عوامل بازدارنده انسان از خوشبختی (بخش اول)

مقاله عوامل بازدارنده انسان از خوشبختی (بخش اول)

 

مقدمه

عوامل بازدارنده انسان از خوشبختی، به چند دسته تقسیم می شوند که باید آنها را شناسایی و اصلاح نمود. این موارد عبارتند از:

  1. عقیده و نظرهای غلط در رابطه با خوشبختی و پول
  2. عدم احساس خوب و بدبینی به دیگران و دنیا
  3. قبول سریع نظرات منفی و غیر واقعی دیگران نسبت به خود و جهان
  4. زندگی به سبک دیگران
  5. زندگی درحوادث بدگذشته
  6. هراس از دنبال کردن کارهای تضمین نشده

در ادامه به توضیح هر کدام از موارد ذکر شده می پردازیم.

1- عقیده و نظرهای غلط در رابطه با خوشبختی و پول

بیشتر مردم خوشبختی را به زمانی که اگر توانستند در یک کاری نتیجه بگیرند یا موقعی که به یک مقدار پولی رسیدند، موکول می کنند. اما باید توجه داشت که موفقیت هنگامی حاصل می شود که ابتدا خوشبخت باشید، تا خوشبختی باعث موفقیت و پول در ادامه موفقیت حاصل شود. بیشتر انسان ها فکر می کنند که پول باعث خوشبختی کامل آنها می شود و تا زمانی که به آن مقدار پول نرسیده اند خوشبخت نیستند و همیشه در انتظار آن لحظه می مانند.

دوستان عزیز به این نکته توجه کنید که ذهن انسان ها زمانی به درستی و صحیح در جهت رسیدن به یک نقطه از موفقیت کار می کند که واقعا در آرامش، خوشحالی و احساس خوب بودن باشد.

به همین خاطر است که خیلی ها فکر می کنند به چنان ثروتی که انتظارشان است برسند حتما در آن موقع خوشحال خواهند شد ولی در نتیجه چیزی از آن خوشحالی و احساس لذت را در آن ها نمی بینیم.

مثلا دانشجویی که قبل از قبول شدن به دانشگاه احساس می کند اگر در کنکور قبول بشود دیگر تا آخر عمر خوشحال باقی خواهد ماند در اشتباه است. چرا که بعد از قبولی، فقط 2 یا سه روز در حس خوشحالی می ماند و بعد از چند ماه فقط می خواهد دانشگاه را سریع تمام کند. پس نتیجه اینکه موفقیت، رسیدن به یک نقطه ی ثابت نیست.

مقاله مرتبط:  انواع خلاقیت و حل مسئله

موفقیت یک مسیر است که انتها ندارد و اگر خوشبختی را قبل از رسیدن به درجات عالی از خودمان دریغ نماییم در واقع روزهای سپری شده را ارزان فروخته ایم و حسرت همان خنده و احساس خوب بودن را که قبلا می توانستیم داشته باشیم را خواهیم داشت.

اگر میزان پول و ثروت، باعث تعیین خوشبختی می شد باید ثروتمندان نسبت به فقرا چنان خوشبخت می شدند که غرق در خوشحالی بودند.

نتیجه اینکه:

می بینیم که آنها هم همان حال و هوای کسی را دارند که شغل مورد علاقه خودشان را در سطح پایین انجام می دهند. البته خوشبختی ثروتمندان به این دلیل است که در کار مورد علاقه خودشان هر روز پیشرفت می کنند و روز به روز به موفقیت های خود اضافه می کنند و اگر روزی از حرکت کردن خودشان درمسیر (با وجود سرمایه زیاد) دست بردارند، بسیار افسرده و پریشان خواهند شد و به همین دلیل است که با داشتن سرمایه زیاد دوباره در حرکت هستند ولی بیشتر مردم فکرمی کنند که ثروتمندان به دلیل خسیس بودن و طمع و پول پرستی  تلاش می کنند و آنها را افراد خود بین و پول پرست خطاب می کند.

در این بین کسانی هستند که به پول وابسته شدند و پول را همه چیز می دانند. امیدوارم چنین افرادی روزی متوجه بشوند که ثروتمند شدن خیلی عالی هست ولی پول پرستی همان مثالی که در مطالب قبلی توضیح دادم. حرکت تک بعدی در 5 فاکتور گفته شده در مقاله چرا باید خوشبخت و موفق بشویم؟ است، به همین دلیل لذت واقعی نصیب کسانی خواهد شد که در همه آن فاکتورها به طور همزمان حرکت کند.

شاید در جامعه متوجه شده باشید کسانی که از یک کار اداره ای بازنشسته می شوند بعد از مدتی افسرده می شوند و دلشان می خواهد دوباره به سر کار برگردند هر چند از کار خود ناراضی بوده اند. آنها بعد از بازنشستگی پولشان را می گیرند ولی با این حال، باز احساس شادی خوبی نمی کنند.

مقاله مرتبط:  انواع هوش، آی کیو (IQ) و ای کیو (EQ)

از امروز با هر امکاناتی که در اختیار داری خوشحال و راضی باش و چنان با شادمانی رفتار کن که دنیا هم در جواب، حتما به خنده وخوشبختی تو جواب مثبت خواهد داد.

 

2- عدم احساس خوب و بدبینی به دیگران و شرایط موجود

انسان ها به سه دسته متفاوت از نظر بینش تقسیم می شوند:

گروه اول

کسانی هستند که قبل از وقوع هرکاری بدون مشخص شدن نتیجه آن کلا بدبین بوده و انتظارات بدی را از نتیجه ای که هنوز مشخص نیست دارند و مدام سخنان منفی و منفی بافی در مورد آن مسئله را تکرار می کند.

گروه دوم

کسانی هستند که به صورت خنثی عمل می کنند. یعنی قبل از وقوع هر کاری نه احتمال نتیجه خوب را دارند و نه احتمال نتیجه بد. در واقع این گروه قضاوتی 50 به 50 را در هر مسئله دارند.

گروه سوم

کسانی هستند که همیشه احساس خوبی دارند و به شرایط و دیگران بسیار خوشبین هستند.

 

نتیجه ای که از هر گروه حاصل خواهد شد عبارتند از:

در گروه اول

چون نتیجه یا عقیده های منفی را از همان ابتدا در خود پرورش می دهند اکثر اوقات شکست می خورند و چون نتیجه را همیشه به سمت منفی ها می کشند، دست به کارهای بزرگ نمی زنند.

در گروه دوم

این گونه افراد دنبال کارهایی هستند که تضمینی 50 درصدی در تحقق آن کار را به واضح ببینند و بعد اقدام به عمل نمایند.

معمولا بیشتر تحصیل کنندگان که به فکر بالا بردن مدارک تحصیلی خودشان هستند، از این گروه محسوب می شوند. زیرا آن ها با این فکر که هر چه مدرک دانشگاهی بالایی داشته باشند احتمال استخدام آن ها بیشتر می شود و در یک جای معتبر می توانند استخدام شوند. این گونه افراد بیشتر با منطق های پیش پا افتاده سر و کار دارند و به هیچ وجه دوست ندارند در کاری شکست بخورند و به همین دلیل زیاد به کار حساسیت نشان می دهند و هر کاری را که می خواهند انجام بدهند ابتدا توقع دارند که کامل از هر مهارتی که در حین انجام  لازم است را متوجه بشوند و بعد به سمت انجام کار بروند. این حساسیت به دلیل توجه کردن اون 50 درصد منفی های گفته شده است که نیروهای جلو برنده انسان را به مخاطره می اندازد.

مقاله مرتبط:  اعتماد به نفس و تاثیر آن بر وضع اقتصادی و موفقیت
در گروه سوم

افراد نتیجه مسائل را قبل از وقوع، مثبت می بینند و توانایی های قبلی خودشان و آنچه را که باید برای تحقق نتیجه خوشبینی انجام دهند بدون توجه به امکان شکست وارد مرحله شروع می شوند و تنها به نتیجه خوشبینی خود فکر کرده و با کار مورد نظر به چالش می پردازند. اینگونه افراد انتظارات بزرگی را از خودشان دارند و با امیدواری بیشتری به سمت اهداف هجوم می برند و شکست هایی را در ابتدا می خورند که این شکست ها مسائلی را متوجه آنها می کند که ادامه مسیر دوباره را برای آن ها آسان خواهد کرد.

معمولا کارآفرینان بزرگ و میلیونرهای خود ساخته از این قبیل افراد هستند.

دوست من اگر بتوانید انتظارات خودتان را بالا ببرید و خواسته های بزرگی را داشته باشید حتما توانایی انجامشان را هم بدست خواهید آورد و این را بدانید که تا زمانی که با مسائل از نزدیک برخورد نکرده اید نمی توانید راه حل مناسبی برای آن پیداکنید. خوشبینی را می توانید درخودتان ایجاد کنید. کافیه فقط به نکات و موارد مثبت هر چیزی که در اطرافتان می بینید توجه کنید. شما نمی توانید بیشتر به سختی های یک کار نگاه کنید و همزمان به سمت آن بروید. باید نتایج خوب آن ها را هم 100% در نظر بگیرید.

عوامل بازدارنده انسان از خوشبختی

به این مقاله امتیاز بده 

[ratings]


نویسنده: آقای حافظ رستمی خاصلویی


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه(5000 تومان با لینک فالو به سایت) اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.