انواع نگاه در زبان بدن

انواع نگاه در زبان بدن یا انواع نگاه در روانشناسی با توجه به این که در طول تاريخ بشر حالت چشم ها و تاثير آن بسيار مهم بوده است، همیشه با دقت توسط متخصصان روانشناسی نیز بررسی شده است. اصطلاحاتی از قبيل چشم های معصوم و چشمهای حريص، چشم های از حدقه در آمده و چشم های ناپاك و تنگ چشم … در همه فرهنگ ها رايج است. وقتی ما چنين اصطلاحاتی را به کار می بريم در واقع بر اساس اندازه مردمک چشم ها و خيره شدن آنها قضاوت می کنيم. در حالت عادی وقتی  خلق و خوی کسی تغيير کند مردمک چشم او هم به طور ناخودآگاه بزرگ يا کوچک می شود که می توانید مقاله حالت چشم ها را با کلیک روی آن مطالعه کنید.

اگر هم شناختی از زبان بدن ندارید توصیه می کنیم مقاله زبان بدن چیست را با کلیک روی آن نیز مطالعه کنید.

در ادامه مقاله به انواع نگاه در زبان بدن پرداخته می شود.

می توانید مقاله نگاه مثلثی در زبان بدن چیست را نیز مطالعه کنید.

انواع نگاه


نگاه شغلی

وقتی در مورد يک موضوع شغلی بحث می کنيد، تصور کنيد يک مثلث در پيشانی طرف مقابل وجود دارد و به آن مثلث خيره شويد ( شكل 1). وقتی به اين ناحيه خيره شويد، يک جو جدی ايجاد کرده و طرف مقابل احساس می کند که شما جدی هستيد و می خواهيد درباره مسايل شغلی بحث کنيد. به شرط اينكه نگاه شما به پايين تر از سطح چشم های طرف مقابل نيافتد شما قادر خواهيد بود موقعيت را کنترل کنيد.

نگاه شغلی در زبان بدن

شکل 1: نگاه شغلی

مقاله مرتبط:  راهکارها و روش‌ها برای حل مشکلات در لوله بازکنی

نگاه اجتماعی

وقتی نگاه شما به پايين تر از سطح چشمان طرف مقابل خيره شود، حال و هوای اجتماعی پيش خواهد آمد. تجربه نشان داده که در ملاقات های اجتماعی چشم ها معمولا در مثلثی بين چشم ها و دهان فرد مقابل خيره می شود (شکل 2).

نگاه اجتماعی در زبان بدن

شکل 2: نگاه اجتماعی

نگاه صميمی

در نگاه صميمی چشم ها در ناحيه بين چشم های فرد مقابل و زير چانه او خيره می شود. در ملاقات های فاصله نزديک اين مثلث در ناحيه بين چشم ها و سينه قرار می گيرد و در فاصله دورتر تا قسمت کمر ادامه می يابد. مردان و زنان برای نشان دادن علاقه خود به يكديگر از اين حالت استفاده می کنند و طرف مقابل هم در صورت تمایل آن را منعکس می کند. (شکل 3)

نگاه صميمي در زبان بدن

شکل 3: نگاه صمیمی

نگاه زیر چشمی

زير چشمی نگاه کردن می تواند هم به معنی علاقه و هم خصومت به کار رود. وقتی اين حالت با کمی بالا بردن ابروها و يا يک لبخند همراه باشد به معنی ابراز علاقه است. اگر با پايين آوردن ابروها، خم کردن يا پايين آوردن يک گوشه دهان همراه باشد بيانگر بدگمانی، خصومت یا انتقاد است. (شکل 4)

نگاه زیر چشمی در زبان بدن

شکل 4: نگاه زیر چشمی

نگاه مدیر باید چگونه باشد؟

ناحيه ای از بدن که در يک ملاقات چهره به چهره به آن خيره می شويد می تواند تاثير مهمی بر نتيجه آن ملاقات داشته باشد.

مقاله مرتبط:  پنج ارزش اصلی انسان و انواع آن

مثلا اگر شما يک مدير باشيد و بخواهيد يک کارمند تنبل را تنبيه کنيد از کدام نگاه استفاده می کنيد؟

اگر شما مثلا از نگاه اجتماعی استفاده کنيد، هر چقدر هم با صدای بلند و با کلمات تهديد آميز صحبت کنيد تاثير زيادی در او نخواهد داشت، زيرا نگاه اجتماعی تاثير کلمات شما را خنثی خواهد کرد. نگاه مناسب در اين موقعيت نگاه شغلی است که تاثير قوی  بر گيرنده داشته و نشان می دهد که شما جدی هستيد.

بستن چشم ها

شايد آزار دهنده ترين افرادی که با آنها برخورد می کنيم کسانی باشند که در هنگام صحبت کردن چشم های خود را می بندند. اين حالت بطور ناخود آگاه پيش می آيد و تلاشی از جانب فرد مقابل برای نديدن شما به دليل خستگی از گفتگو با شما يا عدم علاقه به موضوع و يا احساس برتری نسبت به شماست. در مقايسه با ميزان پلک زدن در گفتگو که معمولا 6 تا 7 بار در دقيقه است در اين حالت پلک ها بسته شده و به مدت يک ثانيه يا بيشتر بسته می مانند. آخرين حد اين حالت بسته نگاه داشتن چشم ها و به خواب رفتن است. اگر کسی نسبت به شما احساس برتری بكند  بستن چشم ها با متمايل کردن سر به طرف عقب و يک نگاه طولانی به شما همراه می شود که اصطلاحا به آن نگاه کردن از نوك بينی گفته می شود.

مقاله مرتبط:  عوامل بازدارنده انسان از خوشبختی (بخش دوم)

اگر کسی نسبت به شما احساس برتری بكند  بستن چشم ها با متمايل کردن سر به طرف عقب و يک نگاه طولانی به شما همراه می شود که اصطلاحا به آن نگاه کردن از نوك بينی گفته می شود.

کنترل کردن نگاه دیگران

بحث درباره چگونگی کنترل کردن نگاه ديگران زمانی که شما با استفاده از کتاب، جدول و يا نمودار در حال ارائه مطلبی هستيد بسيار مهم است. تحقيق نشان داده است که از مجموع اطلاعاتی که به مغز می رسد 87 درصد از طريق چشم 9 درصد از طريق گوش و 4 درصد بقيه از طريق حواس ديگر می آيد.

اگر مثلا شما به عنوان يک معلم داريد موضوعی را از طريق شكل توضيح می دهيد و دانش آموز شما فقط به شما گوش کند حداکثر 9 درصد مطلب را می تواند ياد بگيرد. در چنين صورتی برای کنترل نگاه دانش آموزان و جلب توجه او به تصوير مورد نظر می توان مثلا از يک مداد برای اشاره به تصوير استفاده کرد و در همان حال چيزی را که او می بيند به زبان آورد (شکل 5). سپس مداد را از روی تصویر برداشته و آن را بين چشمان دانش آموز و خودتان قرار دهيد (شکل 6).

این کار باعث خواهد شد که او سرش را بلند کرده و در چشمان شما نگاه کند، در اين حالت هر چه شما بگوييد هم می بيند و هم می شنود، و بنابراين حداکثر درك را از پيام شما خواهد داشت. مطمئن باشيد کف دست ديگر شما در حال صحبت کردن برای او قابل ديدن است.

زبان بدن در تدریس-آموزش

مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

4.9/5 - (11 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.