مقایسه فرايندهای CRTM، VARTM و LRTM

فرايندهای CRTM، VARTM و LRTM جزو روش های تولید انواع کامپوزیت هامی باشد. در این مقاله با روش ها و فرایندهای قالبگيری فشاری با انتقال رزين (CRTM)، قالبگيری با انتقال رزين به کمک خلاء (VARTM) و قالبگيری سبک با انتقال رزين (LRTM) آشنا خواهید شد و همچنین با مقایسه فرایندها، تفاوت ها را خواهید فهمید.

فرايند قالبگيری فشاری با انتقال رزين (Compression Resin Transfer Molding)  CRTM

در اين فرايند، همانند فرايند RTM  الياف پريفورم درون قالب قرار گرفته و رزين به داخل آن تزريق مي­گردد. در يک فرايند RTM، قالب قبل از شروع تزريق با اعمال نيروي نگهدارنده بطور کامل بسته مي­ شود، ولي در فرايند CRTM، قالب در مرحله تزريق بطور جزئي باز است و هنگامي که مقدار مورد نياز رزين به داخل قالب تزريق شد، قالب با اعمال نيروي خارجي شروع به بسته شدن مي­نمايد. اين کار سبب اعمال فشار به رزين گرديده و موجب مي­شود تا پس از پرشدن تمام قسمت­هاي قالب، رزين اضافی از قالب بيرون رانده شود. اين قسمت از فرايند، با فرايندهاي قالبگيري فشاري مشابهت دارد.

در حالت ديگري از اين فرايند، همزمان با شروع عمل تزريق، نيمه دوم قالب بتدريج بسته مي­شود. در اين روش، سرعت بسته شدن چنان تنظيم مي­شود که با پايان يافتن عمل تزريق، قالب نيز بطور کامل بسته شده باشد. اين شکل از فرايند CRTM، در عمل کمتر مورد توجه قرار مي­گيرد. استفاده از تکنيک جداره­هاي متحرک در فرايند RTM، اين امکان را مي­دهد که قطعات کامپوزيتي با درصد حجمي الياف بالا را بدون نياز به اعمال فشار تزريق زياد توليد نمود. البته اين امر مستلزم اعمال نيروي پرس کافي جهت بستن قالب و پرشدن کامل پريفورم و خروج رزين اضافي است.

مقاله مرتبط:  فورج و انواع روش های آن چیست

مهمترين مزيت اين روش نسبت به فرايند RTM سنتي اين است که قالبگيري قطعات با کسر حجمي الياف بالاتر را ميسر مي­سازد؛ علاوه براين مدت زمان مرحله پرشدن بطور چشمگيري کاهش مي­يابد. اما هزينه­هاي ابزاري در اين روش نسبتا زياد بوده و علاوه براين، کنترل پارامترهاي مختلف فرايند پيچيده و مشکل مي­باشد. مشکل ديگر اين روش آن است که احتمال عدم اشباع مناسب الياف و همچنين، تخريب هسته­هاي فومي و پديده فشردگي الياف وجود دارد (شکل 1).

فرايند قالبگيری فشاری با انتقال رزين (Compression Resin Transfer Molding) CRTM

شکل 1: فرايند قالبگيری فشاری با انتقال رزين (Compression Resin Transfer Molding)  CRTM

فرايند قالبگيری با انتقال رزين به کمک خلاء (Vacuum Assisted Resin Transfer Molding) VARTM

پس از ابداع فرايند قالبگيري با انتقال رزين، RTM، و وجود بعضي مشکلات در اين روش، بويژه در تزريق رزين، يکي از اصلاحاتي که روي اين فرايند انجام شد بکارگيري خلاء بود. اين فرايند جديد که اصول کلي آن مشابه فرايند RTM است، قالبگيري با انتقال رزين به کمک خلاء يا VARTM ناميده مي­شود. در اين فرايند، يک خلاء نسبي رزين را از داخل لوله تغذيه به داخل قالب مي­کشاند؛ بطوريکه تمام محفظه قالب بطور يکنواخت از رزين پر مي­شود.

از مهمترين مزاياي اين روش نسبت به فرايند RTM سنتي، فشار تزريق پايين مي­باشد؛ اين مساله امکان استفاده از تجهيزات تزريق ارزان قيمت را در فرايند RTM ميسر مي­سازد، که مسلما تاثير مستقيمي بر قيمت تمام شده توليد قطعات کامپوزيتي خواهد گذاشت.

مقاله مرتبط:  ﻗﺎﻟﺐ فورج و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در اﻧﺘﺨﺎب جنس آن

علاوه براين، قطعات توليد شده بدين روش از کيفيت بالاتري برخوردار خواهند بود؛ چرا که استفاده از خلاء در مرحله پرشدن، موجب حذف بسياري از عيوب و پديده­هاي نامطلوب، از جمله توليد حباب در جبهه جريان، ايجاد حفره­هاي خشک در تقويت­کننده­ها و شسته شدن الياف مي­گردد. يکي ديگر از برتري­هاي مهم اين روش اصلاحي نسبت به فرايند RTM سنتي، امکان توليد قطعات کامپوزيتي وسيع با کيفيت مطلوب مي­باشد (شکل 2).

فرايند قالبگيري با انتقال رزين به کمک خلاء (Vacuum Assisted Resin Transfer Molding) VARTM

شکل 2: فرايند قالبگيري با انتقال رزين به کمک خلاء (Vacuum Assisted Resin Transfer Molding) VARTM

فرايند قالبگيری سبک با انتقال رزين (Light Resin Transfer Molding) LRTM

طي ساليان گذشته روش­هاي استاندارد اصلاحي مختلفي از فرايندهاي قالبگيري رزين پيشنهاد شده است. در اين ميان فرايند قالبگيري سبک با انتقال رزين، LRTM، مورد توجه خاصي قرار گرفت. چراکه اين روش توانست بسياري از معايب و نقاط ضعف فرايند RTM را برطرف سازد.

فرايندي که امروزه تحت عنوان RTM مورد استفاده قرار مي­گيرد، در واقع RTM سبک يا LRTM است که شکل اصلاح شده فرايندهاي سنتي مي­باشد. اين فرايند اولين بار حدود 25 سال قبل در بلژيک بکار گرفته شد. در واقع ايده اين فرايند از روش قالبگيري با انتقال رزين بکمک خلاء يا VARTM گرفته شده است که روشي براي توليد قطعات سبک با به کارگيري خلاء است. مراحل اين فرايند چنين مي­باشد:

  • الياف خشک از طاقه بريده شده و پس از شکل دادن در محفظه قالب قرار داده مي­شوند.
  • پس از آنکه الياف در جاي مناسب خود قرار گرفتند، قالب بسته و محکم مي­شود.
  • يک خلاء نسبي محفظه داخل قالب را فرا مي­گيرد.
  • رزين با مقدار مشخص و فشار کم به داخل قالب تزريق مي­شود.
  • خلاء نسبي رزين را در تمام قالب پخش کرده و تمام الياف به رزين آغشته مي­شوند.
  • پس از گذشت زمان لازم براي پخت و سخت شدن قطعه، قالب باز شده و قطعه از آن جدا مي­شود.
مقاله مرتبط:  بتن و نقش الیاف تقویتی در آن

يکي از مهمترين اصلاحات انجام شده در اين فرايند، مربوط به ابزارهاي قالب آن مي­باشد. در اين روش از يک نيمه قالب انعطاف­پذير، بجاي نيمه قالب صلب سنتي استفاده مي­شود (شکل 3).

فرايند قالبگيري سبک با انتقال رزين (Light Resin Transfer Molding) LRTM

شکل 3: فرايند قالبگيري سبک با انتقال رزين (Light Resin Transfer Molding) LRTM

اين فرايند، همه مزاياي فرايند قالبگيري بکمک خلاء را به ­همراه دارد. از مهمترين مزاياي فرايند RTM سبک، مي­توان به موارد زير اشاره نمود:

1- امکان استفاده از تجهيزات تزريق ارزان قيمت، بدليل پايين بودن محدوده فشار تزريق

2- پايين بودن هزينه­هاي ابزار و نگهداري

3- حذف عيوب مرحله پرشدن، از جمله توليد حباب در جبهه جريان، شسته شدن الياف، ايجاد حفره­هاي خشک در پريفورم الياف و …

4- امکان توليد قطعات کامپوزيتي وسيع با کيفيت مناسب

5- تميزتر بودن شرايط کاري فرايند

6- يکنواختي بيشتر قطعات کامپوزيتي توليد شده

7- قابل پيش­بيني بودن ميزان مصرف مواد

و از همه مهمتر:

8- سريع­تر بودن چرخه توليد فرايند، بدليل کوتاه بودن مرحله پرشدن پريفورم.

ميزان محبوبيت و پيشرفت اين شکل اصلاحي از فرايند بقدري بوده است که امروزه در اغلب صنايع کامپوزيت، بعنوان فرايند اصلي RTM شناخته شده و مورد استفاده قرار مي­گيرد.

يکي از مهمترين اصلاحات انجام شده در آن، استفاده از ابزارهاي قالب انعطاف­پذير، بجاي ابزارهاي صلب سنتي مي­باشد. اين مساله سبب فشردگي جزئي پريفورم شده و ضمن از بين بردن تعدادي از عيوب مرحله تزريق، سبب کوتاهتر شدن مدت زمان پرشدن پريفورم مي­گردد.


مقاله قبلی سایت آگهی تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت آگهی تخصصم اینه منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.