خودتان را چگونه کشف کنید؟!

مقاله خودتان را چگونه کشف کنید؟!

خودتان را چگونه کشف کنید

مقدمه

بیشتر انسان ها چون از شکست خوردن هراس دارند نمی توانند مسیر زندگی و شغل خودشان را با علایق خود در یک راستا قرار دهند. ببینید همه انسان ها موقعی که متولد می شوند با استعداد های بلقوه مقتضی با زمان خودشان به دنیا می آیند تا با آن استعداد بتوانند خودشان را در جهان ارزشمند کنند. اگر فردی این استعداد های خود را که مختص خودش است بتواند کشف کند و پرورش دهد فردی بسیار تاثیر گذار در جهان خواهد بود و خود آن شخص از گذر زمان بیشتر لذت خواهد برد.

این استعدادها می توانند 2 یا 3 استعداد متفاوت در یک فرد باشد و می تواند با استعداد فرد دیگری یکسان باشد. انسان های موفق و بزرگ در یک مسیری از زندگی خود توانسته اند این استعداد خودشان را پیدا کنند و یا متوجه بشوند و زمان خودشان را برای پرورش و کاربرد آن در این دنیا اختصاص بدهند.

از کجا بفهمیم که چه استعدادی داریم؟!

وقتی نوزادی متولد می شود تا سن 17سالگی به دلیل نداشتن مسئولیت های مهم زندگی می تواند آزادانه هر کاری را که دوست دارد و مورد علاقه خودش هست انجام دهد و معمولا پول بیشتر مد نظر او نمی باشد. در این دوران کودکی تا 17 سالگی بیشتر استعدادهای او تقریبا خودشان را نمایان می کنند. استعدادهایی مثل:

  • صدای خوب

  • نقاشی

  • خوشنویسی

  • و…

که اکثر افراد وخانواده شخص بدون توجه به این مسائل این دوره را رد می کنند ولی بعد از 17 سالگی بعضی افراد با شناخت و آشنایی کمی با جامعه و جهان استعدادهایی مثل مدیر یا مکانیک و یا بعضی شاخه های پیچیده را می توانند در وجود خودشان مشاهده نمایند. اما تنها چیزی که در این بین مشخص است این مورد است که خانواده یا مدرسه اهمیتی نتیجه بخش برای موفقیت آینده فرد نشان نمی دهند و بیشتر دانش آموزان و دانشجویان بدون اینکه بفهمند چه ویژگی هایی برای آینده و آینده شغلی خود دارند فقط می خواهند ادامه تحصیل بدهند تا زودتر مهندس، دکتر و یا هر رشته ای که در ظاهر شناختی از آنها دارند که به پول زیاد برساند وارد بشوند.

مقاله مرتبط:  راهکارها و روش‌ها برای حل مشکلات در لوله بازکنی

اما 99/9 درصد مردم کشور ما از این قضیه بی خبر هستند که موفقیت یک  نفر نه به پول زیاد است و نه به سواد زیاد بلکه به یافتن جایگاه ایده آل و مختص به استعداد و علاقه و سپس پرورش آن و کاربرد آن استعداد برای حل نیاز جامعه توسط آن استعداد و علاقه فرد است.

ما انسان ها طوری آفریده شده ایم که از پس یادگیری هر چیزی بر می آییم اما در وجود ذاتی همه انسان ها استعداد و علاقه خاصی وجود دارد که نتیجه فوق العاده در گرو پرورش و کاربرد آن استعداد است. اگر در غیر از این مسیر مورد علاقه، بدون متوجه شدن یا با متوجه شدن  به هر دلیلی قرار بگیریم حتی اگر بهترین مدرک تحصیلی را هم داشته باشیم و 24 ساعته تلاش کنیم نتیجه آن چنانی که در مسیر استعداد به آن خواهیم رسید را به هیچ وجه در این مسیر نتیجه مورد دلخواه را نخواهیم گرفت.

 

بعد از 20 سالگی…

بعد از 20 سالگی کم کم انسان ها به زندگی و مسئولیت پذیری وارد می شوند و نیاز به داشتن پول و مادیات دیگر در آنها بیشتر احساس می شود و چون اولین قدم آنها رفع نیازهای مادی بدون توجه به نوع مسیر و کیفیت آن خواهد بود معمولا نمی توانند استعداد مورد علاقه ی خود را جست و جو کنند و حتی در صورت کشف استعداد نیز بیشتر به دلیل ترس از نتوانستن و عوض کردن شغل مورد علاقه خودشان در سنین بالا نمی توانند در آن مسیر قرار بگیرند و موفقیت دلخواه را تجربه نمایند.

وقتی که سن انسانی بالا می رود کم کم در تنگناهای زندگی خود و خانواده ای که تشکیل داده است نمی تواند وقت آن چنانی برای شغل و حرفه مورد علاقه اختصاص بدهد. البته هرکسی در هر سنی و در هر زمانی تصمیم به کشف و به کارگیری استعداد های خود بگیرد باز هم پیروز میدان خواهد بود. ولی باید کمی دقت و برنامه ریزی داشته باشد و مثل کسی که راهش را در اتوبان اشتباه رفته، منتظر یک دور برگردان مناسب باشد تا به آرامی جهت مسیر خود را به سمت استعداد خود تغییر دهد.

مقاله مرتبط:  تفاوت آی کیو و ای کیو (IQ و EQ)

منظور من از استعداد و علایق همان کارهایی است که به نظر شما تفریح جلوه می کند ولی درنظر دیگران کار سختی به شمار می آید.

اگر به شغل وحرفه ای که به آن علاقمندید اصلا در این جهان وجود ندارد ولی فقط شما توانایی انجام آن را دارید می توانید آن حرفه را به کسب و کار تبدیل کنید.

 

در ادامه راه هایی را پیشنهاد می کنم که اگر از این مسائل در پیدا کردن علاقه خودتان استفاده کنید، راحت تر به آن پی خواهید برد.

مراحل استعدادیابی

مرحله اول

در مرحله اول باید نتیجه هرکاری که فقط به پول ختم می شود را از ذهن خودتان دورکنید. این حرف به این معنا نیست که شما به پول و ثروت دست پیدا نخواهید کرد. بلکه به این منظور است که پول گمراه کننده اصلی یافتن استعداد شماست و به همین خاطر باید آن را در هنگام جست وجوی استعداد از ذهن حذف نمایید نگران پول و ثروت نباشید، اگه به درستی استعداد خودتان را کشف کنید، چنان ثروتی بدست خواهید آورد که هیچ موقع انتظار آن را هم نخواهید داشت.

مرحله دوم

در مرحله دوم باید به دوران کودکی خودتان برگردید و ریز به ریز تا این لحظه از زندگی خودتان را مرور کنید و ببینید که از چه کارهایی در آن دوران لذت می بردید و می خواستید مثل چه کسی بشوید و یا بیشتر وقت خودتان را در چه مسائلی به خواست خودتان اختصاص می دادید.

مرحله سوم

در مرحله سوم توجه کنید که از صحبت کردن در رابطه با چه موضوعاتی لذت می برید و هر چقدر هم از آن مسائل گفت وگو کنید خسته نمی شوید.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم بهترین راه این است که به این سوال صادقادنه جواب دهید

سوال:

اگر از یک بانکی یا جایی آن مقدار پولی که خواستار آن هستید به شما هدیه یا جایزه بدهند و شما در آن موقع به پول نیاز نخواهید داشت به چه کاری مشغول می شدید یا وقت خودتان را چگونه سپری می کردید؟

مقاله مرتبط:  زبان بدن- حالت ها و رفتارهای متداول

دوستان عزیز و توانمند، اگر شما جواب راه حل های بالا را در یک کاغذ لیست کنید و چند مورد از کارهای مورد علاقه خودتان را اگر فکر می کنید که در صورت انجام آنها لذت می برید، دریک کاغذ لیست کنید و از تکنیک حذف کردن موارد استفاده نمایید، در نتیجه این کار به شغل وحرفه مورد علاقه خود بیشتر نزدیک شده و پی خواهید برد.

 

مثلا از 20 شغل نوشته شده در لیست یکی یکی و از بدترین به بهترین شغل مورد نظرخودتان برسید.

این شما هستید که زندگی خودتان را می سازید و هیچ ربطی به دیگران ندارد. پس در انتخاب کار مورد علاقه خود صادق باشید و نظر دیگران را معیارپسند شغل خود بعد از انتخاب قرار ندهید.

البته درهنگام جست وجوی استعداد خود، حتما از خانواده، دوستان و آشنایان راهنمایی بخواهید که نظری در رابطه با این که شما در چه کاری به نظر آنها خوب عمل می کنید را داشته باشید ولی تصمیم گیری نهایی با شماست. خیلی از افراد فکر می کردند که اصلا مهارتی ندارند، ولی بعد ازاینکه از دوستان و آشنایان راهنمایی گرفتند که من به نظر شما چه کاری را به نحو احسن انجام می دهم پاسخ بسیار مفید را گرفتند.

امیدوارم مسائل بالا را جدی گرفته باشید تا درآینده ناراضی از گذر زمان در زندگی نباشید. اگر از استعداد خود بهره بگیرید به دلیل علاقه، تمرکز و ایده های به روز در سایه آن همه تمرکز قلبی به دنیای جدیدی از پیشرفت پا خواهید گذاشت.

خودتان را چگونه کشف کنید

ما یکبار به دنیا آمده ایم و یک بار زندگی می کنیم. زندگی بدون علاقه و اشتیاق واقعی هیچ مفهومی ندارد.

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


نویسنده: آقای حافظ رستمی خاصلویی


 

مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

 

3/5 - (3 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.