زبان بدن- حالت ها و رفتارهای متداول

مقاله زبان بدن- حالت ها و رفتارهای متداول

مقدمه

زبان بدن … بر اساس يافته های دانشمندان علوم رفتاری تنها حدود 30 تا 40 درصد از ارتباطات ما به صورت کلامی و حدود 60 تا 70 درصد آن به صورت غير کلامی يعنی با استفاده از حالت های سر و دست و چشم و پا و ابرو و غيره صورت می گيرد. سال های پايانی قرن بيستم شاهد ظهور نوع جديدی از دانشمندان اجتماعی يعنی متخصصين رفتارهای غير کلامی بود.

همانگونه که برخی افراد از تماشای پرندگان و مشاهده رفتار آنها لذت می برند، اين دانشمندان افراد را در فعاليت های اجتماعی، کنار دريا، تماشای تلويزيون، اداره، يا هر جايی زير نظر داشته و از تماشای نشانه های غير کلامی افراد لذت می برند. يک متخصص رفتارهای غير کلامی مثل يک دانشجوی علوم رفتاری است که می خواهد درباره اعمال همنوعان خود و سرانجام رفتارهای خود و چگونگی بهبود رابطه اش با ديگران چيزهايی بياموزد.  به عنوان مثال چارلی چاپلين و بسياری از بازيگران ديگر فيلم های صامت پيشتازان مهارت های ارتباط غير کلامی بودند.

برای درک این موضوع که چه چیزهایی بین فرهنگ های مختلف یکسان و یا بد و خوب می باشد را مقاله زبان بدن (رفتار غیر کلامی) از اینجا بخوانید.

سوار شدن بر صندلي

قرن ها پيش  جنگجويان برای محافظت از خود در برابر تيرها و نيزه های دشمن زره می پوشيدند و امروزه، انسان متمدن هر گاه خود را در خطر حمله جسمی يا کلامی ببيند از هر آنچه در دسترس داسته باشد استفاده می کند تا اين رفتار حفاظتی را به طور نمادين از خود بروز دهد. اين رفتار شامل ايستادن پشت يک در، نرده، ديوار ، ميز ، در داخل یک اتومبیل و یا اصطلاحا سوار شدن بر یک صندلی می شود. (شکل 1)

مقاله مرتبط:  بغض های آرزو و رویاهات رو به موفقیت و خوشبختی تبدیل کن

پشتی صندلی به عنوان يک سپر محافظ عمل کرده و می تواند فرد را در حالت جنگجوی غالب و تهاجمی قرار دهد. بيشتر کسانی که بر صندلی سوار می شوند افراد سلطه جويی هستند که می کوشند تا کنترل ديگران را به دست بگيرند و پشت صندلی به عنوان يک محافظ در برابر هر گونه حمله ای عمل می کند.

سوار شدن بر صندلي -زبان بدن

شکل 1: سوار شدن بر صندلی

بهترين روش برای خنثی کردن اين حالت ايستادن يا نشستن در کنار این فرد و مجبور کردن او به تغيير حالت است. اين عمل در بين يک گروه آسان تر است زيرا پشت فرد مورد نظر در معرض ديد ديگران قرار دارد (بی دفاع است).

اما چگونه بايد با کسی که در اين حالت بر يک صندلی چرخان سوار شده برخورد کرد؟

بحث کردن با فردی در اين حالت بی نتيجه است، بنابراين بهترين روش حمله غير کلامی است. به اين منظور بايد بر بالای سر چنين فردی ايستاد و از بالا به او نگاه کرد و به درون منطقه شخصی اش وارد شد (به او نزديک شد). اين روش به قدری او را دستپاچه می کند که ممكن است حتی از پشت سر به زمين بيافتد.

گرفتن کرک یا نخ از لباس

وقتی شخصی با نظرات و گفته های ديگران مخالف است اما احساس می کند که نمی تواند عقيده خود را بيان کند، حالت هايی به خود می گيرد که بيانگر نوعی جا به جايی است. کندن يا پاك کردن کرك يا چيزهای ديگر از لباس يک نوع از اين حالت ها است و فرد مورد نظر معمولا نگاه خود را از ديگران منحرف کرده و به کف اطاقچشم می دوزد. اين حالت يكی از شايع ترين نشانه های نارضايتی است و نشان می دهد که فرد مورد نظر با آنچه گفته می شود موافق نيست، حتی اگر به زبان کلامی موافقت خود را ابراز می دارد (شکل 2).

مقاله مرتبط:  حل مسئله و تکنیک های آن

گرفتن کرک یا نخ از لباس -زبان بدن

شکل 2: گرفتن نخ از لباس

برای غلبه بر چنين حالتی بايد به فرد مورد نظر مثلا گفت

خوب تو چی فكر می کنی؟

یا

می بينم تو هم نظراتی درباره اين موضوع داری. ممكن است نظر خودت را بگی؟

سپس بنشينيد، دست های خود را باز کنيد و منتظر پاسخ او بمانيد.

حالتهای سر

تكان دادن سر دو حالت بسيار متداول دارد: تكان دادن سر به طرف پايين و تكان دادن سر به اين طرف و آن طرف. تكان دادن سر به طرف پايين در اکثر فرهنگ ها به معنی *بله و تایید* است. تحقيقات نشان داده است که حتی افرادی که کرولال متولد شده اند از اين حالت به عنوان تاييد و تصديق استفاده می کنند و باعث طرح اين نظريه شده است که ممكن است اين حالت مادرزادی و ذاتی باشد.

سر تكان دادن به اين طرف و آن طرف به معنی *نه* می باشد که اين حالت هم ادعا می شود ممكن است يک حالت ذاتی باشد، اما بعضی ها معتقدند که اين حالت اولين حالتی است که يک انسان در دوران نوزادی ياد می گيرد. آنها معتقدند که وقتی نوزاد به اندازه کافی شير خورده باشد برای نشان دادن امتناع خود از شير خوردن و رد کردن سينه مادر سر خود را تكان می دهد. يكی از راه های تشخيص نيت واقعی ديگران اين است که ببينيم آيا در حالی که اين افراد با زبان کلامی موضوعی را تاييد می کنند سر خود را تكان می دهند يا خير.

حالت های اصلي سر

سه حالت اصلی برای سر  وجود دارد.

  • سر رو به بالا قرار دارد

اين حالت توسط فردی اتخاذ می شود که موضع بيطرفی نسبت به موضوع مورد نظر دارد. در اين حالت سر معمولا ثابت مانده و ممكن است گاه گاهی به عنوان تاييد تكان داده شود. حالت های دست بر گونه که برای ارزيابی به کار می رود  نيز ممكن است اغلب با اين حالت همراه شود (شکل 3).

مقاله مرتبط:  کشف هدف زندگی

حالتهای سر -زبان بدن

شکل 3: حالت خنثی

  • هر گاه سر به يک طرف متمايل شود نشانه علاقه فرد مورد نظر به موضوع است (شکل 4).

حالتهای سر علاقمندی -زبان بدن

شکل 4: حالت علاقه مند

اگر می خواهيد کالايی را تبليغ کنيد و يا سخنرانی کنيد، هميشه در بين مخاطبين خود به دنبال اين حالت بگرديد. اگر مخاطبين سر خود را به يک طرف متمايل کرده یا به طرف جلو خم شده و دست خود را به گونه های خود گذاشته باشند نشانه اين است که به موضوع علاقمند و در حال ارزيابی صحبتهای شما هستند.

  • وقتی سر رو به پایین باشد نشانه نگرش منفی نسبن به موضوع است (شکل 5).

حالتهای ارزيابی انتقادی معمولا در حالت سررو به پايين بروز می کنند. به عنوان يک سخنران هميشه با افرادی مواجه خواهيد شد که سرهايشان رو به پايين و دست هايشان بر روی سينه قرار دارد. در چنين حالتی يک سخنران حرفه ای قبل از پرداختن به موضوع اصلی بايد کاری انجام دهد تا مشارکت مخاطبين را جلب کند. اگر گوينده در اين کار موفق باشد سرهای روبه پايين به سرهای متمايل به يک طرف تبديل خواهد شد.

حالت سر زبان بدن-نگرش منفی

شکل 5: حالت عدم تاييد

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه(با لینک فالو به سایت) اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.