10 تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک در خودرو

تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک (Normal gearbox with automatic) در خودرو و اصول تعویض دنده در گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک به این شکل است که در گیربکس‌های اتوماتیک بر اساس شرایط رانندگی به طور خودکار دنده‌ها را تغییر می‌دهند، به این معنی که هرگز نباید به این فکر کنید که از کدام دنده استفاده کنید. ولی اگر با گیربکس دستی یا معمولی رانندگی می‌کنید، شما انتخاب می‌کنید که از کدام دنده استفاده کنید و چه زمانی آن را تعویض کنید.

همان طوری که در مقاله اجزاء ماشين (اجزای ماشین)، طبقه بندی و معرفی قطعات خودرو گیربکس در مورد قطعات و اجزای ماشین صحبت کردیم، در ماشین شما گیربکس موتور را به چرخ‌ها متصل می‌کند. قطعه‌ای که نیرو را منتقل کرده و مانند دوچرخه دارای دنده‌های متعدد متناسب با سرعت‌ها، شیب‌ها و شرایط مختلف رانندگی می‌باشد.

همچنین در مقاله انواع شفت، اکسل و ﻣﺤﻮﺭﻫﺎ می توانید در مورد محورهای گردنده برای انتقال قدرت، گشتاور و نیرو مثل شفت که در خودروها استفاده می شوند با کلیک روی‌ آن مطالعه کنید.

تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک، مزایا و معایب آن ها

فهرست مطالب مقاله > > >

تاریخچه گیربکس‌های دستی در مقابل اتوماتیک

رقابت بین گیربکس‌های اتوماتیک و دستی از زمانی که گیربکس‌های اتوماتیک برای اولین بار توسط جنرال موتورز در سال 1940 به بازار معرفی شدند در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان شکل گرفت.

در حالی که تنها 3.9 درصد از خودروهای فروخته شده در ایالات متحده با گیربکس دستی ساخته شده‌اند، اما در بقیه نقاط جهان، گیربکس‌های دستی همچنان به طور عمده بهترین انتخاب هستند. برای مثال در اروپا و ژاپن بیش از 80 درصد خودروهای فروخته شده دارای جعبه دنده دستی هستند.

30 سال پیش، 71 درصد از وسایل نقلیه در جاده‌های آمریکا دارای گیربکس اتوماتیک بودند و امروزه این رقم به بیش از 96 درصد رسیده است.

منظور از گیربکس معمولی یا دستی در خودرو چیست؟

خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند راننده از تعویض دستی دنده‌ها هنگام شتاب‌گیری و کاهش سرعت وسیله نقلیه خود استفاده می‌کند. اهرم تعویض دنده که بر روی کنسول مرکزی قرار دارد به گیربکس متصل می‌شود.

گیربکس دستی علاوه بر تعویض دنده، نیاز به استفاده از پدال کلاچ دارد که در سمت چپ پدال ترمز قرار دارد. درگیر کردن پدال کلاچ، مکانیزم کلاچ را که بین موتور و گیربکس قرار دارد، جدا می‌کند. با فشار دادن روی پدال کلاچ، قدرت از موتور به گیربکس نمی‌رود و اصطلاحا چرخدنده‌ها درگیر نیستند تا بتوانید دنده‌ها را عوض کنید.

برای تعویض دنده، راننده پدال کلاچ را فشار می‌دهد و سپس پدال کلاچ را رها می‌کند تا نیروی موتور توسط گیربکس دوباره درگیر شود. یادگیری راندن خودروی با گیربکس معمولی نیاز به تمرین بیشتری دارد.

منظور از گیربکس اوتومات در خودرو چیست؟

در حالی که راننده نقش فعالی در کارکرد وسیله نقلیه با گیربکس دستی ایفا می‌کند، در گیربکس اتوماتیک راننده حالت D را انتخاب می‌کند و ماشین تمام کارهای سخت را خودش انجام می‌دهد. با استفاده از فشار روغن، خودرو به طور خودکار تعویض دنده را به تنهایی کامل می‌کند. قلب گیربکس اتوماتیک مجموعه دنده سیاره‌ای است. این بخش وظیفه ایجاد نسبت‌های مختلف دنده‌ای را بر عهده دارد که گیربکس از آن استفاده می‌کند.

مهمترین تفاوت بین دو گیربکس معمولی و اتوماتیک (ماشین دنده ای بهتره یا اتومات)

قبل از خرید خودرو باید بدانیم که چه نوع خودرو و چه نوع گیربکسی مناسب ما است. دو نوع گیربکس وجود دارد، یکی گیربکس اتوماتیک و دیگری گیربکس دستی. حال سوال این است که ماشین دنده ای بهتره یا اتومات که در ادامه به این سوال با اشاره به تفاوت ها می پردازیم.

مقاله مرتبط:  پالتروژن و مشکلات آن

مهمترین تفاوت بین این دو گیربکس عبارتند از:

  1. در گیربکس دستی راننده از کلاچ برای تعویض دنده استفاده می‌کند در حالی که خودرویی با گیربکس اتوماتیک دنده‌ها را به طور خودکار بر اساس دور موتور تنظیم می‌کند. به همین دلیل است که یکی از گیربکس‌ها اتوماتیک و دیگری دستی نامیده می‌شوند.
  2. مصرف سوخت توسط خودروهای دنده دستی کمتر است اما گیربکس اتوماتیک گاز بیشتری مصرف می‌کند. این یک نکته مهم در هنگام تصمیم‌گیری خرید در مورد نوع خودرو برای خرید است. یک خودروی اتوماتیک به دلیل مصرف سوخت بیشتر، هزینه‌های بسیار بیشتری خواهد داشت.
  3. اگر از گیربکس دستی استفاده کنیم، کنترل بیشتری بر ماشین می‌دهد، اما رانندگی با ماشین دستی همیشه راحت نیست. گیربکس اتوماتیک کنترل کمتری روی خودرو می‌دهد اما راحتی را می‌دهد. تمرکز زیادی در گیربکس دستی لازم است زیرا راننده باید از هر دو پا و هر دو دست برای رانندگی ماشین استفاده کند اما در گیربکس اتوماتیک پای چپ آزاد است.
  4. در گیربکس دستی راننده از کلاچ برای تعویض دنده‌ها استفاده می‌کند در حالی که خودروی اتوماتیک دنده‌ها را به طور خودکار بر اساس دور موتور تنظیم می‌کند.
  5. یک ماشین دنده دستی سوخت کمتری نسبت به ماشین اتوماتیک مصرف می‌کند.
  6. رانندگی با ماشین اتوماتیک راحت‌تر است.
  7. اتومبیل‌های با گیربکس معمولی ارزان‌تر از همان اتومبیل با گیربکس اتوماتیک هستند. هزینه‌های تعمیر و نگهداری دیگر نیز برای خودروهای اتوماتیک بیشتر است.
  8. در گیربکس دستی راننده مسئول تعویض دنده است و تمرکز زیادی لازم است. برای راندن ماشین‌ها هم پا و هم دست لازم است. در خودروهای گیربکس اتوماتیک دنده‌ها به طور خودکار تغییر می‌کنند و پای چپ در هنگام رانندگی آزاد است.
  9. خودروهای گیربکس اتوماتیک بیشتر از خودروهای دنده دستی در ورزش استفاده می‌شوند.
  10. خودروهای گیربکس اتوماتیک محبوبیت بیشتری دارند و به طور متوسط بیشتر از خودروهای دنده دستی خریداری می‌شوند.

مزایا و معایب گیربکس معمولی و اتوماتیک

فناوری گیربکس اتوماتیک در طول دهه‌ها بهبود یافته است و برخی از استدلال‌های قدیمی علیه آن منسوخ شده است. اگر به گیربکس دستی فکر می‌کنید یا عاشق تعویض دنده هستید و نمی‌دانید که آیا باید به گیربکس اتوماتیک بگیرید یا خیر، بیشتر به این بستگی دارد که به چه نوع رانندگی علاقهمند هستید و می‌خواهید آن را تجربه کنید.

مزایای گیربکس معمولی

مزایای گیربکس معمولی عبارتند از:

  • قیمت خرید پایین تر
  • بسیاری از رانندگان احساس کنترلی آن را بیشتر دوست دارند.
  • مصرف سوخت بیشتر
  • شتاب برتر و مورد علاقه رانندگان خودروهای مسابقه‌ای
  • تعمیرو نگهداری با هزینه کمتر
  • و…

جذاب‌تر بودن گیربکس دستی

دلیل شماره یک برای انتخاب گیربکس معمولی این است که شما احساس درگیر شدن با ماشین را دوست دارید. کارهای بیشتری برای انجام دادن دارید و رانندگانی که از بودن در پشت فرمان لذت می‌برند اغلب احساس می‌کنند که گیربکس‌های دستی سرگرم‌کننده‌تر از گیربکس‌های اتوماتیک هستند.

کنترل بیشتر

انتخاب دنده برای استفاده به شما کنترل بیشتری می‌دهد. یک راننده ماهر می‌تواند با استفاده از گیربکس دستی حرکت‌های بسیار نرمی را با این گیربکس داشته و سرعت خودرو را در شرایط بد محدود کند و….

امنیت خودرو بیشتر است

در اغلب کشورهای جهان اولی با کمتر بودن خودروی گیربکس دستی در جاده‌ها و متداول شدن اتومات‌ها، وسایل نقلیه دنده‌ای به عنوان اهدافی برای سرقت خودرو کمتر اتفاق می‌افتد.

مناسب برای استفاده در بیشتر کشورهای خارجی

علیرغم اینکه درصد کمی از فروش در بازارهای آمریکا گیربکس دستی را به خود اختصاص می‌دهد، گیربکس‌های دستی در کشورهای اروپا و آسیا بسیار محبوب هستند. اگر می‌خواهید در سطح بین‌المللی رانندگی کنید گیربکس دستی بهتر خواهد بود و برای آمریکا گیربکس اتومات بهتر است.

معایب گیربکس معمولی

معایب گیربکس دستی نیز عبارتند از:

  • برای یادگیری نحوه استفاده نیاز به تمرین دارد.
  • راننده باید کلاچ، گاز و تعویض دنده را هماهنگ کند.
  • ارزش فروش مجدد کمتر در کشورهایی که اتوماتیک بیشتر است.
  • ممکن است رانندگی در ترافیک و توقف و حرکت مجدد برای خیلی ها دشوار باشد.
  • و…

خستگی بیشتر راننده

جابجایی دنده نیاز به توجه و تلاش فیزیکی بیشتری برای رانندگی دارد، به ویژه در ترافیک سنگین یا مناطق شیب دار. اگر به سفرهای طولانی فکر می‌کنید یا زیاد در شهر رانندگی می‌کنید، ممکن است رانندگی با گیربکس دستی خستگی بیشتری داشته باشد.

پیدا کردن ماشین بر حسب سلیقه

گیربکس دستی در کشور ما زیاد می‌باشد و پیدا کردن ماشین بر حسب سلیقه با توجه به این که گزینه‌های کمی برای انتخاب وجود دارد زیاد تفاوتی ندارد.

مقاله مرتبط:  روش های متداول تزريق و انواع جریان در فرایند RTM

ولی امروزه تعداد بسیار کمی از خودروهای جدید در آمریکا و برای کشورهای دیگر خودرو با گیربکس دستی تولید می‌کنند که در این حالت شما باید به مدل‌های قدیمی بیشتر فکر کنید.

مزایای گیربکس اتوماتیک

مزایای گیربکس اتوماتیک عبارتند از:

  • استفاده آسان با استرس کمتر
  • ارزش فروش مجدد بالاتر
  • در ترافیک برای توقف و حرکت مجدد عالی است.
  • برای مبتدیان خوب است.
  • و…

گیربکس‌های اتوماتیک راحت‌تر هستند

درست است که گیربکس اتوماتیک دارای راحتی فراوان می‌باشند و برای کشورهای جهان اولی اکثر مردم، یادگیری رانندگی با گیربکس اتوماتیک را ره دلایل راحتی ان مثل این که پدال گاز را فشار می‌دهید و بدون نگرانی در مورد تعویض یا ارزیابی موقعیت برای تعویض دنده داشته باشید خودرو را استفاده می‌کنید. ولی در کشور ما فعلا در آموزشگاه‌های رانندگی با خودروهای داخلی و با دنده آن را آموزش می‌دهند.

دارای آپشن‌های زیادی هستند و خستگی کمتری برای رانندگی دارند

از آنجایی که یک گیربکس اتوماتیک به ورودی کمتری از طرف راننده نیاز دارند، معمولا برای رانندگی راحت هستند و خستگی کمتری را برای آن دارد. ولی برای کسانی که عشق تعویض دنده و ماشین سواری هستند خسته‌کننده‌تر هستند، مخصوصا در شرایطی مانند رانندگی در شهر که نیاز به تعویض دنده دارد.

معایب گیربکس اتوماتیک

معایب گیربکس اتوماتیک نیز عبارتند از:

  • قیمت خرید بالاتر از دستی دارند.
  • هزینه تعمیر بالاتری دارند.
  • مصرف سوخت بیشتر در خیلی موارد
  • و…

خسته‌کننده برای عشق ماشین‌ها

برای کسانی که علاقه‌مند به رانندگی و تعویض دنده با دست هستند یا احساس کنترلی با تعویض دنده در پشت فرمان را دوست دارند، ممکن است خوش آیند نباشد.

تعمیر پیچیده‌تری نسبت به گیربکس دستی دارند

گیربکس‌های اتوماتیک از نظر مکانیکی پیچیده‌تر از گیربکس‌های دستی هستند و ممکن است در طول زمان به تعمیر و نگهداری گران‌تری نیز نیاز داشته باشند.

گیربکس اتوماتیک سریعتر است یا دستی؟

تعویض دنده برای یک خودروی با عملکرد بالا الزامی نیست. خودروهای پرسرعت در هر دو نوع گیربکس موجود هستند و گیربکس مهمترین عامل در تعیین حداکثر سرعت نیست. به عنوان مثال، بوگاتی ویرون با قابلیت سرعت بیش از 250 مایل در ساعت از یک گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند.

مقایسه قابلیت اطمینان و کارایی گیربکس دستی در مقابل اتوماتیک

در گذشته خودروهای با گیربکس دستی مسافت پیموده شده بهتری داشتند و مشکلات کمتری داشتند. اما همیشه در مورد خودروهای مدرن اینطور نیست. پیشرفت‌های سال‌های اخیر باعث شده است که گیربکس‌های اتوماتیک بیشتر از نظر بهره‌وری سوخت رقابتی‌تر شوند. در برخی موارد، اتومات‌های مدرن در بهره وری سوخت از همتایان دستی خود بهتر عمل می‌کنند.

مقاله مرتبط:  مقایسه فرايندهای CRTM، VARTM و LRTM

از نظر قابلیت اطمینان، همه چیز آنقدر واضح نیست. اما پیشرفت‌های مدرن عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش داده است، اگرچه تعمیر آن‌ها به طور متوسط گران‌تر از گیربکس دستی است.

مصرف سوخت در گیربکس‌های اتوماتیک و معمولی خودرو در کدام یک بیشتر است؟

هنگامی که گیربکس‌های اتوماتیک برای اولین بار در دهه 1940 وارد بازار شدند، خودروسازان فروش گیربکس‌های دستی با تبلیغ این که این موتورها در مصرف سوخت برتر هستند به مقابله با گیربکس‌های اتوماتیک پرداختند و حق با آن‌ها بود. این مورد به دلیل وزن سنگین‌تر گیربکس‌های اتوماتیک و تلفات ذاتی پیشرانه آن‌ها بود.

اما با پیشرفت تکنولوژیکی گیربکس‌های اتوماتیک (یعنی دنده‌های اضافه شده، که به موتور اجازه می‌دهد تا نزدیک‌تر به حداکثر راندمان خود کار کند)، تفاوت‌ها در مصرف سوخت کمتر و در برخی موارد تقریبا ناچیز شد.

به عنوان مثال، مدل گیربکس دستی شورولت کروز اکو 2014، حدود 100 دلار در سال نسبت به نسخه اتوماتیک برای دارندگان در مصرف سوخت صرفه جویی می‌کند. اکنون در برخی از مدل‌های خودرو، گیربکس اتوماتیک در واقع مسافت پیموده شده بنزین بهتری نسبت به دستی دارد.

بنابراین اگر به دنبال صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستید، باید مدل‌های اتوماتیک و دستی مورد علاقه خود را با هم مقایسه کنید و سپس خرید کنید.

اجزای گیربکس اتوماتیک

8 اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک عبارتند از:

  1. مبدل گشتاور (Torque Converter)
  2. پمپ روغن (Oil Pump)
  3. مجموعه دنده سیاره ای (Planetary Gear Set)
  4. کلاچ پک (Clutch Packs)
  5. شفت خروجی (Output Shaft)
  6. بند ترمز (Brake Band)
  7. فیلتر روغن (Oil Pan)
  8. ساعت گیربکس (Valve Body)

جمع بندی: ماشین دنده ای بهتره یا اتومات

در این مقاله تفاوت گیربکس معمولی با اتوماتیک را مقایسه کردیم و با توجه به مزایا و معایب گیربکس معمولی و اتومات به این سوال جواب دهیم.
یعنی مقایسه قیمت های خرید و تعمیر و نگهداری که برای ماشین دنده ای به مراتب کمتر است.
از نظر کنترل رانندگی هیجانی گیبرکس دنده ای از نظر ماشین دوستان باز بهتر خواهد بود تا هیجانات خود را در این مورد داشته باشند.
با در نظر گرفتن این که با یادگیری خودروهای دنده ای می توانید در بیشتر کشورهای آسیایی و اروپایی نیز با مهاجرت راحت باشید نیز یکی از عواملی است که می توانید مد نظر قرار دهید.
از طرف مقابل گیربکس های اتومات نیز دارای استفاده آسان بوده و در ترافیک ها می توان راحت تر مجددا حرکت کرد و برای مبتدیان رانندگی نیز نسبت به خودروی دنده ای مناسب تر است.
با این همه انتخاب نهایی با خود شما است تا ببینید چه نوع تجربه ای را می خواهید داشته باشید.


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینهفنی و مهندسیمهندسی برق و الکترونیک (مقاله انواع روش های تولید برق) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با ارسال در شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.