حالت ها و رفتارهای متداول-زبان بدن

مقاله حالت ها و رفتارهای متداول-زبان بدن

در این مقاله حالت ها و رفتارهای متداول زبان بدن را ادامه می دهیم. شما دوستان می توانید مقاله قبلی در این مورد را با عنوان مقاله زبان بدن- حالت ها و رفتارهای متداول از اینجا مطالعه نمائید.

دستهای پشت سر

اين حالت که بيشتر در بين حسابداران، وکلا، مديران و افراد ديگری که دارای اعتماد به نفس کافی بوده و احساس برتری می کنند رايج است. اگر می توانستيم  افكار آنها را بخوانيم می ديديم که  چيزی شبيه به

  • من همه پاسخ ها را می دانم

يا

  • همه چيز تحت کنترل است

یا

  • شايد يک روز تو هم مثل من شوی

می گويند . اين حالت همچنين توسط افراد به اصطلاح “همه چيز دان” به کار می رود که برای ديگران بسيار آزار دهنده است و کلا اين حالت را در صحبت  با همكار خود به کار می برند و نشانه اين است که هر دو آنها احساس می کنند چقدر با اطلاع هستند. البته اين حالت می تواند به نشانه اعلام مالكيت بر آن مكان نيز به کار رود . شكل 1 فردی را نشان می دهد که علاوه بر احساس برتری آمادگی بحث کردن را هم دارد.

دستهای پشت سر -زبان بدن

شکل 1:  احساس برتری

بستگی به موقعيت ، چندين روش برای کنترل اين وضعيت وجود دارد. اگر می خواهيد علت احساس برتری فرد مورد نظر را کشف کنيد می توانيد به طرف او خم شده و نظر او را نسبت به موضوع بپرسيد يا چيزی را دور از دسترس او قرار داده و از او پرسيد

  • آيا آن چيز را می بينی ؟

اين کار باعث می شود او کمی به جلو متمايل شده و از اين حالت خارج شود. از طرف ديگر اگر فردی که دست های خود را در پشت سر قرار داده و می خواهد شما را سرزنش کند، شما هم بايد برای ترساندن او از همين حالت استفاده کنيد (شکل 2).

مقاله مرتبط:  نحوه اشتراک گذاری سایت و تبلیغات آن در شبکه های مختلف اجتماعی

احساس همرتبگی-زبان بدن

شکل 2: احساس همرتبگی

به عنوان مثال دو وکيل در حضور همديگر برای نشان دادن برابری موقعيت و همچنين توافق نظر از اين حالت استفاده می کنند، اما اگر يک فرد زير دست در برابر ما فوق خود از اين حالت استفاده کند باعث خشم او خواهد شد. منشاء اين حالت مشخص نيست، اما احتمالاً دست ها به عنوان پشتی يک مبل راحتی عمل می کنند که فرد می تواند به عقب لم داده و استراحت کند. تحقيق نشان داده که در يک  شرکت  بيمه 27 تا 30 نفر مدير فروش در حضور کارمندان خود از اين حالت استفاده می کردند ، اما هرگز در حضور مديران ما فوق خود  اين کار را نمی کردند.

حالت های آمادگی و تهاجمی

کدام يک از حالت ها در موقعيت های زير به کار می رود:

  • نوجوانی که با والدين خود بحث می کند
  • ورزشكاری که منتظر شروع مسابقه است
  • و بوکسوری که در انتظار رفتن به روی رينگ است؟

در تمام موارد فوق اين افراد دست بر کمر ايستاده اند، زيرا اين حالت رايج ترين شكل بيان حالت های تهاجمی است.

برخی اين حالت را حالت *آمادگی* ناميده اند که در بعضی موقعيت ها صحيح است، اما معنی اصلی آن تهاجم است. اين حالت همچنين حالت *هدفمند* ناميده می شود، زيرا فرد مورد نظر تمامی نيروی خود را در جهت رسيدن به هدف خود متمرکز کرده است. اغلب مردان در حضور زنان برای اثبات سلطه مردانه خود از اين حالت استفاده می کنند. جالب است بدانيم که پرندگان هم در هنگام مبارزه و يا جفت يابی برای اينكه خود را بزرگتر و قوی تر جلوه دهند پرهای خود را سيخ می کنند. شايد استفاده انسان ها از اين حالت نيز به همين منظور باشد.

مقاله مرتبط:  اصول رسیدن به ثروت در زمان کم

مردان از اين حالت برای به چالش کشيدن افرادی که وارد قلمرو ايشان شود استفاده می کنند. البته در نظر گرفتن شرايط و حالت های قبل از اين حالت (دست بر کمر) برای نتيجه گيری مهم است. برای مثال آيا دکمه های کت باز است و لبه های کت به سمت عقب داده شده اند (شکل 3)، يا دکمه های کت بسته است؟ بسته بودن دکمه های کت نشانه حالت تهاجمی از روی درماندگی است در حاليكه باز بودن دکمه ها و به عقب دادن کت نشانه حالت تهاجمی بی باکانه است زيرا شخص آشكارا قلب و گلوی خود را به نمايش می گذارد که به زبان غير کلامی نشانه بی باکی است. اين حالت را می توان با باز کردن پاها و مشت کردن دست ها تشديد کرد.

حالت آمادگی مردانه-زبان بدن

شکل 3: حالت آمادگی مردانه

اين حالت تهاجمی همچنين توسط مانكن های مدل لباس حرفه ای هم به کار می رود تا اين احساس را در بيننده به وجود آورد که اين لباس برای خانم های امروزی  و پيشرو مناسب است. البته گاهی اوقات ممكن است تنها يک دست بر کمر گذاشته شده و دست ديگر حالت ديگری را بيان کند (شکل 4).

حالت دست بر کمر زنانه

شکل 4: حالت دست بر کمر زنانه

آمادگي در حالت نشسته

يكی از مهمترين حالت هايی را که يک مذاکره کننده بايد بتواند تشخيص دهد حالت آمادگی نشسته است. به عنوان مثال اگر در پايان معرفی يک کالا توسط فروشنده، خريدار احتمالی به حالت نشسته باشد نشانه اين است که او آمادگی خريدن کالای مورد نظر را دارد. حالا اگر بدنبال نشستن به این حالت (شکل 5) فرد  مورد نظر چانه خود را هم لمس کند (تصميم گيری) بايد معامله را انجام شده در نظر گرفت.

مقاله مرتبط:  استعداد و علاقه چه ارتباطی با هم دارند؟

متقابلاً اگر در پايان معرفی کالا خريدار احتمالی دست های خود را بر روی سينه گذاشته و چانه خود را لمس کند بايد دانست که معامله  احتمالاً انجام نخواهد شد زيرا او هنوز قانع نشده است. البته حالت آمادگی نشسته توسط افراد خشمگين که آماده انجام کار ديگری (مثلاً بيرون انداختن شما) هستند نيز استفاده می شود. در اين مورد بايد به حالت های قبل از اين حالت توجه داشت.

حالت آمادگی نشسته

شکل 5:  حالت آمادگی نشسته

موقعيت آغاز گر

حالت آمادگی که به نشانه تمايل به پايان دادن گفتگو به کار می روند شامل متمايل شدن به سمت جلو با دست های روی زانو يا گرفتن لبه های صندلی با هر دو دست می باشد (شکل 6).

زبان بدن-نشانه های تمايل به پايان گفتگو

شکل 6:  نشانه های تمايل به پايان گفتگو

پرخاشگری مردانه

در شكل 7 دو مرد را می بينيم که دست بر کمر زده شست  خود را در زير کمر بند فرو کرده و در حال بر انداز کردن يكديگر هستند. با در نظر گرفتن اينكه هر دو آنها بر روی يک پاشنه چرخيده و از هم دور شده اند می توان گفت که دارند يكديگر را ارزيابی می کنند و احتمال حمله بعيد است. اگر اين دو نفر مستقيماً روبروی يكديگر بايستند در حاليكه پاهای خود را باز کرده و محكم به زمين چسبانده اند احتمال بروز درگيری زياد است (شکل 8).

ارزيابی يكديگر

شکل 7:  ارزيابی يكديگر

مشكل شروع مي شود

شکل 8: مشكل شروع مي شود

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه(با لینک فالو به سایت) اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.