تکنیک‌ها و اصول در دست گرفتن مداد برای طراحی

تکنیک‌ها و اصول در دست گرفتن مداد برای طراحی زیاد است و بیش از یک راه برای نگه داشتن مداد وجود دارد، به خصوص وقتی صحبت از هنری ظریف مانند طراحی باشد.

اکثر هنرمندان از چند روش مثل نوشتن یک نامه، کشیدن خطوط طولانی و…که از انتها یا وسط مداد گرفته می‌شود استفاده می‌کنند.

بر کسی پوشیده نیست که روشی که مداد طراحی خود را در دست می‌گیرید بر روی اثری که روی سطح طراحی ایجاد می‌کنید تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

مثلا برای تناسبات در طراحی مخصوصا تناسبات بدن انسان در طراحی اگر نحوه گرفتن درست مداد را بلد باشید، بهترین کیفیت کار را در زمان کوتاهی انجام می دهید.

با نگه داشتن مداد به روشی یکسان، آن هم برای همیشه در تمام طراحی‌ها و نقاشی‌های ( خرید تابلو نقاشی رنگ روغن ) خود ممکن است خود را محدود کنید.

اما شما با توجه به سابقه فعالیت هنری و تجربه انواع طراحی آزاد هستید که انواع مختلف روش‌ها را بررسی کنید تا سبک خود را به عنوان تکنیکی منحصر بفرد در آورید که این مورد نیز به مرور زمان و با افزایش تجربه امکان پذیر خواهد شد.

اسکچ زنی یا اسکیس (sketching) و طراحی (drawing) شبیه به هم هستند، ولی در عین حال متفاوت می‌باشند.

اسکچ زنی (sketching) ممکن است به منظور مشاهده و ثبت سریع موضوع، برنامه ریزی طراحی و توسعه مهارت طراحی سریع و آزاد باشد، ولی هدف طراحی (drawing) ساخت یک اثر هنری تمام شده است.

تکنیک‌ها و اصول در دست گرفتن مداد برای طراحی

جهت آشنایی کامل با اسکچ و انواع آن روی طراحی اسکچ یا نقاشی اسکچ کلیک کنید و مقاله را کامل مطالعه کنید.

در ادامه به تکنیک‌ها و اصول گرفتن و ضربه‌های مداد و نگه داشتن آن در طراحی می پردازیم که عبارتند از:

  1. نگه داشتن پایه یا سنتی مداد در طراحی (Basic Tripod Grip): این روش زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید ضربات کوتاه را با دقت انجام دهید.
  2. در دست گرفتن مداد به حالت سه پایه بلند برای طراحی (Extended Tripod Grip): این روش زمانی استفاده می‌شود که حرکت طولانی‌تری و خط آزاد و کنترل‌شده انجام می‌دهید
  3. در دست گرفتن مداد از بالا برای طراحی (Overhand Grip): برای سایه زدن استفاده می‌شود و هر ضربه پهن و دقت کمتری خواهد داشت.
  4. در دست گرفتن مداد از پایین برای طراحی (Underhand Grip): این روش دارای ضربات شل و آزادانه است و عمدتا برای ایجاد بافت مداد استفاده می‌شود.
  5. در دست گرفتن مداد مثل چوب طبل برای طراحی (The Drumstick Grip): برای طراحی آزادتر این شیوه مناسب است.
  6. در دست گرفتن مداد مثل قلموی مورد استفاده در کارهای رنگ و روغن و… (The Paint Brush Grip): این نوع در دست گرفتن مداد برای طراحی جهت ایجاد علائم اثری سبک و ظریف مناسب است.

منظور از تکنیک‌ها و اصول در دست گرفتن مداد برای طراحی چیست؟

نحوه گرفتن مداد بر کیفیت خطوط هنگام طراحی و اسکیس زنی تاثیر می‌گذارد و خطوط مختلفی را از نوع محکم و کنترل شده تا شل و طرح دار به صورت کج و معوج ایجاد می‌کند و بر کیفیت اثر هنری تاثیر دارد.

علاوه بر این، زاویه مداد می‌تواند بر عرض خطوط طراحی تاثیر می گذارد.

در حالت عمودی، مداد خطوط باریکی ایجاد می‌کند، در حالی که مدادی که در زاویه کم نگه داشته می‌شود، خطوط پهن‌تری ایجاد می‌کند که مقدار بیشتری از مداد در تماس با سطح کاغذ بوده و مطمئنا خطوط نیز پهن‌تر خواهد بود.

بسته به نحوه اسکیس زنی و طراحی، ممکن است مداد را متفاوت در دست بگیرید.

همه هنرمندان باید بدانند که تنوع یک عامل مهم در طراحی‌ها و نقاشی‌های ما به واسطه خلق اثر هنری است.

تنوع، یکی از هشت اصل هنر است که باعث ایجاد علاقه در طراحی‌های ما می‌شود.

یعنی ما را در کاوش و جستجو روی صفحه‌ای که اثر هنری را در آن خلق می‌کنیم نگه می‌دارد و بینندگان ما را بیشتر درگیر آنچه تولید می‌کنیم به عنوان یک اثر هنری می‌کند.

افلاطون مثل نحوه گرفتن مداد در دست، حتی به اهمیت تنوع در ترکیب (composition) هنری اذعان داشت.

مقاله مرتبط:  اسکچ در هنر یعنی چه (اسکیس چیست) + انواع و نمونه تصاویر

با در دست گرفتن مداد به روش‌های مختلف، می‌توانیم در نقاشی‌های خود نیز مثل طراحی تنوع ایجاد کنیم.

با این حال، نحوه نگه داشتن مداد منجر به کشف راه‌های جدیدی برای ما می‌شود و طراحی ما را گسترش می‌دهد.

هنگام طراحی اسکیس برای گرم کردن، مداد را آزاد با کف دست برای کشیدن راحت خطوط و انتخاب کنید.

برای کار با روی خطوط دقیق‌تر و کنترل شده تر، حالت نوشتن را انتخاب کنید تا کار و خطوط مناسب برای نوع کار در بیایند.

تفاوت بین در دست گرفتن مداد هنگام طراحی و نوشتن چیست؟

تفاوت زیادی بین در دست گرفتن مداد هنگام طراحی و هنگام نوشتن وجود دارد.

هر چه زودتر این مورد را متوجه شوید و آن را تغییر دهید به شما کمک می‌کند تا به طور قابل توجهی طراحی خود را بهبود بخشید.

مثلا هنگام نوشتن، فاصله اثری که باید روی کاغذ نوشته شود، کم است، بنابراین مداد را نزدیک به نوک می‌گیرید و کنترل مطلق خواهید داشت.

هنگام طراحی فرق می‌کند و باید ناحیه وسیع‌تری را روی کاغذ پوشش داده و احلطه کامل روی اثر هنری خود داشته باشید و دست شما باید آزادانه حرکت کند که در دست گرفتن درست‌تر مداد نسبت به موقعیت‌های کاری مختلف روی اثر هنری متفاوت خواهد بود.

هنگام طراحی مداد را چگونه در دست بگیریم؟

نحوه در دست گرفتن مداد هنگام طراحی و نقاشی بستگی به چیزی دارد که می‌خواهید بکشید.

طراحی یک اصطلاح گسترده است که موارد زیادی مانند ایجاد خطوط با مداد، سایه‌های مداد، ایجاد تونالیته‌های خاکستری، عمق و… را پوشش می‌دهد و همه چیز به آنچه می‌خواهید بکشید بستگی دارد.

روش‌های زیادی برای نگه داشتن مداد گفته شده است که دلیل اصلی آن نیز اهمیت راحتی در کار می‌باشد.

یکی دیگر از موارد مهم در هنگام گرفتن مداد حرکت انگشت، مچ و دست است.

این حرکات اعضای بدن شما و نحوه نگه داشتن مداد، کیفیت طراحی و نقاشی شما را بهبود می‌بخشد.

دقت چیزی است که می‌خواهید اجرا کنید و نوع بافت است که چگونگی در دست گرفتن مداد را تعیین می‌کند.

روش‌های مختلف به شما گزینه‌ها و تنوعی برای طراحی شما می‌دهد، که باعث کارآمدی و صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود.

اگر آنچه را که در ادامه می‌گوییم را احساس کنید، آزمایش کنید و آن‌ها را تمرین کنید، متوجه خواهید شد که تا الان چه اشتباهاتی داشته‌اید.

انواع روش‌های در دست گرفتن مداد هنگام طراحی

نگه داشتن پایه یا سنتی مداد در طراحی

نگه داشتن پایه یا سنتی مداد در طراحی

نگه داشتن سنتی (Traditional)، روش گرفتن سه پایه (Basic Tripod Grip) یا نگه داشتن پایه (Basic Grip) همان چیزی است که عنوان نشان می‌دهد.

این حالت روشی است که بیشتر ما از زمانی که شروع به یادگیری نوشتن کردیم یاد گرفته‌ایم چگونه مداد را در دست بگیریم.

برای بسیاری از افراد، این تنها روشی است که برای نقاشی و طراحی استفاده می‌شود.

گرفتن یک مداد به روشی که بیشتر با این روش آشنا هستیم طبیعی است.

اما استفاده از این این نوع گیرش در دست، تنها کاری را که می‌توانیم با نقاشی‌های خود انجام دهیم، ما را محدود می‌کند.

در این حالت نوک مداد چیزی است که با سطح تماس پیدا می‌کند و کنترل بسیار زیادی با این نوع در دست گرفتن مداد برای طراحی وجود دارد که آن را برای جزئیات عالی می‌کند.

در این روش، انگشت شست و سبابه مداد را نگه می‌دارند، مداد روی انگشت وسط قرار می‌گیرد و مچ‌ها برای ایجاد اثر حرکت می‌کنند.

از آنجایی که از سه انگشت استفاده می‌شود، به آن روش گرفتن سه پایه نیز می‌گویند.

هنگام استفاده از این روش دست خود را روی سطح کاغذ قرار می‌دهید که حرکت مداد را محدود به حرکت مچ می‌کند و در نتیجه طول ضربات را محدود می‌کند.

نگه داشتن مداد به شکل پایه برای ایجاد خطوط کوتاه، اشکال کوچک، پیچیده و سایر جزئیات بسیار مناسب است.

نحوه نگه داشتن دست در طراحی برای کارهای بزرگتر از شعاع مفصل مچ دست

دست خود را شل بچرخانید و محور مداد را در فضایی که دو انگشت اول به هم می‌رسند برسانید.

به طور خاص، مداد باید بین انگشت اشاره و لبه داخلی انگشت وسط شما قرار گیرد.

دقت کنید که نوک مداد به سمت پایین باشد.

در نگه داشتن پایه یا استاندارد، نوک مداد باید تقریبا 1-2 اینچ (2.5 الی 5.1 سانتی متر) زیر دست شما کشیده شود.

طراحی نیاز به ثبات و دقت بسیار دارد، به همین دلیل، بهتر است از دست مسلط خود برای این کار همیشه استفاده کنید.

همچنین می‌توانید مثل حالت نوشتن، انگشتان خود را به نوک مداد اگر برایتان راحت‌تر است نگه دارید.

از آنجایی که این همان حالت است که اکثر مردم در اولین یادگیری نوشتن از آن استفاده می‌کنند، نوع نگه داشتن به حالت نوشتن نیز شناخته می‌شود.

مقاله مرتبط:  تفاوت خلاقیت و نوآوری و تفاوت اختراع و نوآوری چیست

فشار دادن بیش از حد مداد کنترل آن را سخت‌تر می‌کند و می‌تواند باعث شود خطوط شما ناهموار و موج دار دیده شوند.

اگر مچ دست خود را روی سطح طراحی رها کنید، به احتمال زیاد خطوط خود را به طور غیرارادی منحنی طراحی می‌کنید زیرا فضای لازم برای مانور مداد را ندارید.

اگر طرحی که می‌خواهید بکشید بزرگتر از شعاع مفصل مچ دست می‌باشد، می‌توانید به سادگی با برداشتن مچ دست از روی کار و انتقال مفصل به آرنج دست، از این مشکل رایج جلوگیری کنید.

در غیر این صورت، اجازه دهید مچ دست روی سطح طراحی بماند تا راحت‌تر کار خود را ادامه دهید.

زمانی است که در حال سایه زدن برای قسمت‌های کوچکی هستید که نیازی به حرکت نوک مداد بیش از 1 اینچ (2.5 سانتی‌متر) نیست، همان مچ دست کافی خواهد بود تا تسلط بیشتری روی کار خود داشته باشید.

مزایای استفاده از روش پایه چیست؟

  • این روش در هنگام انجام طراحی‌های دقیق و زمانی که می‌خواهید خطوط ریز یا ضربه‌ای داشته باشید استفاده می‌شود.
  • نوک مداد باید تیز باشد و کمتر از 2 اینچ زیر دست شما باشد.
  • زاویه مداد بین 50 تا 90 درجه است.
  • بسته به کیفیت نوع بافت و خطی که نیاز دارید، مداد ممکن است روی کاغذ، سخت یا نرم فشار داده شود.
  • یک هنرمند از این روش برای طراحی یا هنگام انجام برخی از تصاویر دقیق مانند کشیدن مو یا خطوط نازک استفاده می‌کند.
  • این روش را می‌توان هنگام انجام طراحی هنری doodle نیز استفاده کرد. زیرا دارای ضربه‌های دقیق و چندگانه هستند.
  • این روش هنگام طراحی برای یک کتاب مثل طرح یا آثار هنری مینیاتوری استفاده می‌شود.
  • بسیاری از ما هنرمندان از این روش ضروری و حیاتی استفاده می‌کنیم، اما توصیه می‌کنم برای بهبود آثار هنری خود بر حرکات مچ دست تسلط داشته باشید.

در دست گرفتن سه پایه بلند (Extended Tripod Grip)

در دست گرفتن مداد به حالت سه پایه بلند برای طراحی

این روش توسط هنرمندان حرفه‌ای استفاده می‌شود که آزادانه طرح‌های خود را روی کاغذ می‌کشند.

این نوع نیز مانند روش گرفتن سه پایه است. تنها تفاوت این است که دست بین دو تا چهار اینچ از نوک مداد فاصله خواهد داشت.

زاویه مداد از سطح اثر هنری شما بین 30 درجه تا 50 درجه زاویه خواهد بود.

انگشت شست مداد و انگشت اشاره را نگه می‌دارد و مداد روی انگشت وسط قرار می‌گیرد.

در این روش ممکن است مچ دست روی کاغذ قرار بگیرد یا نباشد و آزادانه حرکت کند.

از آنجایی که این روش مانند روش گرفتن پایه یا سه پایه است، ممکن است این روش را بدون مقاومت زیاد به راحتی بعد از تمرین‌های مداوم اجرا کنید.

مزایای استفاده از روش سه پایه بلند چیست؟

  • از آنجایی که نوک مداد از انگشت دور است، می‌توانید به سرعت مچ دست خود را حرکت دهید که به شما کمک می‌کند خطوط بلند یا منحنی‌های صافی بکشید.
  • با استفاده از این روش از لکه دار شدن کاغذ توسط دست خودداری می‌کنید.
  • در حین استفاده از این روش، باید حرکات سبک با فشار کم بکشید و از روش لایه لایه آهسته استفاده کنید.

در دست گرفتن مداد از بالا (Overhand Grip)

در دست گرفتن مداد از بالا برای طراحی

همانطور که از نام آن مشخص است، با این روش، شما دست خود را روی مداد خود می‌گیرید و این روش در بین هنرمندان بسیار محبوب است.

در دست گرفتن از نوک بالای سر مداد برای فشار بیشتر و اعمال فشار بر روی سطح کار استفاده می‌شود.

باید از انگشت شست و دیگر انگشتان برای نگه داشتن مداد و از کل مچ دست خود برای حرکت دادن مداد استفاده کنید.

وسط مداد بین انگشت وسط و شست نگه داشته می‌شود در حالی که به نوک مداد فشار وارد می‌شود.

مداد تقریبا به موازات سطح طراحی قرار می‌گیرد.

این نوع در دست گرفتن برای پرکردن سریع نواحی بزرگ از محیط طراحی و نقاشی عالی است.

همچنین این نوع گرفتن شما را مجبور به استفاده از شانه در فرآیند طراحی می‌کند.

در این روش می‌توانید از نوک و کناره مداد برای طراحی‌های خود استفاده کنید.

با این روش هنگام استفاده از کناره مداد، می‌توانید یک ناحیه بزرگ را برای کار پوشش دهید.

مثال‌هایی که برای طراحی از این روش استفاده می‌شود عبارتند از:

طراحی فیگور (طراحی حالت) یا ترسیم ژست، برای کارهایی که نیاز به ضربات طولانی حین کار دارد و منحنی‌های آزاد نیاز است، مناسب می‌باشد.

این روش برای طراحی و نقاشی‌های آزادانه کمک خواهد کرد. روش در دست گرفتن مداد از بالا از بهترین روش‌ها برای طراحی است.

در دست گرفتن مداد از پایین (Underhand Grip)

در دست گرفتن مداد از پایین برای طراحی

با پیروی از این روش می‌توانید با تمام دست و نه با انگشت یا مچ دست به راحتی هر طرحی را بکشید.

این روش به شما آزادی کامل می‌دهد تا دست خود را روی کاغذ بزرگتر حرکت دهید.

مقاله مرتبط:  انواع هنر ها

مداد را در بالا با انگشت شست و در پایین با انگشت اشاره خود که توسط سه انگشت باقی مانده پشتیبانی می‌شود نگه دارید.

با استفاده از این روش، می‌توانید نقاشی‌های ژست و فیگور یا نقاشی برای مقاصد عادی یا تند مثل اسکچ زندن بکشید.

اگر در این نوع مداد نگه داشتن تازه کار هستید، کمی سخت خواهد بود، اما با تمرین، مطمئنا این روش را دوست خواهید داشت.

یک هنرمند هنگام استفاده از این روش مداد خود را کمتر از 20 درجه نسبت به کاغذ نگه می‌دارد.

نوک مداد هم باید کمی بلندتر تراش شده باشد و وقتی کج نگه داشته شود، سایه خوبی روی طرح بیاندازد.

در حالت کلی تفاوت زیادی بین روش گرفتن از روی دست (Overhand Grip) و روش گرفتن از زیر دست (Underhand Grip) وجود ندارد.

می توانید خطوط صاف و بلند و منحنی‌های صافی را با این روش بکشید و با تمرین حتی می‌توانید یک دایره مناسب یا هر چیزی از این قبیل بکشید.

در دست گرفتن مداد مثل چوب طبل برای طراحی (The Drumstick Grip)

در دست گرفتن مداد مثل چوب طبل برای طراحی

این نوع در دست گرفتن مداد، مورد علاقه خیلی از هنرمندان است.

چرا که طراحی بهتر و آزادتر را این شیوه در دست گرفتن تشویق می‌کند.

درامرها این نوع گیرش و در دست گرفتن را برای زدن ساز خود دارند.

در این حالت مداد بین انگشت سبابه و شست آزاد قرار می‌گیرد، در حالی که انگشتان دیگر برای تثبیت مداد عمل می‌کنند.

نگه داشتن مداد به این صورت باعث می‌شود که در طراحی با زغال یا مداد رنگی نیز راحت‌تر باشید.

این نوع در دست گرفتن مدا شما را مجبور می‌کند به جای مچ دست، با آرنج یا شانه خود طراحی و نقاشی کنید و این کار برای طراحی آزاد شما ضروری است که در واقع منجر به طراحی بهتر می‌شود.

مخصوصا برای طراحی‌ها و نقاشی‌های بزرگ، حتی مثل خوشنویسی با قلم بزرگ خوشنویسی برای خلق آثار تابلو نقره نیز این روش یکی از بهترین‌ها است.

همچنین می‌توانید با استفاده از این مدل در دست گرفتن مداد، بیشترین تنوع را در کار خود ایجاد کنید.

در دست گرفتن مثل قلموی مورد استفاده در کارهای رنگ و روغن و… (The Paint Brush Grip)

در دست گرفتن مداد برای طراحی مثل قلموی مورد استفاده در کارهای رنگ و روغن و...

با دست گرفتن مداد مثل قلموی نقاشی‌های رنگی، مداد به صورت عمودی نگه داشته شده و پشت مداد روی چین بین انگشت اشاره و ابتدای شست قرار می‌گیرد.

این نوع در دست گرفتن مداد برای طراحی جهت ایجاد علائم اثری سبک و ظریف مناسب است.

همچنین برای زمانی که در حال مقایسه بصری روی سطح و چیدمان ترکیب هستید عالی است.

به طور کلی در این حالت، نوک مداد چیزی است که با سطح طراحی تماس برقرار می‌کند.

نتیجه گیر و جمع بندی

نظریه‌ها در مورد اینکه چگونه یک هنرمند باید مداد را در دست بگیرد، فراوان است.

تلاش برای مجبور کردن خود به استفاده از روش‌های من درآوردی، یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید برای نقاشی‌ها و طراحی‌های هنری خود انجام دهید.

این فقط استرس ایجاد می‌کند و جریان طبیعی خطوط طراحی شما را بر هم می‌زند.

یادگیری نحوه در دست گرفتن مداد مخصوصا برای هنرمندان تازه کار ارزشی دوچندان دارد. چرا که خشت اول را‌‌گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌ر‌ود دیوار کج.

نوع در دست گرفتن مداد برای طراحی دستی و زیر دستی‌هایی که استفاده می‌کنید نیز برای طراحی سریع و سایه‌زنی فرق کرده و عالی هستند.

هنگامی که تمام روش‌های فوق را در نظر گرفته و تمرین کردید، باید از روش‌های مناسب خود استفاده کنید.

مثلا برای کشیدن مژه یا ابرو، باید از روش گرفتن سه پایه استفاده کنید.

اگر طراحی فیگور انجام می‌دهید، باید از روش گرفتن مداد از روی دست (Overhand Grip) و روش گرفتن از زیر دست (Underhand Grip) استفاده کنید.

در صورت استفاده مناسب از این روش‌ها، فرآیند ترسیم و طراحی را بهینه کرده و در زمان صرفه‌جویی می‌کنند.

در حالت کلی سه حالت زیر را به یاد بسپارید می توانید همان 6 حالت بالا را که شمرده شدند را نیز پیاده کنید و با تمرین روش خود را پیدا کنید.

در دست گرفتن آزاد مداد

  • مداد را از نوک انگشتان یا نزدیک‌تر به کف دست بگیرید.
  • با نزدیک‌تر کردن مداد به نقطه مورد نظر، می‌توان خط‌های کنترل‌شده‌تری ایجاد کرد.
  • به دلیل زاویه کم مداد، رسم خطوط پهن و عریض امکان پذیر است.

قرار گرفتن مداد در کف دست

  • انتهای مداد برای این گرفتن در کف دست قرار می‌گیرد.
  • خطوط عریض به دلیل زاویه کم مداد در برابر سطح کاغذ امکان پذیر خواهد شد.

قرار گرفتن مداد در دست مثل حالت نوشتن

  • مداد را طوری نگه دارید که انگار می‌خواهید چیزی را با آن بنویسید.
  • نزدیک‌تر کردن نوک مداد به انگشتان، ضربات خطوط کنترل‌شده‌تری امکان‌پذیر است.
  • از آنجایی که زاویه مداد قائم است، فقط نوک مداد با کاغذ در تماس است که باعث ایجاد خطوط باریک می‌شود.

منابع:

BOOK: Drawing People for the Absolute Beginner – Mark and Mary Willenbrink
www.thesprucecrafts.com/learn-how-to-hold-a-pencil-1123296
thevirtualinstructor.com/blog/how-to-hold-a-pencil-for-drawing-grips
www.wikihow.com/Hold-a-Pencil-for-Drawing
madhansar.com/drawing/pencil-drawing/how-to-hold-a-pencil-when-drawing/


مقاله تخصصی قبلی سایت آگهی تخصصم اینه – در زمینه فنی و مهندسیمهندسی مکانیک (مقاله ماشین چیست ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

5/5 - (3 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

“18 اردیبهشت 1402” 5:52 ب.ظ