واشر زدن خودرو (علل، علائم و روش های پیشگیری و رفع عیب)

واشر زدن خودرو یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای هر خودرو و راننده‌ای پیش بیاید.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که واشر سرسیلندر  به عنوان یکی از اجزاء ماشين (اجزای ماشین) بین بلوک موتور و سرسیلندر به درستی عمل نکند و باعث نشت مایع خنک‌کننده یا روغن به داخل محفظه احتراق شود.

واشر زدن خودرو ممکن است به طور ناگهانی و بدون هشدارقبلی برای شما به وجود بیاید.

این مشکل می‌تواند عواقب جدی برای ایمنی و عملکرد خودرو داشته باشد، بنابراین شناخت علت، علائم و دلایل آن و همچنین انجام روش‌های جلوگیری ضروری است.

در این مقاله، به طور کامل به بررسی واشر زدن خودرو، علل، علائم، روش‌های پیشگیری و رفع عیب آن می‌پردازیم.

واشر زدن خودرو (علل، علائم و روش های پیشگیری و رفع عیب)

منظور از واشر زدن خودرو چیست؟

واشر سرسیلندر یک قطعه نازک و آب‌بندی کننده است که بین بلوک موتور و سرسیلندر قرار می‌گیرد. این واشر وظایف مهمی دارد که عبارتند از:

  • جلوگیری از نشت مایع خنک‌کننده و روغن به داخل محفظه احتراق: واشر سرسیلندر با ایجاد یک مهر و موم کامل بین بلوک موتور و سرسیلندر، از نشت مایع خنک‌کننده و روغن به داخل محفظه احتراق، جایی که احتراق رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند.
  • حفظ فشار داخل محفظه احتراق: واشر سرسیلندر همچنین به حفظ فشار داخل محفظه احتراق کمک می‌کند که برای احتراق کامل سوخت و تولید حداکثر قدرت موتور ضروری است.
  • جلوگیری از مخلوط شدن مایع خنک‌کننده و روغن: ضمنا واشر سرسیلندر از مخلوط شدن مایع خنک‌کننده و روغن موتور که می‌تواند به موتور آسیب برساند نیز جلوگیری می‌کند.

علت واشر زدن یک ماشین چیست؟

دلایل مختلفی می‌توانند باعث واشر زدن خودرو شوند که از جمله این موارد عبارتند از:

  • گرم شدن بیش از حد موتور (مقاله موتور ماشین (موتور خودرو) و انواع آن ): گرم شدن بیش از حد موتور یکی از شایع‌ترین علل واشر زدن خودرو است. زمانی که موتور بیش از حد گرم می‌شود، واشر سرسیلندر می‌تواند تحت فشار قرار گرفته و از بین برود.
  • خرابی سیستم خنک کننده: سیستم خنک کننده موتور وظیفه خنک نگه داشتن موتور را بر عهده دارد. اگر سیستم خنک کننده به درستی کار نکند، موتور می‌تواند بیش از حد گرم شده و منجر به واشر زدن ماشین شود.
  • استفاده از روغن نامناسب: استفاده از روغن نامناسب یا کمبود روغن می‌تواند به موتور آسیب برساند و باعث واشر زدن شود. (مقاله کاربرد گریس های skf lgmt 3 در تجهیزات خودرو را نیز در رابطه با گریس ها مطالعه کنید.)
  • ترک خوردن یا آسیب دیدگی واشر سرسیلندر: واشر سرسیلندر ممکن است به دلیل فرسودگی، ضربه یا سایر عوامل نیز آسیب ببیند و از بین برود.
  • نصب نادرست قطعات یا فشار ناصحیح در نصب قطعات: نصب نادرست قطعات یا فشار ناصحیح در نصب قطعات نیز می‌توانند منجر به واشر زدن خودرو شوند.

علائم واشر زدن خودرو چیست؟

علائم واشر زدن خودرو عبارتند از:

  • خروج دود سفید از اگزوز: دود سفید از اگزوز می‌تواند نشانه‌ای از نشت مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق باشد.
  • کاهش سطح مایع خنک‌کننده: اگر سطح مایع خنک‌کننده به طور مداوم کاهش می‌یابد، ممکن است واشر سرسیلندر از بین رفته باشد.
  • مخلوط شدن مایع خنک‌کننده با روغن (آب روغن قاطی کردن): اگر مایع خنک‌کننده با روغن موتور مخلوط شده باشد، می‌تواند نشانه‌ای از نشت واشر سرسیلندر باشد.
  • گرم شدن بیش از حد موتور: گرم شدن بیش از حد موتور می‌تواند نشانه‌ای از نشت واشر سرسیلندر باشد.
  • افت قدرت موتور: نشت واشر سرسیلندر می‌تواند باعث افت قدرت موتور شود.
  • صدای غیرمعمول از موتور: وجود نشتی واشر سرسیلندر ممکن است باعث ایجاد صدای غیرمعمول از موتور شود.
  • دیگر علائم: واشر زدن ماشین ممکن است شامل لغزندگی یا لرزش در زمان افزایش سرعت خودرو، صداهای غیرعادی در زمان تغییر دنده، عدم پاسخگویی مناسب در هنگام دور زدن، یا احساس لغزندگی در ترمز کردن باشد.

دلایل واشر زدن خودرو چیست؟

دلایل مختلفی می‌توانند باعث واشر زدن خودرو شود که این موارد عبارتند از:

  • رانندگی در ترافیک سنگین: رانندگی در ترافیک سنگین می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و واشر زدن شود.
  • کشیدن بار سنگین: کشیدن بار سنگین مثل یدک کردن ماشین و بار زدن زیاد خودرو می‌تواند موتور را تحت فشار قرار داده و باعث واشر زدن شود.
  • عدم تعویض روغن به موقع روغن: عدم تعویض روغن به موقع می‌تواند به موتور آسیب برساند و باعث واشر زدن شود.
  • استفاده از ضد یخ نامناسب: استفاده از ضد یخ نامناسب می‌تواند به سیستم خنک کننده موتور آسیب برساند و باعث واشر زدن شود.
  • عوامل مکانیکی: عوامل مکانیکی مانند فشار نامناسب در نصب و مونتاژ قطعات، ترک خوردن قطعات یا سایش زیاد در اتصالات می‌توانند منجر به واشر زدن خودرو شوند.
  • عوامل محیطی: عوامل محیطی نظیر تغییرات دمایی یا رطوبت هوا در برخی مناطق نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند.

روش های جلوگیری از واشر زدن ماشین چیست؟

برای جلوگیری از واشر زدن خودرو می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید که عبارتند از:

  • چک کردن مرتب سطح مایع خنک کننده: به طور مرتب سطح مایع خنک کننده را چک کنید و در صورت نیاز به ماشین خود مایع خنک کننده با کیفیت اضافه کنید.
  • بررسی سیستم خنک کننده به طور مرتب: سیستم خنک کننده را به طور مرتب توسط یک مکانیک ماهر بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • از روغن مناسب استفاده کنید: از روغن مناسب برای موتور خود استفاده کنید و به طور مرتب آن را تعویض کنید.
  • از ضد یخ مناسب استفاده کنید: از ضد یخ مناسب برای آب و هوای منطقه خود استفاده کنید.
  • از رانندگی در ترافیک سنگین و کشیدن بار سنگین خودداری کنید: تا حد امکان از رانندگی در ترافیک سنگین و کشیدن بار سنگین خودداری کنید.

تشخیص واشر زدن خودرو

تشخیص قطعی واشر زدن خودرو نیاز به بررسی توسط یک مکانیک ماهر دارد.

مقاله مرتبط:  فناوری mps چیست؟

با این حال، مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا می‌تواند دلیلی برای مراجعه به مکانیک و بررسی دقیق‌تر موتور باشد.

نتیجه گیری و جمع بندی

واشر زدن خودرو می‌تواند یک مشکل جدی باشد که به موتور آسیب برساند.

مراقب علائم واشر زدن باشید، در صورت مشاهده هر یک از علائم واشر زدن، فورا به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

مقاله مرتبط:  اجزاء ماشين (اجزای ماشین)، طبقه بندی و معرفی قطعات خودرو

همچنین با رعایت نکات پیشگیرانه ذکر شده در این مقاله، می‌توانید از واشر زدن خودرو خود و هزینه‌های بالای تعمیر آن جلوگیری کنید.


منابع:

firestonecompleteautocare.com/blog/maintenance/blown-head-gasket-causes
automovill.com/blog/head-gasket-failure


مقاله تخصصی آموزشی قبلی سایت آگهی تخصصم اینه – در زمینه فنی و مهندسیمهندسی کشاورزی (مقاله کاربردهای فناوری هسته ای در علوم مختلف ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

مقاله مرتبط:  ماشین چیست؟

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در 20 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

instagram.com/takhasosameine

ineft

5/5 - (1 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“13 اردیبهشت 1403” 11:33 ق.ظ