زبان بدن (حالت های کف دست)

مقاله زبان بدن (حالت های کف دست)

 

گشادگي و صداقت

يكی از مهمترين روش ها برای تشخيص صداقت افراد نشانه های کف دست است. انسان ها برای نشان دادن صداقت و تواضع خود کف دست هايشان را نشان می دهند (شکل 1).

زبان بدن (گشادگي و صداقت)

شکل 1: می خواهم کاملا باشما رو راست باشم

در طول تاريخ ، دستان باز نشانه حقيقت، صداقت، وفاداری وتواضع بوده است. بسياری از سوگندها در حالی ياد می شوند که کف دست بر روی قلب قرار دارد و هنگامی که کسی در دادگاه شهادت می دهد کف دست خود را باز و در هوا نگاه می دارد، کتاب مقدس را در دست چپ نگاه داشته و کف دست راست خود را به گونه ای بالا نگه می دارد که اعضای دادگاه آن را ببينند. در برخورد های روازنه، مردم معمولاً در دو موقعيت کف دست خود را باز نگه می دارند.

يكی کف دست رو به بالا است که مشخصه يک فرد گدا است که از شما تقاضای پول يا غذا می کند  و ديگری کف دست به سمت پايين است که به معنی محدود کردن و کنترل کردن و پايين آوردن است.

مقاله مرتبط:  زبان بدن (حالت های دست به چهره-بخش دوم)

اين عمل نيز مثل بسياری ديگر از حرکات زبان بدن کاملاً ناآگاهانه است.

مثال1: هنگامی که کودکی دروغ می گويد يا چيزی را پنهان می کند. معمولاً دستان خود را در پشت سر پنهان می کند.

مثال2: فروشندگان معمولاً وقتی می خواهند درستی دلايل نخريدن کالايشان توسط مشتری را بيازمايند به دست های خريدار نگاه می کنند.

 

استفاده عمدی از کف دست به منظور گول زدن

حال سوال اینجاست… اگر من با دستان باز دروغ بگويم مردم دروغ های مرا باور می کنند؟

هم بله و هم خير جواب این سوال است. اگر شما آشكارا دروغ بگوييد و دست هايتان باز باشد ممكن است در نظر شنونده دروغگو به نظر بياييد زيرا بسياری از حالات ديگر که بايد برای اثبات صداقت شما مشهود باشند وجود ندارند و حالتهای منفی که در هنگام دروغ گفتن از شما بروز می کنند مشهود و در نتيجه با حالت دستان باز در تناقض اند.

دروغگويان حرفه ای کسانی هستند که هنر هماهنگی زبان غير کلامی با زبان کلامی خود را تقويت کرده اند. اما اين امكان وجود دارد که با تمرين دستان باز در ارتباط با ديگران خود را  مورد اعتماد تر جلوه دهيد؛ متقابلا هر چقدر استفاده از دستان باز بيشتر شود، تمايل به دروغگويی کمتر می شود.

یک نکته جالب اینجا وجود دارد… و آن این مورد است که، برای بيشتر مرم دروغ گفتن با دستان باز مشكل است و دستان باز در حال ارتباط با ديگران می تواند مانع دادن اطلاعات غلط توسط ديگران به شما شده و آنها را ترغيب کند با شما رو راست باشند.

مقاله مرتبط:  نگاه مثلثی در زبان بدن چیست

 

قدرت کف دست

يكی از قوی ترين علامت های غير کلامی توسط کف دست ارسال می شود. اگر از اين حالت به درستی استفاده شود، به صاحب آن اقتدار و قدرت نفوذ بر ديگران را می دهد.

سه نوع حالت کف دست وجود دارد که عبارتند از:

  • کف دست روبه بالا
  • کف دست رو به پايين
  • کف دست بسته در حاليكه انگشت اشاره باز است

مثال هایی برای بیان تفاوت بین این سه حالت…

به شخصی می گوييد جعبه ای را برداشته و آن را به مكان ديگری در همان اطاق منتقل کند. فرض می کنيم که شما از همان لحن صدا، همان کلمات و همان حالات چهره استفاده کرده و فقط وضعيت کف دست خود را تغيير می دهيد. حالت کف دست رو به بالا به عنوان يک حالت متواضعانه و غير تهديد آميز و يادآور حالتی است که يک گدا در خيابان به کار می برد (شکل 2). کسی که از اوخواسته شده جعبه را جا به جا کند، احساس نخواهد کرد که اين تقاضا با فشار و از موضع برتری انجام شده و در نتيجه احساس تهديد نخواهدکرد.

زبان بدن (قدرت کف دست)

شکل 2 : حالت کف دست متواضعانه

وقتی که کف دست رو به پايين باشد بيانگر نوعی اقتدار است. شخصی که از او درخواست شده تا جعبه را جابه جا کند احساس خواهد کرد که به او دستور داده شده و بنابراين يک احساس منفی در او ايجاد خواهد شد(شکل 3).

مقاله مرتبط:  انواع غذاساز از نظر ظرفیت و ویژگی‌ها

زبان بدن (حالت های کف دست)

شکل 3: حالت غالب و سلطه جو

 با این حال:

  • اگر فرد مورد نظر همكار و هم رتبه شما باشد احتمال دارد که تقاضای شما را انجام ندهد.
  • اگر آن شخص زير دست شما باشد اين فرمان را اجرا خواهد کرد زيرا شما ما فوق او هستيد.

در شکل 4 دست به شكل مثلث بسته است و فقط انگشت اشاره باز است. که به طور نمادين فرد مورد نظر را وادار به اطاعت می کند. اين حالت آزار دهنده ترين حالتی است که يک فرد می تواند در ارتباط با ديگران به کار برد.

زبان بدن (حالت های کف دست)

شکل4: حالت تهاجمی و پرخاشگر

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.