زبان بدن (حالت های دست به چهره-بخش اول)

مقاله زبان بدن (حالت های دست به چهره-بخش اول)

 

گول زدن، شک کردن، دروغ گفتن

چگونه می توانيد بفهميد که کسی دارد دروغ می گويد؟ تشخيص حالت گول زدن غير کلامی يكی از مهمترين مهارتهایی هست که می توان یاد گرفت. شکل 1 سه حالت رايج در چنين حالت هايی را نشان می دهد وقتی که ما حرفهايی غير واقعی می شنويم معمولا با دست گوش های خود را می پوشانيم، وقتی سخن دروغی را به زبان می آوريم با دست دهان خود را می گيريم، وقتی نمی خواهيم شاهد ديدن صحنه ای ناخوشايند باشيم با دست چشمان خود را می پوشانيم. کودکان اين کارها را آشكارا انجام می دهند، اما هر چه انسان بزرگتر می شود، حالتهای دست به چهره پيچيده تر و غير آشكارتر شده، اما باز هم در هنگام دروغ گفتن اتفاق می افتد. گول زدن همچنين می تواند به معنی شک، ترديد، دروغ گويی و اغراق باشد.

 

گول زدن، شک کردن، دروغ گفتن

شکل 1:  چيز های بد را نبينيم، نگوييم، و نشنويم

 

هميشه وقتی کسی دست خود را به چهره می گذارد  نشانه دروغ گويی نيست. اين عمل ممكن است نشان دهنده اين باشد که شخص در حال گول زدن شما است. برای اثبات شک خود بايد به مشاهده بيشتر مجموعه حالتها ادامه دهيد. در حقيقت نبايد حالت دست به چهره را به تنهايی مورد تفسير قرار داد. محققين آمريكايی متوجه شدند که پرستارانی که درباره سلامتی بيماران خود به آنها دروغ می گفتند بيشتر از پرستارانی که حقيقت را به بيماران خود می گفتند از حالت دست به چهره استفاده می کردند.

مقاله مرتبط:  چیزی که در زندگی تو در جریانه بازتابی از باورها و حالات ذهنی حاکم بر افکار توئه

 

نگهبان دهان

از معدود حالت هايی است که در بزرگسالان نيز به اندازه کودکان آشكار است نگهبان دهان می باشد (شکل 2). دست دهان را می پوشاند و شست بر روی گونه فشار داده می شود در حاليكه مغز در حالت نيمه هوشيار به آن ياد می دهد تا بكوشد سخنان گول زننده را سرکوب کند. بعضی وقت ها ممکن است این حالت با چند انگشت بر روی دهان يا حتی يک مشت بسته بر روی دهان اجرا شود، اما معنی آن يكسان است. حالت نگهبان دهان نبايد با حالت ارزيابی که در فصل بعد مورد بررسی قرار خواهد گرفت اشتباه شود. بسياری از افراد سعی می کنند حالت نگهبان دهان را با يک سرفه دروغين پنهان کنند.

زبان بدن-نگهبان دهان

شکل 2: محافظ دهان

 

اگر کسی که مشغول صحبت کردن است از اين حالت استفاده کند، نشان دهنده دروغگويی او است. اگر در حاليكه به سخنان شما گوش می کند دهان خود را با دست بپوشاند، نشان می دهد که او احساس می کند شما داريد دروغ می گوييد. يكی از ناخوشايندترين صحنه ها برای يک سخنران اين است که ببيند شنوندگان از اين حالت استفاده کرده اند. در چنين حالتی بايد به سخنان خود پايان داد، و يا اينكه از آنها خواست تا اگر انتقادی يا اعتراضی به سخنان شما دارند ابراز کنند يا اگر سوالی دارند بپرسند.

 

لمس کردن بينی

لمس کردن بينی در واقع يک شكل پيشرفته پنهان کردن حالت نگهبان دهان است (شکل 3). اين حالت ممكن است از چند مالش آرام بينی و يا يک لمس سريع تقريبا غير قابل تشخيص آن تشكيل شده باشد . برخی خانمها برای پاك نشدن آرايش چهره خود با احتياط چند ضربه آرام به بينی خود می زنند. يک توضيح برای من علت لمس کردن بينی اين است که، در حاليكه فكر منفی وارد مغز می شود، حالت نيمه هوشيار مغز به دست دستور می دهد تا جلوی دهان را بگيرد اما در آخرين لحظه برای اينكه اين عمل کمتر مشهود باشد، دست از سمت چهره دور شده و به جای آن بينی با سرعت لمس می شود. توضيح ديگر اين است که دروغگويی باعث احساس سوزش در پايانه های عصبی بينی شده و خاراندن بينی بدين علت است.

مقاله مرتبط:  تولید محتوای تخصصی و ارسال مقاله در تخصصم اینه

در حال حاضر شاید سوال شود… اگر کسی واقعا بينی اش بخارد چه؟

پاسخ اين است که کسی که بينی اش بخارد برای برطرف کرن خارش آن با فشار بينی خود را می مالد و يا می خاراند، اما در حالت دروغگويی اين ماليدن با خاراندن بينی بسيار سبک است. اين حالت هم مثل حالت نگهبان دهان می تواند هم توسط گوينده و هم توسط شنونده مورد استفاده قرار گيرد.

زبان بدن-لمس کردن بينی

شکل 3: لمس کردن بينی

 

ماليدن چشم

اين حالت در واقع تلاش مغز برای جلوگيری از ديدن اعمال ناشايست از قبيل حقه بازی، دروغ گويی و شک است. انسان ها معمولا در هنگام دروغ گويی چشم های خود را شديدا می مالند و اگر دروغ خيلی بزرگ باشد معمولا چشمان خود را به نقطه ای دور و يا به کف اطاق می دوزند (شکل 4).

زبان بدن-ماليدن چشم

شکل 4: ماليدن چشم

 

خاراندن گوش

اين حالت در واقع کوششی از جانب مغز برای جلوگيری از شنيدن کلمات ناصحيح است (شکل 5). اين حالت شكل تغيير يافته دو دست روی گوش گذاشتن کودکان است. گونه های ديگری از ماليدن گوش شامل فرو کردن انگشت در سوراخ گوش ها يا خم کردن لاله گوش بر روی سوراخ ها و پوشاندن آنهاست. حالت آخر نشانه اين است که شنونده به اندازه کافی گوش داده و ديگر تمايلی به گوش دادن ندارد و در عوض می خواهد صحبت کند.

مقاله مرتبط:  راهکارها و روش‌ها برای حل مشکلات در لوله بازکنی

زبان بدن-خاراندن گوش

شکل 5: خاراندن گوش

 

خاراندن گردن

در اين حالت انگشت اشاره دستی که با آن می نويسيد ناحيه زير گوش و يا يک طرف گردن را می خاراند (شکل 6). نكته جالب اين است که شخص معمولا حدود پنج بار اين کار را تكرار می کند. اين حالت نشانه ای از شک و ترديد است و معمولا مشخصه افرادی است که می گويند * مطمئن نيستم موافق باشم*. اين حالت به ويژه هنگامی که زبان کلامی آن را نقص کند، مثلا وقتی شخصی می گويد می فهمم چه احساسی داريد بسيار جالب است.

زبان بدن-خاراندن گردن

شکل 6: خاراندن گردن در هنگام ترديد

 

کشيدن یقه

دروغ گفتن باعث ايجاد نوعی احساس سوزش و خارش در ناحيه صورت و گردن می شود و برای فرو نشاندن آن به ماليدن يا خاراندن آن قسمت نياز است. بنظر می رسد که اين دليل قانع کننده ای باشد برای اينكه چرا برخی افراد هنگامی که دروغ می گويند يقه خود را می کشند (شکل 7). در واقع وقتی کسی دروغ بگويد ومتوجه شود که به او شک کرده اند در ناحيه گردن عرق می کند.

البته کشيدن يقه در هنگام خشم شديد و درماندگی هم به منظور راحت تر نفس کشيدن به کار می رود.

زبان بدن-کشيدن یقه

شکل 7: کشيدن يقه در هنگام خشم و درماندگی

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.