تکنولوژی تولید پالتروژن منحنی

تکنولوژی تولید پالتروژن منحنی

 

کامپوزیت و روش های تولید آن

در روزهای اولیه تولید کامپوزیت، مواد برای ساخت قطعات پلاستیکی / کامپوزیت تقویت شده با الیاف، به صورت قالبی با دست گذاشته شدند، لایه گذاری دستی در صنایع هنوز هم رایج است. اما فرآیندهای خودکار به خصوص پالتروژن، رشته پیچی، automated tape layup (ATL) و … در طول راه برای جایگزینی یا ساده سازی عملیات دستی توسعه یافته اند.

پالتروژن و خصوصیات آن

پالتروژن یکی از اولین فرآیندهای خودکار برای تولید کامپوزیت می باشد. اولین اختراع در این مورد در سال 1959 توسط W. Brandt Goldsworthy می باشد. پالتروژن یک فرآیند اتوماتیک با کنترل کامپیوتری برای تولید پیوسته می باشد. سطح مقطع ثابت، پروفیل های تقویت شده کامپوزیت با سرعت زیاد، تولید مداوم و بدون درنگ و همچنین برش های به طور قابل اعتماد با پیش برنامه ریزی شده انجام شده می توان داشت.

مقاله مرتبط:  آلیاژهای حافظه دار

اگرچه مدل های اولیه دارای تنها تقویت کننده تک جهته برای کامپوزیت های تولید شده با این روش محسوب میشد. طرح های بعدی، علاوه بر الیاف تک جهته، پارچه های چند لایه را نیز به پروسه تولید اضافه کردند. به طور معمول این روش برای یک فرایند گرماسخت بود، البته در سال های اخیر نیز برای پروفیل های کامپوزیتی با ماتریس گرمانرم نیز تطبیق شده است.

 

تکنولوژی تولید محصولات کامپوزیتی منحنی شکل با روش پالتروژن

از لحاظ تاریخی، روش پالتروژن محدود شده است، به این صورت  که پروفایل هایی که تولید می کنند در امتداد یک محور خطی هستند. در یک کلمه: با سطح مقطع ثابت.

Goldsworthy و دیگر پیشگامان کامپوزیت از خود پرسیدند چرا ما نمی توانیم با پالتروژن منحنی ایجاد کنیم؟

اولین نوع منحنی(Goldsworthy’s Pulformer) در اوایل دهه 1980 با رزین گرماسخت و فنر ثبت اختراع شده است (شکل 1). این محصول برای صنعت خودرو ساخته شد. Pulformer ترکیبی از روش فشرده سازی و پالتروژن برای پیوسته سازی قطعه بود که در نهایت انتظارات مورد پیش بینی را برآورده نکرد. از تولید کنندگان خودرو در ایالات متحده آمریکا و دیگری در ژاپن در این مورد پژوهش های قابل توجهی انجام دادند اما هیچ یک از فنرها در ماشین های تولیدی نصب نشد. فن آوری های پالتروژن برای تولید محصولات دارای منحنی که توسط سایر تولید کنندگان ماشین آلات تصریح شده بود، به طور مشابه قادر به دستیابی به موفقیت تجاری نبودند.

مقاله مرتبط:  خواص کاربردی پلیمرها

تکنولوژی تولید پالتروژن منجنی

شکل 1: فنر کامپوزیتی

 

با این وجود تقریبا چهار دهه بعد، Thomas Technik & Innovation (TTI)، بخشی از شرکت  Thomas Holding (Bremervörde, Lower Saxony, Germany)، موفقیت بزرگی را با استفاده از این روش (تکنولوژی پالتروژن منحنی) با حمایت اتحادیه اروپا و Saxony ارایه داده اند (شکل 2).

تکنولوژی تولید پالتروژن منجنی

شکل 2: پروفیل تولید شده منحنی شکل

 

تفکر و ارزیابی در مورد قالب ثابت

در روش پالتروژن متعارف و سنتی الیاف توسط کشنده ای کشیده می شود تا از داخل وان رزین عبور کرده و بعد از عبور از یک محفظه و قالب داغ پخت شود و بعد از آن در طول مورد نیاز برش داده می شود. این در حالی است که در سیستم پالتروژن منحنی شکل قالب متحرک است و بلند نیست و سیستم کشنده که بالاتر از قالب قرار دارد فقط در حالت حرکت کار می کند.

مقاله مرتبط:  مراحل پخت رزين و تشکيل ماتريس در کامپوزیت ها

البته با این نوع ماشین می توان منحنی های کم و در طول 2000 میلیمتر را تولید کرد. تولید محصولات با این روش از 2019 شروع خواهد شد. یعنی وقتی که تمام آزمایش های لازم روی آن انجام بگیرد (شکل 3).

 

تکنولوژی تولید پالتروژن منجنی

شکل 3: دستگاه تولید پروفیل های کامپوزیتی منحنی شکل

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.