نظارت بر عملکرد مدیران شرکت بامسئولیت محدود

تماس بگیرید

درخواست شما در حال پردازش است ، لطفا چند لحظه صبر کنید ....

اطلاعات اضافی

نوع محصول/خدماتخدمات

مطابق ماده 104 قانون تجارت شرکت بامسئولیت محدود به وسیله ی یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیرموظف که از بین شرکاء یا از خارج برای مدت محدود یا نامحدودی معین می شوند اداره می گردد و همچنین مطابق ماده 105 همان قانون مدیران شرکت کلیه ی اختیارات لازمه را برای نمایندگی و اداره ی شرکت خواهند داشت مگر این که در اساسنامه غیر این ترتیب مقرر شده باشد. هر قرارداد راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است.

نظارت بر عملکرد مدیران شرکت بامسئولیت محدود

هر شرکت بامسئولیت محدود که عده ی شرکای آن بیش از دوازده نفر باشد باید ددارای هیئت نظار بوده و هیئت مزبور لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکاء را تشکیل دهد. هیئت نظار باید بلافاصله بعد از انتخاب شدن تحقیق کرده و اطمینان حاصل کند که دستور مواد 96 و 97 رعایت شده است. هیئت نظار می تواند شرکاء را برای انعقاد مجمع عمومی فوق العاده دعوت نماید. مقررات مواد 165 – 167 – 168 و 170 در مورد شرکت های بامسئولیت محدود نیز رعایت خواهد شد.

چنانچه در مقالات پیش عنوان گردید، روش های نظارت بر عملکرد مدیران و اداره شرکت در شرکت های سهامی عام و خاص و تعاونی از شرکت مختلط سهامی و شرکت بامسئولیت محدود متفاوت است. در شرکت های سهامی عام و خاص و تعاونی بازرس یا بازرسین وظیفه نظارت بر عملکرد مالی و غیرمالی مدیران شرکت را دارد اما در شرکت هایی همچون شرکت بامسئولیت محدود اگر از حد نصاب قانونی بیشتر باشد هیات نظار وظیفه نظارت بر عملکرد مدیران شرکت را دارد بنابراین هیات نظار وظیفه این نظارت را دارد که تشکیل آن مشروط به وجود حد نصاب قانونی شرکاء است یعنی اگر عده شرکای شرکت با مسئولیت محدود کمتر از دوازده نفر باشد موضوع تشکیل هیات نظار منتفی می باشد پس شرط اساسی برای ایجاد هیات نظار این است که حداقل تعداد شرکاء دوازده نفر باشد.

نکته دیگر این که اگر تعداد شرکاء دوازده نفر یا بیشتر باشد تشکیل هیات نظار الزامی است و مدیران شرکت نمی توانند به بهانه عدم نیاز به نظارت و یا عدم انجام معاملات تجاری این الزامی قانونی را نادیده بگیرند.

{لطفا} امتیاز بدین
شناسه آگهی : 5705a6308a0c857a

نظرات