دیجیتال مارکتینگ چیست و نحوه شروع آن

دیجیتال مارکتینگ و نحوه شروع آن، مقاله ای است که در آن با اجزاء دیجیتال مارکتینگ یا ابزارهای دیجیتال آشنا خواهید شد، تا با شناختی کامل کار خود را به گروه حرفه ای بسپارید و یا این که خودتون شروع به کار با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کنید و در این مسیر، برای پیشرفت کسب و کار اینترنتی خود، از طریق وب سایت گام بردارید.

با توجه به رشد دنیای نت و اینترنت (ایده های کارآفرینی از اینترنت)، و عوض شدن سلیقه مردم، چه با اختیار (مردمی که دوست دارند مدام در شبکه های اجتماعی و… باشند.) و چه بدون اختیار (مردمی که به ناچار، در زمان بیماری های همه گیر، مثل کرونا به این سمت رفتند.)، رفته رفته هر کسب و کاری باید به جای فروش آفلاین و حضوری، به سمت فروش آنلاین و موقعی که خواب هست برود.

Digital Marketing and Getting Started- دیجیتال مارکتینگ و شروع آن

مقایسه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی، یعنی در بهترین زمان و مکان بتوانید بهترین پیشنهاد را به مشتری خود برای فروش محصول یا خدمات کسب و کار داشته باشید. این مکان در عصر حاضر، اینترنت می باشد. البته که جلب اعتماد در دنیای اینترنت ساده نیست. یا باید از قبل برای خود جلب اعتماد کرده باشید، تا با مشتریان قدیمی خود در اول کار شروع کرده و پیش بروید. یا این که مشتریان جدید، از راه های جدید برای کسب و کار خود داشته باشید. البته در مورد دوم، نظرسنجی از مشتریان قبلی و بازتاب آن در شبکه های اجتماعی مختلف، از مشتریان فعلیتان به شدت تاثیر گذار خواهد بود.

شما می توانید خود و کسب و کار خود را در سایت و شبکه های اجتماعی مختلف، به بهترین نحو ممکن ارائه کنید تا مشتری جدید را به سمت فروشگاه آنلاین و فروش نهایی سوق دهید. پس بازاریابی دیجیتال – Digital marketing، می تواند راهی برای حفظ مشتریان قبلی و پیدا کردن مشتریان جدید، با استفاده از کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل، از راه هایی است که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

تاریخچه شروع دیجیتال مارکتینگ

نیل پتل می گوید، دیجیتال مارکتینگ – Digital marketing، از وقتی که رادیو از 125 سال پیش اختراع شده است وجود دارد. حتی زمانی که رادیو هم اختراع و تولید شد، تا وقتی در دست عموم مردم قرار بگیرد و برای تبلیغ و بازاریابی استفاده شود، 10 سال به طول انجامید.

اینترنت و شروع آن نیز به دهه 1960 میلادی بر می گردد. که از وزارت دفاع آمریکا برای کارهای تحقیقاتی شروع شد، در دهه 70 میلادی پروتکل اینترنت به دست رابرت کان توسعه یافت و و استاندارد شد، و در دهه 1990 میلادی به صورت عمومی و همگانی معرفی شد. در ایران نیز از سال 1371 وارد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی شده است. به گفته نیل پتل در مورد رادیو، اینترنت و پیدا کردن جایگاه کنونی که در حال حاضر دارد نیز نمود بارز، همین زمان بر بودن، برای پیدا کردن تبلیغات و کوچ کسب و کارها به این طرف می باشد.

مقاله مرتبط:  12 هاست سی پنل – cPanel و آموزش کار با کنترل پنل آن

با توجه به موارد گفته شده و این که اینترنت به ایران کی وارد شده است و دیجیتال مارکتینگ در ایران از کی شروع به کار کرده است، می توان به بخش عمده قبل از بیماری همه گیر کرونا و بعد از آن رجوع کرد. چون بیشتر کسب و کارهایی که تا قبل از کرونا روی سایت و شبکه های اجتماعی نبودند، یا از بین رفتند و یا این که مشتری کمی برای خود دارند و با آن ها ادامه می دهند. رشد قارچ گونه استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینک برای کسب و کارها در یک سال اخیر نیز دلیل محکمی بر این ادعا می تواند باشد. همچنین رشد سایت دیجیتال مارکتینگ نیز دلیل اصلی و تایید برای این مورد می باشد.

تعریف بازاریابی دیجیتال – Digital marketing

یک تعریف ساده از بازاریابی دیجیتال – Digital marketing، این است که، ما بازاریابی برای محصولات و خدمات کسب و کار خود را با دستگاه های الکترونیکی از طریق اینترنت انجام دهیم. مثلا داشتن وب سایت، شبکه های اجتماعی مختلف و دیده شدن در موتورهای جستجو مثل گوگل، مخصوصا صفحه اول گوگل یعنی، هم حفظ مشتریان قبلی و هم سرازیر شدن مشتریان جدید برای استفاده از محصولات و خدمات شرکت و بیزینس ما می باشد.

در ادامه مقاله لیست استراتژی هایی که شما می توانید از طریق آنها بازاریابی دیجیتال – Digital marketing، خود را شروع کنید را معرفی می کنیم. تا به عنوان شخصی که شاید کلمه دیجیتال مارکتینگ – Digital marketing را تازه شنیدید، بیشتر آن را درک کنید.

استراتژی هایی که شما باید بدانید تا با مدیر دیجیتال مارکتینگ خود بتوانید با زبانی یکسان در مورد آن صحبت کنید، عبارتند از:

  • بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM)
  • بازاریابی و داشتن استراتژی از طریق محتوای مناسب
  • تبلیغات به ازای هر کلیک (Pay-Per-Click Advertising)
  • تبلیغات از طریق اشخاص محبوب
  • همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

در ادامه مقاله به تشریح موارد بالا پرداخته می شود.

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM)

یکی از گام های دیجیتال مارکتینگ و شروع آن،SEM مخفف Search Engine Marketing، یعنی بازاریابی از طریق موتورهای جستجو می باشد. کار موتوهای جستجو مثل گوگل، نشان دادن بهترین نتیجه براساس سرچ مخاطب می باشد. یعنی اگر شما عنوانی را در سرچ باکس گوگل وارد کنید و سایتی را به شما، متناسب با چیزی که دنبال آن بودید را نشان خواهد داد. نشان دادن بهترین محتوا در بستر وب در صفحه اول موتورهای جستجو، یعنی به شکلی کاملا طبیعی و فقط متناسب با محتوا، یعنی شرکت یا اشخاصی که پشت صحنه با نوشتن مقاله، محصول یا خدماتی که شما دنبالش بودین را از طریق ارزشمند بودن محتوا توسط گوگل برای شما نشان می دهد.

حالت دیگری نیز وجود دارد. در این حالت، ما اگر در صفحه اول نباشیم، و بخواهیم از طریق موتورهای جستجو بالای تمام جستجوها باشیم، این یعنی بازاریابی از طریق موتور های جستجو و SEM. چرا که ما با پرداخت هزینه و پول داریم به مشتری هدف میگوئیم که به سایت ما هم سر بزنید. در این موقع است که باید محتوای مناسب در این صفحه داشته باشیم، تا مشتری که به زور به سایت یا شبکه اجتماعی خودمون کشیدیم را بتوانیم هم ترافیک هدف خود را جذب کنیم و هم با جایزه و انواع اشانتیون های مختلف به مشتری برای خود تبدیل کنیم.

مقاله مرتبط:  پنالتی سایت توسط گوگل و دلایل آن 2022

تاثیر SEM بر سئو (SEO)

در حالت استفاده از SEM، ما به عنوان صاحب شرکت، محصول یا خدمات دهنده، می توانیم با مشتری وفادار سئو سایت (Search Engine Optimization (SEO)) را نیز بهبود ببخشیم. البته هم سئو داخلی برای سایت مهم است و هم سئو خارجی، که SEM به سئو خارجی سایت مربوط می شود. این شکل از طریق جذب مخاطب، یعنی، تبلیغات از طریق ترافیک خریداری شده (Paid Search Advertising)، که این نوع تبلیغ از طریق موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و … متداول می باشد.

البته اگر نمی خواهیم هزینه زیادی در این زمینه داشته باشیم، تا به شکل مصنوعی سئو سایت خود را بالا بیاوریم، باید از طریق محتوای مناسب با گذاشتن زمان زیاد این کار را انجام دهیم. مصنوعی به این علت گفته می شود که شما با قطع کردن این نوع تبلیغات، ترافیک جذب شده را از دست می دهید. اگر این ترافیک بالا باشد به شدت روی سئو شما تاثیرگذار خواهد بود، و افت شدید رتبه را خواهید داشت.

بازاریابی و داشتن استراتژی از طریق محتوای مناسب

ما می توانیم با داشتن سایت و انواع شبکه های اجتماعی مختلف، و تولید محتوای مناسب، به جذب مخاطب برای کسب و کار خود باشیم که ارزان ترین راه ممکن خواهد بود، ولی زمان بر می باشد. با توجه به این که در دیجیتال مارکتینگ – Digital marketing، برای سایت و شبکه های اجتماعی ما می خواهیم محتوایی متناسب با مشتری هدف خودمان برای استفاده از محصول و خدمات خود داشته باشیم، پس به کسی برای تدوین گام به گام مراحل و استراتژیست محتوا داریم. چرا که باید گام به گام در این مسیر به صورت پیوسته و دائمی جلو برویم و آزمون و خطا نداشته باشیم.

تبلیغات به ازای هر کلیک – Pay-Per-Click Advertising

یکی از محبوب های حال حاضر دیجیتال مارکتینگ – Digital marketing، تبلیغات بع ازای هر کلیک می باشد. ما به عنوان تبلیغ دهده می توانیم در ازای مبلغی ثابت به سایت، یا شبکه اجتماعی خاص، کسب و کار و خدمات خود را تبلیغ نمائیم. یا می توانیم به شکل پرداخت به ازای نمایش داشته باشیم. یعنی CPM، که مخفف Cost-Per-Impression می باشد.

بحث ما در این قسمت تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) می باشد. در این نوع تبلیغ که تقریبا نیز به صرفه برای کسب و کارهای مختلف می باشد، در سایت هدف تبلیغ شما نشان داده می شود، اگر کسی روی آن کلیک کرد و به کمپین شما (سایت، شبکه اجتماعی یا …) رفت، مبلغ به ازای همان کلیک حساب خواهد شد. وگرنه از شما مبلغی برای این کار دریافت نمی شود.

همان طوری که در بالا نیز گفته شد. موتورهای جستجو (SEM) و به عنوان مثال بارز Google AdWords و حتی تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیز مثل Facebook،Instagram،Twitter LinkedIn و Pinterest، نیز از تبلیغات PPC برای تبلیغات خود استفاده می کنند.

تبلیغات از طریق اشخاص محبوب

با توجه به رشد قارچ گونه شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسرهای (Influencer marketing) مختلف و محبوب، واژه بازاریابی دیجیتال (Digital marketing) مخصوصا در شبکه اجتماعی چون اینستاگرام می باشند. مخاطب بازار کار اینفلوئنسر یا تبلیغات از طریق شخص محبوب، در هر صنفی می تواند فعال باشد. شما می توانید از این طریق محصول یا خدمات خود را به فرد مورد نظر به شکلی رایگان بدهید و او محصول یا خدمات شما را به عنوان فردی که مصرف کرده یا فردی که از مصرف کنندگان هم اطلاع دارد  و صحبت کرده است، آن محصول یا خدمات را به مخاطب شما معرفی می کند.

مقاله مرتبط:  سئو خارجی سایت شامل چه مواردی است؟

البته برای این که جلوی تبلیغات بی کیفیت در این کار گرفته شود. شما به عنوان کسب و کاری که در حوزه خاصی متخصص هستید، می توانید در شبکه های اجتماعی محبوب که در ایران اینستاگرام برای محصولات عمومی و لینکدین برای متخصصان خاص می باشد، که فیلتر هم نیستد، از صفحه های پرمخاطب خاص برای حوزه تخصصی خود استفاده کنید. درست است که شاید فرد محبوب دارای 1M فالور است، ولی صفحه تخصصی مشابه تخصص شما 100K فالور دارد، ولی این تبلیغ به عنوان بازار هدف و مخاطب هدف شما می تواند بسیار بیشتر نتیجه بخش باشد.

همکاری در فروش – Affiliate Marketing

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)، از زمان های قدیم نیز وجود داشته است. وقتی یک محصول یا خدمتی عرضه می کنیم. با عرضه یا توزیع کننده، مشتری و همکاران فروش سر و کار داریم، همانطوری که در بالا نیز اشاره شد. با رشد خیلی زیاد سایت ها و پیج ها در شبکه های اجتماعی، سیستم همکاری در فروش نیز زیاد شده است.

چرا که می توان با راه اندازی سایت، شبکه اجتماعی و سیستم همکاری در فروش مثل شرکت های بزرگ دنیا (آمازون) و شرکت های ایرانی مثل دیجی کالا، با آن ها همکاری کرده و بازاریابی در فروش انجام داد. در این حال اگر شما سایت یا شبکه اجتماعی خاصی داشته باشید با لینکی که در اختیار دارید، آن را اشتراک گذاری کرده و با معرفی و تبلیغ محصول یا خدمت مورد نظر می توانید درصدی از کار را از آن خود کنید.

کسب و کارهای مختلف، می توانند، با آموزش رایگان Affiliate Marketing – همکاری در فروش به بازاریان خود، آن ها را به فروش محصولات خود از این طریق برای داشتن کسب و کاری برای خود بدون هیچ هزینه ای تشویق کنند، که در واقع معامله ای WIN-WIN یا برد برد می باشد. با این کار، هم شرکت توانسته محصول یا خدمت خود را با هزینه ای کم از طریق آموزش نیروی متخصص بدون هیچ گونه هزینه تبلیغات گزاف به دست بیاورد و هم جوان و دانشجو یا حتی خانم خانه داری که دنبال کار بود نیز به هدف خود برای کسب درآمد با آموزش رایگان حرفه ای جدید به هدف خود برسد.

نکته آخر در مورد دیجیتال مارکتینگ و شروع آن

البته این نکته را باید بدانیم که مقاله، دیجیتال مارکتینگ و شروع آن، به ما دید کلی نسبت به دیجیتال مارکتینگ، داد. پس تجربه و سپردن به افراد حرفه ای مخصوصا برای شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ از مواردی است که باید انجام دهند.


منابع

http://blog.hubspot.com/marketing/what-is-digital-marketing

www.disruptiveadvertising.com/marketing/digital-marketing


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینهفنی و مهندسی (مقاله CNC – سی ان سی و انواع آن) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

شرایط نوشتن و فرستادن مقاله در سایت تخصصم اینه را (اینجا) مشاهده نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


لینک کوتاه مقاله برای انتشار در شبکه های مختلف اجتماعی

https://takhasosameine.ir/?p=13382


اینستاگرام ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.