زبان بدن (دست دادن)

مقاله زبان بدن (دست دادن)

مقدمه

دست دادن یکی از اشکال مدرن احوالپرسی باستانی است. انسان های غارنشين وقتی که به همديگر می رسيدند برای آنكه نشان دهند که مسلح نيستند و چيزی را پنهان نكرده اند دستان خود را به هوا بلند کرده و کف دستان خود را نشان می دادند.

دست دادن های آمرانه و فرمانبرانه

تصور کنيد که شما کسی را به تازگی برای اولين بار ملاقات کرده و به حالت معمول با هم دست می دهيد. با دست دادن با اين فرد شما يكی از سه برداشت را درباره او خواهيد داشت که عبارتند از:

حالت اول: نفوذ

اين فرد قصد دارد مرا تحت نفوذ خود قرار دهد. بهتر است مراقب او باشم (شکل 1).

زبان بدن-دست دادن

شکل 1: حالت نفوذ- به دست گرفتن کنترل

حالت دوم: تواضع

من ميتوانم اين فرد را تحت نفوذ خود قرار دهم او هر کاری که من بخواهم انجام خواهد داد (شکل 2)

زبان بدن-دست دادن

شکل 2: حالت تواضع- واگذاری کنترل

حالت سوم: برابری

من اين شخص را دوست دارم. با هم به خوبی کنار خواهيم آمد.

زبان بدن-دست دادن

شکل 3: حالت برابری- دست دادن مردانه

اين برداشت ها به طور ناخوداگاه منتقل می شوند، و با تمرين و کاربرد هوشيارانه آنها، تكنيک های دست دادن می تواند تاثير مستقيمی بر نتيجه ملاقات چهره به چهره با ديگران داشته باشد.

در ادامه به توضیح مختصر هر کدام از حالت ها می پردازیم.

مقاله مرتبط:  شناختن زبان بدن دروغگویان

حالت اول:

نفوذ يا سلطه از طريق چرخاندن دست به گونه ای که کف دست رو به پايين و پشت دست رو به بالا باشد منتقل می شود. نیازی نيست که کف دست شما کاملاً رو به زمين باشد، همينكه دست شما نسبت به دست فرد ديگر رو به پايين باشد کافی است، و اين مفهومش اين است که شما می خواهيد کنترل را در دست داشته باشيد.

مدیران چگونه اند؟! مطالعات انجام شده در مورد تعدادی از مديران موفق نشان می دهد که اکثر آنها نه تنها در دست دادن پيش قدم بوده اند، بلكه از دست دادن نوع اول ( نفوذ ) استفاده کرده اند.

حالت دوم:

تواضع حالتی است که در هنگام دست دادن شما کف دست خود را رو به بالا و پشت دست خود را رو به پايين نگاه می داريد و مفهوم آن اين است که می خواهيد کنترل موقعيت را به طرف مقابل بسپاريد.

حالت سوم: هنگامی که دو فرد با نفوذ با هم دست می دهند هر يک از آنها می کوشد دست ديگری را به حالت فرمانبرانه در آورد که بر سر اين کار يک مبارزه نمادين شكل می گيرد. نتيجه اين کار باقی ماندن هر دو دست در وضعيت عمودی است ، در حاليكه هر يک از آنها می کوشد احساس احترام را نسبت به دیگری منتقل کند.

اين حالتی از دست دادن است که يک پدر به پسر خود می آموزد و به او می گويد: مثل يک مرد دست بده

اگر آمرانه دست دادیم چگونه در اصلاح آن بکوشیم؟!

وقتی کسی به حالت آمرانه با شما دست می دهد( یا بلعکس)، برگداندن آن به حالت متواضعانه نه تنها مشكل بلكه بسيار واضح است. يک تكنيک ساده برای خنثی کردن حالت آمرانه وجود دارد که علاوه بر بازگرداندن کنترل وضعيت به نفع شما، می تواند شما را قادر سازد تا طرف مقابل را با ناديده گرفتن فضای شخصی او بترسانيد.

مقاله مرتبط:  معنی و مفهوم رنگ ها (معنی رنگ ها از نظر رفتاری، کشورها و بسته بندی)

برای کامل کردن اين تكنيک خنثی سازی بايد در حالی که برای دست دادن به طرف فرد مقابل می روید پای چپ خود را پیش بگذارید (شکل 4) سپس پای راست خود را جلو بياوريد به طرف چپ و به جلوی فرد مقابل و به درون فضای شخصی او حرکت کنيد (شکل 5) حالا پای چپ خود را در امتداد پای راست قرار داده تا اين حرکت را کامل کنيد سپس دست آن فرد را تكان دهيد. اين تاکتيک به شما امكان می دهد تا دست خود را مستقيم کرده و يا دست طرف مقابل را به حالت متواضعانه در آوريد و زير پا گذاشتن فاصله صميمی فرد مقابل کنترل موقعيت را به دست بگيريد (شکل 6).

زبان بدن-دست دادن

شکل 4: فرد سمت چپ حالت دست دادن سلطه جو را استفاده مي كند

زبان بدن-دست دادن

شکل 5: فرد سمت راست با پای چپ خود به جلو می آيد

زبان بدن-دست دادن

شکل 6:  فرد سمت راست پای راست خود را هم جلو آورده و دست فرد مقابل را به حالت عمودی در می آورد

بررسی و تمرین کنید…

روش دست دادن خود را بررسی کنيد که آيا هنگامی که دست خود را برای دست دادن دراز می کنيد پای چپ خود را پيش می گذاريد يا پای راست تان را. بيشتر مردم راست پا هستند و بنابراين انعطاف پذيری و فضای کمی برای حرکت در داخل محدوده دست دادن دارند، اين يک نقص است و به طرف مقابل امكان می دهد تا کنترل اوضاع را به دست بگيرد. تمرين کنيد تا بتوانيد با پای چپ خود به محدوده دست دادن وارد شويد، خواهيد ديد که اين کار برای خنثی کردن حالت غالب فرد مقابل و بدست گرفتن کنترل موقعيت کاملاً آسان است.

مقاله مرتبط:  زبان بدن-حالت پاها 2

سوالی مهم…

چه کسي پيشقدم مي شود؟  (یا بهتر است چه کسی پیش قدم شود؟)

اگر چه دست دادن با کسی که برای اولين بار ملاقات می کنيد يک رسم پذيرفته شده است، اما موقعيت هايی وجود دارد که پيشقدم شدن در اين کار عاقلانه نيست. با در نظر گرفتن اين که محكم دست دادن نشانه خوش آمد گويی است، قبل از انجام اين کار پرسيدن چند سوال از خودتان بسيار مهم است.

  • آيا واقعاً من خوش آمده ام؟
  • آيا اين شخص از ديدن من خوشحال است؟

یک مثال کاربردی…

به کارآموزان فروشندگی آموزش داده می شود که اگر با يک خريدار که بدون قرار قبلی ملاقات می کنند در دست دادن پيشقدم شوند، ممكن است يک احساس منفی در او بوجود آيد و مجبور به انجام کاری شود که نمی خواهد. در چنين مواردی بهتر است که منتظر پيشقدم شدن طرف مقابل ماند و اگر او پيشقدم نشود بهتر است به سر تكان دادن به علامت احوالپرسی اکتفا کرد.

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.