طراحی حالت چیست؟ طراحی فیگور (figure drawing) یا طراحی ژست بدن (Gestural drawing)

طراحی حالت، طراحی فیگور (figure drawing) یا طراحی ژست و بدن (Gestural drawing) هنر ترسیم فیگور یا حالت انسان است که اغلب به صورت زنده با یک مدل برهنه که در حالتی ایستاده یا نشسته است انجام می‌شود. این فرآیند به هنرمند کمک می‌کند تا ماهیت ماهیچه‌ها، بافت و حالت‌های بدن انسان را به خوبی دیده و به تصویر بکشد. طراحی حالت تمرینی است برای طراحی اناتومی بدن با تأکید بر یادگیری شکل و حرکت شکل انسان.

طراحی فیگور انسان در حالت های مختلف، از زمانی که هنر وجود داشته است، هنرمندان طراحی حالت فیگور و طراحی فیگوراتیو (figurative drawing) نیز وجود داشته‌اند. وقتی صحبت از موضوع کار برای طراحی می‌شود، هیچ کمبودی در دنیای اطراف شما وجود ندارد. طراحی تصویری و زنده، الهام را به درون می‌آورد، با تمرکز بر شکل انسان و تمام تکرارها، ویژگی‌ها و عناصر متعدد آن.

فیگور طراحی حالت، طراحی حالت یا فیگور طراحی، بنا به تعریف، موضوعی بسیار گسترده است. برای کمک به تفکیک آن، ما در این مقاله به دو سوال

طراحی حالت یعنی چه؟

یا

طراحی حالت چیست؟

یا

طراحی فیگور چیست ؟

جواب خواهیم داد و سعی خواهیم کرد به کلیات و جزئیات ان به مثال‌های مختلف و واقعی بپردازیم. ولی برای اینه که بتوانید خیلی عمیق‌تر در هر موضوعی مثل طراحی یا طراحی حالت شوید باید تمرین کنید.

البته نمونه هایی از طراحی حالت از طراحی حالت ساده تا طرح برای طراحی حالت و نقاشی در مورد طراحی حالت را بررسی خواهیم کرد. ولی باز هم تاکید می کنیم که هنر یعنی تمرین، تمرین، تمرین و تمرین…

همچنین با مثال های کاربردی و شکل های مختلف خواهیم گفت

طراحی از حالت چه ویژگی هایی دارد و تفاوت شکل های کلی و جزئی در طراحی چیست ؟

برای مطالعه بیشتر در مورد هنر و چیستی آن روی عنوان مقاله زیر کلیک کنید تا شناختی جامع از این که هنر چیست داشته باشید.

مقاله هنر چیست

همچنین برای این که بدانید واقعا هنر و هنر درمانی چیست و این که در علم نوین به جای داروهای شیمیایی از هنر به عنوان درمان استفاده می‌شود روی عنوان زیر کلیک کرده و مطالعه نمائید. هنر یعنی درمان روح، ذهن، روان بدون داروهای شیمیایی و در نتیجه جان گرفتن و سلامت جسم… بله 🙂

هنر درمانی چیست

طراحی حالت چیست

فهرست مطالب مقاله > > >

طراحی حالت یعنی چه و مقایسه آن با طراحی ساده

برای یک هنرمند در حال مطالعه طرح، طراحی حالت و این مهارت فراتر از یک جلسه طراحی است. ماهیت طراحی فیگور تلاش برای به تصویر کشیدن زندگی به شکل واقعی و آنگونه که واقعا هست بوده، یا حداقل آنطور که در نظر هنرمند به نظر می‌رسد می‌باشد. درک بهتر آناتومی و ترسیم ژست از طریق مطالعه شکل می‌تواند قابلیت‌های تصویرسازی شما را افزایش دهد. ترسیم فیگورهای واقعی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را به عنوان یک نقاش، طرح، تصویرگر و هنرمند دیجیتال افزایش دهید.

در مقاله قبلی سایت در مورد طراحی، طراحی چیست (تعریف طراحی)، طراحی و انواع آن به چند گروه تقسیم می‌شود؟  و انواع طراحی (اصطلاحات طراحی) صحبت کردیم که می‌توانید با کلیک روی همه عنوان‌ها آن بخش را مطالعه کنید.

همچنین می‌توانید با کلیک روی عنوان زیر مقاله طراحی و انواع آن را کامل مطالعه کنید.

مقاله طراحی و انواع آن

طراحی فیگور دشوارترین موضوعی است که یک هنرمند معمولاً با آن روبرو می‌شود. فیگور انسان یا طراحی حالت یکی از ماندگارترین مضامین هنرهای تجسمی است و طراحی فیگور انسان می‌تواند پایه و اساس پرتره، تصویرسازی، مجسمه سازی، تصویرسازی پزشکی و سایر زمینه‌ها باشد. یعنی هر شخصی بتواند از این مهم برآید، بقیه طراحی‌ها برایش بساز ساده‌تر خواهد بود.

طراحی فیگوراتیو یا طراحی حالت چیست؟

طراحی فیگوراتیو یا طراحی حالت که به آن life drawing نیز می‌گویند، یک تکنیک هنری است که بر به تصویر کشیدن شکل انسان تمرکز دارد. این مورد بر کشیدن یا طراحی آناتومیکی صحیح از پیکر انسان گرفته تا طرح‌های آزادتر و انتزاعی‌تر را شامل می‌شود.

هنگامی که شما برای تعریف طراحی فیگوراتیو درخواست می‌کنید، بسیاری از افراد ممکن است فوراً تصویر یک مدل برهنه را در اتاقی که توسط هنرمندان در بوم نقاشی آن‌ها طراحی یا نقاشی شده است به ذهنشان بیاید. البته این ذهنیت دور از واقعیت نیست و بسیاری از نقاشی‌های فیگوراتیو بر روی فرم فیگور بدن و فیگور برهنه برای طراحی انسان متمرکز هستند، ولی تمام طراحی فیگوراتیو را به طور کامل پوشش نمی‌دهد و واقعیت این نیست.

مقاله مرتبط:  معنی رنگ های گل رز

پس طراحی حالت را به عنوان وسیله‌ای برای به تصویر کشیدن تمامی اجزاء بدن انسان در نظر بگیرید و نه فقط عناصر برهنه آن. این می‌تواند شامل ماهیچه‌ها، آناتومی، بافت‌ها و حالت‌ها، با طراحی‌های فیگور سوژه‌های برهنه و غیربرهنه باشد. گاهی اوقات طراحی فیگور یک انسان کامل است، سر تا پا. در مواقع دیگر، تمرکز روی قسمت خاصی از بدن، مانند سر یا حتی پا، متمرکز می‌شود. به همین ترتیب، برخی از نقاشی‌های فیگور شامل جزئیات اضافی مانند لباس و لوازم جانبی هستند، در حالی که برخی دیگر به طور کامل در ساختارهای آناتومیکی گنجانده می‌شوند.

در ویدیو زیر می توانید طراحی مرحله به مرحله یک نمونه طراحی حالت را که در آخر مقاله به صورت تصویری نیز با توضیح ذکر شده ببینید.

طراحی حالت چه ویژگی‌هایی دارد

وقتی می‌پرسیم طراحی فیگور چیست؟ یا طراحی از حالت چه ویژگی‌هایی دارد؟، همچنین می‌پرسیم طراحی حالت چه فایده‌ای دارد؟، گذشته از این واقعیت که اکثر هنرمندان در برخی مواقع انسان‌ها را در آثار خود نشان می‌دهند و باید بدانند چگونه آن‌ها را بکشند، تمرین طراحی فیگور مزایایی فراتر از این بدیهیات را ارائه می‌دهد.

هنگامی که نحوه طراحی فیگور را می‌فهمید و می‌توانید طراحی کنید، همزمان در حال کشف این موضوع هستید که چگونه فرم‌های انواع مختلف دیگر را با تکنیک‌هایی که به شما کمک می‌کنند، با تمام پیچیدگی‌ها، آن‌ها را شناسایی کرده و به تصویر بکشید. هر چه بیشتر در مورد طراحی آثار فیگوراتیو بیاموزید، صرف نظر از اینکه به چه موضوعی می‌پردازید (کلی یا جزئی)، مهارت‌های طراحی خود را به طور کلی با مدل‌های پیچیده بهبود می‌بخشید.

هنرمندان برای ترسیم پیکره انسان رویکردهای مختلفی دارند. آن‌ها ممکن است از مدل‌های زنده یا از عکس‌ها که شامل مدل‌های استخوانی یا ذهن، حافظه و تخیل نیز استفاده کنند.

یکی از سوال‌هایی که ممکن است ذهن خیلی‌ها، مخصوصا هنرمندان را به خود مشغول کند این است که، طراحی از حالت چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت شکل‌های کلی و جزئی در طراحی چیست؟

شکل‌های کلی و ترسیم آن‌ها توسط برخی از هنرمندان شاید متأثر از مقادیر نور و تاریکی بر روی سطوح بدن باشد و روی این مورد تمرکز می‌کنند. برخی دیگر رویکرد آناتومیکی دارند و با تقریب اسکلت داخلی فیگور، اندام‌های داخلی و ماهیچه‌ها شروع می‌کنند و در نهایت، هنگام طراحی حالت در صورت وجود لباس، از آن شروع می‌شود. مطالعه آناتومی، ترسیم بدن به صورت آزادانه از اشکال هندسی، به عنوان مثال، یک کره برای جمجمه، یک استوانه برای نیم تنه، و غیره را می‌تواند شامل شود. سپس آن اشکال را اصلاح می‌کنند تا بیشتر شبیه شکل کلی یا اندام انسان شود.

مزایای طراحی حالت (طراحی فیگور)

کشف شکل کلی یا طراحی فیگور ساده

چشم خود را به عنوان یک تصویرگر آموزش دهید تا نحوه تکرار اشکال اصلی را تکرار کند. این اشکال عبارتند از خط، بیضی، مربع. این مورد ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما یادگیری این اشکال برای طراحی هر چیزی، هر هنری و هر هنرمندی ضروری است.

در حالی که طراحی فیگور می‌تواند به شما کمک کند تا آناتومی انسان را با دقت بیشتری ترسیم کنید، اما کمال و هدف نهایی نیست. تلاش برای کمال می‌تواند نقاشی‌های شما را ایستا و بی‌الهام کند. شیلا لارسون تصویرگر می‌گوید: از خطوط مستقیم اجتناب کنید.

“همیشه نوعی گرد بودن برای آن‌ها داشته باشید.”

چرا که انسان‌ها به ندرت کاملاً متقارن یا متناسب هستند، بنابراین نقاشی‌هایی که این تقارن‌ها و تناسبات را ایجاد می‌کنند می‌توانند غیرعادی یا عجیب به نظر برسند.

درک خود را از آناتومی تقویت کنید

هنگامی که یک شکل را ترسیم می‌کنید، اشکال پایه ماهیچه‌هایی که در زیر پوست قرار دارند و استخوان‌هایی که در زیر ماهیچه‌ها قرار دارند را شناسایی کنید. این معماری پایه طراحی حالت است و به نقاشی‌ها و طراحی‌ها جان می‌دهد.

آناتومی انسان بسیار پیچیده است. به تصویر کشیدن پیچیدگی‌های فیگور یک چالش است، چالشی که بسیاری از افراد تمام عمر خود را صرف تلاش برای تسلط بر آن می‌کنند. اما اگر پیچیدگی آن را از طریق مشاهده عمیق درک کنید، ابزارهایی را برای ساده‌سازی بصری ایجاد می‌کنید. یادگیری طراحی فرمی که می‌کشید به بستری از درک آناتومی متکی است.

حرکت، وزن، تعادل و تنش در طراحی حالت (طراحی فیگور)

یکی از مزایای بزرگ ترسیم فیگور این است که تصویر را به سمت گرفتن عمل سوق می‌دهد. از حرکت بدن گرفته تا تعادل بین تناسبات و تنش‌هایی که فیگور در موقعیت‌های مختلف بدن تحمل می‌کند.

یاد می‌گیرید که موجودات زنده را ببینید یا چطور ببینید

فرآیند ترسیم شکل در طراحی حالت و مدل زنده به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که موجودات زنده را در حرکت طبیعی چطور ببینید. یاد بگیرید که حرکت را از طریق نسبت‌ها منتقل کنید و تکنیک‌هایی مانند خلاصه کردن، دیدن شکل‌های کلی یا طراحی کلی را تمرین کنید. آن‌ها راه‌های خارق العاده‌ای برای ایجاد نقاشی‌های پویاتر هستند. همچنین می‌توانید برای تقویت توانایی‌های طراحی خود، چندین طرح از یک مدل را ایجاد کنید.

تفاوت بین هنر انتزاعی (Abstract Art) و فیگوراتیو (Figurative Art) چیست؟

تفاوت‌های قابل ‌توجهی بین هنر انتزاعی و فیگوراتیو وجود دارد، از جمله این واقعیت که هنر فیگوراتیو تفسیری واقع‌گرایانه از یک موضوع ارائه می‌کند در حالی که هنر انتزاعی تفسیری غیرواقع‌گرایانه ارائه می‌دهد. به ‌ویژه این که هنر انتزاعی تفسیری که اشیاء دنیای واقعی دارد را به نمایش نمی‌گذارد.

ابزارها و منابع برای مبتدیان طراحی

برای شروع یادگیری نحوه ترسیم طراحی حالت لازم نیست به ابزارهای گران قیمت فکر کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک مداد و کاغذ بردارید و طراحی را شروع کنید.

انواع مداد در طراحی (طراحی طبیعت بی جان، طراحی حیوانات، طراحی حالت یا فیگور و…)

همچنان که می‌دانید اگر مداد معمولی یعنی HB در وسط باشد، هر چه به سمت 9H بریم مداد سخت‌تر و اثری که می‌گذارد کمتر و هر چه به طرف 9B بریم اثر بیشتر و پرنگ‌تر و در اصطلاح مداد نرم‌تر خواهد بود. اگر به تصویر زیر خوب نگاه کنید کامل متوجه خواهید شد که تنالیته های مختلف خاکستری از طیف گسترده ای از این مداد ها به دست می آید و باید در طراحی در جای درست خود استفاده شوند تا نه کار ما لک بیافتد و چرک شود و هم این که سایه روشن های زیاد را بتوانیم با تنالیته های خاکستری مختلف به دست بیاوریم.

انواع مداد در طراحی (طراحی طبیعت بی جان، طراحی حیوانات، طراحی حالت یا فیگور و...)

چگونه طراحی حالت (فیگور) را شروع می‌کنید؟

هنرمندان طراحی فیگوراتیو مجموعه‌ای از مراحل منحصر به فرد را دنبال می‌کنند، اگرچه بهترین شیوه‌های شما ممکن است بسته به جایی که دوست دارید شروع کنید کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از هنرمندان ترجیح می‌دهند که فیگورها را از سر شروع کنند و به سمت پایین تا انگشتان پا کار کنند، در حالی که برخی دیگر از بالاتنه شروع می‌کنند و فرم را از آنجا می‌سازند. مراحل کلی کار را در این قسمت گفته و در ادامه مقاله خیلی دقیق‌تر با مثال به مراحل طراحی حالت خواهیم پرداخت.

مراحل کلی طراحی حالت

مرحله 1: یک طرح یا اسکچ اولیه بکشید

طراحی حالت یا فیگوراتیو ذاتا جزئیات محور است، اما معمولا شروع با یک طرح یا طرح کلی مفید است. این به شما کمک می‌کند تا قبل از شروع به کار نسبت‌های خود را مشخص کنید، به‌ویژه وقتی صحبت از ارتباط اعضای مختلف بدن می‌شود.

مراحل کلی طراحی حالت- مرحله 1: یک طرح یا اسکچ اولیه بکشید

مرحله 2: تناسب یا نسبت قسمت‌های مختلف بدن در طراحی فیگور را انجام دهید.

با اضافه کردن جزئیات بیشتر روی طرح خود کار کنید. در این مرحله نباید خیلی ریز و به جزئیات بپردازید، بلکه باید مواردی مانند تنظیم تناسبات برای نزدیکی به مقیاس واقعی تر، مثل اضافه کردن خطوط شانه، زانو و کمر را شامل شود.

مراحل کلی طراحی حالت- مرحله 2: تناسب یا نسبت قسمت‌های مختلف بدن را انجام دهید.

مرحله 3: جزئیات بیشتر برای طرح را اضافه کنید

این مرحله جایی است که شما شروع به اضافه کردن جزئیات کامل‌تری به طراحی فیگور خود خواهید کرد، مانند قرار دادن ویژگی‌های و جزئیات صورت، موها، مشخص کردن عضلات و …. همانطور که از ابتدا انجام دادید، با یک طرح اولیه شروع کنید و سپس هر عنصر را اصلاح کنید.

مراحل کلی طراحی حالت- مرحله 3: جزئیات بیشتر برای طرح را اضافه کنید

مرحله 4: بهبود و نهایی کردن طراحی فیگوراتیو

آخرین گام در طراحی حالت یا طراحی فیگور این است که هر یک از جزئیات را در شکل اصلی خود تقویت کنید و آن‌ها را به شکل واقعی نزدیک کنید. این شامل همه چیز است، از کار در نور و سایه گرفته تا افزودن عناصر اضافی مانند لباس و…. این مرحله آخرین مرحله‌ای است که باید مطمئن شوید که چیزهایی مانند حرکت و وضعیت به طور دقیق به تصویر کشیده شده‌اند و همه عناصر شما در یک راستا مناسب با یکدیگر قرار دارند یا نه.

مقاله مرتبط:  نقاشی اندام خصوصی

طراحی ادم نشسته یا طراحی فیگور انسان نشسته را در شکل زیر می بینید.

مراحل کلی طراحی حالت- مرحله 4: بهبود و نهایی کردن طراحی فیگوراتیو
فیگور نشسته

از نظر چگونگی بهبود مهارت‌های طراحی فیگور موارد زیر باید یادتان باشد و همیشه در نظر بگیرید این موارد عبارتند از:

  • این را بدانید که یادگیری نحوه درک بدن انسان به همان اندازه مهم است که چگونه آن را روی کاغذ آوردن.
  • درک خود از آناتومی انسان را تقویت کنید، به ویژه نسبت‌های آن‌ها
  • چشم خود را برای حرکت و دیدن بافت طبیعی و پیاده‌سازی آن تقویت کنید.
  • آنقدر تمرین کنید تا بدانید که چگونه قطعات طراحی فیگور را باید انجام دهید که شکل انسان را با دقت بیشتر و جزئیات دقیق‌تر بکشید.
  • نسبت‌های اولیه بدن را یاد بگیرید، ولی این را بدانید که در همه انسان‌ها این نسبت‌ها را نمی‌توان دقیق پیدا کرد و باید دید یا خوب دیدن را تمرین کنید.
  • آناتومی اسکلتی بدن را خوب تمرین کنید.
  • آناتومی عضلانی بدن و نحوه ارتباط آن با اسکلت را تمرین کنید و بدانید. (جایی که ماهیچه‌ها شروع می‌شوند و روی اسکلت قرار می‌گیرند، نحوه حرکت آن‌ها در نواحی مختلف بدن و …)

5 راه برای شروع طراحی یا نقاشی حالت

1. می‌توانید با سر و گردن شروع به کشیدن طراحی حالت کنید. مثل شکل زیر

5 راه برای شروع طراحی یا نقاشی حالت- 1. می‌توانید با سر و گردن شروع به کشیدن طراحی حالت کنید. مثل شکل زیر

2. می‌توانید کشیدن طراحی حالت را با خط شانه شروع کنید. مثل شکل زیر برای طراحی فیگور بدن مرد در حالت ایستاده

5 راه برای شروع طراحی یا نقاشی حالت- 2. می‌توانید کشیدن طراحی حالت را با خط شانه شروع کنید. مثل شکل زیر

3. می‌توانید با یک خط اشاره شروع به کشیدن طراحی حالت کنید. مثل شکل زیر طراحی فیگور بدن مرد در حالت نشسته روی صندلی

5 راه برای شروع طراحی یا نقاشی حالت- 3. می‌توانید با یک خط اشاره شروع به کشیدن طراحی حالت کنید. مثل شکل زیر

4. می‌توانید طراحی فیگورها را با یک شکل شروع کنید. مثل شکل زیر برای طراحی فیگور بدن مرد در حالت نشسته روی زمین

5 راه برای شروع طراحی یا نقاشی حالت- 4. می‌توانید طراحی فیگورها را با یک شکل شروع کنید. مثل شکل زیر

5. می‌توانید با یک مرز‌بندی مشخص (مثل پاکت نامه) با کادر مشخص شروع به کشیدن طراحی حالت کنید. مثل شکل زیر

5 راه برای شروع طراحی یا نقاشی حالت- 5. می‌توانید با یک مرز‌بندی مشخص (مثل پاکت نامه) با کادر مشخص شروع به کشیدن طراحی حالت کنید. مثل شکل زیر

نمونه طراحی حالت (طراحی مرحله ای طراحی فیگور نشسته)

طراحی فیگور نشسته روی صندلی را ره به صورت مرحله به مرحله با هم در این آموزش پیش می رویم تا با جزئیات آن بیشتر آشنا شوید.

مرحله اول

در این مرحله مرزهای نقاشی (مثل پاکت نامه(یعنی چهارچوب تعیین کردن)) را تعیین می‌کنیم و محصور در خطوط برای کلیت کار در نظر می‌گیریم.

مقاله مرتبط:  نحوه کشیدن گلابی با مداد رنگی به صورت مرحله به مرحله

این طرز شروع کردن طراحی از آن نظر مهم است که فضای مشخصی برای طراحی متناسب با کلیت کار در نظر می‌گیریم.

در این مرحله سعی کنید از مدادهای سخت H استفاده کنید، تا علایمی که از مداد بر روی کار باقی خواهد ماند را به راحتی بتوانید بعدا پاک کنید.

مرحله اول طراحي فيگوراتيو- کشيدن مرزهاي کلي طراحي

مرحله دوم

در صورت امکان از سر به عنوان واحد اندازه‌گیری استفاده می‌کنیم.

چرا در صورت امکان؟ زیرا استثناهایی وجود دارد که نمی‌توانید کل شکل سر را ببینید، در این صورت باید واحد اندازه‌گیری دیگری را پیدا کنید.

اگر شکل سر مشخص باشد می‌توانیم از آن به عنوان یک نقطه مرجع در کل نقاشی استفاده کنیم.

با این توضیح و اندازه‌گیری از مدل انتخابی در این طراحی، پنج سر را روی طراحی اجرایی مشخص کرده‌ام.

اکنون می‌توانم از این ابزار برای یافتن نشانه‌های مهم روی شکل برای جزئیات طراحی استفاده کنم.

مرحله دوم طراحي فيگوراتيو - مشخص کردن اندازه ها مطابق اندازه سر

مرحله سوم

از آنجایی که من از سر به عنوان واحد اندازه‌گیری در طول طراحی گام به گام استفاده خواهم کرد، می‌خواهم ابتدا موقعیت آن را مشخص کنم و از نسبت‌های آن کاملا مطمئن باشم.

همانطور که با استفاده از تعیین مرزهای کار در مرحله اول ناحیه‌ای را برای طراحی جدا کردم، می‌توانم یک شکل مستطیل بکشم که سر را در خود جای دهد.

مستطیل باید همان نسبت ارتفاع به عرض سر را داشته باشد.

مرحله سوم طراحي فيگوراتيو - کشيدن طول و عرض سر

مرحله چهارم

ساده‌ترین یا واضح‌ترین نشانه‌ها را برای ادامه کار پیدا کنید تا به شما در ادامه طراحی کمک کند.

به عنوان مثال، پیدا کردن خط مرکزی و خط رویش مو برای من در ترسیم شکل سر راحت‌تر بود.

مرحله چهارم طراحي فيگوراتيو - مشخص کردن خط رويش مو

مرحله پنجم

مستطیل دور سر مدل را تجسم کنید و سپس نگاه کنید تا ببینید کدام قسمت‌ها را می‌توانید برای پیدا کردن شکل سر، مثل اینکه در حال مجسمه‌سازی هستید، اسکن کرده و جزئیات را مشخص کنید.

مرحله پنجم طراحي فيگوراتيو - طراحي شکل کلي اجزاي صورت

مرحله ششم

در این مرحله من زوایای اصلی فیگور را ترسیم کرده‌ام. زاویه شانه‌ها، پایین سینه‌ها، زاویه بازوی چپ و زاویه صندلی را پیدا کرده‌ام.

مرحله ششم طراحي فيگوراتيو - مشخص کردن جايگاه اجزاي کلي بدن

مرحله هفتم

ارتفاع و عرض کلی را در این مرحله مشخص می‌کنیم.

مرحله هفتم طراحي فيگوراتيو - مشخص کردن ژست بدن

مرحله هشتم

من قبل از شروع این طراحی به صورت گام به گام، چندین بار برای مطالعه طرح، پیچیدگی‌های طرح و عناصر طرح را جداگانه مطالعه کردم.

من ریتم طرح و همچنین حجم و آناتومی فیگور را تجزیه و تحلیل کردم.

این مطالعات به من کمک کرد تا متوجه شوم که این طراحی، شکل روانی دارد و مثل 8 انگلیسی است.

من می‌خواهم این فیگور شکل هشت را حفظ کنم، زیرا چشم بیننده را در نقاشی من هدایت می‌کند و حس حرکت و جریان را به این فیگور اضافه می‌کند.

مرحله هشتم طراحي فيگوراتيو - مشخص کردن ژست کامل بدن

مرحله نهم

تا این لحظه من بیشتر با طرح کلی کار می‌کردم. ولی طراحی کل به جزء یا بزرگ به کوچک و درآوردن فرم‌های داخلی و خارجی بدن را از این مرحله با هم جلو می‌بریم. در این مرحله شروع به طراحی در اشکال اصلی بدن مثل قفسه سینه و یک جعبه مستطیلی که نشان‌دهنده لگن است، می‌کنم و کار را ادامه می‌دهم.

مرحله نهم طراحي فيگوراتيو - طراحي اجزاي بدن با شکل هاي سه بعدي

مرحله دهم

در این مرحله روی فرم‌های نیم تنه و فرم‌ها کار کرده و نسبت‌ها را چک می‌کنم ببینم درست هستند یا نه؟

از این مرحله به بعد طراحی ما سه بعدی و حجم دار می‌شود.

مرحله دهم طراحي فيگوراتيو - طراحي سينه هاي فيگور

مرحله یازدهم

در این مرحله موارد زیر بیشتر مشخص می‌شود.

– طراحی جزئیات

مرحله يازدهم طراحي فيگوراتيو - طراحي جزئيات

مرحله دوازدهم

در این مرحله موارد زیر بیشتر مشخص می‌شود.

– طراحی جزئیات بیشتر

– شروع به اصلاح فرم‌های کوچکتر مانند دست و پا

– ایجاد سایه‌ها، ایجاد نسبت‌های کوچکتر که می‌توانم از آن برای بررسی صحت طراحی خود استفاده کنم.

مرحله دوازدهم طراحي فيگوراتيو - طراحي جزئيات بيشتر

مرحله سیزدهم

– شروع به توجه بیشتر به کیفیت خطوط. ( به عنوان مثال، خطی که سایه مرکزی را نشان می‌دهد بسیار نرم‌تر از خطی است که استخوان را نشان می‌دهد.)

کشیدن چهره را من در این طراحی برای آخر گذاشتم. ولی لزوما توصیه نمی‌کنم که چهره را تا آخر رها کنید، این فقط تمایل شخصی من است.

اگر فکر می‌کنید کشیدن صورت در ابتدا برای شما راحت‌تر است تا مطمئن شوید شکل سر دقیق است، پس حتما این کار را انجام دهید.

جدای از صورت و اصلاح دست‌ها و جزئیات آن‌ها کار تمام شده است و ما توانستیم به همین راحتی یک طراحی حالت زیبا داشته باشیم.

مرحله سيزدهم طراحي فيگوراتيو - کامل کردن طراحي صورت و اتمام طرح

نتیجه گیری برای مقاله طراحی حالت

دوستان عزیز در مقاله طراحی حالت یا طراحی فیگور که مورد توجه خیلی از هنرجویان یا هنرآموزان عزیز می باشد پرداخیتم و سعی کردیم به صورت کاملا کلاس گونه و آموزش مرحله ای پیش بریم که بتونیم حق مطلب رو نسبت به این هنر زیبا بیان کنیم. شما دوستان اول از همه از طرح های ساده شروع به طراحی کنید و به هیچ عنوان عجله ای برای مرحله آخر یعنی طراحی فیگور و طراحی چهره نداشته باشید. برای طراحی اولیه هم از طبیعت بیجان شروع کنید و با شکل های هندسی ساده به حجم های زیبا و سه بعدی برسین. در هر حال اگر نکته و موردی بود و آموزش های بیشتری خواستین برای ما در نظرات سایت درج کنید تا بیشتر به ان موارد بپردازیم.

در ادامه اصطلاحات مربوط به طراحی فیگور یا طراحی حالت را می آوریم که با گوگل ترجمه شده و می تونید در اینترنت سرچ کنید در این مواردی که بهشون علامند هستید. این موارد عبارتند از:

Mode design
What is figure drawing
Sitting figure design
Simple mode design
What is mode design
Figure drawing in English
Figure mode design
Seated figure
figure design
Naked figure design
Gesture design
Designing the human figure in different positions
Standing figure for drawing
Design of a sitting human figure
Drawing figure
Design of a sitting person
Drawing mode design
Figure design model
Simple figure design
Naked figure
Live figure for drawing
figure drawing
Figure drawing of the human body
Designing the human figure in different situations
Seated human figure
Figure in different modes
Seated human figure
Different figures
Simple figure to draw
Human figure design model
Drawing of a sitting man
body figure
Live figure design
Live model for figure design
Figure drawing with shadow
What are the characteristics of design and what is the difference between general and partial shapes in design
Figurative human
Standing figure design
Linear figure design
Skeletal figure design
State design figure
Sports figure design
Human design
Design of a figure sitting on a chair
Photo of figure design
Figure photo for design
Simple human figure
Human figure design
Professional figure design
Human figure figure drawing
Figurative design
Gesture design
designs
Simple human design
Human figure in different states
Human body figure
Figure sitting on a chair
Different figures for design
Body figure for drawing
Human drawing drawing
Female figure design
Figure sketch
human figure
Design of a standing human figure
طراحی حالت
طراحی فیگور چیست
طراحی فیگور نشسته
طراحی حالت ساده
طراحی حالت چیست
طراحی فیگور به انگلیسی
طراحی حالت فیگور
فیگور نشسته
طراحی فیگور
طراحی فیگور لخت
طراحی ژست
طراحی فیگور انسان در حالت های مختلف
فیگور ایستاده برای طراحی
طراحی فیگور انسان نشسته
فیگور طراحی
طراحی ادم نشسته
نقاشی طراحی حالت
مدل طراحی فیگور
طراحی فیگور ساده
فیگور برهنه
فیگور زنده برای طراحی
نقاشی فیگور
طرح فیگور بدن انسان
طراحی فیگور انسان درحالت های مختلف
فیگور انسان نشسته
فیگور در حالت های مختلف
فیگور نشسته انسان
فیگور های مختلف
فیگور ساده برای طراحی
مدل طراحی فیگور انسان
طراحی انسان نشسته
فیگور بدن
طراحی فیگور زنده
مدل زنده برای طراحی فیگور
طراحی فیگور با سایه
طراحی از حالت چه ویژگی هایی دارد و تفاوت شکل های کلی و جزئی در طراحی چیست
فیگوراتیو انسان
طراحی فیگور ایستاده
طراحی فیگور خطی
طراحی فیگور اسکلتی
فیگور طراحی حالت
طراحی فیگور ورزشی
طراحی انسان
طراحی فیگور نشسته روی صندلی
عکس طراحی فیگور
عکس فیگور برای طراحی
فیگور انسان ساده
طراحی فیگور انسان
طراحی فیگور حرفه ای
فیگور انسان طراحی فیگور
طراحی فیگوراتیو
ژست طراحی
طراحی‌های
طراحی انسان ساده
فیگور انسان در حالت های مختلف
فیگور بدن انسان
فیگور نشسته روی صندلی
فیگور های مختلف برای طراحی
فیگور بدن برای طراحی
نقاشی طراحی انسان
طراحی فیگور زن
اسکچ فیگور
فیگور انسان
طراحی فیگور انسان ایستاده

منابع

skillshare.com/blog/learn-figurative-drawing-and-why-it-matters

adobe.com/creativecloud/illustration/discover/figure-drawing.html

thedrawingsource.com/step-by-step-figure-drawing.html

thedrawingsource.com/figure-drawing.html

thedrawingsource.com/drawing-figures.html


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینهورزشی و تناسب اندام (مقاله آمادگی جسمانی چیست؟) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

شرایط تولید محتوای تخصصی و رپورتاژ آگهی (با ارسال در 15 شبکه اجتماعی و وبلاگ سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه را (اینجا) مشاهده نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


لینک کوتاه مقاله برای انتشار در شبکه های مختلف اجتماعی

https://takhasosameine.ir/?p=16055


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

4.4/5 - (5 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“15 دی 1400” 10:32 ق.ظ