا برای رشته مهندسی پلیمر کتابی در مورد انواع پلاستیک فرستاده شود و….
مثال 2 برای بازاریابی مستقیم
در مثالی دیگر برای خریداران جدید خودرو میتوانید با بازاریابی تلفنی، ابزارآلات مختلف را که کاربردی در ماشین هستند را به عنوان سایت فروش ابزار به آنها بفروشید.
مثال 3 برای بازاریابی مستقیم
در مثالی دیگر همه تبلیغات از طریق تلویزیون یا رادیو را میتوان برای این مورد و بازاریابی مستقیم ربط داد.
بازاریابی غیرمستقیم (indirect marketing) چیست؟
بازاریابی غیرمستقیم (indirect marketing) یکی از انواع روشهای بازاریابی میباشد که در آن محصولات و خدمات خود را به صورت غیر مستقیم تبلیغ میکنیم. رپورتاژ آگهی نیز به نوعی همان روش غیر مستقیم و از طریق یک محتوای مناسب میباشد.
مثال 1 برای بازاریابی غیرمستقیم و چگونه نوشتن رپورتاژ آگهی با استفاده از آن
مثلا اگر شما در کار طراحی و کارهای گرافیکی هستید که طراحی لوگو و برند را انجام میدهید، میتوانید از بسترهای مختلفی مثل سایت، شبکههای اجتماعی و… به صورت متن، صوت یا پادکست، ویدیو و… مطالبی را آماده کنید و در مورد اهمیت برندینگ صحبت کنید و از این طریق متناسب با مخاطب هدفتان در آخر این متن یا برنامه آموزشی، تبلیغ کار خود را به صورت غیر مستقیم داشته باشید.
مثال 2 برای بازاریابی غیرمستقیم و چگونه نوشتن رپورتاژ آگهی با استفاده از آن
در مثالی دیگر این که، میتوانید در کنار ورکشاپ نقاشی که برای سایت نقاشی رنگ و روغن (سایت آموزش نقاشی رنگ و روغن) خود دارید، علاوه از برگزاری کلاس آموزشی میتوانید سفارش تابلوی نقاشی رنگ روغن را نیز بگیرید و در کنار ورکشاپ فروشندهها و تولیدکنندههای بومهای مختلف، انواع قلم موها، رنگ روغنها و.. را در کنار آن شرکتهای مختلف در عنوانهای مختلف به فروش و مخاطب درست برسانند.
همچنین برای فروش و خرید تابلو نقره خود نیز میتوانید به صورت نمایشگاه فروش در گالریهای معتبر برگزار کرده و در کنار آن علاوه از فروش تابلوهای نقره، شرکتهای مختلف عرضهکننده مواد اولیه تابلوها اعم از نقره، قالبهای مختلف برای کار و… را ارائه دهند.
انواع رپورتاژ آگهی چیست ؟
رپورتاژ آگهی چاپی (رپرتاژ نوشتاری)
یکی از انواع رپورتاژهای قدیمی که از چندین دهه قبل وجود داشته است، رپورتاژهای چاپی در انواع روزنامهها، مجلههای مختلف، نشریات علمی، تخصصی و فنی و… میباشد. این ایده از آن جایی نشات گرفته است که روزنامهها و مجلات مختلف باید یک سری حرفی تازه چه از نظر علمی و تخصصی برای تجار، صاحبان کارخانهها و…، فروش محصول و خدمات خود را میخواستند و چه از نظر سیاسی برای سیاسیون جهت تبلیغ خود و حزب خود استفاده می کردند. یعنی هر دو طرف ناشر و تبلیغدهنده جهت کسب درآمد برای ناشر و کسب سود برای تبلیغدهندهها و مهمترین قسمت آن جذب خوانندگان جهت خرید یا استفاده از خدمات بود و در واقع یک بازی برد برد در علم بازاریابی، فروش و دنیای اقتصاد میباشد.
ولی با ظهور اینترنت و دنیای دیجیتال، نشریات چاپی و طرفداران آن کم و کمتر شدند و محبوبیت کمتری مخصوصا در بین نسل جوان داشتند. از طرفی اگر یک روزنامهای به صورت محلی و در کشور نیز توزیع میشد میتوان گفت که بازار هدفی که داشت به مراتب از دنیای اینترنت کمتر بوند. مثلا شما فرض کنید یک مغازه فروش محصولات شوینده و بهداشتی در یک خیابان را دارید که محدود به یک محله و خیابان است و مشتریان شما هم به همان نسبت و به آن موقعیت محدود خواهند بود، اما در دنیای دیجیتال و اینترنت و سایتهای اینترنتی، مشتریان شما میتوانند به شرط قیمتهای رقابتی از کل ایران باشند و به این ترتیب بازار خود را بزرگتر خواهید کرد و از این رو این مهمترین دلیل استقبال تبلیغکنندگان و گرایش آنها به دنیای اینترنت و دنیای وب و رپورتاژ آگهیها در سایتهای مختلف شد.
به همین دلیل است که به این نوع آگهی چه در روزنامهها و مجلات و چه سایتهای مختلف رپرتاژ نوشتاری یا متنی نیز میگویند.
رپورتاژ آگهی تصویری و ویدیویی
از دهههای قبل رادیو و تلویزیون نیز مثل رپورتاژهای چاپی نقش پر رنگی در تبلیغات داشته و در حال حاضر نیز دارند. چرا که عکس، صدا، تصویر و متن میتواند همراه باشد و بهترین تاثیر را با آهنگهای مختلف روی مخاطب بگذارد.
اما در این میان رپورتاژ آگهی تصویری و ویدیویی که در سایتها و شبکههای اجتماعی و در دنیای دیجیتال منتشر میشوند نیز میتواند شامل عکس، اینفوگرافیکها و ویدیوهای مختلف باشند.
یعنی باید با کمک المانهای گرافیکی و متن با درست کردن تصاویر جذاب از محصولات و خدمات مخاطب هدف را به خرید یا عملی ترغیب بکنید.
همچنین با ویدیوهای مختلف و انتشار آنها درشبکههای اجتماعی و سایتهای پر بازدید از طریق تبلیغات نیز میتوانید کسب و کار خود و برند خود را به خوبی معرفی کنید.
رپورتاژ آگهی تبلیغاتی
رپورتاژ تبلیغاتی (رپورتاژ آگهی) چیست؟
رپورتاژ تبلیغاتی یا رپورتاژ آگهی نیز به این مورد گفته میشود که میتواند با بیان مشکلی از منطقه، شخص، دستگاه، وسیله نقلیه و… استفاده کرده و به شکلی مستقیم و غیر مستقیم محصول را تبلیغ کرد. البته رپرتاژ آگهی یا تبلیغاتی معمولا به صورت نامحسوس و غیر مستقیم بیان میشود و برعکس در رپورتاژ خبری میتوان به صورت مستقیم نیز رپورتاژ را آماده کرده و در سایتهای تخصصی یا عمومی با توجه به موضوع سایت، محصول و خدمات ارائه کرد.
مثال 1 برای رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ تبلیغاتی و چگونه نوشتن متن آن
مثلا اگر شرکت خودروسازی هم ماشین با دنده معمولی یا دستی تولید می کند و هم جدیدا خودرویی کاملا دنده اتومات را تولید کرده است میتواند در مقالهای جامع تحت عنوان تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک در خودروها را به صورتی مقایسه کند که هم محصولات خود را شامل شود و هم این که با رقیبانی که هنوز تولید نکردهاند یا آپشنهای خودروهای آنها کم است؛ میتوانند محصول خود مقایسه کرده و غیر مستقیم آن را تبلیغ کنند.
مثال 2 برای رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ تبلیغاتی و چگونه نوشتن متن آن
در مثالی دیگر میتوان به بد بودن آب یک منطقه که بدون تصفیه کامل به مصرف خانههای آن منطقه میرسد اشاره کرده و هوشمندانه دستگاه تصفیه آب با برند خاص یا با برندهای مختلف را برای فروش درج کرد که در این حالت مشکلی از مخاطب نیز حل خواهد شد و در صورت نیاز به محصول شما آن را با مراجعه به سایت شما تهیه خواهد کرد.
مثال 3 برای رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ تبلیغاتی و چگونه نوشتن متن آن
در مثالی دیگر، بررسی یک محصول یا خدمت از نظر مزایا و معایب نیز در سایتهای مختلف میتواند نوع مناسبی از رپورتاژ نویسی باشد تا محصول یا خدمات خود را به این طریق معرفی کنید.
مثلا اگر شرکتی سازنده پله برقی است میتوانید در مقالهای جامع انواع پله برقی همراه با کاربرد، دسته بندیها، معایب و مزایای آنها معرفی کنید و در آخر مقاله به خود به عنوان شخصی که این کاره هستید و در این زمینه متخصص، معرفی کنید.
روی عنوان زیر کلیک کنید و مقاله را ببینید
در مثالی دیگر میتوانید به عنوان سازننده چیلرهای صنعتی، تجاری و مسکونی باشید و مثل پله برقی در مقالهای جامع خود را در انتهای مقاله معرفی کنید.
روی عنوان زیر کلیک کنید و ببینید
رپورتاژ آگهی خبری
رپورتاژ خبری چیست؟
رپرتاژ خبری نیز معمولا در سایتهای خبری و شبکههای اجتماعی مرتبط به آن منتشر میشود که با توجه به این که خبر رسانی و رپرتاژ آگهی در این جا بیشتر معنی پیدا میکرد که در زمانهای قدیم در نشریات چاپی بودند، میتوان به صورت مستقیم نیز به صورت خبری، گزارشی را تهیه کرده و آن را منتشر کرد.
مثال 1 برای رپورتاژ خبری و چگونه نوشتن متن آن
مثلا اگر شرکتی سازنده انواع ماشین آلات صنعتی است میتواند توسط یک خبرگزاری مصاحبهای انجام داده و آن را در قالب گزارشی برای ساخت انواع سی ان سی (CNC) که برای سی ان سی ان سی تراش خود قابلیتی متفاوت را طراحی و ساخته است را به عنوان گزارش و خبر در رسانه منتشر کند و در آخر مقاله هم به سایت خودش به عنوان سایت فروش دستگاههای صنعتی لینک دهد.
مثال 2 برای رپورتاژ خبری و چگونه نوشتن متن آن
در مثالی دیگر میتوان در مورد سایت خدمات تعمیر و نصب اشاره کرد که میتواند خدمات تعمیری جدید خود را در قالب مقالهای مثلا تعمیر یخچال، تعمیرات تخصصی انواع بردهای الکترونیکی، تعمیر ژنراتور دیزل و موتوربرق، تعمیرات تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و … را به عنوان سایت تعمیر و نصب کسب و کار و برند خود را معرفی نماید.
ویژگیهای رپورتاژ قوی، جذاب و خوب چیست ؟
وقتی در قالب مطلبی مفید سعی در برقراری ارتباط با مخاطبان خود با انواع رپورتاژ آگهی را داشته باشیم که مثلا مخاطب هدف از خواندن مقالات مرتبط به کسب و کار خود لذت ببرد، نکتههای آموزشی و کاربردی برای محصولات یا خدمات مختلف را در سایت ما یا مقاله رپورتاژ آگهی ما در سایتهای دیگر را ببیند، ارائه آگاهی و دانشی جدید به مخاطب هدف از طریق محتوای خوب را خواهیم داشت و میتوانیم در سایت خود مخاطب را به صورت هدفمند از طریق گرفتن ایمیل، شماره موبایل و… جمعآوری کرده و در زمانهایی که مطالب جدید مثل انواع مقالات منتشر میکنید را اطلاع دهید یا این که محصولات جدیدی را به مجموعه خود اضافه کردهاید میتوانید از این طریق مخصوصا در ایامی که تخفیف دارید مشتری را با سفارش رپورتاژ آگاه کنید و بازار کسب و کار خود را از طریق رپورتاژ آگهی خوب بیشتر کنید.
در رپورتاژهای تبلیغاتی در سایتهای دیگر در آخر مطالب خود میتوانید با یک کال تو اکشن (Call To Action) مناسبی مخاطب را دعوت به اقدام عملی از طریق قرار دادن شماره تماس یا گرفتن کد تخفیف و… نیز کنید که در آینده در این مورد نیز مقاله ای جامع خواهیم داشت.
پس در یک جمعبندی، ویژگیهای رپورتاژ آگهی قوی، جذاب و خوب عبارتند از:
- تعداد کلمات و پاراگرافبندی خوب برای خسته نشدن خواننده
- عنوانی مناسب و پر سرچ را انتخاب کنید.
- مقدمهای بنویسید که به جذب مخاطب کمک کند و تا آخر آن را بخواند.
- همانطوری که بالا نیز گفته شد، رپورتاژ آگهی را به صورت غیر مستقیم جهت تبلیغ محصول و خدمات خود بنویسید.
- شناسایی پرسونا و مخاطب هدف و دانستن لحن آن بسیار مفید خواهد بود.
- بهترین لحن نوشتاری، نوشتن متن به زبان و لحن سایت منتشرکننده می باشد.
- متن رپورتاژ به گونهای باشد که درد یا مشکلی از مخاطب را بر طرف کند.
- منحصر بفرد بودن محتوا
- صداقت در گفتار از نظر ویژگیهای ارائه شده، نحوه ارسال و… برای محصولات و خدمات
- پرداختن به نقاط قوت محصولات یا خدمات شما، حتی در حالت مقایسهای با رقبا
- مثبت نوشتن و انتقال حس خوب به مخاطب جهت استفاده از محصولات و خدمات شما
- و…
مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینه – فنی و مهندسی – مهندسی مکانیک (مقاله تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک در خودرو) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.
جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.
برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.
اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست