سن دامنه سایت یا مدت زمان فعالیت آن برای اعتماد گوگل به سایت شما مهم است. درست است که سئو یک فعالیت برای یک بازه طولانی مدت میباشد و درک پیچیدگیهای سن دامنه، بخش مهمی از تلاشهای گسترده در سئو ( مقاله سئو چیست ) است، اما تاثیر سن دامنه بر رتبهبندی وب سایتها، مخصوصا وب سایتهای جدید مهم است که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
سن دامنه چیست؟
سن دامنه به طور کلی در نظر عموم، به مدت زمانی که صاحب وب سایت برای اولین بار دامنه یک وب سایت را ثبت کرده است، گفته میشود.
وقتی صحبت از سئو به میان میآید، سن دامنه نشان میدهد که وب سایت چقدر قدیمی است و چقدر وب سایت فعال بوده است. برای موتورهای جستجو مانند گوگل، سن دامنه معمولا بر اساس زمانی است که برای اولین بار از طریق یک پیوند در اینترنت شناسایی میشود یا زمانی که وب سایت برای اولین بار ایندکس میشود. پس ای که ما فکر کنیم که به محض ثبت کردن آن بدون این که روی آن دامنه مطلبی را منتشر کنیم، سن دامنه از نظر گوگل میباشد، اشتباه میباشد.
از آنجایی که این اطلاعات به صورت عمومی از موتورهای جستجو از نظر اولین ثبت ان توسط صاحب دامنه در دسترس نیست، اکثر صاحبان وب سایت و متخصصان سئو انتخاب میکنند که سن دامنه را بر اساس ایندکس گوگل وب سایت بررسی کنند، که به طور کلی شناسایی آسانتر است.
آیا سن دامنه بر سئو سایت تاثیر میگذارد؟
نقش سن دامنه در سئو و پتانسیل رتبهبندی وب سایت اغلب مورد بحث است. بنابراین، به طور طبیعی، سن دامنه اهمیت دارد، اما احتمالا نه آنقدر که فکر میکنید.
در حالی که جان مولر از گوگل بیان کرده است که سن دامنه به طور مستقیم بر رتبهبندی تاثیر نمیگذارد، این نادرست است که بگوییم سن دامنه هیچ نقشی در سئو سایت ندارد.
شاید هیچ رابطهای بین سن وب سایت قدمی بالاتر از یک وب سایت جدید بر اساس سن دامنه وجود ندارد. اما، سن دامنه با بسیاری از عوامل غیر مستقیم نیز در ارتباط است و مرتبط با مدت زمانی که یک وب سایت وجود داشته است. در ادامه مثالهایی را میآوریم که ببینید، سن دامنه واقعا به صورت غیر مستقیم تاثیر به سزایی دارد. این موارد عبارتند از:
- مثلا با توجه نوع فعالیت سایت که به صورت اسپم فعالیت کرده است یا نه، میتوان گفت مرتبط است.
- رتبههای مختلفی که در سطح وب با لینکهای مختلف و موضوعات مرتبط دارد را میتوان گفت مرتبط است.
- سایتهایی که به این سایت لینک دادهاند را میتوان گفت مرتبطاند. چرا که آن سایتها نیز از نظر اعتبار قبلا در سطح نت خودشان را به گوگل اثبات کردهاند.
در نهایت میتوان گفت دامنههای جدید با توجه به موارد ذکر شده در بالا با دامنههای قدیمیتر از رقبای خود وقتی پیشی میگیرند که چیزهای جدید مانند کیفیت محتوا و بک لینکها را نسبت به سایت رقیب داشته باشند و بتوانند به آن برسند و حتی از این سایت هم جلو بزنند.
مدت زمان سئو برای یک وب سایت جدید چقدر است؟
اگر امروز یک وب سایت جدید راه اندازی کنید، چقدر طول میکشد تا در گوگل در نتایج بالا رتبهبندی شود؟
پاسخ به این سوال بستگی به عوامل مختلفی دارد. باید نکاتی را که برای نمایش یک وب سایت در گوگل لازم است و منظور از رتبهبندی در گوگل را بدانیم و مشخص کنیم و سپس مدت زمان سئو را نیز بیشتر بررسی کنیم.
در ادامه نکات مهمی که بعد برای یک وب سایت جدید از نظر سئو و رتبهبندی تاثیر میگذارد را بیان میکنیم.
مراحل انتشار مطلب یا محتوا از اول تا رتبهبندی در گوگل چیست؟
Crawled یا خزیدن موتورهای گوگل در یک سایت
یک وب سایت توسط گوگل باید اول کشف شده یا پیدا شود. گوگل برای این کار از خزندههای خود برای بررسی یک وب سایت استفاده میکند. برای آسانتر کردن این کار میتوانید به سادگی با راه اندازی سرچ کنسول جستجوی Google به ان امر کمک کنید. برای ثبت سایت خود در گوگل سرچ کنسول روی لین زیر کلیک کنید و همین الان سایت خود را به گوگل معرفی کنید.
https: //search.google.com/search-console/about
بعد از این که سایت خود را به گوگل معرفی کردید و گوگل سایت شما را کرال کرد. نوبت به ایندکس سایت میرسد.
Indexed یا ایندکس کردن صفحه یا سایت شما توسط گوگل
در این مرحله گوگل وب سایت شما را کشف کرده و با توجه به کیفیت مطلبی که منتشر میکنید، آن را به عنوان وب سایتی میشناسد که میتواند در نتایج جستجو برای جستجوهای احتمالی نمایش داده شود. اگر در حالت کلی هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، نمایهسازی یا ایندکس سایت و صفحه خاصی از سایت شما باید در چند روز پس از خزیدن اولیه انجام شود. برای اینکه ببینید آیا وب سایت شما ایندکس شده است یا خیر، هنگام جستجو در گوگل از لینک زیر استفاده کنید و به جای domain.com آدرس سایت خود را قرار دهید.
site: domain.com
Ranking یا رتبهبندی سایت یا صفحه سایت شما توسط گوگل
وقتی یک عبارت جستجوی خاص را تایپ میکنید (مثل کلمه کلیدی) وب سایت شما در نتایج جستجو نشان داده میشود. با توجه به اهمیت صفحه اول گوگل در و رتبههای 1 تا 10 که در صفحه اول نشان میدهد، اگر بار علمی، تخصصی و مفهومی محتوای شما در سایتهای مقاله محور و اعتاد مشتریان و معرفی شما از نظر برندینگ برای سایتهای فروشگاهی با بک لینکهای مناسب و خوب همراه باشد، رتبه شما خوب خواهد بود.
در غیر این صورت باید تمام پارامترهای مختلف را برای آن صفحه رعایت کنید تا به صفحه اول گوگل برسید. این مهم نیز وقتی حاصل خواهد شد که شما همه لینکهای صفحه اول و دوم را بررسی کنید و خودتان را به آن صفحه نزدیک کنید. (متن، عکس، ویدیو، پادکست، اینفوگرافیک و…)
همچنین انواع مختلفی از عبارات جستجو وجود دارد که میتوان آنها را بر اساس دشواری رتبهبندی بیشتر تجزیه کرد که درا دامه بررسی میکنیم.
انواع رتبهبندی سایت توسط گوگل چیست و راحتترین روش رتبه گرفتن کدام است؟
رتبهبندی از نظر برند
جستجوهای برند سایت مثل تخصصم اینه که عبارات خاصی هستند و برای سایت ما استفاده میشود، مستقیما به نام شرکت یا محصولات برند شما مربوط میشوند یا شامل آن میشوند. تا زمانی که نام تجاری شما با کلمات رایج یا سایر مشاغل همپوشانی نداشته باشد، باید رتبه سایت خود را برای عبارات جستجوی برند در عرض دو هفته پس از معرفی در سرچ کنسول مشاهده کنید.
به همین دلیل است که به شما توصیه میکنیم به هیچ وجه به سراغ نامهای ثبت شده که از فعالیت آنها گذشته است نروید تا از نظر شناسایی گوگل و رتبهبندی دچار مشکل نشوید.
رتبهبندی برای عبارات یا کلمات کلیدی دم دراز کم رقابت
سطح رقابت و ویژگی عبارت جستجو در کلمه کلیدی مورد نظر، بر سرعت شروع رتبه شما تاثیر میگذارد. یک عبارت جستجوی کم رقابت که بسیار خاص است، مثلا رتبه گرفتن با توجه به رقابت در کلمه کلیدی تعمیر یخچال سخت است، در حالی که اگر به کلمی کلیدی خود محلی را که در ان محدوده فعالیت میکنید را اضافه کنید خیلی زودتر در رتبه بندیهای و نتایج گوگل در رتبههای بالاتر خواهید بود.
مثال برای کلمه کلیدی تعمیر یخچال
برای تعمیر یخچال عبارت دم دراز عبارتند از:
مثال 1
تعمیر یخچال در تهران
مثال 2
تعمیر یخچال در شرق تهران
مثال 3
تعمیر یخچال ساید باید ساید در غرب تهران
مثال 4
تعمیر یخچال ساید باید ساید ال جی در شمال تهران
مثال برای کلمه کلیدی طراحی سایت
در مثالی دیگر برای عبارت طراحی سایت میتوان گفت:
مثال 1
طراحی سایت در تبریز
مثال 2
طراحی سایت ارزان در کرج
مثال 3
طراحی سایت فروشگاهی با تمام امکانات در تهران
رتبهبندی برای عبارات یا کلمه کلیدیهای با رقابت بالا
رتبهبندی برای عبارات یا کلمه کلیدیهای با رقابت بالا در کل دشوار هستند. مثلا برای دو عبارت
طراحی سایت
تعمیر یخچال
و…
در نظر بگیرید که این عبارات در موتورهای مختلف جستجو و در این جا صرفا گوگل اغلب توسط میلیونها نفر در هر ماه جستجو میشوند و کسب و کارهای زیادی برای این ترافیک رقابت میکنند. برای رتبهبندی عباراتی که در بالا ذکر شدند، باید تلاش زیادی برای سئو در مدت زمان طولانی انجام دهید. قبل از شروع رتبهبندی، باید انتظار داشته باشید که حداقل 3 سال سئو برای عبارات جستجوی رقابتی سطح بالا انجام دهید. البته سه سال در منابع ذکر شده است که در اینجا آوردیم. ولی در حالت کلی اگر بودجه خوبی داشته باشید در کلمات سخت نیز یک سال میتوان در نتایج خوبی در سرچ گوگل ظاهر شد.
سند باکس گوگل (Google Sandbox) چیست و آیا وجود دارد؟
هنگامی که یک وب سایت جدید محتوا را منتشر میکند، متخصصان سئو اغلب متوجه میشوند که رتبهبندی برای آن در مقایسه با یک وب سایت قدیمی تر، بسیار چالش برانگیزتر است.
این مورد اغلب از طرف آنها Sandbox Google بیان میشود. یعنی دورهای از زمان که رتبهبندی وبسایتهای جدید در نتایج جستجوی Google را دشوارتر میکند.
اما واقعیت این است که گوگل برای اعتماد ارزش زیادی قائل است که یک وب سایت جدید هنوز از آن برخوردار نخواهد بود.
نقل قولی از جان مولر (تحلیلگر گوگل) در مورد سندباکس در 23 فوریه 2018 آمده است که میگوید:
ما واقعا سندباکس سنتی را نداریم که بسیاری از سئوکاران درباره آن صحبت میکنند. ما تعدادی الگوریتم داریم که ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما اینها اساسا فقط الگوریتمهایی هستند که سعی میکنند بفهمند چگونه وبسایت تازه تاسیس با بقیه وبسایتهایی که از قبل فعالیت میکردند تفاوتی دارند یا نه. وقتی یک وب سایت جدید داریم و نمیدانیم کجا باید آن را قرار دهیم، همیشه در ابتدا مشکل است.
همچنین مهم است بدانیم که گوگل به هر صنعت یا سایتی به یک شکل نگاه نمیکند. به عنوان مثال، وبسایتهای پزشکی، مالی و حقوقی معمولا قبل از اینکه Google به وبسایت جدیدی اعتماد کند تا آن را در رتبهبندی عبارات جستجوی خاص (کلمات کلیدی خاص) نشان دهد، با موانع زیادتری روبرو هستند و این همان سختی کلمات کلیدی و طولانی شدن سئو وب سایتها میباشد.
آیا کیفیت بک لینک بیشتر از کمیت آن مهم است؟!
ممکن است شما فکر کنید که بک لینکهای بیشتر بهتر هستند، اما این روزها گوگل پیوندهایی که به صورت انبوه یا به صورت ارسال هرزنامه شناخته میشوند، منابع پولی یا سایتهای غیرمرتبط دریافت میکنید، ارزشی قائل نیست و کلا در بهترین حالت در نظر نمیگیرد و درصورت تکرار شاید سایت شما پنالتی نیز بشود..
پس کیفیت و مرتبط بودن بک لینک را حتی در تهیه انواع رپورتاژ آگهی که برای سایت خود دارید در نظر بگیرید و خرید رپورتاژ را از سایتهای مطمئن و با بررسیهای لازم تهیه کنید تا ضربه نبینید.
اگر هم نمیدانید رپورتاژ آگهی چیست و برای سایت و برند ما میتواند چقدر مهم باشد، مقاله رپورتاژ چیست را با کلیک روی آن بخوانید.
برای پیدا کردن لینکهای یک سایت از کجا میتوانم نگاه کنم؟
برای پیدا کردن لینکهای یک دامنه یا url خاص میتوانید از ابزارهای انلاین استفاده کنید.
ابزارهای آنلاین مانند SEMrush، Ahrefs و Moz میتوانند مفید باشند. آنها به شما میگویند که یک دامنه یا لینک خاص از کجا بک لینک دریافت میکند. مثلا برای امتحان میتوانید لینک زیر را در مرورگر خود کپی کنید و با کپی پیست کردن لینک مورد نظر در سایت ای اچ اف میتوانید بک لینکهای سایت خودتان یا رقبا را ببینید.
https: //ahrefs.com/backlink-checker
عمر دامنه وب سایتهای برتر
شاید جای تعجب نباشد که برترین وب سایتهای اینترنت در سال 2021 سال هاست که تقریبا همان لیست میباشند. به عنوان مثال، Yahoo.com در ژانویه 1996 در رتبه دوم محبوبترین وب سایتها قرار گرفت و از سال 2022، پنجمین وب سایت محبوب جهان باقی مانده است.
در حالی که یاهو تنها وب سایتی است که به طور مداوم در 25 سال گذشته در بین 10 وب سایت محبوب باقی مانده است، در ادامه جدولی را که مشاهده میکنید، خواهید دید که بسیاری از 10 وب سایت برتر دارای سن دامنهای زیاد هستند.
رتبهبندیهای برتر وبسایت این نمودار از وبسایتهای برتر از سایت Similarweb united states برای ایالات متحده در تاریخ جولای ۲۰۲۲ است. سن دامنه هر وبسایت بر اساس اطلاعات جستجو از سایت WHOIS است که با استفاده از ابزارهای بررسی سن دامنههای متعدد پیدا شده است. تاریخ تاسیس شرکتها نیز از اطلاعات استناد شده عمومی در مورد شروع هر شرکت است.
در زیر جدولی از ده وب سایت پربازدید در ایالات متحده در جولای 2022 آورده شده است.
دامنه | سن دامنه | تاریخ ثبت دامنه به میلادی |
google.com | 24 years, 11 months | 9/15/97 |
youtube.com | 17 years, 6 months | 2/15/05 |
facebook.com | 25 years, 4 months | 3/29/97 |
amazon.com | 27 years, 9 months | 11/1/94 |
yahoo.com | 27 years, 6 months | 1/18/95 |
twitter.com | 22 years, 6 months | 1/21/00 |
instagram.com | 18 years, 2 months | 6/4/04 |
wikipedia.org | 21 years, 7 months | 1/13/01 |
reddit.com | 16 years, 6 months | 4/29/05 |
discord.com | 21 years, 0 months | 11/6/00 |
جمعبندی عوامل بالقوه رتبهبندی سئو که بر سن دامنه تاثیر گذارد است
به طور کلی، سن دامنه تنها یکی از عوامل در فرآیند پیچیده سئو است. با این وجود، دامنههای قدیمی که وبسایت خود را حفظ میکنند و به ارسال محتوای عالی ادامه میدهند، با توجه به مقالات خوب خود، رتبهبندی بالاتری درم وتورهای جستجو خواهند داشت و همچنان ترافیک دریافت میکنند.
وب سایتی که قدمت طولانیتری داشته باشد، به خودی خود برای رتبه بالاتر در SERPهای گوگل تاثیر نمیگذارد. بلکه تلاش مستمر و در طول زمان منجر به رتبهبندی بالاتر برای وبسایتهای قدیمی میشود.
مثلا هر چه یک وب سایت فعالیت طولانیتری داشته باشد، احتمال دریافت بک لینک از وب سایتهای دیگر در اینترنت بیشتر میشود. بنابراین، اگر یک وب سایت در طول زمان محتوا و لینک ایجاد کرده باشد، موتورهای جستجو آن را معتبرتر و قابل اعتمادتر از یک وب سایت جدید میدانند. و از آنجایی که این دامنههای قدیمی معتبرتر هستند، به طور معمول در صفحه اول نتایج برای هزاران عبارت جستجو نشان داده میشوند. بیشتر اوقات، دامنههای قدیمی رتبه خوبی دارند زیرا زمان بیشتری برای سئو خود داشتهاند.
منبع:
/delante.co/does-domain-age-affect-seo-analysis
مقاله تخصصی قبلی سایت ثبت آگهی تخصصم اینه – سخنرانی و فن بیان (مقاله تکنیک های سخنرانی خوب ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.
جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.
برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.
اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست