بازاریابی محتوا چرا؟

بازاریابی محتوا، یکی از کارهایی است که در دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهیم. در این مقاله به شما، به عنوان خواننده آن، دلایل استفاده وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف از بازاریابی محتوا را بیان خواهیم کرد، تا شما هم دیدی بازتر به این مسیر داشته و بازاریابی محتوا، برای کسب و کار خود داشته باشید.

content marketing- بازاريابي محتوا
بازاريابي محتوا چرا؟

برای این که محصول تولیدی، یا ارائه خدماتی که داریم را به مشتری ارزشمند نشان دهیم و در یک کلمه، اعتماد، او را جلب کنیم، به بازاریابی محتوا نیاز داریم. در عصر حاضر محتوای ارزشمند راهی برای ارتباط با مشتری هدف می باشد. در این نوع بازاریابی می توانیم مشتریان قبلی خود را حفظ کنیم و مشتریان جدیدی نیز برای کسب و کار خود داشته باشیم.

این مورد را باید فراموش کرد که فقط به عشق شمای مشتری من این محتوا را تولید کرده یا می کنم. بله، درست است که عشق به کار هست، که اگر نباشد، نمی شود در آن موفق بود. ولی مهمترین نکته این مورد است که هدف نهایی یعنی فروش محصول یا ارائه خدمات به مشتری برای کسب پول برای زندگی. البته که در این حالت هم مخاطب به هدف خود رسیده است و هم شخصی که از این طریق درآمد می خواست کسب کند.

برنامه دقیق و منظم برای تولید محتوا نیاز به برنامه ریزی دارد. هنگام تولید محتوا به عنوان تولید کننده محتوا باید بدانیم:

  • محتوا برای چه بازه سنی است؟
  • در کدام رسانه، وب سایت و یا شبکه اجتماعی منتشر خواهد شد؟
  • بهترین روش تولید محتوا برای مورد خاص باید به چه شکل باشد؟ (عکس، ویدیو، اینفوگرافیک و…)

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

  • در تبلیغات صرفا به فروش فکر می کنیم، ولی در تولید محتوا به تعامل و ارتباط بیشتر با کاربر یا مخاطب
  • محتوا، در شبکه های اجتماعی یا وب سایت ما، اکثرا منتشر می شود، ولی تبلیغات برای وب سایت یا شبکه های اجتماعی دیگر، با هدف فروش محصول یا خدمات می باشد. (البته در این مورد در حال حاضر بیشتر کسب و کارها به این نتیجه رسیده اند که تبلیغات خود را نیز با ارائه محتوای ارزشمند، از طریق سایت ها و شبکه های اجتماعی دیگر به سمت خرید و خدمات خود هدایت کنند.)
  • تبلیغ مستقیم، بیشتر حالت دافعه دارد تا جاذبه و جذب مشتری هدفمند، و بازاریابی محتوا برعکس
  • بازاریابی محتوا در بازه زمانی زیاد و کم هزینه تر نسبت به تبلیغات مستقیم می باشد. (مهمترین نکته در این مورد هم جذب مخاطب ارزشمند و حفظ آن و تبدیل آن به خرید محصول یا خدمات شما می باشد.)
مقاله مرتبط:  دیجیتال مارکتینگ چیست و نحوه شروع آن

در ادامه مقاله بازاریابی محتوا، به موارد زیر پاسخ خواهیم داد، که عبارتند از:

  • جلب نظر (اعتماد) به صورت غیر مستقیم
  • تولید محتوا و معرفی برند
  • تولید محتوای جذاب، منجر به خرید
  • قیف فروش، سئو و…
  • مراحل بازاریابی محتوا

جلب نظر (اعتماد) به صورت غیر مستقیم

با توجه به حجم تبلیغاتی که در سال های گذشته وجود داشت (مثل پیام های smsی مختلف) و عدم اعتماد مردم به تبلیغ صرف و این که بیا اینو بخر، دیگه مردم به این راحتی گول بزک های اولیه را نمی خورند. مثلا با یک sms می گفت، با 20.000 تومان شارژ بیا 50% درصد جنس های بعدی رو از ما ارزونتر بخر و …، در حالی که کلا می رفتیم و می دیدیم، به جای مرغ  تازه، طرف داره مرغ یخ زده و یا گوشت یخ زده و… میفروشه.

پس دیگر فریب دروغ های به این بزرگی را مردم نخواهند خورد. دلیل هم واضح و مبرهن می باشد، اعتماد. اعتماد به کسب و کارها با دروغ در تبلیغات مختلف با جنس بونجول و سوء استفاده ها باعث شد، مردم در خریدهای خود برای ارزش محصول و خدماتی که می گیرند، دقت کنند.

محتوای خوب چه کار می کند؟

به مخاطب به شکل مستقیم و غیر مستقیم (از طریق جستجو در اینترنت) کمک می کند مشکل خود را رفع کند و در واقع پاسخی برای سوالی که دارد را بگیرد.

وقتی مخاطب با سرچ های مختلف جواب را در وب سایت یا شبکه های اجتماعی شما بیابد، برندی قابل اعتماد برای او خواهید شد. همچنین شما را با دیدن محتوای خوب به عنوان متخصص در زمینه خاص شناخته و در صورت لزوم از محصولات و خدمات شما استفاده خواهد نمود.

تولید محتوا و معرفی برند

شما می توانید با استفاده از مقالات، pdf ها، پاوپوئینت ها، ویدیوهای آموزشی و حتی وبینارهای رایگان، خود را به عنوان برندی که هستید و تازه به کار شروع کردین معرفی کنید. حتی برندهایی که از قبل در بازار بوده اند نیز، می توانند برای جلب نظر مشتریان بیشتر، به هدف فروش محصول و ارائه خدمات بیشتر، قسمتی از فعالیت های خود را به صورت رایگان ارائه نمایند.

بعد از تولید محتوای جذاب می توانید با چک کردن افزایش بازدید وب سایت، محتوا و در کل صفحات خود از طریق گوگل سرچ کنسول و … جذابیت و کارآیی آموزش و محتوای خود را بررسی کنید. همچنین برای شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام برای هر نوع کسب و کاری و لینکدین برای شرکت های تخصصی، جایگاهی عالی برای سنجش این مورد می باشد، تا شما ببینید محتوای شما چقدر گردش و انتشار محتوا داشته است.

با سنجش و نظرسنجی از مخاطبان به صورت مستقیم نیز می توانید آمار محتوای خود را ببینید.

تولید محتوای جذاب، منجر به خرید

تولید محتوای جذاب و ادامه روند کار سه حسن بزرگ برای شما و کسب و کار شما دارد. البته باید قبل از آن به فروش و قیف فروش و در کل کشف و تبدیل مخاطب به مشتری آشنا شوید.

مقاله مرتبط:  سئو خارجی سایت شامل چه مواردی است؟

قیف فروش و مراحل آن

قیف فروش دارای سه مرحله:

  • کشف مشتری و دادن آگاهی به مشتری
  • جلب اعتماد
  • تصمیم به خرید و مشتری شدن

کشف مشتری و دادن آگاهی به مشتری

کشف مشتری و دادن آگاهی به مشتری، در همان جستجوهای اینترنتی و یا فعالیت شما در شبکه های اجتماعی شما باید انجام شود. تا مشکل کاربر را ولو به قیمت این که می دانید مشتری نخواهد شد نیز، پاسخگو باشید.

جلب اعتماد

جلب اعتماد، هم بعد از استفاده از محتواهای شما و رفع شدن مشکل و گرفتن جواب سوالش، با بررسی بیشتر محتوای سایت و شبکه های اجتماعی شما انجام می شود. چرا که مخاطب دنبال دلایل قانع کننده ای برای خود به عنوان دنبال کننده می گردد و این دلایل می تواند، با محتوای خوب و جلب اعتماد از طرف شما، به این شکل حاصل شود.

تصمیم به خرید و مشتری شدن

تصمیم به خرید و مشتری شدن، زمانی اتفاق می افتد که تقریبا همه جواب ها را گرفته، ولی قلق های نهایی مانده که می تواند با خرید با تخفیف و… آن را با هزینه ای معقول تکمیل نماید.

تولید محتوای جذاب و ادامه روند کار سه حسن بزرگ برای شما و کسب و کار شما دارد:

  • افزایش بازدید سایت و بهتر شدن سئو (SEO) سایت
  • تبدیل مخاطب های بالقوه به مشتریان بالفعل برای شما
  • تبدیل مشتری بالفعل به خریدار

افزایش بازدید سایت و بهتر شدن سئو (SEO) سایت

افزایش بازدید سایت و بهتر شدن سئو (SEO) سایت و نشان دادن محتوای شما به عنوان بالاترین مقاله، ویدیو و محتوا در سرچ های گوگل، در نهایت باعث بهبود سئو (SEO) سایت خواهد شد. این نوع جذب مخاطب به شکلی کاملا طبیعی و ارگانیک از طریق محتوا دارای پایداری مخاطبان، و شناختن شما به عنوان متخصصی ارزشمند می باشد. مطمئنا از هزینه های تبلیغاتی بدون هدف نیز در بلند مدت جواب بیشتری می دهد.

تبدیل مخاطب های بالقوه به مشتریان بالفعل برای شما

تبدیل مخاطب های بالقوه به مشتریان بالفعل برای شما، که در اصطلاح بازاریابی به آن LEAD گفته می شود. از نظر لغوی LEAD را به معنای سرنخ معنی کرده اند، چرا که هر کسی که به محتوای شما مراجعه کرد و آن را خواند و راضی بو و تشکر کرد، به شما سرنخی برای یه مشتری ثابت قدم می دهد.

در این حال شما به عنوان بازاریابی قوی، باید هوش تجارتی و بیزینسی خود را به کار بیاندازید تا از مخاطب مورد نظر ایمیل یا شماره تلفن را دریافت کنید، تا در موارد مشابه به او پیام دهید و یا ایمیل بفرستید که این مقاله یا محتوا در سایت و شبکه اجتماعی تولید شده است و شما می توانید از آن استفاده کنید.

تبدیل مشتری بالفعل به خریدار

بعد از مرحله دوم، یعنی نگه داشتن مخاطب در صفحات اجتماعی و سایت و…، نوبت به مرحله آخر قیف فروش و تبدیل آن به خریدار می شود.

مقاله مرتبط:  چگونه یک وب سایت طراحی کنیم (گام های لازم)

شما در ادامه گفته های مطالب مورد دوم، برای ادامه دار کردن و درگیر کردن بیشتر مشتری با قصه خود و محتوایی که باز دنبالش می باشد، می توانید با ebook ها و انواع محتوای ویدیویی ارزشمند، مثل قسمتی از دوره و پکیج آموزشی او را مجذوب خود کرده و به او احساس ارزشمند بودن دهید، و با تخفیفی با تاریخ انقضای کوتاه مدت او را به نکته آخر، یعنی انتخاب محصول و سبد خرید بکشید.

مراحل بازاریابی محتوا

  • هدف و مشخص کردن آن
  • شناخت مخاطب و محتوای مناسب مخاطب
  • استراتژی بازاریابی محتوا
  • انتشار محتوا در کجا و داشتن تقویم محتوا

هدف و مشخص کردن آن

یک هدف خوب، کاملا مشخص بوده، می توان آن را اندازه گیری کرد، در دسترس و مناسب استعداد و مهترینش علاقه شماست. در زمان بندی مشخصی نیز انجام می شود. پس باید تمام موارد گفته شده را کامل رعایت کرد تا به هدف مورد نظر رسید.

شناخت مخاطب و محتوای مناسب مخاطب

اگر بدون هیچ هدفی و فقط با تکیه بر پول خود بخواهید تبلیغ کنید تا به پول بیشتری دست یابید، کاملا در اشتباه هستید. اگر من به عنوان شخصی که دقیقا بدانم سن مخاطب من چقدر است، کجا ساکن است، به چه چیزهایی علاقه دارد، درآمد دارد و چقدر است، اهدافی که دارد چیست و … بهترین مشاوره و راهنمایی را می توانم به او انجام دهم.

مثلا کلاس های کنکور را در نظر بگیرید و نوع تبلیغات آن ها و همچنین فرم های مختلفی که روی سایت ها و… وجود دارد.

پس باید مطابق موارد گفته شده در بالا عمل کرده و محتوای مناسب مخاطب خاص تولید کنیم.

استراتژی بازاریابی محتوا

نقطه مشترک بازاریابی و و استراتژی محتوا، استراتژی بازاریابی محتوا می شود. استراتژی بازاریابی محتوا شامل، هدفی که دنبال آن هستیم، شناختن درست مخاطبان و داشتن سلیقه ای شخصی برای تولید محتوای جذاب برای آن ها، همچنین ایده و خلاقیت های بعد از مراحل بالا می باشد که باید به بهترین شکل ممکن آن ها را مدیریت کنیم.

انتشار محتوا در کجا و داشتن تقویم محتوا

این که من محتوای خودن را در سایت و وبلاگ، شبکه های اجتماعی، ایمیل یا تبلیغات با صفحه های فرود مختلف انجام دهم، می شود بهترین مکان برای انتشار محتوا و مدیریت آن. چرا که حضور در همه شبکه های اجتماعی، و سایت و تبلیغات معقول لازمه پیشرفت می باشد.

با داشتن محتوا و انتشار آن در همه مواردی که شمره شد، نیاز دارید تقویم محتوا داشته باشید. تقویم محتوا یعنی، در چه تاریخی، در چه ساعتی، به چه مناسبتی و… من باید این مقالات را در سایت منتشر کنم. در شبکه های اجتماعی سایت مثلا اینستاگرام، پست بذارم، استوری کنم و یا؟…

پس بدون برنامه اگر روزی 5 تا پست گذاشته شود و روزی یا چند روزی فضای مجازی کسب و کار شما بدون محتوا باشد، این یعنی من برنامه ریزی، مدیریت و تسلط روی کسب و کارم ندارم.

باید برنامه ریزی کنید، مثلا هفته ای 2 مقاله، با انتشار روزی حداقل یک محتوای مناسب برای صفحه اینستاگرام و… تا بتوانید رهرو مناسبی باشید. در این حالت دنبال کنندگان شما هم به رهرو ولی آهسته و پیوسته رفتن شما را می ببینید، که دارای هدف و برنامه هستید.

منابع

www.lyfemarketing.com/blog/why-is-content-marketing-important

uhurunetwork.com/why-do-content-marketing


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینه کامپیوتر و اینترنت (مقاله دیجیتال مارکتینگ و شروع آن) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

شرایط نوشتن و فرستادن مقاله در سایت تخصصم اینه را (اینجا) مشاهده نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


لینک کوتاه مقاله برای انتشار در شبکه های مختلف اجتماعی

https://takhasosameine.ir/?p=13422


اینستاگرام ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

5/5 - (1 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.