زبان بدن (حالتهای دست ها)-بخش دوم

گرفتن بازوها

در اين حالت بازوها محكم در دست گرفته شده و تلاش می شود تا اين موقعيت تحكيم شده و از باز شدن دست ها و تغيير حالت ممانعت شود (شکل 1). در بعضی مواقع چنان بازوها محكم گرفته می شوند که به علت قطع شدن جريان خون نوك انگشتان سفيد می شود.

زبان بدن-گرفتن بازوها

شکل 1: گرفتن بازوها

اين حالت در بين کسانی که در اطاق انتظار پزشک ها و دندانپزشک ها نشسته و يا برای اولين بار منتظر سوار شدن به هواپيما هستند شايع است. اين حالت نشان دهنده يک نگرش منفی محدود شده است. در اطاق قاضی ممكن است شاکی را در حالت  مشت های گره کرده (شکل 2) يا حالت تهاجمی و متشاکی را در حالت گرفتن بازوها (شکل 1) يا حالت تدافعی مشاهده کرد.

مقاله زبان بدن (حالتهای دست ها)-بخش دوم

شکل 2:  مشت ها حالت خصمانه را نشان مي دهند

مرتبه اجتماعی و تاثیر آن بر حالت دست های تا شده

مرتبه اجتماعی هم می تواند بر حالت دست های تا شده تاثير بگذارد. يک فرد عاليرتبه می تواند در حضور افرادی که برای اولين بار ملاقات می کند برتری خود را با تا کردن دست هايش به نمايش بگذارد. بعنوان مثال مدير يک اداره يا کارخانه که می خواهد به کارکنان خود معرفی شود با دست دادن های غالب و سلطه جو و با حفظ فاصله اجتماعی مناسب با آنها (شکل 3) يا در حالی که يک دست خود را در جيب کرده با آنها احوالپرسی کند. او بندرت دست های خود را تا زده و بر سينه می گذارد تا نشانه ای از عصبی بودن را از خود بروز دهد. متقابلا کارکنان جديد پس از دست دادن با رئيس خود علت اضطرابی که از بودن در حضور رئيس خود دارند دست بر سينه می مانند.

مرتبه اجتماعی و تاثیر آن بر حالت دست های تا شده

شکل 3: به نظر من…..

اگر همين مدير با يک مدير ما فوق اما جوانتر از خود ملاقات کند چه می کند؟ نتيجه احتمالی اين است که مدير ما فوق اما جوانتر پس از دست دادن با مدير مسن تر دست های خود را در حالی که شست هايش روبه بالاست در زير بغل خواهد گذاشت (شکل 4). اين حالت برای نشان دادن اين است که فرد مورد نظر خونسرد است و مضطرب نيست. شست های رو به بالا نشانه اعتماد به نفس و دست های تا شده نشانه محافظت از خود است.

نگرش برتر نسبت به ديگران

شکل 4: نگرش برتر نسبت به ديگران

تا شدگی جزئی دست ها

اغلب استفاده از حالت دست های تا شده کامل در حضور ديگران بيش از حد گويا است و نشان می دهد که ما ترسيده ايم. بعضی اوقات ما اين حالت را با حالت خفيف تر آن عوض می کنيم. در اين حالت ما يک دست خو را در کنار بدن خود آويزان کرده و با دست ديگر قسمتی از آن را می گيريم (شکل 5).

تا شدگی جزئی دست ها

شکل 5: تا شدگی جزئی دست ها

اين حالت را می توان در افرادی مشاهده کرد که در يک مهمانی در بين غريبه ها هستند و يا اعتماد به نفس کافی ندارند. حالت متداول ديگر گرفتن دست ها در جلوی خود است (شکل 6). حالتی که معمولا توسط افرادی استفاده می شود که در جلوی يک جمعيت ايستاده و يا به انجام سخنرانی دعوت شده اند. اين حالت يادآور دوران کودکی است که در موقعيت های ترسناك والدين دست های ما را می گرفتند و به ما احساس امنيت می دهد.

گرفتن دست ها به منظور احساس امنيت

شکل 6:  گرفتن دست ها به منظور احساس امنيت

دست های تا شده گول زننده

حالت های گول زننده دست های تا شده معمولا توسط افرادی استفاده می شود که پيوسته در معرض ديد و برخورد با ديگران هستند. اين افراد شامل سياستمداران، فروشندگان، مجريان تلويزيون و افرادی از اين قبيل هستند که نمی خواهند مخاطبانشان احساس کنند که آنها نامطمئن و عصبی هستند. در اينجا نيز يک دست در جلوی بدن آويزان شده تا دست ديگر را بگيرد اما به جای تا شدن دست ها، يک دست، کيف دستی، ساعت، النگو و يا اشياء ديگر را لمس می کند (شکل 7).

دست های تا شده گول زننده

شکل 7: عصبانيت پنهان شده

تشخيص اين حالت در خانم ها به اندازه آقايان، آشكار نيست زيرا آنها می توانند در چنين مواقعی کيف دستی خود را گرفته يا فشار می دهند (شکل 8). يكی از اشكال رايج اين حالت گرفتن فنجان يا بطری نوشيدنی با هر دو دست است. بسياری از چهره های شناخته شده نيز از اين حالت ها استفاده می کنند و خود از آن بی خبرند (شکل 8).

استفاده از دسته گل به عنوان مانع

شکل 8: استفاده از دسته گل به عنوان مانع (الف) استفاده از کيف به عنوان مانع (ب)


در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“5 آبان 1396” 11:10 ق.ظ