كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی (cmc)

كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی ( cmc )، همانطور که در مقاله انواع کامپوزیت‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها گفته شد، جزو تقسیم‌بندی از نظر زمینه‌ای در انواع کامپوزیت‌ها می‌باشند.

دسته‌بندی کامپوزیت‌ها بر اساس نوع ماتریس یا زمینه‌ای که تقویت‌کننده را در بر می‌گیرند و احاطه می‌کنند نام گذاری می‌شود. ماتریس یا زمینه در واقع در کنار هم نگه دارنده یا اتصا‌ل دهنده الیاف یا تقویت‌کننده مورد استفاده در کامپوزیت‌ها می‌باشند که آن‌ها را به هم اتصال می‌دهد. یک تقسیم‌بندی بین المللی که برای یکسان بودن در همه جهان برای آن ارائه شده است عبارتند از:

  • کامپوزیت‌های با زمینه یا ماتریس، فلزی (به شکل مخفف MMC یا( Composites Mattel Matrix))
  • کامپوزیت‌های با زمینه یا ماتریس، سرامیکی (به شکل مخفف CMC یا (Composites Ceramic Matrix))
  • کامپوزیت‌های با زمینه یا ماتریس، پلیمری (به شکل مخفف PMC یا (Composites Polymer Matrix))
کامپوزیت های زمینه سرامیكی و نانو کامپوزیت پایه سرامیکی

كامپوزیت های زمینه سرامیكی (CMC یا Composites Ceramic Matrix)

سرامیک‌ها عمدتا دارای پیوند‌های یونی قوی می‌باشند که آن‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند. البته که بعضی موارد پیوند سرامیک‌ها از نوع پیوند کوالانسی نیز می‌باشد. خصوصیات مهمی که سرامیک‌ها دارند عبارتند از:

  • از نظر حرارتی، سرایک‌ها دارای نقطه ذوب بالایی هستند.
  • برای جاهایی که نیاز به موادی مناسب در مقابل خودرگی هستند، مناسب می‌باشند.
  • دارای مقاومت و پایداری زیاد در دماهای بسیار بالا می‌باشند.
  • در مقابل فشار استحکام خوبی دارند.

ویژگی‌های ذکر شده باعث شده است که کامپوزیت‌های زمینه سرامیکی در ساختار قطعاتی که در دمای بالاتر از 1500 درجه سانتیگراد کار می‌کنند، مورد استفاده قرار بگیرند.

مواد سرامیکی، دارای مدول الاستیسیته خوب و کرنش ضعیفی هستند. پس اگر بخواهیم از این مواد برای جاهایی که شکست دیر اتفاق بیافتد استفاده شود، باید از تقویت‌کننده‌هایی برای بالا بردن استحکام آن‌ها استفاده کنیم. اگر تقویت‌کننده ما دارای مدول الاستیسیته مناسب باشد، بدین شکل، مدول الاستیسیته کامپوزیت بالا رفته و در نتیجه خواص مکانیکی قطعه یا محصول تولیدی بهبود می‌یابد.

Composites Mattel Matrix

مدول الاستیسیته (مدول یانگ) چیست؟
مدول الاستیسیته (مدول یانگ)، از تقسیم تنش به کرنش حاصل می‌شود. با توجه به این که تنش دارای بعد است و کرنش بدون بعد یا بی‌بعد می‌باشد، واحد مدول الاستیسیته یا مدول یانگ هم از جنش فشار، همان واحد تنش خواهد بود. پاسکال در سیستم SI، واحدی برای فشار می‌باشد.

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب تقویت‌کننده‌های مورد استفاده در سرامیک‌ها، ضریب انبساط حرارتی می‌باشد. اگر ما، به اشتباه یک تقویت‌کننده‌ای را انتخاب کنیم که دارای ضریب انبساط حرارتی کمتری نسبت به سرامیک مورد استفاده داشته باشد، استحکام قطعه یا محصول تولید بهبود نخواهد یافت و بالا نخواهد رفت.

ضریب انبساط حرارتی چیست؟
ضریب انبساط حرارتی، یعنی با افزایش دما، انرژی جنبشی مواد و مولکول‌ها بالا رفته، و برای این که فضای کافی داشته باشند، منجر به انبساط یا افزایش حجم می‌شود. پارامترهای موثر برای ضریب انبساط حرارتی، اول به خود ماده یعنی تعداد ذرات و سپس به میزان حرارت و گرمایی که داده می‌شود بستگی دارد. در کل اگر بخواهیم تعریفی از ضریب انبساط حرارتی داشته باشیم، این می‌شود که، در جامدات، مایعات و گازها به افزایش حجمی که اتفاق می‌افتد، ضریب انبساط حرارتی گفته می‌شود. ​

سرامیک‌ها و انوع آن

در کل سرامیک‌ها از مواد، غیرآلی و غیرفلزی تشکیل شده‌اند. می‌دانیم که مواد فلزی گرما و حرارت را از خود عبور می‌دهند و رسانای خوب الکتریسیته می‌باشند. در حالی که غیر فلزها، برعکس مواد فلزی، به عنوان عایق حرارتی و الکتریسیته می‌باشند.

مقاله مرتبط:  کامپوزیت های زیست تخریب پذیر

همچنین اگر بخواهیم تفکیکی بین مواد غیرآلی و آلی قائل شویم، در یک کلمه می‌توان گفت کربن. یعنی مواد آلی بیشترشان بر پایه کربن می‌باشند، در حالیکه برای مواد غیرآلی همه مواد به جزء کربن در نظر گرفته می‌شود. البته که در علم، هیچ وقت به صورت قاطع نمی‌شود این موارد را اثبات کرد و نیاز به تحقیق بیشتر متناسب با مواد استفاده شده دارد.

سرامیک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، که عبارتند از، سرامیک‌های سنتی و سرامیک‌های پیشرفته.

سرامیک‌های سنتی

سرامیک‌هایی که به صورت عمومی مورد استفاده مردم می‌باشند را سرامیک‌های سنتی می‌گویند. این سرامیك‌ها به شکل یكپارچه‌اند؛ مانند ظروف چینی، آجر، سفال، كاشی و…

سرامیک‌های پیشرفته

برای ساخت کامپوزیت‌های زمینه سرامیکی مسلما ما نمی‌توانیم از سرامیک‌های سنتی استفاده کنیم. پس سرامیک‌های پیشرفته یعنی همان همان سرامیکی که در تولید کامپوزیت‌های زمینه سرامیکی مورد استفاده می‌باشد. سرامیک‌های پیشرفته، با روش‌های خیلی پیشرفته با روش‌های شیمیایی خاصی تولید می‌شوند. مهمترین ویژگی‌های سرامیک‌های پیشرفته مورد استفاده در کامپوز‌یت‌های زمینه سرامیکی عبارتند از:

  • مقاومت حرارتی بالا
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • مقاومت در مقابل سایش و فرسایش

سرامیك‌های پیشرفتۀ یكپارچه و خصوصیات آن‌ها

داشتن ویژگی های زیر به صورت یکجا، منجر به تولید سرامیک یکپارچه می‌شوند که عبارتند از:

  • سختی و استحكام بالای مکانیکی
  • تحمل دماهای بالا
  • خنثی بودن از نظر شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر فرسایش
  • داشتن چگالی كم

با این وجود، سرامیک‌های یکپارچه بر خلاف فلزات، در مقابل نیروهای مکانیکی (در مقابل نیرهای ضربه‌ای و کششی) و شوک‌های حرارتی، باز کم آورده و ضعیف بوده و مستعد شکست می‌باشند.

مقایسه سرامیک ها و مواد دیگر

اگر بخواهیم مقایسه ای بین سرامیك ها و دیگر مواد داشته باشیم باید گفت كه سرامیك ها تنها گروه موادی هستند كه در دماهای بالا قابل استفاده اند، و دارای سختی، استحكام و مدول الاستیك بالاتری از فلزات و پلیمرها هستند. همچنین چگالی، ضریب انبساط حرارتی و هدایت الكتریكی و حرارتی كمی دارند. به ویژه چگالی و انبساط حرارتی كم سرامیك ها اهمیت زیادی در اغلب كاربردها دارد.

نقطه ضعف كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی (CMC)

چقرمگی شكست (Fracture Toughness)، نقطه ضعف بزرگ مواد سرامیکی در مقابل فلزات می‌باشند. چقرمگی شكست کم، منجر به ترک و در نتیجه شکست زودتر محصول یا قطعه تولیدی می‌شود. این مهم باعث بوجود آمدن کامپوزیت‌های زمینه سرامیکی می‌شود. تا در کنار خصوصیاتی چون سختی، استحکام و… بتوان چقرمگی آن را با استفاده از انواع تقویت‌کننده‌ها افزایش داد.

اگر ما نسبت مدول الاستیسیته بالایی داشته باشیم، انتقال بار روی تقویت‌کننده را خواهیم داشت و در نتیجه خواص مکانیکی بالایی را داریم. مدول الاستیسیته در فلزات و پلیمرها معمولا مابین 10-100 می‌باشند، در حالیکه در سرامیک‌ها و زمینه مورد استفاده کمتر یا مساوی 1 می‌باشند.

مقاله مرتبط:  الیاف هیبریدی و انواع آن

ماتریس یا زمینه‌های مورد استفاده در سرامیک‌ها

كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی تنها كامپوزیت‌هایی هستند كه بالای c ◦ 900 استحكام باقی مانده دارند. زمینه‌های مرسوم مورد استفاده در تهیه كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی عبارتند از انواع گوناگون شیشه، شیشه سرامیك‌ها و سرامیك‌هایی همچون كربن، كاربید سیلیسیم، نیترید سیلیسیم، آلومینات‌ها و اكسیدها. تقویت كننده‌های مورد استفاده عبارتند از كاربیدها، بوریدها، نیتریدها، اكسیدها و كربن.

ماتریس یا زمینه‌های مورد استفاده در سرامیک‌ها

ماتریس یا زمینه‌های مورد استفاده در ساخت كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی (CMC) عبارتند از:

  • انواع شیشه‌ها
  • شیشه سرامیک‌ها

سرامیك‌هایی مثل:

  • كربن
  • كاربید سیلیسیم
  • نیترید سیلیسیم
  • آلومینات و اكسیدها

تقویت كننده‌های مورد استفاده عبارتند از:

  • كاربیدها
  • بوریدها
  • نیتریدها
  • اكسیدها
  • كربن

عمده‌ترین كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی

  • كامپوزیت‌های Si3N4 – كربن
  • كامپوزیت‌های Sic – Sic
  • كامپوزیت‌های Sic – كربن
  • كامپوزیت‌های كربن – كربن
  • كامپوزیت‌های آلومینا – Sic
  • كامپوزیت‌های Si3N4 – Sic

نام گذاری كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی (CMC)

نام یا نام گذاری كامپوزیت های زمینه سرامیكی (CMC) معمولاً توسط فایبر / ماتریس مورد استفاده مشخص می شود. به عنوان مثال ، C / SiC شامل فایبر یا الیاف کربن در ماتریس کاربید سیلیکون است. البته نام گذاری ممکن است براساس فرایند تولیدی نیز باشد. مثل LPI-C/SiC که LPI مخفف liquid polymer infiltration می باشد.

كاربرد كامپوزیت‌های سرامیكی

اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی برای کاربرد كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی (CMC)، داشته باشیم، این کامپوزیت‌ها را می‌توان به دو دسته کلی هوافضا و غیرهوافضایی (پزشکی، صنعتی و…) تقسیم‌بندی کرد.

با توجه به این نوع تقسیم‌بندی، اگر بخواهیم دلیل استفاده در هر دسته را بیان کنیم، مسلما، در صنعت هوافضا ما دنبال استحکام بالا، در کنار تحمل دمای بالا هستیم و در صنایع غیر هوافضا بیشتر بحث قیمت و در کنار آن افزایش قابلیت‌های کامپوزیت مورد استفاده، نسبت به مواد رایج مورد استفاده می‌باشد.

به عنوان مثال کامپوزیت کربن – کربن با پوشش Sic را برای شاتل‌های فضایی استفاده می‌کنند. چرا که دمای بالای حرارتی را تحمل کرده و به عنوان محافظ حرارتی می‌باشند.

مثال برای كامپوزیت‌های زمینه سرامیكی (CMC)، غیرهوافضایی، شامل انواع ابزارهای برشی مورد استفاده در ماشین کاری‌ها، ساخت قالب‌ها، پروتزها، ترمزها و … را می‌توان نام برد.

Ceramic Composite Field (CMC) Paper

پیش بینی بازار فروش كامپوزیت های زمینه سرامیكی (CMC)

پیش بینی استفاده از كامپوزیت های زمینه سرامیكی (CMC) از سال 2016 تا 2024 در کشورهای مختلف از نظر بازار فروش در جهان مطابق تصاویر زیر می باشند.

Global sales market forecast for ceramic composites (CMC)
Ceramic composite (CMC) sales market forecast

نانو کامپوزیت پایه سرامیکی

نانوتکنولوژی در دنیای مدرن توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است. این با مواد زیر میکروسکوپی به نام نانوذرات (nanoparticles یا NPs) با اندازه های بین 1 تا 100 نانومتر سروکار دارد. هدف اصلی نانوتکنولوژی اصلاح اندازه و ساختار نانوذرات برای کاربرد بهبود یافته آنهاست. رویکردهای متعددی برای سنتز نانوذرات از جمله روش های شیمیایی، فیزیکی، فتوشیمیایی و بیولوژیکی ایجاد شده است.

روش‌های مبتنی بر استراتژی‌های فیزیکی و شیمیایی محدودیت‌های خاص خود را دارند، مانند استفاده از مواد سمی، تشکیل محصولات جانبی سمی و نیاز به انرژی بالا. ثابت شده است که مسیر بیولوژیکی برای سنتز Ns در مقرون به صرفه بودن و سازگاری با محیط زیست کارآمدتر است. روش مشتق‌شده زیستی بر محدودیت‌های رویکردهای فیزیکی و شیمیایی غلبه می‌کند و مسیری سبزتر و همچنین پایه‌ای برای کاربردهای تحقیقاتی جدید است. طی چند سال گذشته، گیاهان، جلبک‌ها و میکروارگانیسم‌ها از جمله قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها به‌عنوان نانوکارخانه در سنتز نانوذرات عمل کرده‌اند.

مقاله مرتبط:  تجهیزات پالتروژن ترموست

نانوذرات سنتز شده بیولوژیکی کاربردهای عظیمی در زمینه بالینی و در سراسر صنایع سوخت زیستی نشان داده اند. نانوتکنولوژی همچنین نقش مهمی در صنایع سوخت زیستی از طریق تولیدات انرژی تجدیدپذیر متعدد ایفا کرده است. همچنین نشان داده شده است که با موفقیت با مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی مقابله می کند.

نانوذرات سرامیکی (CeNPs یا Ceramic nanoparticles) جامدات فلزی معدنی هستند که از اکسیدها، کاربیدها، کربنات‌ها و فسفات‌ها تشکیل شده‌اند که با حرارت دادن در دمای بالا و به دنبال آن سرد شدن سریع سنتز می‌شوند. آنها می توانند در اشکال بی شکل، کریستالی، متراکم، متخلخل یا توخالی وجود داشته باشند که دارای تحمل حرارت بالا هستند.

با توجه به این ویژگی ها، آنها در فرآیندهای شیمیایی، تجزیه نوری رنگ ها، فوتوکاتالیز و کاربردهای تصویربرداری استفاده می شوند. CeNP ها به دلیل اندازه نانو (<50 نانومتر) و خواص دارویی برای بیماری هایی مانند عفونت های میکروبی، گلوکوم و ملانوما تکامل یافته اند. ویژگی‌های CeNP مانند رهایش و پایداری کنترل‌شده، اندازه درون سلولی و زیست سازگاری با سلول‌ها و بافت‌ها ممکن است بر محدودیت‌های موجود در داروهای سنتی و عوامل تشخیصی غلبه کند.

در صنایع نیز تلاش‌های علمی قابل توجهی برای مقاوم‌تر ساختن سرامیک‌ها از طریق طراحی ریزساختار آن‌ها با ترکیب الیاف و… انجام شده است که پلی بین ترک های ریز ایجاد می‌کنند. یکی از جدیدترین پیشرفت ها، توزیع فازهای متعدد در یک کامپوزیت سرامیکی در مقیاس نانو بوده است. به دلیل رواج ویژگی های مقیاس نانو، از این گونه کامپوزیت ها به عنوان نانوکامپوزیت های سرامیکی یاد می شود.

مقاله نانو کامپوزیت پایه پلیمری را نیز با کلیک روی عنوان آن مطالعه کنید.

مزایای نانو کامپوزیت پایه سرامیکی

خواص مواد نانو کامپوزیت نه تنها به خواص تک تک آنها بلکه به مورفولوژی و ویژگی های سطحی آنها نیز بستگی دارد. نانوکامپوزیت ها به دلیل بهبود خواص نسبت به ساختارهای ساده تر، کاربرد خود را در زمینه های مختلف پیدا می کنند. چند مورد از این مزایا عبارتند از:

  • خواص مکانیکی بهبود یافته به عنوان مثال استحکام، مدول و ثبات ابعادی
  • کاهش نفوذپذیری به گازها، آب و هیدروکربن ها
  • پایداری حرارتی و دمای اعوجاج حرارتی بالاتر
  • تاخیر شعله بالاتر و کاهش انتشار دود
  • مقاومت شیمیایی بالاتر
  • ظاهر صاف تر
  • رسانایی الکتریکی بالاتر

روش ساخت و کاربرد نانو کامپوزیت پایه سرامیکی

برای اجزای مورد استفاده در یک موتور توربین گاز، طول عمر تا 10000 ساعت و استحکام 300 مگاپاسکال در دمای 1400 درجه سانتیگراد، همراه با خزش ناچیز فرض شده است. علاوه بر این، در دماهای بالا، مواد باید مقاومت بالایی در برابر شوک حرارتی، اکسیداسیون و رشد ترک تحت تنش های بحرانی از خود نشان دهند. تحقیقات نشان داده است که نانوکامپوزیت های سرامیکی برای چنین کاربردهایی در آینده بسیار مهم هستند.

با توجه به این که کامپوزیت‌ها و پوشش‌های سرامیکی سخت، پایدار در دمای بالا و مقاوم در برابر اکسیداسیون برای کاربردهای هواپیما و فضاپیما نیز مورد تقاضا هستند.

مثلا کامپوزیت‌های کاربید سیلیکون/نیترید سیلیکون (SiC/Si3N4)، در شرایط اکسیداسیون دمای بالا عملکرد بسیار خوبی دارد.


تاریخ انتشار: “6 فروردین 1400”

تاریخ آپدیت: “29 بهمن 1401”


منابع:

sciencedirect

www.azonano.com/article.aspx?ArticleID=2501
ultramet.com/ceramic-matrix-composites
en.wikipedia.org/wiki/Thermal_expansion


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینهزبان بدن (مقاله حالت های دست و بازو در زبان بدن ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

4.9/5 - (12 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“29 بهمن 1401” 12:00 ب.ظ