تفاوت drawing و Design در مهندسی را آیا می دانید؟
تفاوت دیزاین و دراوینگ به عنوان نقطه مشترک مهندسی و هنر را می دانید؟
دیزاین و فرق آن با طراحی (Drawing) را می دانید؟
طراحی (Drawing) اساسا همه چیز را از طرح زنی روی دستمال تا طراحی کلی و کامل را پوشش میدهد. این کار میتواند با تمام تکنیکها برای انواع طراحی و نقاشی مثل مداد، پاستل، رنگهای نقاشی (مثل گواش، آبرنگ، رنگ روغن و…) با قلم مو و… انجام شود.
برای آشنا شدن با وسائل مورد استفاده در نقاشی رنگ روغن و خرید و سفارش تابلوی نقاشی رنگ روغن روی آن کلیک کنید و مطالعه کنید.
انگیزه پشت طرح کلی با توجه به هنرمندان مختلف این است که یک تصویر را با توجه سبک نقاشی که اگر رئال باشد، آن را نقطه به نقطه دقیق کار کند، ولی در روشهایی چون آلاپریما چون یک روش خیس در خیس است، معمولا خیلی با جزئیات طراحی و نقاشی نمیشوند و معمولا در یک جلسه کار شروع و تمام میشود.
به همین ترتیب است که در طراحی هنری یعنی Drawing از ابزارهای مختلفی برای ساختن نقاشی استفاده میشود.
طراحی به معنای Design نیز فرآیندی است که از ایدهها و ذهنهایی شروع میشود که به روشی قابل اجرا از جمله طراحی، مدلسازی سه بعدی و غیره به یک ایده واقعی تبدیل میشوند. ساختارسازی (Structuring) یک اصطلاح گسترده است که همه چیز را به جز به روشی غیردقیق در بر میگیرد. ساختن مدلها یا پیش طرحها در ساخت برای پیشرفتها، مهارتی است که اطلاعات درونی و بیرونی را به همان اندازه که تمایل به تخیل و سبک دارد، درخواست میکند و در رشتههای مختلف و دیزاینهای مختلف مثل رشتههای مکانیک، معماری و… متفاوت خواهد بود.
هر دو مورد، یعنی طراحی Drawing و دیزاین Design ممکن است به روش خود متفاوت باشند، اما در حالت کلی هر دو نیاز به خلاقیت و جزئیات دارند.
طراحی مهندسی (engineering design) و طراحی هنری (drawing) چیست؟
این دو اصطلاح ممکن است در نگاه اول شبیه به هم به نظر برسند، اما هر کدام نقش کلیدی در فرآیند تولید و هنر و مهندسی دارند. درک تفاوتهای آنها به شما کمک میکند تا با مهندسانی که مسئول طراحی پروژه شما هستند ارتباط بهتری برقرار کنید.
مهندسین مسئولیت طراحی پروژهها را از ابتدا تا انتها بر عهده دارند. آنها طرحها و طراحیهایی را ایجاد میکنند که تمام جنبههای پروژه، از جمله مواد و تجهیزات مورد نیاز را به تفصیل شرح میدهد. این طرحها و نقشهها است که آخر سر به دست سازنده نهایی میرسد.
مثلا برخی از مهندسان در تهیه پیش نویس و طرح اولیه تخصص دارند، برخی دیگر بر جنبههای دیگر پروژه مانند نرم افزارهای مختلف یا قسمتهای برقی مثل مهندسی برق و… تمرکز میکنند. صرف نظر از نوع مهندسی که با آن کار میکنید، درک تفاوت بین طراحی مهندسی (engineering design) و طراحی (drawing) به شما کمک میکند تا به طور موثر با آنها همکاری کنید.
تفاوت دیزاین مهندسی (Engineering Design) و طراحی مهندسی (Engineering Drawing) چیست؟
تفاوت دیزاین مهندسی (Engineering Design) و طراحی مهندسی (Engineering Drawing) را به شکل جدول در ادامه بررسی میکنیم که عبارتند از:
دیزاین مهندسی (Engineering Design) | طراحی مهندسی (Engineering Drawing) |
دیزاین مهندسی فرآیند ساختن چیزی از ابتدا است. | طراحی مهندسی یک نمایش بصری از یک طرح یا پروژه است که توسط مهندسان برای هر موردی ایجاد شده است یا میتواند ایجاد شود. |
مهندسان مسئول طراحی چیزهای روزمره مانند اتومبیل، خانه و تلفن هستند. | مهندسان برای انتقال طراحیهای خود به دیگران نقشههایی ایجاد میکنند. |
طراحی یا دیزاین مهندسی میتواند هر چیزی باشد، از یک ماشین اسباب بازی ساده تا یک ماشین پیچیده که در صنعت استفاده میشود. | این نوع طراحی یعنی Drawing در سراسر رشته مهندسی مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند برای انواع مختلفی از پروژهها استفاده شود. |
مهندسین همچنین باید بتوانند دیزاینهای خود را با استفاده از طراحیهای Drawing (نقشه ها)، مدلها و توضیحات بیشتر ارائهدهند. | مهندسین در طراحی مهندسی (Engineering Drawing) اغلب از اسکچ ها یا پیش طرحها برای توضیح مفاهیم خود قبل از ایجاد طرحهای دقیق استفاده میکنند. |
مهندسی (engineering) با معماری (architecture) چه تفاوتی دارد؟
عمده تفاوت بین مهندسی (engineering) با معماری (architecture) عبارتند از:
- معماران ساختمانها را طراحی (design) میکنند، در حالی که مهندسان ماشینها و سازهها را طراحی (design) میکنند.
- معماران ساختمانها را طراحی (design) میکنند، اما نیازها و خواستههای انسان را نیز در نظر میگیرند و به زیبایی هم توجه میکنند.
به عنوان مثال، معماران ممکن است بخواهند یک گلخانه را در یک ساختمان بگنجانند تا به هزینههای گرمایش کمک کنند. در حالی که مهندسان عمران به ساختار ساختمان و چگونگی مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی شدید نگاه میکنند.
مهندسی (engineering) در عمل چه تفاوتی با علوم کامپیوتر (computer science) دارد؟
در بسیاری از موارد مهندسان کامپیوترها را طراحی (design) میکنند. کامپیوترها بر اساس نیازهای کاربر طراحی (design) میشوند.
برای مثال، ممکن است یک کامپیوتر طوری طراحی شود که بتواند مسائل ریاضی را به سرعت محاسبه کند. نرم افزاری که روی کامپیوتر اجرا میشود به کاری که کاربر باید انجام دهد بستگی دارد. برنامه نویس کامپیوتر شخصی است که کد مینویسد تا به ایجاد برنامه کمک کند. برنامه نویسان کامپیوتر کدی را مینویسند که به رایانهها کمک میکند تا وظایف خاصی را انجامدهند.
مهندسی (engineering) بین رشتههای مختلف تحصیلی چه تفاوتی دارد؟
سه شاخه اصلی مهندسی یا فنی و مهندسی وجود دارد: مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و مهندسی برق. مهندسین مکانیک انواع ماشین آلات صنعتی و ابزار را طراحی (design) میکنند. مهندسان عمران جادهها، پلها و تونلها را طراحی (design) میکنند. مهندسان برق هر چیزی که مربوط به برق است را طراحی (design) میکنند.
مثال به صورت گام به گام برای طراحی در مهندسی
سطوح مختلفی از طراحی در طراحی مهندسی وجود دارد که میتوان آن را به سه سطح، سطح 1، سطح 2 و سطح 3 تقسیم کرد.
- در سطح 1 طرح اولیه یا اسکچ به عنوان هنر مفهومی کشیده میشود.
- در سطح 2 طراحی نمونه اولیه در نرم افزارهای طراحی انجام میشود.
- در سطح 3 طرح نهایی تکمیل میشود و نقشههای کلی و جزئی برای ساخت اماده میشوند.
یعنی یک طرح از یک ایده خام تا یک قطعه کامل یا قابل مونتاژ نهایی مخصوصا در صنعت و تولید باید قابل تولید و تکرار باشد. ولی در طراحی و نقاشی هنری این طور نیست و معمولا به همین دلیل اثر هنری گفته میشود و یک بار از آن اثر خلق میشود. البته کارهای هنری بازاری نیز وجود دارند که با روشهای مختلفی انجام میشوند و به اسم هنری به مردم میفروشند که این مورد جای بحث در این مقاله نیست.
طراحی صنعتی بسیار شبیه دستور غذا است که مثلا مامان شما برای این که همان غذا را با همان فرمول درست کند، مواد اولیه و طرز تهیه را روی کاغذ مینویسد. طراحی نیز دقیقا همین است، از طرح اولیه یا اسکچ شروع شده و به طرح نهایی تست شده ختم میشود.
ابزار ثبت ایده در فرآیند طراحی صنعتی به کمک کامپیوتر انجام میشود که به آن CAD یا طراحی به کمک کامپیوتر گفته میشود و با نرم افزارهای مختلفی مثل سالیدورکس (SOLIDWORKS)، کتیا (CATIA)، اتوکد (AutoCAD) و… انجام میشود.
چرا که نسخههای هر مرحله از طراحی را باید ذخیره کنید تا بتوانید بدون شروع دوباره از صفر، طراحی مجدد را انجام دهید و اصطلاحا آنها را فقط ویرایش کنید.
سطح 1: طرح اولیه یا اسکچ
در سطح 1 طرح اولیه یا اسکچ به عنوان هنر مفهومی، مجموعهای ایده روی کاغذ آورده میشود. مثل طرح مفهومی تلفن همراه یا طراحی انواع غذاساز و… در سطح 1 و ایجاد یک پیش طرح از آن.
سطح 2: طراحی نمونه اولیه در نرم افزارهای طراحی
در سطح 2 طراحی نمونه اولیه در نرم افزارهای طراحی انجام میشود و سپس با استفاده از نرم افزارهای مهندسی ساخت به کمک کامپیوتر و تحلیل به کمک کامپیوتر یعنی CAM و CAE انجام میشود.
چرا که هزینههای ساخت نمونههای اولیه از مواد گرفته تا تستهای انجام شده هزینه بر هستند و باید با استفاده از نرم افزارها تحلیلهای لازم انجام شود و سپس طرح اولیه ساخته و نمونهها تست شوند.
با توجه به هزینه یا مشکلاتی که ممکن است طرح اولیه داشته باشد، طرحهای اولیه صنعتی اصلاح میشوند یا در مواردی بعضی کلا حذف میشود. در موارد نادر اگر غیرممکن از نظر ساخت باشند، حتی رد میشود و هرگز ساخته نمیشوند.
هنگامی که با نرم افزارهای طراحی مشکلات بررسی میشوند به طراح مجوز داده میشود، طرح به یک طرح اولیه نهایی تبدیل میشود.
طراحی نمونه اولیه اطلاعات کافی برای تولید یک قطعه را فراهم میکند و با کشف و حل مشکلات، فرصت زیادی برای تغییر وجود دارد.
به عنوان مثال، میتواند چندین طرح موازی وجود داشته باشد که از مواد مختلف یا پیکربندیهای مختلف استفاده میکند. مثلا همین تلفن همراه ممکن است با استفاده از یک فرآیند چاپ سه بعدی، یکی از فلز و بقیه در انواع مختلف پلاستیکی ساخته شود و تست شوند. چه از نظر زیبایی و چه از نظر مهندسی.
طراحی سطح 2 جایی است کهایده به واقعیت تبدیل شده و در مورد اتصالدهندهها، مواد مورد استفاده، پوششهای سطحی و طرحهای رنگی استفاده میشود.
نکته مهم سطح 2 و جمعبندی این است که یک نمونه اولیه کاری ایجاد کنیم که بتوان آن را کنترل و آزمایش کرد.
هنگامی که طراحی نهایی شد، چندین نمونه اولیه برای آزمایش فرآیند تولید ساخته میشود تا هر ابزار یا فرآیند مورد نیاز آزمایش و در محل مورد نظر قرار گیرد.
سطح 3: طرح نهایی و تکمیل میشود
در طراحی سطح 3 سطح نهایی است و طراحی تکمیل میشود.
در طراحیهای سطح 3، تمام جزئیات یک قطعه کامل بدون اینکه چیزی برای تفاسیر مختلف جوابی نداشته باشد تکمیل میشود. یعنی نقشه تمام اجزاء به صورت یک جا و جدا جدا طراحی و اندازه گذاری و تلرانس گذاری میشوند.
زیرمجموعه بعضی ماشین آلات، دستگاهها، ابزراها و… شاید بیش از 30 نوع قطعه باشد. مثلا برای یک خودرو بیش از 3000 قطعه داریم که باید نقشهای جداگانه و یک جا داشته باشند تا محل دقیق آن قطعات روی خودرو مشخص باشد.
مثلا برای گیربکس خودرو در نظر بگیرید که از محور یا شفت کلاچ، شفت اصلی، یاتاقان، چرخ دندهها، دسته دنده و… که باید همه این اجزاء به صورت یکجا و نقشههای جدا داشته باشند.
برای آشنا شدن با تفاوت گیربکس اتوماتیک با دستی روی آن کلیک کنید و مقاله مربوطه را مطالعه کنید.
پس هر چیزی که باید ساخته شود یک شماره قطعه و نقشه به آن اختصاص داده میشود. قطعات الکترونیکی مثلا برای کاربردهای خاص سفارش تولید داده میشود یا خریداری میشوند.
در این مرحله نباید هیچ گونه اصلاحی در طراحی وجود داشته باشد زیرا در نمونهسازی به اثبات رسیده است. تمام ابعاد ذکر نشده در نقشه، اشتباهات تایپی و دستورالعملهای ضعیف بیان شده در نقشهها باید تا این مرحله اصلاح شده باشند تا در ساخت دچار اشتباه نشوند.
البته که بعدها میتوان با تغییر در طراحیهای ابزار یا ماشینهای مختلف، تغییر جزئی یا کلی در قطعات ایجاد کرد که کار واحد تحقیق و توسعه در شرکتهای مختلف نیز همین است که مطالعه کنند و بهترین مورد را برای دستگاه یا ابزار تولیدی خود با گذشت زمان داشته باشند.
هر نکته یا سوالی دارید در کامنتها مطرح کنید تا در اولین فرست به شما جواب دهیم.
منابع:
مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینه – کامپیوتر و اینترنت (مقاله 22 ایده کسب و کار اینترنتی ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.
جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.
برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.
اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست