حالت های چشم در زبان بدن

مقاله حالت های چشم در زبان بدن

مقدمه

در طول تاريخ بشر حالت چشم ها و تاثير آن بسيار مهم بوده است. اصطلاحاتی از قبيل چشم های معصوم و چشمهای حريص، چشم های از حدقه در آمده و چشم های ناپاك و تنگ چشم … در همه فرهنگ ها رايج است. وقتی ما چنين اصطلاحاتی را به کار می بريم در واقع بر اساس اندازه مردمک چشم ها و خيره شدن آنها قضاوت می کنيم. در حالت عادی وقتی  خلق و خوی کسی تغيير کند مردمک چشم او هم به طور ناخودآگاه بزرگ يا کوچک می شود.

وقتی کسی هيجان زده شود

مردمک چشم او به شدت بزرگ می شود.

در هنگام عصبانيت

مردمک چشم انسان کوچک می شود.

چشم ها در موقعيت های عشق ورزی نقش مهمی دارند؛ به همين خاطر خانم ها برای تاکيد بر حالت های چشم خود آنها را آرايش می کنند.

مقاله مرتبط:  معنی رنگ گل ها چیست

اگر زنی به مردی علاقمند شد

اين علاقه را می توان از باز شدن مردمک چشم های او تشخيص داد.

به همين دليل است که عشاق تمايل دارند يكديگر را در محيط های دارای نور کم از قبيل نور شمع يا نور ماه ملاقات کنند، زيرا نور کم باعث باز شدن مرمک چشم ها می شود. (شکل 1)

حالت های چشم در زبان بدن

شکل 1: الف: کوچک شدن مردمک چشم ب: باز شدن مردمک چشم

مردمک چشم کودکان و نوزادان

بزرگتر از انسان های بالغ است و در حضور بزرگترها برای جلب توجه آنها و جذابيت بيشتر حتی بزرگتر هم می شود. زدن عينک های تيره توسط برخی افراد و در برخی موقعيت ها برای پنهان کردن حالت چشم است. جواهر فروشان در چين باستان با تماشای چشم های مشتری های خود رفتار آنها را پیش بینی می کردند.

و مطابق همین حرف ها است که در جامعه و در یک گفتگو گفته می شود:

وقتی با کسی صحبت می کنی در چشم هايش نگاه کن، زيرا چشم ها هرگز دروغ نمی گویند.

خيره شدن

تنها هنگامی که در چشم های کسی که طرف صحبت شماست نگاه می کنيد می توانيد يک ارتباط واقعی را پايه گذاری کنيد. در حاليكه از صحبت کردن با برخی افراد احساس راحتی می کنيم، برخی ديگر غير قابل اعتماد به نظر می رسند. اين موضوع بيش از همه به مدت زمانی مربوط می شود که فرد طرف صحبت درچشمان ما نگاه می کند.

مقاله مرتبط:  منظور از احساس کم ارزش بودن (احساس بی ارزشی) افراد در جامعه چيست؟

پنهان کردن و پنهان نکردن آن در روابط

وقتی کسی در گفته های خود صادق نباشد يا بخواهد حقايقی را از ما پنهان کند کمتر از 1/3 زمان را در چشمان ما نگاه می کند.

اگر فرد مورد نظر بيش از  2/3 زمان را در چشمان شما نگاه کند می تواند دو معنی داشته باشد:

يا به نظر او شما بسيار جالب و دوست داشتنی هستيد که در اين صورت اين نگاه ها با گشاد شدن مرمک چشم ها همراه است

و يا ممكن است ديدگاهی خصمانه نسبت به شما داشته و به زبان غير کلامی شما را به چالش بطلبد، که در اين صورت مردمک چشم ها تنگ خواهد شد.

میزان نگاه کردن در فرهنگ های مختلف

لازم به ذکر است که ميزان نگاه کردن در چشمان افراد در فرهنگ های مختلف متفاوت است. مثلا در فرهنگ غربی اگر کسی در هنگام صحبت کردن به طرف مقابل خود نگاه نكند نشانه بی ادبی و بی توجهی است، در حاليكه در فرهنگ های شرقی  از جمله ايرانيان نگاه کردن در چشمان طرف مقابل می تواند نشانه گستاخی، پررويی يا بد چشمی باشد. اين مسئله زمانی که يک زن و مرد با هم صحبت می کنند بسيار شديد تر است.

بنابراين همانگونه که بارها ذکر شد هر حالت را بايد با توجه به شرايط، محيط و تفاوت های فرهنگی مورد تفسير قرار داد. تجربه ثابت کرده است که وقتی فرد الف مدت زيادی به فرد ب نگاه کند، فرد ب فكر می کند که فرد الف به او علاقمند است، بنابراين فرد ب نيز به فرد الف نگاه خواهد کرد. به عبارت ديگر اين نگاه های متقابل باعث ايجاد اعتماد به نفس خواهد شد.

مقاله مرتبط:  چرا باید خوشبخت و موفق بشویم؟

جای تعجب نيست که افراد عصبی، خجالتی و ترسو که کمتر از 1/3 زمان را به شما نگاه می کنند به ندرت مورد اعتماد قرار می گيرند.

نكته ای را که بايد در نظر داشت اينكه هيچگاه در مذاکرات از عينک تيره استفاده نكنيد زيرا طرف مقابل فكر می کند به او خيره شده و او را به اصطلاح زير ذره بين گرفته ايد و يا اينكه می خواهيد نيت واقعی خود را پنهان کنيد. همانطور که گفته شد مدت زمان خيره شدن در فرهنگ های مختلف فرق می کند اما علاوه برمدت نگاه کردن محل خيره شدن چشم ها در چهره طرف مقابل و يا بدن او هم اهميت زيادی دارد و بر نتيجه گفتگو تاثير می گذارد.

در مقاله بعدی به انواع نگاه ها (نگاه زیر چشمي، نگاه صميمي، نگاه اجتماعي، نگاه شغلي) اشاره خواهد شد.

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه(با لینک فالو به سایت) اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.