چگونه یک وب سایت طراحی کنیم (گام های لازم)

چگونه یک وب سایت طراحی کنیم ؟

گام های لازم برای طراحی سایت چیست ؟

چگونه یک وب سایت بسازیم ؟

اولین سوال هایی در مورد طراحی سایت برای کسانی است که آشنایی کافی از این کار ندارند و بسیار دلهره آور به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟

طراحی سایت در گام اول می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد و محبوبیت یک وب سایت داشته باشد. اگر سایت شما از نظر بصری جذاب باشد، بازدیدکنندگان به احتمال زیاد با توجه به محتوای شما در ادامه کار سایت، شما را در موتورهای جستجو کشف کرده و دوباره به سایت شما باز خواهند گشت. اما اگر طراحی جذابی نداشته باشید یا محتوای خوب، مطمئنا برگشتی در کار نخواهد بود.

متاسفانه، بسیاری از صاحبان وب سایت احساس می‌کنند که استخدام طراحان وب حرفه‌ای تنها راه ایجاد یک وب سایت با کیفیت بالا است. اگرچه گزینه خوبی است، اما طراحی وب سایت به این روش می‌تواند گران باشد.

خوشبختانه راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید بدون صرف هزینه‌های میلیونی، یک وب‌سایت با طراحی خوب داشته باشید. یکی از آن‌ها این است که خودتان این کار را انجام دهید.

در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه بدون نیاز به مهارت یا دانش فنی یک وب سایت طراحی کنید.

چگونه یک وب سایت بسازیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه یک وب سایت بسازید، در ادامه بر نحوه طراحی یک وب سایت را به صورت کلی شرح می‌دهیم.

 چگونه یک وب سایت طراحی کنیم

چرا طراحی وب سایت مهم است؟

طراحی وب بسیار ضروری است زیرا می‌تواند اولین برداشت مردم را در مورد یک برند یا تجارت شخصی ایجاد کند. کاربران وب در کمتر از 0.05 ثانیه، عمدتا با ارزیابی ظاهر یک سایت، تصمیم می‌گیرند که آیا با آن ارتباط برقرار کنند یا خیر.

علاوه بر این، طراحی وب نیز حدود 75 درصد به قضاوت بازدیدکنندگان در مورد اعتبار یک شخص یا یک تجارت کمک می‌کند. بنابراین، اگر یک وب سایت ضعیف به نظر برسد، مردم ممکن است آن را یک کلاهبرداری در نظر بگیرند.

ضمنا طراحی وب سایت می‌تواند تاثیر قابل توجهی در سفر خرید مشتری داشته باشد.

88٪ از خریداران آنلاین طبق گزارش Toptal اگر تجربه کاربری ضعیفی داشته باشند، خریدهای تکراری انجام نمی‌دهند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان تلفن همراه در صورتی که وب‌سایتی به درستی در دستگاه‌هایشان لود نشود یا به درستی کار نکند، پنج برابر بیشتر احتمال دارد که وب‌سایتی را ترک کنند.

طراحی وب سایت نیز نقش بسزایی در شناخت برند دارد. حفظ ثبات بصری در تمام کانال‌های بازاریابی می‌تواند شناسایی هویت کسب‌وکار شما را برای مخاطب هدف آسان‌تر کند.

در نهایت، طراحی سایت برای سئو اهمیت دارد. اگر بازدیدکنندگان سایت شما را برای اسکرول یا پایین آمدن در صفحات و کلیک‌های و… دشوار بدانند، موتورهای جستجو احتمالا آن را به همان شیوه درک خواهند کرد. به این ترتیب، ربات‌ها ممکن است در خزیدن محتوا برای اهداف نمایه‌سازی و رتبه‌بندی مشکل داشته باشند، به خصوص اگر نقشه سایت نداشته باشید.

گام‌هایی که باید قبل و بعد از طراحی یک سایت بدانیم، چیست؟

در واقع، برای اینکه بتوانیم خودمان طراحی یک وب سایت را انجام دهیم، اصلا نیازی به نابغه بودن نیست و این دقیقا همان چیزی است که ما در این راهنمای ساده روش‌های طراحی سایت را به شما خواهیم گفت و در این زمینه کمک خواهیم کرد. طراحی وب به عنوان انواع طراحی که در هنر و دیگر زمینه‌های صنعتی مثل طراحی صنعتی و… داریم طرحی آزادی خلاقانه است، بنابراین باید قبل از این که بدانیم طراحی سایت و روند آن چیست، باید در موارد زیر نگرشی هر چند کم را داشته باشیم که عبارتند از:

  1. هدف و استراتژی سایت خود را باید مشخص کنید.
  2. تحقیق در مورد آخرین روند طراحی وب سایت
  3. انتخاب پلتفرمی که می‌خواهید از آن برای سایت خود استفاده کنید.
  4. تصمیم‌گیری در مورد نام تجاری و برند خود
  5. کلمات کلیدی پولساز و تحقیق در این مورد
  6. برنامه یا استراتژی محتوا و انتشار ان
  7. بهینه‌سازی یا سئو محتوا
  8. طراحی و بالا آوردن سایت
  9. ریسپانسیو یا واکنشگرا و موبایل فرندلی بودن سایت
  10. سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو
  11. تجزیه و تحلیل و بهبود در طول مسیر برای تمام موارد بالا

منظور از هدف و استراتژی سایت چیست؟

به نظر می‌رسد این نکته ساده‌ای باشد، اما قبل از اینکه ابتدا به طراحی وب سایت خود بپردازید، ابتدا باید هدف آن را روشن کنید.

مقاله مرتبط:  سایت های خرید رپورتاژ آگهی (بهترین قیمت خرید ریپورتاژ 1402)

یعنی قبل از شروع، مهم است که تعریف کنید که چرا می‌خواهید یک وب سایت ایجاد کنید. انجام این کار تضمین می‌کند که هر تصمیمی که برای طراحی گرفته شده با اهداف نهایی سایت مطابقت دارد.

پس منظور از این که هدف خود را تعیین کنید، این است که باید با تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نوع سایت می‌خواهید برای خود یا کسب و کار خود داشته باشید را بدانید. این به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند، مثلا

  • یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات
  • یک وب سایت نمونه کارها برای به نمایش گذاشتن هنر شما
  • یک وب سایت تجاری برای مدیریت و رشد کسب و کار شما
  • یک وب سایت رزومه برای جلب توجه کارفرمایان بالقوه
  • وبلاگی برای به اشتراک گذاشتن دانش خود با جهان
  • یک وب سایت خدماتی برای عروسی‌ها، مهمانی‌ها و رویدادهای شرکتی
  • یک وب سایت عکاسی برای نمایش آثار
  • یک وب سایت بدنسازی، آمادگی جسمانی و… برای مشتریان جدید
  • یک وب سایت برای رستوران برای کمک به سفارشات آنلاین، تحویل و پرداخت
  • و…

هنگامی که تصمیم گرفتید به کدام نوع نیاز دارید، متوجه خواهید شد که انتخاب عناصری که باید در سایت گنجانده شود بسته به آنچه که می‌خواهید انجام دهید متفاوت است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید عکس‌های خود را به صورت آنلاین بفروشید، سعی کنید آثار خود را در قالب نمونه کارها نمایش دهید یا اگر وب‌سایتی را با هدف یافتن شغل ایجاد می‌کنید، یک وب‌سایت رزومه ساده و حرفه‌ای بدون تزیین ممکن است کاملا با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

به عنوان مثالی دیگر، اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، طراحی سایت باید مسیر خرید مشتریان را از اقلام مورد نیاز تا تکمیل خریدشان تسهیل کند.

پس مطابق با هر سایتی می‌توان قالبی مناسب را به کمک متخصصین طراحی یا خودمان به عنوان طراح سایت که در ادامه نحوه ان را خواهیم گفت می‌توان سایت را راه اندازی کرد.

از نظر استراتژی هم فراتر از شناخت ساده صنعت خود و تعریف استراتژی محتوا، باید به این فکر کنید که USP (unique selling point) به عنوان نقطه فروش منحصر به فرد یا پیشنهاد فروش و بازاریابی منحصر به فرد شما چیست و چگونه می‌خواهید با آن محصولات و خدمات خود را عرضه کنید؟

در واقع مردم با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف احمق نیستند که شما با طراحی سایت بخواهید همان سود بالای خود را بگیرید. اگر صرفا برای کسب سود بالا باشد، مردم متوجه خواهند شد. طراحی وب سایت مستقیما با برند شما مرتبط است و باید معتبر و جذاب باشد.

نکات و سوالات مهم در تعیین هدف وب سایت چیست؟

نکات و سوالات مهم در تعیین هدف وب سایت عبارتند از:

  • مخاطبان سایت چه کسانی هستند؟
  • اهداف استراتژی محتوای کسب و کار شما چیست؟ آیا برای آموزش در مورد یک موضوع، فروش محصولات یا سرگرم کردن بازدیدکنندگان است؟
  • بازدیدکنندگان وب سایت در هنگام باز کردن سایت چه سری اقداماتی را باید انجام‌دهند؟ این می‌تواند نگاه به توضیحات محصولات، خرید یک محصول، خواندن محتوا یا ثبت نام در خبرنامه باشد.
  • از چه نوع صدا و لحنی می‌خواهید برای ارتباط با بازدیدکنندگان استفاده کنید؟
  • و…

نمونه‌های طراحی سایت‌ها را ببنید و الگو بگیرید

در این مرحله شامل جستجوی نمونه‌های طراحی وب است که به شما کمک می‌کند تا تصور کنید که سایت آینده شما چگونه باید باشد.

سایت‌های زیادی برای الهام گرفتن وجود دارد. Awwwards.com یک شروع عالی است. چرا که شامل طرح‌های مختلف سایت برنده جوایز هستند.

علاوه بر این، خوب است که به وب سایت‌های رقیب نگاه کنید. این می‌تواند ایده‌هایی در مورد انتظار بازدیدکنندگان از یک سایت تجاری مانند سایت شما ارائه دهد. اگر نمی‌دانید رقبای شما چه کسانی هستند، سایت‌هایی مانند SimilarWeb.com می‌توانند کمک بگیرید.

در نهایت، آخرین موارد و نکات در طراحی وب سایت را بررسی کنید. با ترکیب جدیدترین عناصر می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سایت مدرن و به روز است. با این حال، به خاطر داشته باشید که این ویژگی‌ها را تنها زمانی اعمال کنید که برای برند یا کسب‌وکار شخصی شما معنا داشته باشند.

بستر و پلتفرم وب سایت مناسب را برای سایت خود انتخاب کنید

برای شروع باید تصمیم بگیرید و پلتفرمی را برای ساخت سایت خود انتخاب کنید. در حالت ایده آل، شما می‌خواهید از نرم افزاری استفاده کنید که با مجموعه مهارت، بودجه و هدف شما مطابقت دارد.

مقاله مرتبط:  طراحی سایت در شیراز

یکی از پلتفرم‌های محبوب سیستم مدیریت محتوای (CMS) وردپرس (wordpress) است. چرا که برای ایجاد وب سایت‌های مختلف بسیار عالی است. از رزومه دیجیتال و فهرست راهنمای آنلاین تا فروشگاه‌های بزرگ تجارت الکترونیک. ابزارهای وبلاگ نویسی قوی این cms آن را به انتخابی مناسب برای تولید‌کنندگان محتوا تبدیل می‌کند. البته سایت ساز یا پلتفرم‌های دیگری نیز مثل جوملا، دروپال و… نیز وجود دارند که محبوب‌ترین سیستم در حال حاضر در جهان و ایران وردپرس می‌باشد.

مزایای اصلی استفاده از وردپرس عبارتند از:

  • کاربر پسند بودن. کار با سیستم وردپرس برای کاربران با هر سطح مهارتی، از تازه کار گرفته تا توسعه‌دهندگان وب سایت، آسان است.
  • همه کاره بودن این سیستم. مجموعه گسترده افزونه‌های وردپرس اجازه می‌دهد تا عملکردهای سفارشی را به راحتی در سایت‌ها اضافه کنید. به این ترتیب می‌توانید انواع مختلفی از وب سایت‌ها را با چند کلیک ایجاد کنید.
  • مقیاس پذیر بودن. از آنجایی که کاربران بر میزبانی وب یا هاست خود کنترل دارند، می‌توانند زمانی که به منابع بیشتری برای پشتیبانی از سایت وردپرس خود نیاز دارند، برنامه خود را ارتقا‌دهند.
  • مقرون به صرفه بودن. به استثنای تهیه هاست، وردپرس رایگان است و بسیاری از افزونه‌ها و قالب‌ها یا تم‌های آن نیز رایگان است.

البته قبل از استفاده از وردپرس یا بعد از راه اندازی بدون کد نویسی سایت، خوب است برخی از مهارت‌های کدنویسی اولیه HTML و CSS را بیاموزید، به خصوص اگر می‌خواهید طراحی وب سایت خود را بعدا خودتان توسعه دهید.

بروز کردن قالب‌ها و افزونه‌ها، استفاده از هاست، موثرترین روش‌های تامین امنیت وب سایت و… را نیز باید یاد بگیرید.

همانطوری که گفتیم، استفاده از وردپرس یا هر پلتفرمی مستلزم خرید یک سرویس میزبانی وب یا هاستینگ اعم از هاست سی پنل وردپرس، هاست دایرکت ادمین و… برای در دسترس قرار دادن سایت برای عموم است. برای یک وب سایت شخصی یا تجاری کوچک شرکتی، فروشگاهی در گام اول، یک سرویس میزبانی مشترک کافی می‌باشد. حتی قبل از ان می‌توانید برای تمرین هم که شده، از میزبانی وب به صورت رایگان استفاده و امتحان کنید.

نام دامنه یا برند خود را انتخاب کنید

به بیان ساده، نام دامنه شما آدرس و برند تجاری شما در اینترنت است. این چیزی است که بازدیدکنندگان شما در نوار مرورگر خود، درست بعد از «www» خواهند دید.

نام دامنه مناسب برای موفقیت آنلاین بسیار مهم است. وب سایت‌هایی با دامنه سفارشی به طور خودکار توسط کاربران اینترنت حرفه‌ای‌تر و قابل اعتماد‌تر تلقی می‌شوند.

زمانی که نام دامنه خوبی انتخاب شود، به موتورهای جستجو (مانند گوگل و بینگ) نیز کمک می‌کند تا بفهمند وب سایت شما در مورد چیست. این مهم است زیرا کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری به وب سایت شما وارد شود.

حال، چگونه یک نام دامنه برای برند خود انتخاب کنید؟ برای اینکه آن را به یاد ماندنی کنید، آن را برای طولانی مدت در ذهن مشتریان نگه دارید باید چند نکته مهم را رعایت کنید که عبارتند از:

کوتاه بودن نام دامنه: هر چه طولانی‌تر باشد، احتمال غلط تایپی بازدیدکنندگان جهت ورود به سایت بیشتر است.

ساده بودن نام دامنه: از نمادها، کاراکترهای خاص و اعداد اجتناب کنید.

انتخاب نام حرفه ای: برای جلوگیری از سردرگمی، نام دامنه شما باید شامل نام خود یا نام تجاری شما باشد.

در ذهن و خاطره ماندن نام دامنه: در مورد کارهایی که در نام دامنه خود انجام می‌دهید (ارائه خدمات یا فروش محصول) با استفاده از کلمات مرتبط با کسب و کار خود انتخاب کنید بهتر است.

پسوند دامنه: انتخاب نام دامنه همچنین به معنای استفاده از پسوند دامنه مناسب است. از .org تا .com و .net، می‌توانید از بین 45 پسوند دامنه انتخاب کنید. بهترین کار این است که از یکی استفاده کنید که مناسب نوع کسب و کار و موقعیت جغرافیایی شما باشد. مثلا برای ایران و دامنه کشور ما .ir می‌باشد که اگر فرا منطقه‌ای و کشوری نمی‌خواهید فعالیت کنید این دامنه هم ارزان است و هم این که برای سئو سایت مناسب می‌باشد.

طراحی قالب اختصاصی یا انتخاب قالبی مناسب برای وبسایت وردپرسی یا …

با توجه به هزینه‌های طراحی قالب اختصاصی که اکثرا در بیشتر موارد بالای 20 میلیون تومان می‌باشد، شما می‌توانید در شروع کار همانطوری که در بالا نیز اشاره کردیم با سیستم‌های مدیریت محتوا شروع کنید و در صورتی که قصد بزرگ کردن خدمات و محصولات خود را دارید به سراغ سایت‌های اختصاصی یا قالب‌ها و … باشید تا بتوانید هزینه‌های ان را از کار خود داشته باشید.

مقاله مرتبط:  دیجیتال مارکتینگ چیست و نحوه شروع آن

البته که در شروع کار می‌توانید با متخصصان امر مشورت کنید و اگر از همان ابتدا می‌دانید یا از طریق مشاوره متوجه می‌شوید که باید طراحی سایت اختصاصی باشد، با توجه به میزان هزینه‌ای که می‌کنید، سایت اختصاصی با قالب اختصاصی داشته باشید.

در ادامه با توجه به مواردی که قبلا به کسب و کار ربط داشت موارد مهم در انتخاب قالب را شرح می‌دهیم. پس باید تمی را انتخاب کنید که با هدف شما مطابقت داشته باشد.

انتخاب پلت فرم وب سایت و نام دامنه، مرحله بعدی هنگام یادگیری نحوه طراحی و راه اندازی سایت با قالب‌های اماده وردپرسی با انتخاب قالبی مناسب می‌باشد.

قالب‌های وب سایت‌ها، حاوی یک چیدمان از پیش ساخته شده و عناصر بصری است که توسط یک طراح وب، سازماندهی و ایجاد شده است. هدف آن کمک به کاربران غیر فنی در ساخت یک وب سایت بدون نیاز به کدنویسی می‌باشد که شروع آن از صفر است.

البته که کاربران وردپرس می‌توانند هزاران مورد از آن‌ها را به صورت رایگان در دایرکتوری رسمی وردپرس دانلود کنند. اما قالب‌هایی که این سیستم راه اندازی سایت دارد اکثرا خیلی ساده هستند که اگر هزینه کمی کنید، می‌توانید قالب‌های آماده فارسی شده را از سایت‌های معتبر ایرانی نیز خریداری کنید.

ویژگی‌های قالب‌ها عبارتند از:

مجموعه ویژگی‌ها متناسب با سایت. بهترین کار این است که تمی را با عملکردهایی انتخاب کنید که برای هدف وب سایت شما مناسب است. به عنوان مثال، کسانی که صاحب یک فروشگاه آنلاین هستند باید از یک تم با صفحه فروشگاه از پیش ساخته شده و همچنین طرح‌بندی برای محصولات پرفروش و تخفیف دار و… استفاده کنند.

گزینه‌های سفارشی‌سازی داشته باشد. انتخاب فونت، رنگ و طرح‌بندی از جمله این موارد می‌باشند.

واکنشگرا بودن قالب. ببینید آیا قالب وب‌سایت می‌تواند با اندازه‌های صفحه دسکتاپ و کامپیوتر، تب لت، تلفن همراه تنظیم شود.

سئو. توسعه‌دهندگان تم ممکن است ادعا کنند محصول آن‌ها کد HTML تمیز و سبک وزن دارد که برای عملکرد و سئو عالی است. یکی از راه‌های تشخیص درست بودن آن، بررسی فایل با یک سایت تست سرعت است.

سازگاری با افزونه ها. از تمی استفاده کنید که با افزونه‌های وردپرسی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید به خوبی کار کند و هماهنگ باشند.

سازگاری با مرورگرهای مختلف. تم باید در همه مرورگرهای اصلی مانند Google Chrome، Safari و Firefox به درستی کار کند.

رتبه‌بندی و بررسی مشتریان قبلی. مشتریان قبلی می‌توانند نشان‌دهند که آیا قالب به درستی کار می‌کند و چه مشکلاتی را تجربه کرده‌اند. یعنی از صفحه خرید می‌توانید این را متوجه شوید.

آخرین بروزرسانی. ترجیحا تیم توسعه‌دهنده محصول باید هر شش ماه یکبار قالب را به‌روزرسانی کند. استفاده از نسخه قدیمی می‌تواند وب سایت شما را در برابر مشکلات امنیتی آسیب پذیر کند.

پشتیبانی مشتری در صورت نیاز. ببینید توسعه‌دهنده چه کانال‌هایی را برای کمک ارائه می‌کند. بسیاری از آن‌ها راهنمای کاربر، اسناد یا پشتیبانی ایمیل را ارائه می‌دهند.

برگه‌ها یا صفحات مناسب را به منوی سایت خود اضافه کنید

هر کسب و کاری منحصر به فرد است و هر وب سایتی نیز منحصر به فرد. با این وجود، برخی از بخش‌های سنتی وجود دارد که بازدیدکنندگان سایت شما انتظار دیدن آن‌ها را در هر سایتی دارند. اگر قصد دارید یک وب سایت چند صفحه‌ای طراحی کنید، در اینجا برخی از صفحات ضروری وجود دارند که عبارتند از:

  • صفحه اصلی
  • صفحه درباره ما
  • صفحه تماس با ما
  • صفحه محصول یا خدمات شما
  • وبلاگ
  • گواهینامه‌ها
  • صفحه پرسش و پاسخ
  • و…

تولید محتوای تخصصی با جمع‌آوری مطالب خوب متناسب با وب سایت و مشتریان خود

اکنون که پایه‌های طراحی خود را تنظیم کرده‌اید، زمان آن رسیده است که محتوایی را که در وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود را آماده کنید. این می‌تواند شامل تصاویر، متن، لوگو، ویدیوها و موارد دیگر می‌شود.

تا حد امکان از مطالب خود به صورت یونیک استفاده کنید، تا اطمینان حاصل کنید که محتوای منحصر به فرد ارائه می‌دهید. اگر از محتوای اصلی استفاده نمی‌کنید، مطمئن شوید که منابع خود را به طور قانونی و لینک به ان درج می‌کنید.

در حالی که داشتن مطالب فراوان در وب سایت شما عالی است، به یاد داشته باشید که همیشه کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید. در دوران کاهش دامنه توجه، بهترین راه برای جلب توجه بازدیدکنندگان این است که فقط بهترین محتوای خود را به نمایش بگذارید.

در نهایت، مطمئن شوید که محتوای شما کاملا معرف برند شما است. وب سایت خود را به عنوان یک شخصیت آنلاین در نظر بگیرید. همه چیز از محتوای نوشتاری گرفته تا رنگ‌ها و فونت‌هایی که استفاده می‌کنید باید نشان‌دهنده هویت برند شما باشد.


منابع:

wix

hostinger


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینه – در مورد هنر و معماری (مقاله معنی رنگ ها) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

شرایط تولید محتوای تخصصی و خرید رپورتاژ آگهی (با ارسال در 20 شبکه اجتماعی و وبلاگ سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه را با کلیک روی عنوان آن ها مطالعه نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

5/5 - (5 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“28 مهر 1401” 12:26 ب.ظ