تناسبات در طراحی فیگور (اصول اولیه آناتومی در طراحی فیگور زن و مرد)

تناسبات در طراحی فیگور (Proportions in figure drawing) به عنوان اصول اولیه آناتومی در طراحی فیگور زن و مرد برای طراحی فيگور ساده انسان را باید هر هنرمندی که کارش کشیدن انواع طراحی و مخصوصا طراحی فیگور (طراحی حالت) می باشد را بلد باشد. دانستن آناتومی کلی زن و مرد در طراحی با توجه به رعایت تناسبات در طراحی خیلی مهم می باشند و به قول معروف خشت اول گر نهد معمار کج – تا ثریا می رود دیوار کج.

یعنی اگر شما نتوانید تناسبات لازم متناسب با فیگور را در اول کار تشخیص دهید، تا اخر کار مجبور به اصلاح طراحی و یا نقاشی رنگ روغن خود خواهید بود. مسلما چنین طرح یا نقاشی جلوه زیبایی نیز نخواهد داشت. پس تناسبات بدن انسان در طراحی مهم است و باید دقیق کشیده شوند.

پس اگر به دنبال ایده‌های طراحی آناتومی انسان و اصول آن به عنوان مرجع هستید در ادامه مواردی را که گفته می شود را رعایت کنید و سپس با تمرین فراوان می توانید اصول پیاده سازی هر کدام را در کمترین زمان ممکن متناسب با وقت و زمانی که برای کار خود می گذارید را ببینید و پیشرفت کنید.

آموزش گام به گام طراحی فیگور انسان را در این مقاله خواهیم داشت.

بعد از مطالعه ادامه این مقاله می توانید مقاله مدل فیگور برای طراحی را نیز با کلیک روی آن مطالعه کنید و مدل های مختلف را برای طراحی انتخاب کنید و بکشید.

آیا نسبت های دقیقی از بدن انسان در طراحی فیگور وجود دارد؟

در طول عصرهای مختلف، هنرمندان زیادی در چالش به تصویر کشیدن نسبت های دقیق بدن انسان بوده اند.

یعنی تلاش‌های بی‌شماری برای استاندارد کردن نسبت‌های رسم فیگور و وضع قوانین متناسبی که باید هنگام به تصویر کشیدن بدن رعایت شود، صورت گرفته است تا بتواند به اصول اولیه ای برای همه مورد استفاده قرار بگیرد.

مقاله مرتبط:  هنر و چیستی آن

با این حال، با توجه به مشخص نبودن سیستم‌های اندازه‌گیری نسبت‌ها، شاید هیچ سیستمی تا به امروز نتوانسته است تناسب واحدی را به صورت دقیق برای طراحی در نظر بگیرد.

ولی در حالت کلی و در انسان های با بدن نرمال اصول کلی وجود دارند که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

تناسبات در طراحی چیست ؟ (منظور از نسبت ها در طراحی دقیقا چیست؟)

برای طراحی و ایجاد شباهت قابل باور از هر موضوعی، صرف نظر از اینکه آن موضوع چیست و چه کسی آن را طراحی می کند، باید روابط متناسب را همانطور که در آن موضوع خاص ظاهر می شود ترسیم کنیم.

نسبت ها نشان دهنده روابط بین موارد مختلف یک سوژه است. یعنی ارتفاع، عرض و عمق (یا طول، عرض و ارتفاع) یک سوژه.

نسبت ها در طراحی

نسبت ها در طراحی از سوژه تا طراحی آن در مدل های مختلف

نسبت ها را همانطوری که گفتیم باید بلد باشیم تا بتوانیم شکل کلی سوژه را از اندازه زدن تا طراحی اسکچ به خوبی انجام دهیم که در ادامه 3 مثال برای تناسبات در طراحی را می آوریم.

نسبت ها در طراحی از سوژه تا طراحی آن

نسبت ها در طراحی فيگور ساده انسان و اصول اولیه آناتومی در طراحی فیگور زن و مرد

با توجه به موارد ذکر شده در بالا رعایت نکردن تناسبات فیگور یا نسبت ها در مورد یک فیگور یا پرتره و ایجاد تغییر تصادفی نسبت ها می تواند تحریف های بسیار قابل توجهی ایجاد کند که از باورپذیری و شباهت نقاشی شما می کاهد. اشتباهات جزئی در نسبت های ترسیم شکل، شباهت نقاشی شما را کاهش می دهد، در حالی که اشتباهات عمده ممکن است منطق بدن را مختل کرده و باعث شود که از نظر آناتومیکی نادرست به نظر برسد.

جای تعجب نیست که هنرمندان در طول اعصار سعی کرده اند این اندازه گیری ها را استاندارد کنند. مطمئنا راحت است که بتوانیم بر یک سیستم تناسبی تکیه کنیم، اما، آیا واقعا می‌توانیم به یکی از این سیستم‌ها تکیه کنیم صرف نظر از اینکه چه کسی را ترسیم می‌کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، تاریخچه مختصری از قوانین تناسب را در ادامه می آوریم.

در قانون یونانی پولیکلیتوس، کف دست به عنوان واحد اندازه گیری انتخاب شد.

مارکوس ویترویوس، معمار و نویسنده رومی قرن اول پیش از میلاد، معتقد بود که ارتفاع این پیکره هشت سر یا ده صورت است.

لئوناردو داوینچی بسیاری از ایده های ویترویوس در مورد تناسب را در تصویر شناخته شده مرد در دو موقعیت روی هم قرار داده و در یک مربع و دایره نشان داد: “مرد ویترویی”.

تناسبات طراحی فیگور از نظر لئوناردو داوینچی

قوانین تناسب در طراحی فیگور چیست ؟

همانطور که تا اینجای مقاله اشاره شد و ممکن است حدس زده باشید، جستجو برای یک سیستم اندازه گیری کامل بیهوده است. مثلا در طراحی و نقاشی از طبیعت بی جان که در مثال های بالا نیز اشاره شد نیز این مورد را می رساند که ممکن است با توچه به سوژه های انتخابی فرق کند.

مقاله مرتبط:  نقاشی اندام خصوصی

در طراحی اصول اولیه آناتومی در طراحی فیگور زن و مرد به عنوان طراحی ساده انسان نیز تنوع بدن در بین افراد بسیار زیاد است که برای همه غیرممکن است که در هر مجموعه ای از استانداردها قرار بگیرند. ویژگی های منحصر به فرد هر فرد بخشی از چالش، پیچیدگی و جذابیت به تصویر کشیدن هر بدن و فیگور است. با این حال، دانستن چند نسبت کلی می تواند برای نقاشی های ما مفید باشد
از این دانش در ترکیب مدل های مختلف نیز با مشاهده حساس مدل می توانید استفاده کنید.
امروزه رایج ترین واحد اندازه گیری، سر فیگور یا مدل در طراحی و نقاشی است و به طور کلی تصور می شود که ارتفاع آن بین 7.5 تا 8 سر باشد. (سر همچنین مکانی عالی برای شروع طراحی شکل است، که می توانید در مقاله طراحی فیگور و 5 راه برای شروع طراحی فیگور یا نقاشی حالت آن را با کلیک روی عنوان مقاله مطالعه کنید.)

استفاده از تناسبات در طراحی حالت یا طراحی فیگور با سر 7.5 و 8 چه فرقی می کند؟

در حالت کلی قد با 8 سر پاهای بسیار بلندتری خواهد داشت، مانند کشیدن طراحی های ورزشکاران و قهرمانان ورزشی که ایساده یا فیگور خاصی گرفته باشند. در حالت کلی یک رقم واقعی تر تقریبا 7.5 سر است، اگرچه همانطور که در طول این مقاله به آن اشاره کردیم، اینها کلیات هستند و نباید به عنوان قوانین 100% درست پذیرفته شوند. طراحی فیگور مرد و طراحی فیگور زن را با در نظر گرفتن طراحی تناسبات در شکل زیر می بینید.

طراحی فیگور با 7.5 سر و 8 سر
طراحی فیگور با 7.5 سر و 8 سر

نحوه قرارگیری تناسبات در طراحی فیگور با 7.5 سر به صورت گام به گام

نحوه قرارگیری تناسبات در طراحی فیگور با 7.5 سر به صورت گام به گام عبارتند از:

  1. حدود دو سر پایینتر از بالای شکل محل خط نوک سینه ها است. (A)
  2. حدود سه سر پایینتر از بالای شکل، ناف است. (B)
  3. حدود چهار سر پایین از بالای شکل، استخوان شرمگاهی است. استخوان شرمگاهی تقریبا به عنوان نیمه یا نصف بدن است. (C)
  4. مچ دست ها با تروکانترهای بزرگتر استخوان ران (استخوان بالای ساق پا) در یک خط قرار دارند. (D)
  5. آرنج ها با ناف در یک راستا قرار دارند. (E)
  6. شکل یا طراحی کامل (F)
تناسبات در طراحی فیگور با 7.5 سر به صورت گام به گام

نحوه قرارگیری تناسبات در طراحی فیگور با 8 سر

نحوه قرارگیری تناسبات در طراحی فیگور با 8 سر به صورت گام به گام نیز به صورت زیر می باشند.

تناسبات در طراحی فیگور با 8 سر

مزایا و معایب استفاده از سیستم های تناسب در طراحی

جالب است بدانید که سیستم های تناسبی بسته به نحوه استفاده از آنها، می توانند باعث شوند که طراحی های شما کلی تر یا خاص تر شوند.

مقاله مرتبط:  روانشناسی رنگ سفید

چگونه می‌توانیم با آگاهی از نسبت‌ها به ویژگی و دقت بیشتری دست یابیم؟

به جای اینکه فرض کنید یک مدل دارای نسبت های دقیق ذکر شده در بالا است، از آنها برای بررسی تغییرات در شکل استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می‌دانید که ناف معمولا از بالای شکل سه سر پایین است، اندازه‌گیری کنید و بررسی کنید که آیا این موضوع در مدل شما صادق است یا نه. (برای مشاهده نمونه طراحی فیگور نشسته به صورت گام به گام روی عنوان ان کلیک کنید و طراحی را ببینید.)

اگر با تناسبات گفته شده یکی نیست، از طریق فرآیند اندازه گیری می توانید تعیین کنید که ناف چقدر باید بالاتر یا پایین تر از نقطه سه سر به پایین باشد و آن را در جایی که روی فرد خاصی که مشاهده می کنید، بکشید.

این حساسیت ها در طراحی ها و نقاشی های مختلف، دانش شما از نسبت ها می تواند برای مشاهده تقویت کرده و ایده های زیادی را برای شما ایجاد کند که باعث ایجاد تفاوت در نقاشی های شما می شود و پس از آن است که شما می توانید به عنوان یک هنرمند، آثار خود را به جای کشیدن درست، خلق کنید و اثری جاودان از خود به یادگار بگذارید.

معایب استفاده از سیستم های تناسب در طراحی حالت

  • تکیه 100% به نسبت های حفظ شده گفته شده در بالا می تواند منجر به تنبلی شما در مشاهده مدل های مختلف شود که می تواند منجر به طراحی های عمومی و غیر استاندارد شود.
  • از آنجایی که تنوع زیادی در انواع بدن وجود دارد، هیچ سیستم تناسبی را نمی توان به عنوان یک قاعده کلی پذیرفت.

مزایای استفاده از سیستم های تناسب در طراحی فیگور

  • دانستن و داشتن یک سیستم تناسبی به عنوان یک راهنمای مرجع کلی برای ارزیابی طول و عرض نسبی بدن به شما برای راحتی در کار طراحی می دهد.
  • اگر از نسبت‌ها برای مقایسه با نسبت‌های مدل استفاده شود، یعنی شما حالت های کلی را بدانید و روی سوژه خود آن ها ا پیاده کنید، می‌توانید به نقشه‌های دقیق‌تری برای طراحی های خود برسید.
  • به خاطر سپردن تناسبات طراحی فیگورهای خاص می تواند به شما کمک کند تا از حافظه و تخیل خود به عنوان تمرین های بیشتر استفاده کنید.
  • به خاطر سپردن تناسبات می تواند به شما در طراحی فیگورها خیلی کمک کند. برای مثال، یک انیماتور ممکن است اگر قصدش ترسیم یک شخصیت قهرمانانه باشد، تصمیم بگیرد که یک شکل را تا 8 یا 8.5 سر بلندتر در نظر بگیرد.

جمع بندی مقاله تناسبات در طراحی فیگور

تناسبات در طراحی فیگور را به صورت اصول اولیه و کامل در این مقاله بررسی کردیم و دانستیم که باید همه موارد در اصول طراحی را یک هنرمند بداند و بشناسد، ولی در آخر با توجه به داشته ها و آموخته های خود یک اثر هنری را از طراحی طبیعت بی جان، طراحی منظره، طراحی فیگور و… بداند، ولی در آخر آثار خود را متناسب با تجربه خود خلق کند.


منابع:

instagram

thedrawingsource


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینه – در مورد فنی و مهندسیمهندسی مکانیک (مقاله اجزای ماشین) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با ارسال در 20 شبکه اجتماعی و وبلاگ سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

4.3/5 - (6 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“3 آذر 1401” 3:08 ب.ظ