سئو و انواع آن چیست

سئو (SEO) مخفف “search engine optimization” به معنی “بهینه‌سازی برای موتور جستجو” است. به عبارت ساده، این کار، یعنی انواع سئو و اهداف سئو به معنای فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش دیده شدن آن است، زمانی که مردم محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما را در موتورهای جستجوی مختلف مثل گوگل، بینگ و … جستجو می‌کنند. یعنی شما بعد از طراحی سایت باید به فکر سئو سایت خود باشید.

اگر شما نمی‌دانید چگونه یک وب سایت طراحی کنید، پیشنهاد می‌کنم با کلیک روی چگونه یک وب سایت طراحی کنیم (گام‌های لازم) این مقاله را بخوانید.

هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بالاتر و بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه و فعلی به کسب و کار خود خواهید داشت و در نتیجه فروش و درآد زیادی را نیز کسب خواهید کرد.

با توجه به کلیک 67 درصد کاربران اینترنتی روی پنج نتیجه اول گوگل، می‌بینیم که سئو و ارزش آن برای کسب و کارهای اینترنتی زیاد می‌باشد، چرا که به درآمد شما به صورت مستقیم ربط داشته و به چند برابر شدن آن کمک می‌کند.

سئو چیست، کاربرد، اهمیت، اهداف و انواع آن

سئو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سئو به انگلیسی SEO است و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو. یعنی علم بهبود یک وب سایت برای افزایش دید آن هنگام جستجوی افراد برای محصولات یا خدمات است. هر چه یک وب سایت در موتورهای جستجو بیشتر دیده شود، احتمال اینکه برند کسب و کار را جذب کند بیشتر است.

دیده شدن وب سایت معمولا با قرار دادن یا رتبه‌بندی سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) اندازه‌گیری می‌شود و شرکت‌ها همیشه برای صفحه اول رقابت می‌کنند، جایی که به احتمال زیاد بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند.

بالاترین نتایج در گوگل بیتشر تبلیغ‌های گوگل هستند. اینها موقعیت‌هایی هستند که کسب و کارها مایلند برای اطمینان از قرار گرفتن در آن صفحه اول هزینه بپردازند. آگهی‌های زیر تین فهرست‌ها جستجوی معمولی هستند که بازاریابان و موتورهای جستجو از آن‌ها به عنوان نتایج جستجوی ارگانیک یاد می‌کنند.

اهمیت و اهداف سئو چیست؟

هدف فرآیند سئو افزایش نتایج جستجوی ارگانیک یک کسب و کار، هدایت ترافیک جستجوی ارگانیک به سایت است. این به بازاریابان داده که از طریق سایت دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، امکان می‌دهد بین ترافیکی که از کانال‌های دیگر به یک وب‌سایت می‌آید مانند جستجوهای پولی، رسانه‌های اجتماعی، ارجاعات مستقیم و ترافیک جستجوی ارگانیک تمایز قائل شوند و بتوانند تحلیل درستی داشته باشند.

ترافیک جستجوی ارگانیک معمولا ترافیک با کیفیت بالاتری است، چرا که کاربران به دنبال موضوع، محصول یا خدمات خاصی هستند که سایت ممکن است برای آن‌ها داشته باشد.

اگر کاربر آن سایت را از طریق موتور جستجو پیدا کند، می‌تواند به تعامل بهتر با برند منجر شود.

سئو یک سایت چگونه انجام می‌شود و موتورهای جستجو برای این کار چگونه عمل می‌کنند؟

موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ از ربات‌ها برای خزیدن صفحات در وب سایت استفاده می‌کنند.

مقاله مرتبط:  سئو خارجی سایت شامل چه مواردی است؟

جمع‌آوری اطلاعات مربوط به صفحات و قرار دادن آن‌ها در فهرست و نتایج مختلف به این طریق است.

لیست کردن نتایج مختلف را مانند یک کتابخانه بزرگ در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار می‌تواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) برای کمک به شما پیدا کرده و به شما به عنوان دقیقا همان چیزی را که در آن زمان به دنبال آن هستید نشان می‌دهد.

البته الگوریتم‌های مختلف با در نظر گرفتن صدها عامل رتبه‌بندی صفحات موجود را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که صفحات به ترتیب باید در نتایج جستجو برای یک سرچ چگونه نمایش داده شوند. مثل کتابداری که به شما برای بهترین کتاب خواسته شما راهنمایی می‌کند.

بر خلاف تبلیغات جستجوی پولی مثل گوگل ادز، شما نمی‌توانید برای به دست آوردن رتبه‌های جستجوی ارگانیک بالاتر به موتورهای جستجو پولی بپردازید و کارشناسان سئو برای این مورد باید کار کنند تا با استفاده از دانش خود به ما در این مورد کمک کنند.

عوامل و دسته‌های اصلی و وزنی که برای سئو کمک می‌کنند عبارتند از:

  • کیفیت محتوا
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • قابلیت خزیدن و سرعت وبسایت
  • ساختار و معماری سایت
  • نداشتن سئوی تکنیکال
  • و…

الگوریتم‌های جستجو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان‌دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار‌دهند. بهینه‌سازی سایت و محتوای خود با در نظر گرفتن این عوامل می‌تواند به رتبه‌بندی صفحات شما در نتایج جستجو کمک کند و روش‌های کلاه سیاه نیز برای این مورد کابرد و نتیجه کوتاه مدت شاید داشته باشند، ولی در بلند مدت جواب نمی‌دهند.

مزایا و ارزش سئو برای کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

سئو یک فعالیت بازاریابی ضروری برای قابل مشاهده کردن یک وب سایت یا کسب و کار در وب و اینترنت است. اما چندین مزیت دیگر دارد که عبارتند از:

  • اعتماد و اعتبار ایجاد می‌کند
  • مزیت رقابتی را فراهم می‌کند
  • جذب مخاطبان به محصولات و خدمات
  • مبتنی برا بازاریابی محتوا است
  • در جستجوهای محلی رتبه بهتری می‌توانید بگیرید
  • سئو نسبتا ارزان است
  • نتایج سئو قابل اندازه‌گیری است

اعتماد و اعتبار ایجاد می‌کند

سایت‌هایی که رتبه بالایی در SERP دارند، از بالاترین کیفیت و قابل اعتمادترین‌ها در نزد گوگل هستند. نتایج نشان داده شده در صفحه اول مرتبط ترین‌ها هستند و در نتیجه اعتبار بیشتری برای کسب و کار یا وب سایت ایجاد می‌کنند. داشتن محتوای مناسب در سایت و تجربه کاربری خوب به رتبه بالاتر وب سایت نیز کمک می‌کند.

مزیت رقابتی را فراهم می‌کند

وقتی سئوی خوب به طور مداوم به کار گرفته شود، کسانی که این کار را بیشتر و بهتر انجام می‌دهند از رقبا پیشی می‌گیرند. بسیاری از کسب و کارها احساس می‌کنند که نمی‌توانند در صفحه اول نتایج جستجو قرار نگیرند. اما اگر تیمی برای رسیدن به این هدف تلاش کند و بهتر از رقبا ظاهر شود، برتری رقابتی خواهد داشت.

جذب مخاطبان به محصولات و خدمات

سئو به جذب کاربر در هر زمانی کمک می‌کند. برای جذب مخاطبان به محصولات و خدمات خاص، بر کلمات و عبارات کلیدی تکیه می‌کند و کسب‌وکارها می‌توانند فهرستی از کلمات کلیدی را ایجاد کنند که می‌خواهند برای آن‌ها رتبه‌بندی در نتیج برتر باشند. سپس محتوا را حول آن کلمات کلیدی تولید می‌کنند.

مبتنی برا بازاریابی محتوا است

با داشتن لیستی از کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی و ایجاد محتوا در اطراف آن کلمات کلیدی، کاربران به احتمال زیاد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. محتوا و سئو در هماهنگی با یکدیگر کار می‌کنند. (مقاله بازاریابی محتوا چرا را با کلیک روی آن در این رابطه مطالعه کنید.)

یک سایت با ایجاد محتوای مفید و با کیفیت که برای آن کلمات کلیدی بهینه شده است، رتبه بهتری خواهد داشت. اطمینان از وجود کلمات کلیدی در سرفصل‌ها، توضیحات متا و بدنه محتوا، رتبه‌بندی آن عبارات را بهبود می‌بخشد.

مقاله مرتبط:  درآمد از تولید و بازاریابی محتوا

یکی از انواع بازاریابی با محتوا استفاده از انواع رپورتاژ آگهی در دیگر سایت‌ها است که اگر نمی دانید که رپورتاژ آگهی چیست روی عنوان کلیک کنید و آن را مطالعه کنید.

در جستجوهای محلی رتبه بهتری می‌توانید بگیرید

استفاده از جستجوهای محلی رایج‌تر شده و کاربران به دنبال محصولات یا خدمات “نزدیک من” هستند. برای بهبود فهرست‌ها در این جستجوها، یک شرکت می‌تواند یک حساب Google My Business ایجاد کند و کسب و کار خود را برای جستجوهای محلی بهینه کند. همراه با آن و محتوای بومی‌سازی شده در وب سایت تولید کرده، تا کاربر احتمالا نتایج جستجوی محلی را با جستجوی خود در موتورهای جستجو مشاهده کند.

سئو نسبتا ارزان است

برای داشتن یک استراتژی سئو موثر، شرکت‌ها باید روی زمان و منابع سرمایه گذاری کنند تا اثربخش باشند. شرکت‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان متخصص سئو برای مدیریت استراتژی‌های یک کسبو کار استخدام شوند که سئوکاران یا به صورت مستقل و فریلنسری این خدمات را ارائه می‌دهند و یا به صورت شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ.

نتایج سئو قابل اندازه‌گیری است

ابزارها و داده‌های تحلیلی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای اندازه‌گیری اثربخشی تلاش‌های سئو استفاده کرد. گوگل آنالیتیکس می‌تواند داده‌های جامعی در مورد ترافیک ارگانیک ارائه دهد. داده‌ها شامل صفحاتی است که مشتریان با آن‌ها درگیر هستند و کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجو را دارند. سپس می‌توان آن داده‌ها را با اقدامات مورد نظر انجام شده برای مشاهده نقش SEO در تعامل یا جذب مشتری به صورت تخصصی استراتژی‌های مناسب را چیده و آن‌ها را اندازه‌گیری کرد.

انواع سئو چیست؟ (روش‌های سئو چیست)

روش‌ها یا تکنیک‌های سئو دارای سه جزء اصلی سئو داخلی، خارجی و تکنیکال هستند.

سئوی فنی یا تکنیکال سایت (Technical optimization)

بهینه‌سازی فنی برای فرآیند تکمیل فعالیت‌ها هنگام ساخت یا نگهداری یک وب سایت برای بهبود سئو انجام می‌شود. اغلب ربطی به محتوایی که در خود صفحه وجود دارد ندارد.

برخی از بهینه‌سازی فنی عبارتند از:

  • داشتن نقشه سایت XML سایت
  • ساختار مناسب وب سایت
  • سرعت یا زمان بارگذاری سایت یا یک صفحه خاص
  • اندازه صحیح تصویر
  • و…

سئو داخلی (On Page SEO) سایت چیست

بهینه‌سازی یا سئو داخلی شامل فرآیندی برای اطمینان از مرتبط بودن محتوای یک وب سایت برای کاربران است. این محتوا شامل کلمات کلیدی یا عبارات مناسب در عناوین و بدنه اصلی محتوا است.

سئو داخلی عبارتند از:

  • هر صفحه شامل توضیحات متا باشد.
  • داشتن لینک‌های داخلی
  • داشتن لینک‌های خارجی به سایت‌های معتبر دیگر
  • URL خوب با کلمه کلیدی مورد نظر
  • و…

در یک جمع‌بندی عناصر مهم سئو داخلی عبارتند از:

  • کلمات کلیدی (Keywords)
  • تگ عنوان (Title Tags)
  • تگ Header tags) H)
  • بهینه‌سازی محتوا (Content Optimization)
  • لینک‌های داخلی (Internal Linking)
  • ساختار آدرس‌ها (SEO-Friendly URL)
  • انتخاب نام و توصیف تصاویر (Alt Tags)
  • و…

سئو خارجی (Off Page SEO) چیست

بهینه‌سازی خارج از سایت، شامل تمام کارهایی است که خارج از یک وبسایت انجام می‌شود. این تکنیک برای ارتقای رتبه سایت از طریق گرفتن بک لینک‌ها، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… خارج از وب سایت است. این نوع فعالیت عمدتا با گرفتن بک لینک‌ها انجام می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند این موارد را از طریق مشارکت، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و پست مهمان یا همان خرید ریپورتاژ در سایت های خرید رپورتاژ دیگر تولید کنند.

در یک جمع‌بندی عناصر مهم سئو خارجی عبارتند از:

  • لینک بیلدینگ (Link Building)
    • وبلاگ نویسی
    • کامنت گذاری در سایت‌ها
    • ارسال پست در انجمن‌ها
    • ثبت سایت در دایرکتوری
    • شرکت در سایت‌های پرسش و پاسخ
    • خرید رپورتاژ آگهی
    • و…
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Media)
    • توئیتر
    • فیسبوک
    • اینستاگرام
    • پینترست
    • و…
  • فعالیت در شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)
    • reddit.com
    • stumbleupon.com
    • scoop.it
    • delicious.com
    • و…

چرا سئو برای انواع بازاریابی مهم است؟ (بازاریابی سئو چیست)

سئو بخش مهمی در بازاریابی دیجیتال است. زیرا افراد هر ساله تریلیون‌ها جستجو انجام می‌دهند، اغلب این جستجوها با هدف تجاری برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات یک شرکت و یا خرید محصول و گرفتن خدمات می‌باشد.

مقاله مرتبط:  طراحی سایت در شیراز

جستجو اغلب منبع اصلی ترافیک دیجیتال برای برندهای مختلف است و مکمل سایر کانال‌های بازاریابی است. دیده شدن بیشتر و رتبه‌بندی بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما می‌تواند تاثیر مهمی بر نتیجه شما مخصوصا در بلند مدت داشته باشد.

با این حال، نتایج جستجو در چند سال گذشته در حال تغییر بوده است تا به کاربران پاسخ‌های مستقیم و اطلاعاتی بدهد که به احتمال زیاد کاربران را به جای هدایت آن‌ها به وب‌سایت‌های دیگر، در صفحه نتایج نگه می‌دارد و شخصی که کلمه‌ای را جستجو می‌کند به هدف خود نیز برسید.

در مجموع، سئو پایه و اساس یکی از انواع بازاریابی به شمار می‌آید. وقتی متوجه شدید که کاربران وب‌سایت شما چه می‌خواهند، می‌توانید آن دانش را در کمپین‌های خود با هزینه‌های تبلیغی پولی و ارگانیک پیاده‌سازی کنید.

کارشناس سئو چیست و شغل سئو دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

در حالی که راه‌هایی برای به حداکثر رساندن صفحات سایت‌مان در نتایج جستجو وجود دارد، دستکاری کامل الگوریتم‌های جستجو تقریبا غیرممکن است. کسب‌وکارها اغلب به کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به نتایج ایده‌آل با کمترین تلاش نگاه می‌کنند، اما سئو به زمان زیادی نیاز دارد.

هیچ استراتژی سئوی وجود ندارد که بتواند در کمترین زمان جواب بگیرد. سئو یک پروژه طولانی مدت است که با فعالیت روزانه و فعالیت مداوم همراه است که شغل کارشناس سئو یا متخصص سئو در این راه به وب سایت‌ها می‌تواند کمک کند. نتیجه گرفتن هر چه زودتر نیز به علم و تجربه شخص متخصص سئو بستگی دارد تا با استفاده از کانال‌های مختلف بتواند بهترین نتیجه را برای کسب و کار به ارمغان بیاورد.

ابزار سئو چیست؟ (ابزارهای سئو)

صدها ابزار برای بهبود، مدیریت و گزارش اثربخشی سئو وجود دارد که توسط متخصصان سئو استفاده می‌شوند. برخی رایگان هستند و برخی پولی. اما همه آن‌ها به سئوکاران و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کنند تا در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنند، استراتژی‌ها را بچینند و توسعه‌دهند و نتایج رتبه‌بندی بالاتر در SERP‌ها را اندازه‌گیری کنند.

برخی از ابزارهای رایج سئو که امروزه توسط سئوکاران و وبمستران استفاده می‌شوند عبارتند از:

سمراش (Semrush)

این پلتفرم برای تحقیقات کلمات کلیدی و داده‌های رتبه‌بندی آنلاین استفاده می‌شود. بینشی در مورد توسعه و حفظ استراتژی‌های کلمات کلیدی می‌دهد. Semrush همچنین می‌تواند برای اندازه‌گیری عملکرد SEO در طول زمان استفاده شود.

گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوکل (Google Analytics and Search Console)

این پلتفرم داده‌هایی را در زمان واقعی در مورد اثربخشی SEO ارائه می‌دهد. در ترکیب با کنسول جستجوی گوگل، سئوکاران و دیجیتال مارکترها می‌توانند ترافیک وب سایت را کنترل کنند، رتبه‌بندی را بهینه کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد ظاهر نتایج جستجوی سایت بگیرند.

یواست سئو (Yoast SEO) یا رنک مث

برای وب سایت‌هایی که از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می‌کنند یواست یا رنک مث می‌تواند به سئو وبسایت کمک کند. Yoast SEO افزونه‌ای است که برای بهبود بهینه‌سازی در صفحه استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند URL Slug، توضیحات متا و عنوان صفحه را تعریف کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند نحوه عملکرد محتوای صفحه خود را در جستجوها ببینند.

ای اچ رف (Ahrefs)

این ابزار برای جایگاه کلمه‌های کلیدی، لینک و رتبه‌بندی استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند تشخیص دهد که کدام صفحات بهترین عملکرد را دارند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.

SpyFu

این یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی رقیب برای تبلیغات گوگل است.

وب سایت HubSpot Grader

این یک ابزار رایگان است که می‌تواند نشان دهد که آیا یک وب سایت برای تلفن همراه بهینه شده است، عملکرد وب سایت را اندازه‌گیری می‌کند و توصیه‌های امنیتی را نیز ارائه می‌دهد.

این ابزار به دنبال ترندهای محتوا در کشورها یا مناطق مختلف جهان است. موضوعات پرطرفدار و کلیدواژه‌های طولانی مرتبط با آن‌ها را پیدا می‌کند. همچنین این ترندها را نیز در طول زمان مقایسه می‌کند.


تاریخ انتشار: “14 اردیبهشت 1397”

تاریخ آپدیت: “28 دی 1401”


منابع:

searchengineland

techtarget


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینهکامپیوتر و اینترنت (مقاله انواع رپورتاژ ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.