زبان بدن (حالتهای دست ها)-بخش اول

حالت های دست های تا شده

در دوران کودکی

پنهان شدن در پشت مانع، يک واکنش معمولی انسانی است که در اوايل دوران کودکی به منظور محافظت از خود ياد می گيريم. ما به عنوان يک کودك در هنگام تهديد در پشت اجسامی  از قبيل ميز، صندلی، مبلمان و همچنين دامن مادر خود پنهان می شويم. وقتی كه  بزرگتر می شويم، اين رفتار پنهان شدن پيچيده تر شده و در حدود شش سالگی که پنهان شدن پشت اجسام مادی قابل قبول نيست، ياد می گيريم تا در موقعيت تهديد دست های خود را محكم بر روی سينه خود به حالت تا شده قرار بدهيم.

در دوران نوجوانی

در دوران نوجوانی می آموزيم که اين حالت را با شل کردن دست ها همراه با پاهای خم شده کمتر آشكار سازيم. در حاليكه بزرگتر می شويم حالت خم کردن دست ها بر روی سينه ( دست زير بغل گذاشتن ) را بسيار به کار می بريم تا جائيكه برای ديگران زياد مشخص نباشد. با خم کردن يک يا هر دو دست بر روی سينه مانعی ايجاد می شود که در اصل تلاشی است برای دور کردن تهديدها يا دفاع در برابر شرايط ناخوشايند. يک چيز قطعی است، و آن اينكه وقتی کسی عصبی بوده و يا افكار منفی و دفاعی دارد، دست های خود را محكم بر روی سينه خود تا می کند، نشانه ای که به معنی احساس تهديد است.

در يک تحقيق در آمريكا در مورد وضعيت دست های خم شده نتايج جالبی بدست آمد.

از گروهی ازدانشجويان خواسته شد که در يک سری سخنرانی ها شرکت کنند و به آنها دستور داده شد که در هنگام گوش دادن به سخنرانی دست های خود را زير بغل نگذارند، پاهای خود را روی هم نياندازند و در حالتی راحت و غير رسمی بنشينند. در پايان سخنرانی از هر يک از آنها درباره موضوع سخنرانی و مطالبی که به خاطر می آوردند و نظر شان درباره سخنرانی پرسيده شد.

گروه ديگری از دانشجويان هم در اين سخنرانی قرار داده شدند، اما به آنها گفته شد که دست هايشان را محكم بر روی سينه خود تا کنند.

نتايج نشان داد که گروهی که دست های خود را تا کرده بودند 38 درصد کمتر از گروه ديگر مطالب را ياد گرفته و به ياد می آوردند. اين گروه همچنين ديدگاهی انتقادی تر نسبت به سخنرانی داشتند. اين تحقيق نشان داد هنگامی که شنونده دست های خود را  خم کرده  و بر روی سينه قرار می دهد، نه تنها افكار منفی بيشتری نسبت به گوينده دارد، بلكه توجه کمتری هم به مطالب گفته شده می کند.

به همين دليل است که مراکز آموزشی بايد صندلی هايی داشته باشند که دسته داشته تا به دانش آموزان امكان دهد تا دست های خود را روی آنها قرار دهند. بسياری از مردم ادعا می کنند دست های خود را به اين دليل روی سينه يا زير بغل خود می گذارند چون احساس راحتی می کنند. هر حالتی وقتی با افكار شما هماهنگی داشته باشد راحت است؛ يعنی اينكه اگر شما افكار منفی و دفاعی داشته باشيد در حالت دست زير بغل احساس راحتی خواهيد کرد.

به خاطر داشته باشيد که در  معنی هر پيام به دريافت کننده آن هم بستگی دارد و فقط به ارتباط های غير کلامی فرستنده پيام منحصر نمی شود. ممكن است شما در حالت دست بر سينه و پشت و گردن سيخ احساس راحتی کنيد، اما مطالعات نشان داده است که دريافت اين حالت ها منفی است.

حالت دست بر سينه استاندارد

در تلاش برای پنهان شدن از يک موقعيت نامطلوب هر دو دست بر روی سينه به حالت تا شده قرار می گيرند. موقعيت های دست بر سينه بسياری وجود دارد، اما در اينجا سه حالت بسيار متداول مورد بررسی قرار می گيرد. حالت دست به سينه استاندارد (شکل 1) يک حالت متداول است که تقريبا در همه جای دنيا نشانه حالت منفی و دفاعی است. اين حالت معمولا هنگامی که انسان در محافل عمومی در بين غريبه ها، در صف ها، در آسانسورها يا هر جای ديگر که انسان احساس ناامنی کند بروز می کند.

زبان بدن-حالتهای دستها

شکل 1: حالت معمول دست بر سينه

در يک سخنرانی در ايالات متحده، سخنران عمدا به تعدادی از افراد معروف و مورد احترام حاضر در جلسه توهين کرد. بلافاصله پس از توهين لفظی به اين انسان های محترم، نزدیک به 90 درصد افراد حاضر در سالن حالت دست های تا شده بر روی سينه را به خود گرفتند.

اين تجربه نشان داد که هر گاه انسان با چيزهايی که می شنود موافق نيست اين حالت را به خود می گيرد. بسياری از سخنران ها به اين دليل که قادر نيستند مفهوم اين حالت را در شنوندگان خود درك کنند موفق نبوده اند پيام خود را به آنها منتقل کنند. هر گاه در ملاقات چهره به چهره با يک فرد چنين حالتی را مشاهده کرديد بايد بدانيد چيزی گفته ايد که شنونده با آن موافق نيست، بنابراين ادامه بحث بی معنی است و بايد موضوع  را عوض کنيد. حقيقت اين است که زبان غير کلامی دروغ نمی گويد ولی زبان کلامی دروغ می گويد. در اين موقعيت شما بايد علت اين واکنش را پيدا کرده و فرد مخاطب را در وضعيت پذيرندگی قرار دهيد.

يک روش ساده اما موثر برای بر هم زدن اين حالت، دادن يک قلم، کتاب يا چيزهای ديگری است تا شنونده مجبور شود برای گرفتن آن دست خود را دراز کند. درخواست از شنونده برای خم شدن به سمت جلو و ديدن چيزی هم می تواند مفيد باشد. روش ديگر خم شدن به طرف شنونده با دست های باز و پرسيدن سئوالی از او است. مثلا می توان از او پرسيد : می دانم سئوالی داريد، چه می خواهيد بدانيد؟

و سپس بنشينيد و نشان دهيد که حالا نوبت اوست ˝ شما چه فكری می کنيد ؟ ˝يا که حرف بزند. با باز گذاشتن کف دست هايتان و در معرض ديد قرار دادن آنها به زبان غير کلامی به او می گوييد که خواهان يک پاسخ روشن و صادقانه هستيد.

دست های تا شده تشدید شده

اگر علاوه بر دست های تا شده در زير بغل، مشت های فرد هم گره کرده باشند، نشاندهنده نگرشی خصمانه و دفاعی است. اين حالت غالبا با دندان های به هم فشرده و صورت سرخ شده ترکيب می شود، که در اين حالت يک حمله لفظی و يا فيزيكی بعيد نيست. يک حالت متواضع کف دست های باز لازم است تا دليل اين حالت خصمانه را کشف کرد. فردی که از اين حالت استفاده می کند (شکل 2) حالت تهاجمی دارد که بر خلاف حالت فرد شكل 1 است که حالت دفاعی دارد.

دست های تا شده تشدید شده

  شکل 2: مشت ها حالت خصمانه را نشان مي دهند


در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.