عادت دوم و سوم بازاریابان شبکه ای موثر

مقاله عادت دوم و سوم بازاریابان شبکه ای موثر

 

مقدمه

بازاریابی شبکه‌ای (به انگلیسی: Network Marketing) یا بازاریابی چندسطحی (به انگلیسی: (mlm)Multi-level marketing)، نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها به صورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات کمپانی می‌کنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای سردمدار هستند.

تحقیقاتی توسط آژانس‌های نظارت بر مصرف‌کننده به‌طور مستقل، نشان داده بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از افراد شرکت‌کننده در بازاریابی شبکه‌ای به درآمدهای بالا نمی‌رسند (در این مقاله و مقالات بعدی برای بهبود این کار راه کارهایی را خواهیم نوشت).

اولین کمپانی که بطور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی ام‌وی به فروش می‌رساند.

تفاوت با شرکت‌های هرمی

به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی‌ست که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. این شرکت‌ها در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیرقانونی هستند؛ چون در ازای جذب افراد پول می‌دهند بطور اجتناب‌ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند یا به عبارتی پول خود را می‌بازند.

مقاله مرتبط:  انواع روش های بهبود زبان بدن در مذاکره یا مذاکرات (11 روش)

FTC می‌گوید داشتن محصول، قانونی بودن شرکت را تعیین نمی‌کند. بعضی از شرکت‌های هرمی برای رد گم کردن، خود را شرکت ام‌ال‌ام(mlm) معرفی کرده و محصولی را در پلان خود قرار می‌دهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکت‌ها مشروط به فعالیت در پلان تجاری‌شان است که برای کسانی‌که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشتری پیدا کنند، پول از دست می‌رود.

دو مشخصه بارز کمپانی‌های هرمی:

انبار کردن کالا

کمپانی مشتریان را وادار می‌کند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموماً با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا درآمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی می‌کنند در حالیکه محصول چندانی را به بازار ارائه نکرده‌اند و محصولات در زیرزمین‌ها انبار شده‌اند.

عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)

به دلیل کیفیت پایین محصولات و هزینهٔ بالای آنها، در اغلب شرکت‌های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می‌شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.

 

شما دوستان می تونید عادت اول-پویا، فعال بودن بازاریابان شبکه ای را از اینجا بخوانید.

 

عادت دوم-در خیال . شروع از انتهای خط

بازاریاب های موثر و موفق در بازاریابی شبکه ای کسانی هستند که تصویری روشن و واضح از کاری که قصد انجامش را دارند در ذهن خود به وجود آورند. آن ها می دانند چه می خواهند واز مجموعه ی خود در هر مرحله ای انگیزه و انرژی می گیرند. این افراد چون منتظر دیگران نیستند تا از موفقیت در اجرای آن مطمعن شوند و سپس دست به عمل بزنند، در خیال از آخر شروع می کنند ، زیرا مراحل مقدماتی را در ذهن عملی کرده اند، آن ها به نگرش وخواسته های خود از بازاریابی شبکه ای متمرکز می شوند و روی آینده ای که تصویری دقیق از آن ساخته اند، مشتقانه و با هیجان کار می کنند. منظور از دیدگاه، شور و هیجان و اشتیاق و توجه دادن به ژرف اندیشی و پایداری رضایتمندانه در عمل است.

در عادت دوم شما با علاقه و شور برای گرفتن در قالب یک بازار یاب که تصویر آن را ساخته اید و معتقدید به آن تبدیل خواهد شد، تلاش خواهید کرد. این تصویر هدف مقصود واضح و روشن، راه آشکار و بی خطر وقدرت فراتر از حد انتظار برای استفاده از امکانات را فراهم می آورد.

بازاریاب موثر این توانایی را دارد که نتیجه ی اقدامش را در آینده، نزد خود منسجم کند. او این تصویر را چنان روشن و واضح می بیند که  قدم به قدم، بی آنکه به مانعی برخورد کند، به آن نزدیک می شود و حاصل این ساخت و ساز و خیالی وذهنی برایش واقعی است.

مقاله مرتبط:  آموزش زبان فرانسوی در ۵۰ روز

خلاقیت فکری همیشه از آفرینش مادی نشات می گیرد. وقتی به  درستی توانایی تشخیص اولویت ها را داشته باشیم، شاهد دگرگونی های شگرف در زندگی خواهیم بود. ما وقتی در کار موفق خواهیم بود که قادر به شناخت با اهمیت ترین ها باشیم منظور از شناخت اولویت ها این نیست که فقط یک اولویت وجود دارد، مدیریت اولویت ها یعنی عمل کردن به گونه ایکه اهمیت اولویت ها  را دریابیم و موفقیت و شرایط برخورد و عمل به آن را درست بشناسیم. به مفهوم واضح تر، مدیر واقعی و موفق ارزش اولویت ها را دریابد و فرضا اولویت سوم را که کم اهمیت تر است در شرایط خاص بر اولویت دوم ترجیح نمیدهد.

زمانی که سخن از خلاقیت و آفرینش خیالی و ذهنی به میان می آید، چنان چه قصد موفقیت در بازاریابی شبکه ای را دارید، نخست باید هدف و مقصود خود را به وضوح مشخص کنید، اما فراموش نکنید که مهم ترین نکته برخورد با ناامیدی است که در مرحله اول سعی دارد خودش را بر ما تحمیل کند. تسلیم شدن در این مرحله یعنی باز ماندن از طریق موفقیت.

به عنوان مثال چنانچه سخنان کلیشه ای از این قبیل را که می گوید

< بازاریابی شبکه ای که نمی تواند یک کار جدی باشد. افراد موفق آن را شغل حساب نمی کنند>

یعنی بهانه تراشیدن برای گریز از دشواری ها. ذهنیت منفی دنبال تسلیم شدن در برابر مواردی می گردد که بر توانایی خود خط بطلان بکشد.

وقتی فردی می گوید:

< در شان من نیست که در عرضه و معرفی کالای بهداشتی و آرایشی فعالیت کنم>

یا

< خجالت می کشم این کار را به دوستانم آشنایانم معرفی کنم، می ترسم ناراحت شوند>

عبور از مرحله ی منفی بافی نوبت آن است که تصویر های ساخته ی ذهن را به عنوان رسالت گروهی به اعضای مجموعه ی خود تفهیم کنید. توضیح این که نکته و متقاعد کردن آن ها که با اشتیاق گفته های شما را بپذیرند کاری بس دشوار است. برای موفقیت در این مرحله باید صبور باشید. امکان دارد ناچار شوید هفته ها وحتی ماه ها برای متقاعد کردن مجموعه وقت صرف کنید اما در صورت موفقیت، حاصل کار درخشان خواهد بود هزینه ی آن را بپردازند. بازار یاب های موثر آن هایی هستند که برای هر کاری ابتدا تصویری واضح با رعایت تمام جوانب، به وجود می آورند و پس از رعایت دقایق و نکته های مراحل پایانی کار، آن را با مجموعه ی خود در میان می گذارند و از خط آخر عملیات را آغاز می کنند.

مقاله مرتبط:  همه چیز در مورد زبان بدن (2)

 

عادت سوم-اولویت اول برای با اهمیت ترین امور

بدون آگاهی و رعایت عادت اول و دوم، توفیق در عادت سوم دشوار است. چنان چه از قدرت تشخیص و چاره جویی برخوردار نباشید، قادر نخواهید بود به یک بازاریاب شبکه ای موثر تبدیل شوید، در عین حال اگر تصویری از آینده خود ساخته اید، متمرکز شوید، ورود به عرصه بازاریابان شبکه ای تاثیر گذار مقدور نیست. زمانی که عادت اول و دوم را درک کردید و بستر عبور از آنها را فراهم آوردید، باید با استمرار و پشتکار قدم به حیطه عادت سوم بگذارید که چنانچه در اجرای آن موفق شوید، تبدیل شدن شما به یک بازاریاب شبکه ای تاثیر گذار امکان پذیر است.

اما عادت سوم

اولویت اول برای با اهمیت ترین امور پس از شناخت و عمل کردن به عادت اول و دوم، به این نتیجه می رسیدکه کار های بسیار برای انجام دادن وجود دارد اما چون همزمان قادر به انجام همه ی کارها نیستند، باید پیگیر عادت سوم باشید. یک بازاریاب شبکه ای موثر در این مرحله با برنامه ریزی دقیق و شناخت  اولویت ها نخست امور مهم را شناسایی می کند و در اجرای آن ها می کوشد. شناخت اولویت ها و ترتیب بندی آن ها از الزامات موفقیت در کار است. به عبارت واضح تر، وقتی هدف واقعی خود را شناختید و اهمیت آن رادرک کردید، باید با قاطعیت عمل ابتدا با اولویت اول کار را آغاز نمایید.

بازاریابی شبکه ای موثر یعنی انضباط و دقت نظر در عملی کردن دیدگاه خود، عمل به تعهدات و تابع افکار اصولی و درست خود بودن. شناخت اولویت یعنی معقولات با ضروریات برخوردکردن، یک بازاریاب موثر و موفق تعقیب کننده ی هدف برتر، تابع قوانین و اصول متعالی و شان حرفه ای است، چنین فردی نباید اجازه بدهد که احساس هیجان بر او غلبه کند و هیجان زدگی در تربیت اولویت ها نابسامانی ایجاد نماید.

عادت دوم و سوم بازاریابان شبکه ای

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه(با لینک فالو به سایت) اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

{لطفا} امتیاز بدین

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.