استعداد و علاقه چه ارتباطی با هم دارند؟

مقاله استعداد و علاقه چه ارتباطی با هم دارند؟

 

مقدمه

چیزی را که قلبا به انجام آن کار علاقه داشته باشید را استعداد می گویند. در سیستم آموزشی و پرورشی حاکم بر ایران بیشترین تمرکز برای رفع مشکلات و ضعف های ما در دروس و کارهایی هستند که عملا دارای استعداد کمی در آن هستیم. در نقطه مقابل این کار اگر ما بتوانیم به کارها و مواردی که علاقمند هستم وقت گذاشته و بتوانیم استعداد خودمان را با توجه به علاقمندی های خود همراستا کنیم، نه تنها در این مسیر پر پیچ و خم خسته نشده بلکه بیشترین انرژری در آن روزی که حتی کمترین انرژی را داریم برای آن موردی که دوست داریم به سرانجام برسد صرف خواهیم کرد…

چرا؟

چون من در مسیری هستم که هم توانایی و استعداد لازم را دارم و هم به شدت به آن نیز علاقمند می باشم.

علاقمندی در مسیر حرکت و تاثیر آن روی کارهایی که انجام می دهیم

تک تک ما مانند تکه هایی از پازل در این دنیای پهناور هستیم که اگر جایگاه خود را با توجه به استعداد و علاقمندی های خود پیدا کنیم می توانیم هم در حیطه فردی و هم در حیطه اجتماعی بسیار رشد کرده و برای جامعه نیز فردی توانا باشیم.

مقاله مرتبط:  بیست و یک اصل برای موفقیت در کار

از دیگر مزیت هایی که قرار گرفتن در مسیر توانایی و علاقمندی در ما پرورش می دهد بالا رفتن اعتماد به نفس در نتیجه تفکر + هم از نظر و طرف خود و هم از نظر و طرف دیگران است. چرا که من همیشه در کارم موفق خواهم بود. این مورد هم از طرف خود و هم از طرف دیگران باعث دیدی + در من به عنوان فردی با استعداد و توانایی بالا خواهد بود. همچنین در مواردی که ضعف دارم نیز اصلا مشخص نخواهد شد.

طبق تحقیقات کلیفتون به عنوان فردی روانشناس موفقیت در محیط کار افرادی را که مطابق توانایی خود در آن مشغول به کار هستند را 6 برابر بیشتر از کسانی می داند که در آن کار استعداد و توانایی ندارند. علاوه از این متناسب نبودن شغل و توانایی باعث بروز موارد و مشکلاتی می شوند که عبارتند از:

– رفتن به محیط کاری در شما هراس و اضطراب ایجاد خواهد کرد

– شاید به جای تعامل و رابطه + با همکاران تعامل و رابطه – با آن ها داشته باشید

– با توجه به عصبی بدن ممکن است رفتار خوبی با مشتریان نداشته باشید

– دستاورد ها و خلاقیت و نوآوری های کمی در اینگونه محیط ها داشته باشید

 

مشکلاتی که در پیدا کردن استعداد خود دارم

برای مشخص شدن این مورد با یک مثال از اسکندر مقدونی که در طی جنگ ها و خونریزی های خود در شهرهای مختلف داشت اشاره می شود.

روزی اسکندر به یکی از شهرهای ایران می رسد که در روی سنگ قبر آنها میزان زیست و زندگی(طول عمر) آنها را در روی قبر ها می بیند و دست از جنگ در ان شهر بر می دارد.

مقاله مرتبط:  نحوه اشتراک گذاری سایت و تبلیغات آن در شبکه های مختلف اجتماعی

حالا می پرسید چرا؟

خیلی ساده است اسکندر به این نکته پی برده بود که

محاسبه طول عمر مفید هر فرد بر اساس آن میزان زمانی خواهد بود که…

+برای کسب دانش

+ برای کسب دانش هنر

+و خدمت به خلق

انجام داده است.

بله به همین سادگی است. اگر شما فعالیتی/کاری/موردی را که حاضر باشید به خاطرش بمیرید را در دنیا پیدا نکنید هیچگاه زندگی درست و همگام با توانایی و استعدا و هنر خود را کشف نخواهید کرد.

اشتیاق حاصل از فعالیت/کار/مورد باید تمام وجود شما را آنچنان بگیرد که انگار می خواهید و می توانید بدون هواپیما پرواز کنید.

پس داریم می بینیم که انتخاب با من است و به شخص دیگری ربط ندارد. خودتان می توانید مثل عقابی در حال پرواز و عرض اندام در آسمان بی انتها باشید و یا مثل خری در گل مانده که نه می تواند حرکتی کند و نه حتی یک ذره دورتر را ببیند و خلاقیتی داشته باشد.

 

برای پیدا کردن استعداد خود چکار کنم؟

هیچ کسی جز خودتان به شما نزدیک نبوده، نیست و نخواهد بود.

این جمله یعنی چی؟

یعنی این که شما باید دقیقا مشخص کنید که:

-واقعا از چه کار و فعالیتی نهایت لذت را می بردید؟

-در مورد چه کارهایی رویا پردازی می کنید؟

– خودتان و توانایی هایتان را باور داشته باشید.

-حصارهای فکری خود را که باعث خود کم بینی در شما می شود را از بین ببرید (مثل من نمی توانم، این کار مال اشخاص خاص با پول N میلیارد هست و…).

مقاله مرتبط:  خصوصیات رنگ ها و تاثیر رنگ ها بر انسان (روانشناسی رنگها)

-در مسیری که انتخاب کردید وقت، هزینه، تلاش وافر و مهمتر عشق کامل به کار بگذارید.

ماهاتما گاندی موفقیت خودش را چیزی عجیب نمی دانست و حتی می گفت توانمندی هایش از یک انسان عادی هم کمتر هست و به این مورد نیز اعتقاد راسخ داشت کههمه می توانند به موفقیت دست پیدا کنند به شرطی که به اندازه او تلاش کنند و اعتماد به نفس داشته باشند.

در مسیری که می روید نیز هیچگاه از شکست خوردن نهراسید. چرا که شکست لازمه و پله ای بلندتر برای پیروزی های بزرگتر می باشد.

محمد علی کلی میگفت کسی که شهامت قبول شکست را نداشته باشد هرگز به هدفش نمی رسد.

استعداد و علاقه چه ارتباطی با هم دارند؟

استعداد و علاقه چه ارتباطی با هم دارند؟

 

جمع بندی و نتیجه این که:

همانطوری که گفته شد برای پرورش دادن استعداد خودتان زمان بگذارید و از مواردی همچون یاد گرفتن آموزش ها و اطلاعاتی جدید به خود هراس راه ندهید. چرا که تمرین و ممارست در هر کاری که علاقمند به انجام آن باشید به زودی زود نتیجه خواهد داد و اگر دقیقا با استعداتان همراستا باشد که از آن زمانی که فکر می کنید زودتر نتیجه خواهد داد.

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.