زبان بدن (حالت های دست و بازو)

حالت های دست و بازو در زبان بدن مثل حالت های کف دست و نوع دست دادن خیلی مهم هستند. همان طوری که در مقاله زبان بدن چیست نیز گفته شد ، زبان بدن علم سیگنال‌های غیرکلامی و اشارات بدن مانند ژست‌ها، حالات چهره و نگاه چشمی است که احساسات و مقاصد فرد را با هم ارتباط می‌دهد. برخلاف کلمات، زبان بدن اغلب به صورت ناخودآگاه انجام می شود و بخش بزرگی از ارتباطات ما را تشکیل می دهد که می توانید با کلیک روی عنوان مقاله زبان بدن چیست آن را کامل مطالعه کنید.

در ادامه به زبان بدن دست ها با عکس ها و توضیحات جامع و مختلف می پردازیم.

حالت های دست و بازو در زبان بدن

زبان بدن دست ها (حالت های دست و بازو در زبان بدن)

در يک تحقيق در آمريكا در مورد زبان بدن دست ها در وضعيت دست های خم شده نتايج جالبی بدست آمد.

از گروهی از دانشجويان خواسته شد که در يک سری سخنرانی ها شرکت کنند و به آنها دستور داده شد که در هنگام گوش دادن به سخنرانی دست های خود را زير بغل نگذارند، پاهای خود را روی هم نياندازند و در حالتی راحت و غير رسمی بنشينند. در پايان سخنرانی از هر يک از آنها درباره موضوع سخنرانی و مطالبی که به خاطر می آوردند و نظر شان درباره سخنرانی پرسيده شد.

گروه ديگری از دانشجويان هم در اين سخنرانی قرار داده شدند، اما به آنها گفته شد که دست هايشان را محكم بر روی سينه خود تا کنند.

نتايج نشان داد که گروهی که دست های خود را تا کرده بودند 38 درصد کمتر از گروه ديگر مطالب را ياد گرفته و به ياد می آوردند. اين گروه همچنين ديدگاهی انتقادی تر نسبت به سخنرانی داشتند. اين تحقيق نشان داد هنگامی که شنونده دست های خود را  خم کرده  و بر روی سينه قرار می دهد، نه تنها افكار منفی بيشتری نسبت به گوينده دارد، بلكه توجه کمتری هم به مطالب گفته شده می کند.

در این مورد می توانید از سری مقالات سخنرانی و فن بیان ما مقاله تکنیک های یک سخنرانی خوب را با کلیک روی آن مطالعه کنید.

به همين دليل است که مراکز آموزشی بايد صندلی هايی داشته باشند که دسته داشته تا به دانش آموزان امكان دهد تا دست های خود را روی آنها قرار دهند. بسياری از مردم ادعا می کنند دست های خود را به اين دليل روی سينه يا زير بغل خود می گذارند چون احساس راحتی می کنند. هر حالتی وقتی با افكار شما هماهنگی داشته باشد راحت است؛ يعنی اينكه اگر شما افكار منفی و دفاعی داشته باشيد در حالت دست زير بغل احساس راحتی خواهيد کرد.

به خاطر داشته باشيد که در  معنی هر پيام به دريافت کننده آن هم بستگی دارد و فقط به ارتباط های غير کلامی فرستنده پيام منحصر نمی شود. ممكن است شما در حالت دست بر سينه و پشت و گردن سيخ احساس راحتی کنيد، اما مطالعات نشان داده است که دريافت اين حالت ها منفی است.

حالت های دست های تا شده در دوران کودکی

پنهان شدن در پشت مانع، يک واکنش معمولی انسانی است که در اوايل دوران کودکی به منظور محافظت از خود ياد می گيريم. ما به عنوان يک کودك در هنگام تهديد در پشت اجسامی  از قبيل ميز، صندلی، مبلمان و همچنين دامن مادر خود پنهان می شويم. وقتی كه  بزرگتر می شويم، اين رفتار پنهان شدن پيچيده تر شده و در حدود شش سالگی که پنهان شدن پشت اجسام مادی قابل قبول نيست، ياد می گيريم تا در موقعيت تهديد دست های خود را محكم بر روی سينه خود به حالت تا شده قرار بدهيم.

حالت های دست های تا شده در دوران کودکی زبان بدن آن ها

حالت های دست های تا شده در دوران نوجوانی

در دوران نوجوانی می آموزيم که اين حالت را با شل کردن دست ها همراه با پاهای خم شده کمتر آشكار سازيم. در حاليكه بزرگتر می شويم حالت خم کردن دست ها بر روی سينه ( دست زير بغل گذاشتن ) را بسيار به کار می بريم تا جائيكه برای ديگران زياد مشخص نباشد. با خم کردن يک يا هر دو دست بر روی سينه مانعی ايجاد می شود که در اصل تلاشی است برای دور کردن تهديدها يا دفاع در برابر شرايط ناخوشايند. يک چيز قطعی است، و آن اينكه وقتی کسی عصبی بوده و يا افكار منفی و دفاعی دارد، دست های خود را محكم بر روی سينه خود تا می کند، نشانه ای که به معنی احساس تهديد است.

ماليدن کف دست ها به همدیگر

ماليدن کف دست ها به همديگر روشی است که مردم به زبان غير کلامی انتظارات مثبت خود را بيان می کنند.

  • کسی که تاس می ريزد آن را به نشانه انتظار برنده شدن، کف دست های خود می مالد.
  • مجری برگزاری جلسات دست های خود را به هم ماليده و اعلام می کند مشتاقانه منتظر شنيدن صحبت های سخنران بعدی هستيم.
  • پيشخدمتی که سر ميز شما می آيد و کف دستهايش را به هم می مالد انتظار دريافت انعام دارد
  • و…
مقاله مرتبط:  زبان بدن (حالت های کف دست)

سرعت ماليدن کف دست ها به هم نشان می دهد که او انتظار دارد چه کسی از اين نتايج مثبت بهره ببرد.

فرض کنيد می خواهيد خانه ای بخريد و به يک دفتر معامله املاك مراجعه  می کنيد، پس از توصيف منزل مورد نظر خود، اگر نماينده دفتر دست های خود را به سرعت به هم ماليده و بگويد يک مورد مناسب برای شما دارم، نشانه اين است که شما از اين معامله سود خواهيد برد. اما اگر کف دستهايش را به آرامی به هم بمالد به اين مفهوم است که فروشنده از اين معامله سود خواهد برد و اين معامله به نفع شما نيست. شکل 1 نشان دهنده یک شعبده باز است که به این شکل و منظور دستان خود را به هم می مالد… آیا هیجان انگیز نیست؟!

مقاله زبان بدن(حالت های دست و بازو)
شکل 1: آیا هیجان انگیز نیست؟!

دست های در هم گره خورده

زبان بدن دستهای گره کرده ، در ابتدا به نظر می رسد که اين حالت نشانه اعتماد به نفس است زيرا اکثر کسانی که از اين حالت استفاده می کنند لبخند می زنند و شاد بنظر می رسند اما در بعضی مواقع اين حالت می تواند نشانه درماندگی يا نگرش خصمانه باشد(شکل 2).

دست گره خورده اين حالت سه وضعيت اصلی دارد که عبارتند از:

  • دستان در هم گره خورده در جلوی صورت (شکل الف)
  • دست هايی که روی ميز قرار دارد ( شكل ب)
  • دست هايی که جلوی شما آويزان است (شکل ج)
دست های در هم گره خورده
شکل 2: دست های در هم گره خورده در حالت های مختلف

همچنين بنظر می رسد که رابطه ای بين ارتفاعی که دست ها نگه داشته می شوند و شدت حالت منفی شخص وجود داشته باشد. به اين معنی که کنترل کسی که دستانش را بالا نگه داشته(شکل 2-الف) مشکل تر از کسی است که دستانش پایین است (شکل 2-ب).

دست های برج مانند

در حقيقت افراد دارای اعتماد به نفس، مدیران يا کسانی که بسيار کم از زبان بدن استفاده می کنند اين حالت را به کار می برند. مديران معمولا در هنگام دادن دستورات به زير دستان خود از اين حالت استفاده می کنند.

اين حالت دو شكل دارد

  • برج افراشته يا رو به بالا ( شكل 3-الف) که معمولا در هنگام بيان ديدگاه ها و عقايد به کار می رود. اگر در هنگام استفاده از حالت برج رو به بالا سر به سمت عقب کشيده شده باشد نشانه غرور و تكبر است.
  • و برج روبه پايين ( شكل 3-ب) که معمولا در هنگام گوش دادن به صحبت های ديگران استفاده می شود. زنان معمولاً از برج رو به پايين و مردان از برج رو به بالا استفاده می کنند.
زبان بدن-دستهای برج مانند
شکل 3: دستهای برج مانند

گرفتن مچ، دست و بازو

معروف است که خانواده سلطنتی انگلستان عادت دارند در هنگام راه رفتن سر خود را بالا گرفته چانه خود را به جلو داده و با يک دست، دست ديگر را در پشت سر بگيرند. اين حالت در بين افراد ديگری از جامعه هم متداول است، به عنوان مثال برخی پليس های در حال گشت زدن، مديران مدرسه در حال قدم زدن در حياط  مدرسه، افسران عاليرتبه نظامی و افراد قدرتمند ديگر نيز به کار می رود.

اين حالت نشان دهنده برتری و اعتماد به نفس شخص می باشد (شکل 4). علاوه بر اين، اين حالت به کاربران اجازه می دهد تا شكم و سينه خود را که دلالت از بی باکی دارد به ديگران نشان دهند.

گرفتن مچ، دست و بازو -زبان بدن
شکل 4: حالت های مختلف گرفتن مچ، دست و بازو

تجربه نشان داده است که اگر زمانی که شما در موقعيت های اضطراب آور بوده و تحت فشار عصبی قرارداريد از اين حالت استفاده کنيد احساس آرامش و اعتماد به نفس کرده  و از فشار روانی خلاص می شويد.

حالت های مختلف انگشت شست در زبان بدن دست ها

در کف بينی، شست نشانه قدرت شخصيت و اراده است و استفاده شست ها در زبان غير کلامی با اين موضوع موافقت دارد. استفاده از آنها نشانه سلطه، برتری و حتی تهاجم است؛ حالت شست يک حالت ثانويه بخشی از يک مجموعه است. حتی در مواردی که توسط يک مدير، جلوه های شست نشانه های مثبتی هستند خونسرد در برخورد با زير دستانش مورد استفاده قرار گيرد. اين حالت همچنين در بين افرادی که لباس های گران قيمت می پوشند متداول است.

مقاله مرتبط:  عادت دوم و سوم بازاریابان شبکه ای موثر

انگشت شست در زبان بدن وکیل مدافع

شست ها، نشان دهنده برتری بوده و حتی زمانی که با پيام های کلامی کاملا متناقض همراه باشند به اندازه کافی روشن و گويا هستند. به عنوان مثال وکيل مدافعی را در نظر بگيريد که در حاليكه يقه خود را با دست گرفته و سر خود را به عقب خم کرده و رو به هیئت منصفه می گوید، خانم ها و آقایان با کمال تواضع از شما تقاضا می کنم …

اين سخنان با ژستی که او گرفته کاملا متناقض است و هئيت منصفه احساس خواهد کرد که او در حرف هايش صداقت ندارد (شکل 5).

حالت های مختلف انگشت شست -زبان بدن
شکل 5: وکيل مدافع

انگشت شست در زبان بدن نگرش سلطه جویانه، عصبانی، حالت برتری طلبی و مسخره کردن و بی احترامی

در توضیحات زیر نیز انواع دیگری از استفاده انگشت شست نشان داده شده است.

شکل 6 نشان دهنده نگرش سلطه جویانه فرد است. شکل 7 نشان دهنده زن سلطه جو و عصبانی را نشان می دهد. دست های زير بغل در حاليكه انگشت ها به سمت بالا قرار دارد حالت متداول ديگری است. اين حالت يک نشانه دو گانه است که شامل يک حالت دفاعی يا منفی ( دستهای زير بغل) به اضافه يک حالت برتری طلبی ( شست های رو به بالا ) است (شکل 8). شست همچنين می تواند به عنوان نشانه ای برای مسخره کردن و بی احترامی به کار رود ، در اين حالت شست برای اشاره يه يک شخص ديگر به کار می رود (شکل 9).

حالت های مختلف انگشت شست

حالت دست بر سينه استاندارد

زبان بدن دست روی دست که به آن دست به سینه استاندارد گفته می شود، در تلاش برای پنهان شدن از يک موقعيت نامطلوب هر دو دست بر روی سينه به حالت تا شده قرار می گيرند. موقعيت های دست بر سينه بسياری وجود دارد، اما در اينجا سه حالت بسيار متداول مورد بررسی قرار می گيرد. حالت دست به سينه استاندارد (شکل 10) يک حالت متداول است که تقريبا در همه جای دنيا نشانه حالت منفی و دفاعی است. اين حالت معمولا هنگامی که انسان در محافل عمومی در بين غريبه ها، در صف ها، در آسانسورها يا هر جای ديگر که انسان احساس ناامنی کند بروز می کند.

زبان بدن-حالتهای دستها
شکل 10: حالت معمول دست بر سينه

در يک سخنرانی در ايالات متحده، سخنران عمدا به تعدادی از افراد معروف و مورد احترام حاضر در جلسه توهين کرد. بلافاصله پس از توهين لفظی به اين انسان های محترم، نزدیک به 90 درصد افراد حاضر در سالن حالت دست های تا شده بر روی سينه را به خود گرفتند.

اين تجربه نشان داد که هر گاه انسان با چيزهايی که می شنود موافق نيست اين حالت را به خود می گيرد. بسياری از سخنران ها به اين دليل که قادر نيستند مفهوم اين حالت را در شنوندگان خود درك کنند موفق نبوده اند پيام خود را به آنها منتقل کنند. هر گاه در ملاقات چهره به چهره با يک فرد چنين حالتی را مشاهده کرديد بايد بدانيد چيزی گفته ايد که شنونده با آن موافق نيست، بنابراين ادامه بحث بی معنی است و بايد موضوع  را عوض کنيد. حقيقت اين است که زبان غير کلامی دروغ نمی گويد ولی زبان کلامی دروغ می گويد. در اين موقعيت شما بايد علت اين واکنش را پيدا کرده و فرد مخاطب را در وضعيت پذيرندگی قرار دهيد.

يک روش ساده اما موثر برای بر هم زدن اين حالت، دادن يک قلم، کتاب يا چيزهای ديگری است تا شنونده مجبور شود برای گرفتن آن دست خود را دراز کند. درخواست از شنونده برای خم شدن به سمت جلو و ديدن چيزی هم می تواند مفيد باشد. روش ديگر خم شدن به طرف شنونده با دست های باز و پرسيدن سئوالی از او است.

مثلا می توان از او پرسيد : می دانم سئوالی داريد، چه می خواهيد بدانيد؟

و سپس بنشينيد و نشان دهيد که حالا نوبت اوست ˝ شما چه فكری می کنيد ؟ ˝يا که حرف بزند. با باز گذاشتن کف دست هايتان و در معرض ديد قرار دادن آنها به زبان غير کلامی به او می گوييد که خواهان يک پاسخ روشن و صادقانه هستيد.

دست های تا شده تشدید شده

اگر علاوه بر دست های تا شده در زير بغل، مشت های فرد هم گره کرده باشند، نشاندهنده نگرشی خصمانه و دفاعی است. اين حالت غالبا با دندان های به هم فشرده و صورت سرخ شده ترکيب می شود، که در اين حالت يک حمله لفظی و يا فيزيكی بعيد نيست. يک حالت متواضع کف دست های باز لازم است تا دليل اين حالت خصمانه را کشف کرد. فردی که از اين حالت استفاده می کند (شکل 11) حالت تهاجمی دارد که بر خلاف حالت فرد شكل 10 است که حالت دفاعی دارد.

دست های تا شده تشدید شده
  شکل 11: مشت ها حالت خصمانه را نشان مي دهند

گرفتن بازوها در زبان بدن دست ها

در اين حالت بازوها محكم در دست گرفته شده و تلاش می شود تا اين موقعيت تحكيم شده و از باز شدن دست ها و تغيير حالت ممانعت شود (شکل 12). در بعضی مواقع چنان بازوها محكم گرفته می شوند که به علت قطع شدن جريان خون نوك انگشتان سفيد می شود.

زبان بدن-گرفتن بازوها
شکل 12: گرفتن بازوها

اين حالت در بين کسانی که در اطاق انتظار پزشک ها و دندانپزشک ها نشسته و يا برای اولين بار منتظر سوار شدن به هواپيما هستند شايع است. اين حالت نشان دهنده يک نگرش منفی محدود شده است. در اطاق قاضی ممكن است شاکی را در حالت  مشت های گره کرده (شکل 13) يا حالت تهاجمی و متشاکی را در حالت گرفتن بازوها (شکل 12) يا حالت تدافعی مشاهده کرد.

مقاله زبان بدن (حالتهای دست ها)-بخش دوم
شکل 13:  مشت ها حالت خصمانه را نشان مي دهند

مرتبه اجتماعی و تاثیر آن بر حالت دست های تا شده

مرتبه اجتماعی هم می تواند بر حالت دست های تا شده تاثير بگذارد. يک فرد عاليرتبه می تواند در حضور افرادی که برای اولين بار ملاقات می کند برتری خود را با تا کردن دست هايش به نمايش بگذارد. بعنوان مثال مدير يک اداره يا کارخانه که می خواهد به کارکنان خود معرفی شود با دست دادن های غالب و سلطه جو و با حفظ فاصله اجتماعی مناسب با آنها (شکل 14) يا در حالی که يک دست خود را در جيب کرده با آنها احوالپرسی کند. او بندرت دست های خود را تا زده و بر سينه می گذارد تا نشانه ای از عصبی بودن را از خود بروز دهد. متقابلا کارکنان جديد پس از دست دادن با رئيس خود علت اضطرابی که از بودن در حضور رئيس خود دارند دست بر سينه می مانند.

مرتبه اجتماعی و تاثیر آن بر حالت دست های تا شده
شکل 14: به نظر من…..

اگر همين مدير با يک مدير ما فوق اما جوانتر از خود ملاقات کند چه می کند؟

مقاله مرتبط:  حالت های چشم در زبان بدن

نتيجه احتمالی اين است که مدير ما فوق اما جوانتر پس از دست دادن با مدير مسن تر دست های خود را در حالی که شست هايش روبه بالاست در زير بغل خواهد گذاشت (شکل 15). اين حالت برای نشان دادن اين است که فرد مورد نظر خونسرد است و مضطرب نيست. شست های رو به بالا نشانه اعتماد به نفس و دست های تا شده نشانه محافظت از خود است.

نگرش برتر نسبت به ديگران
شکل 15: نگرش برتر نسبت به ديگران

تا شدگی جزئی دست ها

اغلب استفاده از حالت دست های تا شده کامل در حضور ديگران بيش از حد گويا است و نشان می دهد که ما ترسيده ايم. بعضی اوقات ما اين حالت را با حالت خفيف تر آن عوض می کنيم. در اين حالت ما يک دست خو را در کنار بدن خود آويزان کرده و با دست ديگر قسمتی از آن را می گيريم (شکل 16).

تا شدگی جزئی دست ها
شکل 16: تا شدگی جزئی دست ها

اين حالت را می توان در افرادی مشاهده کرد که در يک مهمانی در بين غريبه ها هستند و يا اعتماد به نفس کافی ندارند. حالت متداول ديگر گرفتن دست ها در جلوی خود است (شکل 17). حالتی که معمولا توسط افرادی استفاده می شود که در جلوی يک جمعيت ايستاده و يا به انجام سخنرانی دعوت شده اند. اين حالت يادآور دوران کودکی است که در موقعيت های ترسناك والدين دست های ما را می گرفتند و به ما احساس امنيت می دهد.

گرفتن دست ها به منظور احساس امنيت
شکل 17:  گرفتن دست ها به منظور احساس امنيت

دست های تا شده گول زننده

حالت های گول زننده دست های تا شده معمولا توسط افرادی استفاده می شود که پيوسته در معرض ديد و برخورد با ديگران هستند. اين افراد شامل سياستمداران، فروشندگان، مجريان تلويزيون و افرادی از اين قبيل هستند که نمی خواهند مخاطبانشان احساس کنند که آنها نامطمئن و عصبی هستند. در اينجا نيز يک دست در جلوی بدن آويزان شده تا دست ديگر را بگيرد اما به جای تا شدن دست ها، يک دست، کيف دستی، ساعت، النگو و يا اشياء ديگر را لمس می کند (شکل 18).

دست های تا شده گول زننده
شکل 18: عصبانيت پنهان شده

تشخيص اين حالت در خانم ها به اندازه آقايان، آشكار نيست زيرا آنها می توانند در چنين مواقعی کيف دستی خود را گرفته يا فشار می دهند (شکل 19). يكی از اشكال رايج اين حالت گرفتن فنجان يا بطری نوشيدنی با هر دو دست است. بسياری از چهره های شناخته شده نيز از اين حالت ها استفاده می کنند و خود از آن بی خبرند (شکل 19).

استفاده از دسته گل به عنوان مانع
شکل 19: استفاده از دسته گل به عنوان مانع (الف) استفاده از کيف به عنوان مانع (ب)

برای مطالعه همه مقاله های مرتبط با زبان بدن اینجا کلیک کنید و همه حرکات و اعضای بدن و نقش آن ها را در روابط روزمره بخوانید.


تاریخ انتشار: “26 خرداد 1396”

تاریخ آپدیت: “25 بهمن 1401”


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینهفنی و مهندسی (مقاله تفاوت drawing و Design ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

5/5 - (4 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“25 بهمن 1401” 11:00 ق.ظ