تکنیک های یک سخنرانی خوب

تکنیک های یک سخنرانی خوب شامل، برقراری ارتباط چشمی، تن صدای مناسب، پوشش مناسب، صمیمی بودن چهره، نحوه کنترل اضطراب و… می باشد و برای همه از دانش آموزان و دانشجویان گرفته تا شاغلین در شغل های کارگری و مدیر ( مقاله زبان بدن در مذاکره ) صحبت کردن خوب لازم است تا بتوانیم ارتباط خوبی برقرار کنیم.

نداشتن اعتماد به نفس، ترس، هیجان و اضطراب، خشک شدن دهان حین سخنرانی، نداشتن آگاهی کافی در مورد سخنرانی ناشی از آنها می تواند به شدت از نحوه یک ارائه خوب بکاهد. 

این احتمال وجود دارد که از شما خواسته شود در کلاس های مدرسه سخنرانی یا ارائه کنید. اگر در گروه های داوطلب شرکت می کنید، سخنرانی های کوتاه برای افتتاحیه رویدادها یا تشکر از شرکت کنندگان ضروری است.

سخنرانی هایی در مراسمی مانند عروسی و همچنین سخنرانی هایی وجود دارد که ممکن است مجبور شوید در محل کار ایراد کنید.

این به معنای آن است که یک فرد معمولی مجبور است سخنرانی های زیادی داشته باشد، حتی اگر در حوزه ای مانند سیاست یک سخنرانی داشته باشد این مورد مهم تر می شود.

در کنار یک سخنرانی خوب زبان بدن نیز یکی از مهمترین موارد در عصر حاضر است که می توانید آن را نیز بهبود ببخشید، چرا که طبق يافته های دانشمندان علوم رفتاری حدود 30 تا 40 درصد از ارتباطات ما کلامی است و حدود 60 تا 70 درصد آن به صورت غير کلامی می باشد. يعنی با استفاده از حالت های دست ها در زبان بدن ، حالت های سر، نگاه و چشم و… صورت می گيرد که اگر در مورد این که زبان بدن اطلاعات کافی ندارید می توانید با کلیک روی زبان بدن چیست آن را به صورت کامل مطالعه کنید.

حتی گفتار به عنوان آخرین اثر انگشت فرهنگی است. بعد از اینکه یک جمله را بیان کردید، شنوندگان به نتایج سریعی در مورد شما می رسند که احتمالا شامل موارد زیر می شود:

  • در چه کشور یا منطقه ای بزرگ شده اید.
  • اینکه آیا انگلیسی (با توجه به زبان محلی آن جایی که سخنرانی می کنید) زبان اول شما بوده است.
  • سطح تحصیلات شما چقدر است.
  • چقدر باهوش هستید.
  • و…

درست است که با این موارد نتیجه گیری شنوندگان دقیق نخواهد بود و شاید مردم درباره شما قضاوت فوری کنند، اما این واقعیت است. بنابراین باید با یاد گرفتن تکنیک های سخنرانی آن را بهبود ببخشید.

ممکن است از تعداد زیادی سخنرانی بد از سوی افراد دیگر خودتان به شخصه رنج برده باشید. مثلا در مراسم های خانوادگی که در آن میکروفون در تمام طول مراسم صدای جیر جیر می‌دهد، یا یک سخنرانی در مدرسه که در آن مدیر مدرسه نمی‌تواند جوک‌ها را به درستی تعریف کند. اگر نمی خواهید همان تجربه را به دیگران تحمیل کنید، در ادامه نکات مهمی که ما برای ارائه یک سخنرانی عالی می خواهیم آورده شده است که با به کار بردن آن ها می توانید این مورد را در خودتان تقویت کنید.

تکنیک های یک سخنرانی خوب چیست

فهرست مطالب مقاله > > >

آیا می توان سخنرانی را بهتر کرد؟

بله. شما می توانید به همان اندازه که می توانید خط و نوشتار خود را به عنوان نویسنده بهبود ببخشید، صحبت کردن خود را نیز می توانید بهبود ببخشید. گفتار چیزی است که باید روی آن کار کنید. شما هم توسط خودتان و هم در مقابل دیگران با تمرین می کنید و وقتی دیگران در مورد صحبت کردن به شما بازخورد مفیدی می دهند، آن را به عنوان هدیه بگیرید و پیشنهادات آنها را با هم ترکیب کنید. اگر فرصت دارید، کار با یک مربی سخنرانی می تواند بسیار ارزشمند باشد.

تکنیک های سخنرانی خوب چیست ؟

تکنیک های سخنرانی خوب عبارتند از:

  1. برقراری ارتباط چشمی مناسب
  2. ایستادن و حرکات بدن (زبان بدن)
  3. صمیمی بودن حالت چهره
  4. پوشش مناسب
  5. تن صدای مناسب
  6. مخاطب را درگیر کنید
  7. اضطراب و نحوه کنترل آن
  8. داشتن گوش خوب
  9. داشتن هیجان و شوری وافر در مورد سخنرانی
  10. خود را جای مخاطب بگذارید
  11. تجربه سن یا محل سخنرانی
  12. تنفس مناسب
  13. مطالعه زیاد
  14. سخنرانی در جمع های کوچکتر
  15. مشورت با پیشکسوتان و مربیان حوزه سخنرانی و فن بیان خوب
  16. اعتماد به نفس داشته باشید
  17. تاثیر اولیه خوبی داشته باشید
  18. سخنرانی خود را با توجه به مراسم کوتاه کنید
  19. برای سخنرانی های خود آنچه را که مخاطبان شما می خواهند بشنوند را در نظر بگیرید
  20. یک موضوع را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید
  21. آهسته صحبت کنید
  22. چندتا جوک بگوئید
  23. فقط از وسایل بصری مورد نیاز خود استفاده کنید
  24. از یک دوست بخواهید که رفتارهای ناخوشایند را بررسی کند

برقراری ارتباط چشمی مناسب

انواع نگاه و حالت های چشم در زبان بدن برای برقرای ارتباط چشمی مناسب با مخاطب می تواند به او احساس آرامش داده بیشتری داده و منتظر ادامه حرف های شما باشد. این امر نیز وقتی تحقق پیدا خواهد کرد که ما به متنی که ارائه می دهیم تلسط کافی داشته باشیم. برای اینکه روی یک نفر تمرکز کنید 5 ثانیه نگاه کردن کافیست و سپس با نفر یا نفرات بعدی ارتباط برقرار کنید و تند تند زاویه نگاه خود را تغییر ندهید.

مقاله مرتبط:  تمرین هفت رمز موفقیت در فروش

ایستادن و حرکات بدن (زبان بدن)

ایستادن صحیح و درست و در اصطلاح زبان بدن خود گویای اعتماد به نفس شما می باشد. محکم بایستید، زیاد حرکت نکنید و آهسته و دقیق و حساب شده حرکت کنید. برای این کار می توانید جلوی آینه برای خود چندین و چندین بار تمرین کنید. برای مطالعه همه مقالات زبان بدن روی زبان بدن کلیک کنید و همه ان ها را مطالعه کنید.

چند پیشنهاد کلی در مورد زبان بدن عبارتند از:

  • صاف بایستید اما نه خیلی سفت. کمی به جلو خم شوید.
  • با گسترده نگه داشتن حالات بدنی خود، اعتماد به نفس ایجاد کنید.
  • کمی به اطراف حرکت کنید. حتی می توانید هر از گاهی به سمت مخاطب حرکت کنید.
  • دست های خود را کمی حرکت دهید. فقط دستان خود را مثل حالت پرواز کردن باز نکنید :).

صمیمی بودن حالت چهره

برای اینکه مخاطبان را به سخنرانی خود علاقمند کنید باید با صمیمت کامل با آنها سخن بگوئید. این امر نیز وقتی به واقعیت تبدیل خواهد شد که شما به چهره ای گشاده و با خنده ای بر لب سخنرانی خود را ارائه دهید. در این حالت شما به مخاطب خود نشان خواهید داد که فرد قابل اعتمادی هستید.

پوشش مناسب

متناسب بودن لباس با سخنرانی شما می تواند به درگیر کردن ذهن مخاطب شما بسیار مناسب باشد. پس در انتخاب لباس خود دقت لازم را داشته باشید.

تن صدای مناسب

یکی دیگر از موارد مهم تکنیک های سخنرانی خوب تن صدا در سخنرانی از مواردی می باشد که می تواند نقش بسیار زیادی در جلب توجه مخاطبان شما داشته باشد. غلظت صدا، انرژی صدا، انرژی کلمه و حجم یا برد صدا تشکیل دهنده تن صدای مناسب و در اصطلاح قدرت تکلم را شامل می شوند.

بالا بردن و پایین آوردن تن صدا، مکث های مناسب، سخنرانی با انرژی و… می تواند در این موارد به شما کمک کند.

اگر خیلی دور از میکروفون ایستاده اید و مخاطبان شما نمی توانند صدای شما را بشنوند، احتمالا حدود سی ثانیه به خود فشار می آورند، سپس منصرف می شوند و یا برعکس نیز همین است که اگر نزدیک باشید صداها بدی را خواهید داشت.
بنابراین با یک میکروفون در کنار یک دوستی که بتواند انتقادی از شما بکند را پیدا کنید پیدا کنید و از آن دوست بخواهید به شما بگوید که آیا خیلی نزدیک یا خیلی دور ایستاده‌اید ر راهنمایی کند.

مخاطب را درگیر کنید

درگیر کردن مخاطب در یک ارائه می تواند به ارتباط راحت بین شما و مخاطب شما منجر شود. استفاده از جملاتی جذاب، شوخ طبعی، گذاشتن ویدئو و عکس هایی مناسب با سخنرانی و سوال در مورد آنها و اینکه آیا شما نیز یک همچین مشکلی داشتید، می تواند به درگیری بیشتر مخاطب شما در سخنرانی شود و به آن کمک نماید.

اضطراب و نحوه کنترل آن

بی شک دوستانی که تا این لحظه جلوی یک جمع سخنرانی نداشته اید و یا تا آنجایی که یادتان باشد، حتی فکر کردن به محیط سخنرانی می تواند با اضطرابی متغیر (درصدی متفاوت) نسبت به افرادی متفاوت همراه باشد.

مقاله مرتبط:  زبان بدن (حالتهای دست ها)-بخش اول

استفاده از تنفس های مناسب، تبدیل اضطراب به هیجانی برای سخنرانی پر انرژی و تمرین و تکرار سخنرانی می تواند به کنترل اضطراب شما کمک کند.

داشتن گوش خوب

برای داشتن بیانی خوب باید دارای گوش خوب بود. برای داشتن گوش خوب باید به شنیدن و درست شنیدن صدای خود و دیگران عادت نمود. برای اینکه بدانیم صدای ما چه آهنگی دارد می توانیم با ضبط و گوش دادن به آن صدای خود به عنوان یک مخاطب گوش کرده و ارزیابی کنیم.

داشتن هیجان و شوری وافر در مورد سخنرانی

اگر در مورد سخنرانی هیجان کافی ندارید بهتر است در آن مورد سخنرانی نکنید، چرا که شنوده شما آنقدر باهوش است که فرق بین سخنرانی لب با سخنرانی از ته دل را بفهمد.

الان می پرسید چگونه؟

وقتی ما از ته دل و از روی علاقه در موردی سخنرانی کنیم به جای تکان دادن لب، صورت و ماهیچه های آن و همچنین اعضای بدن به مخاطب در فهماندن و تاثیر گذاری این موارد کمک خواهند کرد.

خود را جای مخاطب بگذارید

برای داشتن یک سخنرانی خوب باید خود را جای یک شنوده مخاطب خود بگذارید. در این حالت است که شما خواهید فهمید مخاطب شما به چی می اندیشد، سوالی که برایش پیش آمده چیست و خود را برای جواب به این نوع موارد از قبل آماده خواهید کرد. همچنین برای رساندن مطلب به شکلی کامل می توانید از تصاویر، ویدئو ها و داستان هایی جالب که بتوانند مطلب را در ذهن مخاطب بیشتر شکل و فرم دهند بیاورید.

تجربه سن یا محل سخنرانی

شما می توانید برای اینکه یک سخنرانی گیرا داشته باشید و تمرکز و تسلط کافی به محیط سخنرانی داشته باشید یک روز قبل در آن محل آماده شده و همه چیز را تست و تجربه کنید.

تنفس مناسب

تنفس مناسب یکی دیگر از تکنیک های سخنرانی خوب می باشد تنفس صحیح و درست پایه، اساس خوب حرف زدن است. تنفس در مواقع عادی با تنفس در سخنرانی کمی تفاوت دارد و آن در عمق تنفس و در اصطلاح نفس عمیق در حین سخنرانی است. یعنی شما باید بصورت دیافراگی تنفس کنید، در این حالت تنفس از شکم است و شکم موقع تنفس بالا و پایین می رود نه سینه. با تنفس شکمی شما دارای ذخیره تنفسی بیشتری هستید، که این امر به راحت سخن گفتن شما کمک خواهد کرد.

مطالعه زیاد

با داشتن مطالعه و تسلط بر کلمات و واژه ها و جمله بندی های خوب شما می توانید یک سخنرانی عالی داشته باشید.

سخنرانی در جمع های کوچکتر

اول از همه برای دوستان و آشنایان خود سخنرانی هایی مرتبط با رشته تحصیلی و یا سخنرانی هایی مرتبط با موضوعاتی که شما دوست دارید داشته باشید و در اصطلاح در قدم اول سنگ بزرگی برندارید و مرحله به مرحله قدم های کوچک بردارید.

مشورت با پیشکسوتان و مربیان حوزه سخنرانی و فن بیان خوب

سخنرانی در هر زمینه ای که باشد باید از افراد پیشکسوت و صاحب مقام در این زمینه مشورت گرفته شود. همچنین می توانید کتاب های آنها را نیز مطالعه کنید که راه در دسترس تری برای شما دوست عزیز می تواند باشد.

اعتماد به نفس داشته باشید

همیشه باور داشته باشید که در مورد جذاب ترین موضوع دنیا صحبت می کنید. اگر در مورد مهاجرت صحبت می کنید، پس باور کنید که همه مخاطبان شما مجذوب مهاجرت به آن محل خواهند شد.

تاثیر اولیه خوبی داشته باشید

مانند بسیاری از اشکال ارتباطی، مخاطبان بسیار سریع ارزیابی می کنند. اگر در ابتدا مخاطب را جذب کنید، همه چیز به نفع شما پیش خواهد رفت. اگر در ابتدا مخاطب را از دست بدهید، بازیابی و بازگردانی آنها بسیار سخت است.

برای ایجاد یک تاثیر اولیه خوب، می توانید:

  • لبخند بزنید.
  • اعتماد به نفس داشته باشید.
  • با یک شوخی خوب شروع کنید.
  • و…

سخنرانی خود را با توجه به مراسم کوتاه کنید

به خصوص در مراسمی مانند مهمانی یا عروسی، اگر سخنرانی شما کمی کوتاه باشد، هیچ کس ناراضی نخواهد بود. این کار به ان ها فرصت بیشتری برای شادی می دهد.

مقاله مرتبط:  زبان بدن-حالت پاها 2

اگر برای کلاسی در مدرسه سخنرانی می‌کنید و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، باید حفظ آن را در محدوده زمانی لازم در اولویت قرار دهید. اما حتی در این شرایط، اگر به شما گفته شده است یک سخنرانی 10 تا 15 دقیقه ای داشته باشید، معمولا بهتر است به 10 دقیقه نزدیکتر شوید تا 15 دقیقه.

به زبان ساده، حتی اگر سخنرانی شما وحشتناک باشد، مخاطبان شما احتمالا می توانند آن را برای 10 دقیقه تحمل کنند.

برای سخنرانی های خود آنچه را که مخاطبان شما می خواهند بشنوند را در نظر بگیرید

اگر در کلاس درس سخنرانی می کنید که این وظیفه شماست، آنچه که مخاطبان شما می خواهند بشنوند نباید دقیقا آن موردی باشد که آن ها می خواهند، چرا که باید کتاب خاص با سرفصل هایی خاص تدریس شوند.

اما در زمینه یک سخنرانی سیاسی، آنچه شما می خواهید بگویید ممکن است این باشد که چرا حزب شما باید رای بگیرد. آنچه مخاطبان شما می خواهند بشنوند این است که حزب شما در صورت کسب قدرت چه کاری برای آنها انجام می دهد و… که در اینجا شما باید برای مخاطبانتان صحبت کنید.

یک موضوع را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید

به عنوان مثال اگر دانشمند هسته ای هستید و قرار است در این زمینه صحبت کنید، دیگر در مورد اقتصاد صحبت نکنید.

همچنین اگر قرار است به عنوان اقتصاد دان مشکلات اقتصادی را بیان کنید در این زمینه صحبت کنید و در موارد دیگر صحبت نکنید.

آهسته صحبت کنید

اکثر مردم وقتی روی صحنه هستند سریعتر از آنچه که تصور می کنند صحبت می کنند، به خصوص اگر عصبی باشند. خوشبختانه، این مورد با کمی تلاش و تمرین به راحتی قابل تصحیح است.

برای این کار اول از همه بفهمید که واقعا چقدر سریع صحبت می کنید و با گذاشتن یک زمان آن تمرین کنید.

برای یک سخنرانی رسمی، شما می خواهید آهسته صحبت کنید. در حالی که این میزان بسته به فرهنگ و محیط متفاوت است، یعنی نه آنقدر آهسته که همه خوابشان بگیرد و نه آنقدر سریع که هیچ شخصی ان را متوجه نشود.

چندتا جوک بگوئید

اگر بتوانید یک یا دو جوک را در حد جلسه ای که هست مدیریت کنید، می تواند راه مفیدی برای شکستن یک سخنرانی خشک را شکسته و حفظ علاقه مخاطبان را باعث شوید.

فقط از وسایل بصری مورد نیاز خود استفاده کنید

این نکته برای دو مورد کاربرد دارد: پاورپوینت ها و یادداشت ها. اگر می‌توانید بدون آن ها سخنرانی کنید کلا لازم نیست و عالی است.

اما اگر هر بار که به یادداشت‌های خود نگاه می‌کنید یا به صفحه نمایش نگاه می‌کنید، با لپ‌تاپ دست و پنجه نرم می‌کنید تا اسلایدها را ادامه دهید، با ویدیویی که کار نمی‌کند کلنجار می روید یا برای خواندن دست خط خود تلاش می‌کنید، زمان آن فرا رسیده است که برای تعامل با مخاطبان خود هزینه نکنید، یک سخنرانی خوب و واضح که بدون یادداشت ارائه می شود بهتر از کسی است که با صدای بلند اسلایدهای پاورپوینت خود را بخواند.

از یک دوست بخواهید که رفتارهای ناخوشایند را بررسی کند

رفتارهایی که در زندگی عادی خوب هستند، وقتی در جمع صحبت می کنید، ناخوشایند و عجیب می شوند. شاید تمایل داشته باشید که با موهایتان یا سرآستینتان بازی کنید، پاهایتان را به جلو و عقب تکان دهید، یا عادت دارید هنگام صحبت کردن، دستتان را به سمت گونه هایتان برسانید. هیچ‌کس در مکالمه‌های روزمره متوجه نمی‌شود، اما وقتی روی صحنه هستید، تمام حرکات شما تحت نظر است و همه آنها را می‌بینند.
اگر دوستی این موارد را بررسی کند این مشکلات را به شما یادآوری می کند.

نحوه متقاعد کردن مخاطب برای دریافت چیزی ارزشمند از طرف شمادر یک سخنرانی

برای اینکه ما بتوانیم مخاطب خود را به این امر متقاعد نماییم که از این سخنرانی و جلسه مواردی ارزشمند را خواهند شنید و در اصطلاح وقت خود را بیهوده صرف نخواهند کرد باید به این نکات توجه نماییم.

  • القاع تلافی کردن محبت

اگر ما بتوانیم با یک ارائه مناسب و نیازمند مخاطب سخنرانی نماییم و به او یک حس مثبت و محبت آمیز را انتقال دهیم او را مجبور به تلافی این حس مثبت و محبت را خواهیم داد.

  • کم یاب بودن

ما باید یک ارائه ای داشته باشیم که مخاطب ما با گوش ندادن و یا شرکت نکردن در آن این حس را داشته باشید که این خدمت یک خدمت کم یاب و در اصطلاح با ارزشی هست که باید داشته باشد.

  • من آدم محشر یا در اصطلاح متبحری هستم

شما می توانید با دوستداران و طرفداران خود برای جلب بیشتر نفرات به سخنرانی های خود این امر را نشان دهید.

تکنیک های یک سخنرانی خوب

تاریخ انتشار: “25 فروردین 1396”

تاریخ آپدیت: “8 اسفند 1401”


منابع:

mit


مقاله تخصصی قبلی سایت ثبت اگهی تخصصم اینهمهندسی مکانیک (مقاله ecu چیست ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

4.8/5 - (6 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“8 اسفند 1401” 12:56 ب.ظ