انواع خلاقیت و حل مسئله

انواع خلاقیت و حل مسئله، عنوان مقاله ای است که در آن به ادامه روش های خلاقانه حل مسئله خواهیم پرداخت. در این مقاله به ادامه تکنیک و روش های خلاقیت و حل مسئله خواهیم پرداخت. شما می توانید مقاله قبلی سایت با کلیک روی عنوان ان را بخوانید.

مقاله تکنیک های خلاقیت

اگر در مسابقات و نمایشگاه ها اختراعات و نوآوری شرکت کرده باشید، انواع سطوح اختراعات و نوآوری های به 5 دسته (5 سطح) کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • دارای راه حل مشخص می باشد.
  • نوآوری کوچک که باعث بهبود کم در کار شده است.
  • نوآوری های بزرگ که باعث بهبود و عملکرد بیشتری نسب به مورد قبلی شده است.
  • نوآوری های خیلی بزرگ که باعث بهبود و عملکرد فاحشی در کار شده است.
  • نوآوری های دارای مفاهیم بنیادی و تغییرات بزرگ. یعنی اختراع به معنای واقعی

اگر ما بتوانیم تکنیک های خلاق مسئله را بدانیم و رابطه خلاقیت و حل مسئله را درک کنیم و برای حل مسائل، تفکر حل مسئله داشته باشیم به راحتی می توانیم نوآوری های زیادی را انجام دهیم. با توجه به مقاله انواع هوش، آی کیو و ای کیو که صحبت شد، انسان ها دارای انواع مختلفی از هوش و هوش های چندگانه هستند که می توانند خیلی از آنها را به روش اکتسابی نیز به دست آوردند.

نگاه تازه

از بیرون سازمان کسی را بیاورید که چیزی درباره مسئله نمی داند، مانند کسی از زمینه کاری متفاوت یا مشاوری که در زمینه خلاقیت کارشناس است ولی تخصصی در رشته کاری خاص شما ندارد، چنین اشخاصی ممکن است مسئله را از دید تازه ای بنگرند و ایده های جدیدی را ارائه دهند.

مقاله مرتبط:  حل مسئله و تکنیک های آن

سکوت خلاق

سکوت خلاق یعنی، چنانچه مسئله ای ذهن شما را مشغول کرده است و مانع از تفکر و به دست آوردن راه حل برای آن می شود به مکان خلوت و ساکتی که به شما آرامش می دهد بروید و مدتی را در سکوت کامل به سر ببرید. مسئله و جزئیات آن را از ذهن خود خارج کرده و به موضوعات آرام بخشی که دوست دارید مثل خداوند و یا در کل کاری که بیشتر دوست دارید و انجام می دهید، تعمق کنید، زمانی که آرام شدید آنگاه خواهید دید که بینش های درونی اساسی که در ضمیر نیمه آگاهتان وجود دارد فعال شده و به ایده های جالبی خواهید رسید.

جملاتی جالب در مورد سکوت

  • سکوت، يعني گفتن در نگفتن، يعني مقابله با شهوت رام نشدني حرف، يعني تمرين برگشتن به دوران جنيني و شنيدن انحصاري لالائي قلب مادر در تنهائي محض، هر سکوتي، سرشار از ناگفته ها نيست، بعضي وقت ها، سرشار از خجالت گفته ها است.
  • موسيقي، يعني سکوت بعلاوه سکوت هاي شکسته شده موزون.
  • سکوت آرام کتابخانه، يعني رعد و غرش نهفته تمام حرف هاي فشرده ي عالم.
  • سکوت محکوم بي گناه، يعني بغض، آه، گريه درون.
  • سکوت مظلوم، يعني نفريني مطلق و ابدي.
  • سکوت عاشق در جفاي معشوق، يعني پاس حرمت عشق.
  • سکوت، در خود گريه دارد ولي گريه، با خود سکوتي ندارد.
  • بعضي با سکوت آنقدر دشمنند که حتي در خواب هم آن را با پريشان گوئي مي شکنند.
  • سکوت وداع واپسين ديدار دو دلدار، هميشه مرطوب است.

انواع خلاقیت و روش شکوفه نیلوفر آبی

ماتسومورا یاسوآ رئیس بخش تحقیقات مدیریت Clover در چیباتسی ژاپن تکنیک شکوفه نیلوفر آبی (MY) را معرفی کرد. وی از ایده یک شکوفه نیلوفر آبی که در آن گلبرگ ها به دور یک هسته مرکزی خوشه می زنند و از آن نقطه گسترش می یابند الهام گرفت و اصول مکانیک مشابه با اصول برنامه صفحه گسترده لوتوس را به آن اضافه کرد.MY را هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی می توان انجام داد.

مقاله مرتبط:  زبان بدن- حالت ها و رفتارهای متداول

فرآیند اجرای تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

  • مسئله یا موضوع را در مربع مرکز نمودار MY اصلی بنویسید (شکل 1).
  • از شرکت کنندگان بخواهید به ایده ها و راه حل های مرتبط فکر کنند، سپس ایده های خلق شده را داخل دایره های اطراف مسئله نمودار MY اصلی و همچنین در مرکز نمودارهای MY جانبی ثبت کنید.
  • مجددا از شرکت کنندگان و اعضاء بخواهید در مورد نمودارهای MY جانبی نیز مانند مرحله قبل فکر کرده و ایده های مطرح شده را در دایره های اطراف ثبت کنند. این فرایند تا زمانی ادامه می یابد که به راه حل های کافی برسید. تکرار بیشتر باعث تضمین بیشتر می شود.
فرآیند اجرای تکنیک شکوفه نیلوفر آبی-انواع خلاقیت

انواع خلاقیت و حل مسئله- روش فرآیند اجرای تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

شکل1: فرآیند اجرای تکنیک شکوفه نیلوفر آبی

به عنوان مثال فرض کنید

موضوع «ایجاد بستر سازمانی مناسب برای خلاقیت» است.

بنابراین، این موضوع داخل مربع وسط نمودار اصلی ثبت می شود.

هم چنین فرض کنید ایده های مطرح شده نیز عبارت باشند از:

ایجاد کمیته های خلاق(A)

استفاده از تکنیکهای خلاقیت(B)

برگزاری جلسات تفکر خلاق(C)

پرهیز از تظاهر به کار(D)

ایجاد روحیه مثبت گرایی(E)

ایجاد محیط تحریک کننده(F)

رقابت ایده(G)

کار مفرح(H)

در این صورت مقوله هایی که در دایره های اطراف موضوع اصلی و مربع وسط MY های جانبی ثبت می شوند از A تا H است. حال از شرکت کنندگان خواسته می شود در مورد ایجاد کمیته های خلاق(A) بیندیشند، ایده های مطرح شده در دایره های اطراف مربع A قرار مي گيرند و اين روند تا ايده H ادامه مي يابد. در نهایت ایده های بدست آمده مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرند. از اهم كاربردهاي MY مي توان به خلق كاربردها، فن آوری، فرهنگ سازمانی جدید، سناریوهای راهبردی و… نام برد.

مقاله مرتبط:  زبان بدن (حالت های دست و بازو)

دفترچه یادداشت ایده ها

انسان همواره دارای ایده و فکر است. ایده ها و افکار به هنگام دوش گرفتن، به هنگام خواب، رانندگی و … به سراغ شما می آیند. همیشه یک دفترچه یادداشت کوچک در دسترس داشته باشید، بعدا می توانید یادداشت های خود را بررسی کنید. هنگامی که فکر یا اندیشه ای به ذهن شما می رسد، اگر آن را یادداشت نکنید و از خاطرتان برود ممکن است برای همیشه آنرا فراموش کنید.

موعد مقرر

از آنجائی که بسیاری از افراد خلاق اگر تحت فشار باشند بهتر کار می کنند تعیین ضرب الاجل (مهلت مقرر) برای خلق راه کارهای مختلف و برانگیختن کار خلاق بی نهایت موثر است. تعیین مهلت، فشار و فعالیت نیمکره راست مغز را افزایش می دهد.

انواع خلاقیت و حل مسئله-موعد مقرر

خواب و رویا

درست قبل از خوابیدن، معقولانه، خیلی سخت، با انرژی و مستمر و طولانی درباره مسئله فکر کنید، سپس مسئله را از ذهنتان خارج کرده و به خواب بروید، در این هنگام ضمیر نیمه آگاهتان (ناخودآگاه) (برای خواندن مقاله چگونه از نیروی ناخودآگاه خود بهره بگیرید؟ اینجا کلیک کنید) به کار خود ادامه داده و به حل مسئله می پردازد، هنگامی که از خواب بیدار می شوید با شگفتی متوجه می شوید راه کارهای جالب به ذهنتان رسیده است.

توماس ادیسون… اغلب از دوره های کوتاه خواب برای پرورش ایده هایش استفاده می کرد.

فردریک اگوست کلکول… نیز مفهوم مولکول بنزن را در حالت خواب کشف کرد.

و…


مقاله قبلی سایت تخصصم اینه را می توانید اینجا بخوانید

همچنین شما دوست عزیز و متخصص نیز می توانید مقالات خود را با اسم خودتون (شرکت، اشخاص و مخترعان) به همراه تبلیغ تخصص، محصولات و خدمات خود در آخر آن در سایت تخصصم اینه به رایگان منتشر نمایید. البته به شرطی که مقاله کپی از سایت های دیگر و حتی خودتون نباشد. مقالات تا همیشه در سایت خواهند ماند.

اینجا کلیک کنید تا شرایط نوشتن و فرستادن مقاله را مشاهده نمایید.

برای تبلیغ خدمات و محصولات تخفیفدار خود در صفحه اول سایت با حداقل هزینه(15000 تومان با لینک فالو به سایت) اقدام نمایید(از اینجا بیشتر مطالعه کنید).

در فرم زیر نیز می توانید ایمیل خود را برای دریافت آخرین مقاله های سایت وارد نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.