زبان بدن-حالت پاها

حالت پاها در زبان بدن، شاید در نگاه اول به چشم نیایند و در ارتباطات روزانه به آن زیاد توجه نشود، ولی وقتی صحبت از زبان بدن می شود، یعنی از سر تا نوک انگشتان پا. زبان بدن در روانشناسی و روانشناسی زبان بدن مقوله ای بسار پیچیده می باشد که فهمیدن زبان بدن و پاها نیز خارج از آن نیست.

اگر شما خواننده عزیز هنوز معنی زبان بدن (رفتار غیر کلامی) را نمی دانید پیشنهاد می شود مقاله زیر را با کلیک روی عنوان آن بخوانید و سپس مقاله حالت پاها در زبان بدن را بخوانید.

مقاله زبان بدن (رفتار غیر کلامی)

در زبان بدن حالت پاها یی که بررسی خواهیم کرد عبارتند از:

  • پاهای تا شده
  • وضعیت پاهای تا شده استاندارد
  • وضعیت پاهای تا شده آمریکایی
  • حالت ایستاده دست زیر بغل
  • حالت دفاعي یا احساس سرما؟
  • قوزک های به هم چسبيده
  • پاهای به هم چسبيده

پاهای تا شده

اولین مورد در زبان بدن – حالت پاها، پاهای تاشده می باشد. پاهای تا شده در زبان بدن نشانه آن است که ممكن است يک نگرش منفی يا دفاعی وجود داشته باشد. تا کردن دست ها بر روی سينه به منظور حفاظت از قلب و قسمت بالای تنه و تا کردن پاها به منظور محافظت از پايين تنه است. دست های تا شده ديدگاهی منفی تر از پاهای تا شده را نشان می دهد و گويا تر است. در مورد تفسير نشستن خانم ها با پاهای تا شده بايد محتاط بود، زيرا اين نوع نشستن در بين خانم ها نوعی وقار محسوب می شود. اما برای آنها هم می تواند به عنوان يک حالت دفاعی به نظر برسد.

وضعيت پاهای تا شده استاندارد

قرار گرفتن يک پا (معمولا پای راست) بر روی پای ديگر (پای چپ) يک حالت معمولی است که توسط اروپائيان، استراليايی ها و اهالی زلاندنو برای نشان دادن نگرش عصبی، دفاعی، و کم حرفی به کار می رود (شكل 1).

زبان بدن-حالت پاها

شکل 1: تاشدگی معمولی پاها

در عين حال اين يک حالت حمايتی است که همراه با حالت های منفی ديگر به کار می رود و نبايد به طور مجزا مورد تفسير قرار گيرد.

بطور مثال، افرادی که مدت طولانی در يک سالن سخنرانی و يا روی يک صندلی ناراحت بنشينند از اين حالت استفاده می کنند، البته در هوای سرد هم می توان اين نوع نشستن را مشاهده کرد. وقتی که پاهای تا شده همراه با دست های تا شده باشد (شکل 2) نشان دهنده کنار کشيدن و قطع ارتباط با اطرافيان است. اين حالت در بسياری از کشورها در بين خانم ها رايج است و نشانه ناراحتی از دست شوهر می باشد.

مقاله مرتبط:  زبان بدن (حالت های دست و بازو)

قطع ارتباط و ناراحتی

شکل 2: قطع ارتباط و ناراحتی

وضعيت پاهای تا شده آمریکایی

اين حالت نشان می دهد که يک نگرش رقابتی و مشاجره ای وجود دارد. اين حالت توسط بسياری از مردان آمريكايی که طبيعت رقابتی دارند استفاده می شود (شکل 3) افرادی که باورهای محكم و انعطاف ناپذيری در يک بحث دارند اغلب علاوه بر انداختن يک پای خود بر روی ديگری با يک يا هر دو دست خود پای خود را نيز می گيرند. اين نوع نشستن نشانه افراد کله شق و يک دنده ای است که به هيچ وجه حاضر نيستند افكار خود را تغيير دهند (شکل 4).

وضعيت پاهای تا شده آمریکایی

شکل 3: نشستن به حالت آمریکائی

دست ها پاها را نگه داشته اند

شکل 4: دست ها پاها را نگه داشته اند

حالت ایستاده دست زیر بغل

گاهی افرادی را می توان در مجامع مشاهده کرد که در حالت ايستاده دست ها را زير بغل و يكی از پاها را بر روی ديگری قرار داده اند (شکل 5). این افراد معمولا در فاصله دورتری از حد معمول می ايستند و اگر کت يا پالتو پوشيده باشند دکمه  های آن را می بندند. اگر از آنها سوال بپرسيد متوجه می شويد که به احتمال زياد  غريبه اند و با افراد ديگر آشنا نيستند. در همان حال افراد ديگر ی را می بينيد که با دستان باز، دکمه های باز، و حالتی راحت و خودمانی در حالی ايستاده اند که روی يک پا تكيه کرده و پای ديگر را به سوی افراد گروه نشانه رفته اند. بررسی ها نشان می دهد که اين گونه افراد با ديگران دوست بوده يا به خوبی آشنا هستند.

حالت ایستاده دست زیر بغل

شکل 5:‌ حالت ايستادن دفاعی

جالب است بدانيم  افرادی که دست های خود را زير بغل گذاشته و يک پا را بر روی ديگری انداخته، اگر چه ممكن است لبخند بزنند و وانمود کنند که راحت اند، اما در واقع نه راحت اند و نه اعتماد به نفس کافی دارند. اگر به گروهی از افراد که در حالت راحت و دوستانه ايستاده اند ولی شما هيچ کدام را نمی شناسيد بپيونديد و دست های خود را محكم زير بغل بگذاريد، مشاهده خواهيد کرد که پس از چند دقيقه يكی يكی آنها همين حالت را به خود خواهند گرفت. حالا اگر شما آنها را ترك کنيد مشاهده خواهيد کرد که يكی يكی به حالت قبلی (دوستانه) بر می گردند.

مراحل باز کردن دست ها

به محض اينكه کسی در بين يک گروه احساس راحتی کند و بخواهد ديگران را بشناسد، آنها يک سری حرکات مشخص انجام می دهند تا از حالت دفاعی به حالت راحت و آسوده خاطر تغيير حالت  دهند.

مقاله مرتبط:  شناختن زبان بدن دروغگویان

اين حرکات عبارتند از:

مرحله اول: وضعيت دفاعی، دست ها زير بغل و پاها روی هم قرار دارند (شكل 6).

مرحله دوم: پاها از هم باز شده و به حالت خنثی در کنار هم قرار می گيرند.

مرحله سوم: دست ها از هم باز شده و در موقع صحبت کردن ممكن است يک دست بازوی دست ديگر را بگيرد.

مرحله چهارم: دست ها از هم باز بوده و ممكن است يک دست بر روی کمر يا در جيب قرار گيرد.

مرحله پنجم: فرد بر روی يک پا تكيه کرده و پای ديگر را به طرف فرد مورد علاقه خود نشانه می رود (شکل 7).

مراحل باز کردن دست ها

شکل 6: وضعیت دفاعی

وضعیت نگرش باز با فرد مورد علاقه

شکل 7: وضعیت نگرش باز با فرد مورد علاقه

حالت دفاعي یا احساس سرما؟

بسياری از مردم ادعا می کنند که حالت دفاعی ندارند بلكه پاها يا دست های خود را به علت احساس سرما تا می کند. اين فقط يک توجيه است زيرا  حالت های ناشی از احساس سرما و حالت دفاعی با هم تفاوت دارند.

اول، کسی که بخواهد دست های خود را گرم کند آنها را معمولا زير بغل خود قرار می دهد، در حالی که در حالت دفاعی آنها را زير آرنج ها قرار می دهد.

دوم ، وقتی کسی احساس سرما کند دست های خود را به بدن خود می فشارد و پاهايش سيخ و محكم اند. افرادی که معمولا وضعيت دست ها و پاهای تا شده را به خود می گيرند،  ترجيح می دهند بگويند سردشان است تا اينكه بپذيرند که عصبی، خجالتی يا در حالت دفاعی اند (شکل 8).

حالت دفاعي یا احساس سرما؟ 

شکل 8: حالت مغرور و سرد

قوزک های به هم چسبيده

قوزك های به هم چسبيده نشانه حالت منفی و دفاعی است. شكل مردانه اين حالت معمولا همراه با مشت های گره کرده است که بر روی زانوها قرار داند و يا دست هايی  که محكم دسته های صندلی را گرفته اند (شکل 9).

حالت مردانه به هم چسباندن قوزك ها ی پا

شکل 9:  حالت مردانه به هم چسباندن قوزک های پا

شکل زنانه به هم چسباندن قوزک های پا

شكل زنانه اين حالت کمی متفاوت است، زانوها به هم می چسبند و پاها ممكن است به يک طرف مايل باشند، همچنین دست ها نیز بر روی قسمت فوقانی پاها قرار  بگيرند (شکل 10).

حالت زنانه به هم چسباندن قوزك های پا

شکل 10: حالت زنانه به هم چسباندن قوزک های پا

تحقیقات نشان داده است که وقتی مصاحبه شونده ای قوزك پاهايش را به هم می چسباند، اين عمل از نظر ذهنی به معنی گاز گرفتن لب ها است، که مفهوم آن پنهان کردن افكار و احساسات منفی، حالت عصبی و يا ترس است. در اين موارد پرسيدن سوالاتی درباره احساس مصاحبه شونده نمی تواند کمكی به رفع اين حالت بكند.

اما اگر مصاحبه کننده نزد مصاحبه شونده رفته و در کنار او بنشيند و مانعی (مثل ميز) بين آنها نباشد، قوزك ها معمولا از هم باز شده و گفتگو آسانتر و دوستانه تر خواهد شد.

مقاله مرتبط:  نگاه مثلثی در زبان بدن چیست

افرادی وجود دارند که ادعا می کنند  بنا بر عادت اينگونه می نشيند و هيچ گونه احساسات منفی ندارند و در اين حالت بيشتر احساس راحتی می کنند. اگر شما يكی از اين افراد هستيد بايد بدانيد که با هر گونه وضعيت دست ها و پاها در زمانی که احساسات منفی يا دفاعی داريد احساس راحتی خواهيد کرد.

با توجه به اين موضوع که حالت منفی باعث افزايش يا تداوم احساسات منفی شده و ديگران نيز اين احساسات منفی را در شما تشخيص می دهند، بايد به منظور بالا بردن اعتماد به نفس و گسترش ارتباط با ديگران بتوانيد از حالت های مثبت استفاده کنيد.

پاهای به هم چسبيده

اين حالت منحصرا توسط خانم ها استفاده می شود و يكی از پاها بر پشت پای ديگر قرار می گيرد که نشانه شديد بودن نگرش منفی و منزوی بودن فرد است. در اين وضعيت انسان مثل لاك پشتی است که در لاك خود فرو رفته باشد . البته اين حالت در بين خانم های خجالتی و ترسو هم رايج است. شکل 11 و 12 به ترتیب حالت پاهای به هم چسبیده را در حال ایستاده و نشسته نشان می دهد.

چسباندن پاها در حالت ايستاده

شکل 11: چسباندن پاها در حالت ايستاده

چسباندن پاها درحالت نشسته

شکل 12: چسباندن پاها درحالت نشسته

جمع بندی و نتیجه گیری برای حالت پاها در زبان بدن

  • پاهای تا شده در زبان بدن نشانه آن است که ممكن است يک نگرش منفی يا دفاعی وجود داشته باشد و نبايد به طور مجزا مورد تفسير قرار گيرد.
  • وضعيت پاهای تا شده آمریکایی، يک نگرش رقابتی و مشاجره ای وجود دارد.
  • اگر از کسانی که حالت ایستاده دست زیر بغل هستند سوال بپرسيد، متوجه می شويد که به احتمال زياد غريبه اند و با افراد ديگر آشنا نيستند.
  • به محض اينكه کسی در بين يک گروه احساس راحتی کند فرد بر روی يک پا تكيه کرده و پای ديگر را به طرف فرد مورد علاقه خود نشانه می رود.
  • افرادی که معمولا وضعيت دست ها و پاهای تا شده را به خود می گيرند، ترجيح می دهند بگويند سردشان است تا اينكه بپذيرند که عصبی، خجالتی يا در حالت دفاعی اند.
  • قوزك های به هم چسبيده نشانه حالت منفی و دفاعی است. (شكل مردانه)
  • شكل زنانه قوزك های به هم چسبيده، کمی متفاوت است، زانوها به هم می چسبند و پاها ممكن است به يک طرف مايل باشند.
  • پاهای به هم چسبيده، منحصرا توسط خانم ها استفاده می شود و يكی از پاها بر پشت پای ديگر قرار می گيرد که نشانه شديد بودن نگرش منفی و منزوی بودن فرد است.

مقاله قبلی سایت آگهی تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات خود با انتشار در همه شبکه های اجتماعی و درج لینک سایت در صفحه اول سایت از اینجا بیشتر مطالعه کنید.

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.