تاریخچه پلاستیک ها

پلاستیک و تاریخچه آن به 110 سال پیش بر می گردد. در این مقاله به توضیحات مفصل در زمینه تاریخچه انواع پلاستیک خواهیم پرداخت. تصور جهان پیشرفته کنونی بدون وجود پلاستیک ها مشکل است. امروزه آنها جزئی از زندگی ما شده اند و در ساخت اشیای محتلف، از وسایل خانگی و مورد مصرف عمومی تا ابزار دقیق و پیچیده پزشکی و علمی، به کار می روند. مهندسان و طراحان ، پلاستیک ها را به دلیل وجود ترکیبی از خواص متنوع، در مقایسه با سایر مواررد مورد توجه قرار می دهند این خواص عبارت است از: سبکی (وزن)، سختی و انعطاف پذیری، مقاوکت در مقابل خوردگی، رنگ پذیری، شفافیت سهولت شکل پذیری و غیره، البته محدودیت هایی نیز در کاربرد پلاستیکها وجود دارد که یک طراح خوب و ماهر می تواند آنا را به حداقل برساند.

 

معنی واژه پلاستیک

واژه پلاستیک به گروهی از مواد شبیه نایلون، پلی اتیلن، تفلون(پلی تترافلورواتلین) اشاره دارد، همانطور که واژه فلزات، آلومینیوم، روی و فولاد را به اطر می آورد. توجه به این نکته مهم است همچنانکه روی، خواص کاملا متفاوتی با فولاد در گروه فلزات نشان می دهد، نایلون نیز خواصی کاملا متفاوت با تفلون در گروه پلاستیک ها دارد.

 

برخی از طراحان ممکن است بسادگی برای ساخت یک قطعه خاص، فلز را پیشنهاد دهند که چنین برخوردی با پلاستیک ها به هیچ وجه منطقی نیست، بلکه باید پخته تر و عمیق تر به آن نگریست. همچانکه فولاد دارای درجه بندی و انواع گوناگون است، به همین ترتیب پلی پروپلین نیز به عنوان نوعی پلاستیک دارای درجه بندی و انواع متفاوتی است. در هر دو حالت طراح موفق کسی است که بهترین نوع ماده را با توجه به توانایی شکل پذیری، چقرمکی، مقاومت شیمیایی و غیره انتخاب کند و به کار گیرد.

 

معمولا تصور می شود پلاستیک ها مواد نوظهوری هستند ولی در واقع به عنوان عضو و جزیی از خانواده ای بزرگتر موسوم به پلیمرها، عنصری اساسی و پایه در زندگی حیوانی و نباتی محسوب می شوند ساختمان پلیمرها با مولکول های بسیار دراز زنجیرگونه با ساختمان فلزات کاملا متفاوت است مواد طبیعی مانند ابریشم، لاک، قیر طبیعی، کشسان ها و سلولز دارای چنین ساختمان مولکولی هستند. البته تا قرن نوزدهم میلادی که کوشش هایی برای تهیه مواد پلیمری مصنوعی آغاز و منجر به ساخت سلولز شد کار مهمی انجام نشده بود. این ماده پلیمری جدید به نام مخترعش، الکساندر پارکس، پارکساین نامیده شد این پلیمر به دلیل توانایی جایگزینی با مواد طبیعی نادر و کمیابی، مثل عاج فیل، در ساخت گلوله های بازی بیلیارد از اهمیت بسیاری برخوردار شد.

مقاله مرتبط:  کامپوزیت های زیست تخریب پذیر

 

برای خواندن مقاله طرز شناسایی پلیمرها روی عنوان مقاله زیر کلیک کنید.

مقاله طرز شناسایی پلیمرها

 

مواد پلیمری مصنوعی و تاریخچه آن

در اوایل قرن بیستم میلادی توجه زیادی به مواد پلیمری مصنوعی جدید معطوف شد در سال 1909 میلادی فنل فرم آلدیید موسوم به باکلیت ساخته شد؛ در اثنای جنگ دوم جهانی، موادی مثل نایلون ، پلی اتیلن و اکریلیک موسوم به پرسپکس به دنیا عرضه شد متاسفانه کاربرد اولیه پلاستیک ها به عنوان ماده ای ارزان و جایگزین شونده در هر کار، اعتبار آنها را خدشه دار کرده است. کسب مجدد این اعتبار به زمان نیازمند است. خواص ویژه ای که پلاستیک ها  از خود نشان می دهند بتدریج آنها را به عنوان مواد بسیار مهمی در جایگاه واقعی کاربردی خویش قرار خواهد داد مصرف روز افزون پلاستیک های موجود، ویژگیها و خواص آنها را به طراحان و مهندسان، برای دستیابی به بهترین نتایج عملی، نشان می دهد.

 

تاریخچه پلاستیک

در قرن نوزدهم شیمیدانهای آلی ضمن انجام واکنشهای مختلف بوجود آمدن محصولاتی را گزارش می کردند که امروزه آنرا جزء ترکیبات پلیمری به حساب می آورند. مسا له این بود که این شیمیدانها نمی دانستند چگونه این محصولات را به مواد مفید تبدیل کنند. جان وایسا با هایات در سال 1869 توانستند اولین پلاستیک تجارتی با نام سلولز نیترات را به بازار عرضه کنند. ولی این پلاستیک فوق العاده قابل اشتعال بود و کار کردن با آن خطرناک٬ بنابراین در سال 1908 ج.و.مایلز سلولزاستات را تولید کرد که جایگزین کم خطری برای سلولز نیترات محسوب می شد.

مقاله مرتبط:  پلاستیک و انواع آن

سال 1910

لئو بیکلند در سال 1910 پلاستیک گرما سخت را در مقیاس صنعتی تولید نمود و نام تجاری باکلیت را برآن نهاد. این پلاستیک بسیار سخت و قوی بود و توانست کاربردهای مفید زیادی پیدا کند. اما مساله مهم تیرگی رنگش بود. لذا در سال 1928 اچ.جان و اف.پولاک یک رزین گرما سخت دیگر بنام رزین اوره فرمالدئید تولید کردند که رنگ روشنتری داشت و میتوانست در زمینه های تاریک جلوه خوبی داشته باشد.

سال 1930

در سال 1930 انواع پلاستیکهای تجارتی جدید به بازار عرضه شدند. یک رزین گرماسخت دیگر بنام رزین ملامین٬ فرمالدئید کشف شد. در پی جایگزین مناسب برای ابریشم کاروترز نایلون را اختراع کرد.

توسعه PVC و PE در دهه 1930 کمک بزرگی به متفقین در جنگ جهانی دوم نمود. در طول جنگ تحقیقات در زمینه مواد پلیمری شتاب گرفت و در نتیجه پلی استر غیر اشباع٬ پلی استایرن٬ پلی تترافلوراتیلن و اپوکسی شناخته شدند.

سال 1954

پس از جنگ دوم٬ در سال 1954 کاتالیزورهای فضا ویژه شناخته شدند که به کمک آنها پلی اتیلن با دانسیته بالا و پلی پروپیلن د ر مقیاس صنعتی به بازار عرضه شدند.

سال 1960

دهه 1960 نه تنها دهه رشد سریع پلاستیکهای گرمانرم کالاهایی مثل PVC٬ PE٬PP و PS بود بلکه دهه ظهور پلاستیکهای سوپر مثل پلی کربنات٬ پلی استال٬ فنوکسی ها٬ و پلی فنیلن اکسید بود. این پلاستیکهای مخصوص را معمولاً پلاستیکهای مهندسی می نامند. که به عنوان جایگزین آلیاژهای فلزی در مقیاس صنعتی پذیرفته شده اند.

 

پلیمر چیست؟

این مولکول های مصنوعی بلند از اتصال و به هم پیوستن هزاران واحد کوچک مولکولی موسوم به منومر تشکیل شده اند. روش اتصال مولکول ها به یکدیگر را پلیمره شدن می نامند و تعداد این واحدهای کوچک مولکولی در زنجیر دراز به درجه پلیمره شدن موسوم است نامگذاری بسیاری از پلیمرها تنها با افزودن پسوند پلی به نام منو مر مربوط به دست میآید به عنوان مثال پلیمرهای پلی پروپلین و پلی استایرن به ترتیب از منو مرهای پروپلین و استایرن به دست آمده .

مقاله مرتبط:  پلیمرها از نظر شکل فیزیکی، نوع مصرف و رفتار حرارتی

 

واقعیت این است که متاسفانه بسیاری از دانشجویان و در واقع مهندسان طراح با اکراه به پلاستیک ها نزدیک می شوند؛ زیرا پلاستیک ها را موادی پیچیده با ساختمان شیمیایی عجیب و غریب تصور می کنند. در حالی که ساختن وسایل و قطعات مناسب از پلاستیک ها، بدون دانشی عمیق از از ساختمان آنها نیز میسر است. البته طراحی هایی قابل قبول و مطلوبند که با توجه به ویژگی ها و خواص پلاستیک ها در ارتباط تنگاتنگ با شرایط کاربرد قطعه، صورت گرفته باشد. آگاهی از ساختمان  مولکولی پلاستیک ها به ما کمک می کند تا رفتار و واکنش های وابسته به زمان آنها را در اثر اعمال نیرو درک کنیم؛ مثلا اینکه چرا اکریلیک شفاف و سخت و پلی اتلین کدر، مات و انعطاف پذیر است تسلط بر شیمی پلیمرها برای بکارگیری پلاستیک ها ضروری نیست.

 

تفاوت پلیمر و پلاستیک

واژه های پلیمرها و پلاستیک ها معمولا هنگام کاربرد مترادف فرض می شود، اما در واقع با یکدیگر تفاوت دارند پلیمر ماده خاصی است که از واکنش پلیمره شدن حاصل می شود این واژه معمولا به عنوان نام خانوادگی کلی موادی به کار می رود که دارای مولکولهای دراز زنجیرگونه است و حتی کشسان ها را نیز شامل می شود پلیمر بندرت به صورت خالص مصرف و با افزودن مواد دیگری به آن، اصطلاحا پلاستیک نامیده می شوند.

برای خواندن کامل مقاله تفاوت پلیمر و پلاستیک روی عنوان مقاله زیر کلیک کنید.

مقاله تفاوت پلیمر و پلاستیک

پلاستیک و تاریخچه آن

 


مقاله قبلی سایت آگهی تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه(با لینک فالو به سایت) اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.