حل مسئله و تکنیک های آن

حل مسئله و تکنیک های آن را اگر بیاموزیم و به کار بگیریم، خیلی از مشکلات روزمره و کاری را نخواهیم داشت. تکنیک های خلاقیت-بخش اول را از اینجا بخوانید- در این مقاله به ادامه تکنیک و روش های خلاقیت و حل مسئله مثل سناریو نویسی، جستجوی فرصت، حذف کردن و… خواهیم پرداخت.

سناریو نویسی

عقیده بر این است که خلق سناریوها به حل مسئله و راه حل های پیشنهادی بسیاری می انجامد. کمتر مدیران، متخصصان، یا کارکنان دیگری را می توان یافت که تصور کنند که فرصت دارند تا درباره آینده فکر کنند، اما این فعالیت امری حیاتی برای موفقیت است.

سناریونویس فرصت ها و تهدید ها را شناسایی می کند و نیازهای شرکت را در راستای تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف جهت بهره برداری از این فرصت ها را مشخص می سازد، پس بخش مهمی از شناسایی مسائل و فرصت ها ممکن است از هر سناریوی رویایی منتج شوند آغاز می گردد.

با توجه به مطالب گفته شده سناریو نویسی یعنی تجزیه و تحلیل اطلاعات، فکر کردن و بحث درباره آینده بالقوه شرکت (یا فرد) که به موفقیت شرکت (فرد) منجر شود.

روش اجرای سناریو نویسی

سناریو های آینده براساس تاثیر احتمالی این عوامل بر پنج تا ده عامل اصلی دیگر نظیر سهم بازار، واکنش مشتریان، الگوهای خرید، اقتصاد و نیازهای تحقیق و توسعه، پیش بینی می شود. سناریوها بر اساس عوامل محرکه اصلی و اثرات آنها بر عوامل اصلی نوشته می شود و در نهایت بهترین سناریو تنتخاب می شود.

مقاله مرتبط:  ارزش های درونی خودتان را پیدا کنید

در شکل 1 با توجه به سناریوهای مختلف تلاش برای شناسایی و بررسی آینده محتمل را داریم، تا بتوانیم از بین آنها با هر سناریوی انتخابی آینده مطلوب (شکل 2) را برای شرکت (فرد) رقم بزنیم.

خلاقیت و روش اجرای سناریو نویسی

خلاقیت و روش اجرای سناریو نویسی

شکل 1: نوشتن سناریوهای مختلف و بررسی آینده محتمل برای هر کدام از آنها

سناریو نویسی و تکنیک های خلاقیت

سناریو نویسی و تکنیک های خلاقیت

شکل 2: هدف از هر سناریو باید به آینده مطلوب ما را برساند (شرکت یا فرد)

جستجوی فرصت

منظور از جست و جوی فرصت ها و حل مسئله در این مورد عبارت است از کشف موقعیت های جدید و کاربردهای جدید دانش امروزی می باشد. یعنی شما مجبور نیستید خودتان را به منابع سنتی محدود کنید. به دنبال چیزهای جدید باشید، همانند مدیری که به دنبال ادبیات داستانی علوم می گردد تا ایده هایی را بیابد که برای فعالیت اقتصادی پیشرفته اش کاربرد دارد. سعی کنید درباره روندهای جدید مطالعه کنید و ببینید این روندها در رابطه با کار شما چه معانی در بردارد.

اگر بخواهیم خیلی مختصر و مفید بگیم یعنی شما باید برای علوم یا علم آکادمیک یا تجربی خودتون کاربردهای جدیدی را پیدا کنید و یا با آموختن و ترکیب علوم مختلف ایده ها و نوآوری هایی را خلق کنید.

مثلا از نخستین سال های دهه 1980 بازاریابی بر اساس ملاحظات اجتماعی شهرت زیادی یافته است. در آن زمان شرکت امریکن اکسپرس پیشنهاد کرد در ازای هر دفعه که از کارت اعتباری مشتریان استفاده شود شرکت یک سنت برای بازسازی مجسمه آزادی آمریکا هدیه خواهد کرد. شرکت توانست با این اقدام خود 7.1 میلیون دلار به بازسازی مجسمه کمک کند.

تعریف مجدد مسئله

تعریف مجدد مسئله باعث دید از جوانب دیگر مسئله و حل مسئله در این زمینه خواهد شد.

پس شما باید مسئله را تا آنجایی که می توانید به روش های متعدد، تعریف کنید. چرا که، احتمالا این کار به شما کمک کند که مسئله را از زاویه ای دیگر ببینید. برای این روش مراحل زیر را انجام دهید.

  • تعریف جدید را با صدای بلند بیان کنید. شاید از صدای خود چیزی را بشنوید که قبلا به آن توجه نکردید.
  • سعی کنید ببینید چه احساسی نسبت به مسئله دارید. وانمود کنید که نمی دانید مسئله چیست اما از بعضی از متغیرهای ذیربط آگاهید.
  • اکنون به عقب برگردید و آنچه را انجام داده اید ارزیابی کنید.
  • آیا مسئله را طور دیگری می بینید؟
مقاله مرتبط:  خصوصیات رنگ ها و تاثیر رنگ ها بر انسان (روانشناسی رنگها)

تعدیل

از سوالات ایده یابی تعدیل کردن هست. تعدیل به معنی کمی تغییر در جهت راحتی یا زیبایی بیشتر است. جستجو و شناسایی تمام موضوع یا مسئله های مشابه می تواند ایده های خلاقانه و جالبی به شما دهد. گاهی یک تغییر کوچک نتایج شگرفی را به بار می آورد.

کارهایی که در این روش باید انجام دهید عبارتند از فکر کردن به سوال های زیر می باشند.

  • این را شبیه چه چیزی می توانیم بسازیم؟
  • این به چه چیز شبیه است؟

مثلا ایده نوشیدن نوشابه با نی، یک ایده خلاق است و خمیده کردن و به صورت L درآوردن نی برای راحتی بیشتر، یک تعدیل است.

حذف کردن

چه چیزی را می‌توان از شئ یا مسئله حذف کرد؟

این یکی از سوال های موثر در بروز حل مسئله است. افراد بسیاری بودند که با جواب دادن به این سوال به ایده های خلاق دست یافتند. به عنوان مثال حذف سیستم میکروفن سبب ساخت میکروفن‌های یقه‌ای و حذف سیم تلفن موجب ساخت گوشی‌های تلفن همراه شد. در این حالت ما باید قسمتی از شئ یا مساله حذف شود که هزینه بر و زمان بر و محدودیت ساز است.

باور

وانمود کنید که شما شخص مشهوری هستید و سعی کنید مسئله را از دید آن شخص حل کنید. این شخصیت مفروض شما، ممکن است چشم اندازهای جدیدی را نسبت به مسئله به شما بدهد. برای مثال از خود بپرسید اگر ناپلئون یا نیوتن با این مسئله روبه رو می شد، چه می کرد؟

مقاله مرتبط:  هنر و چیستی آن

شاید تا اینجای قضیه که خوندین این مورد به نظر شما خنده دار باشد، ولی مطمئنا با این مثال دیدتان نسبت به موضوع فرق خواهد کرد.

مثال:

شخصي سر كلاس رياضي خوابش برد. زنگ را زدند بيدار شد و با عجله دو مسئله را كه روي تخته سياه نوشته شده بود يادداشت كرد و با اين «باور» كه استاد آنرا به عنوان تكليف منزل براي هفته بعد داده است به منزل برد و تمام آنروز و آن شب براي حل كردن آنها فكر كرد. هيچ يك را نتوانست حل كند. اما طي هفته دست از كوشش برنداشت و سرانجام يكي از آنها را حل كرد و به كلاس آورد. استاد به كلي مبهوت شد زيرا آن دو را به عنوان دو نمونه از مسايل غير قابل حل رياضي داده بود.

در مثالی دیگر در مورد ورزش و ورزش محبوب بدنسازی می خواهم مثالی برای شما بزنم. مثلا اگر شما به این باور باشید که دوست کمکی شما همان وزنه هفته قبلی را روی هالتر گذاشته و شما با این باور آن را بزنید شاید خیلی راحت این کار را بکنید، ولی اگر موضوع برعکس می شد و شما با دیدن وزنه اقدام به زدن وزنه می کردید، احتمال این که ذهن خودآگاه و ناخودآگاه به شما می گفت که نمی تونید (محدودیت ذهنی برای خودتون ایجاد می کردید)، شما با این تغییر ذهنیت نمی توانستید وزنه را بزنید.

تکنیک های خلاقیت-بخش دوم


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه(5000 تومان با لینک فالو به سایت) اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.