تفاوت خلاقیت و نوآوری و تفاوت اختراع و نوآوری چیست

تفاوت خلاقیت و نوآوری از آن جهت اهمیت دارد که خیلی وقت ها در بیشتر جاها این دو کلمه مشابه هم و به جای هم استفاده می شوند.

در این بین باید تفاوت اختراع و نوآوری را نیز بدایم.

اختراع یا invention طراحی، طرح ریزی و… برای ساخت محصولی سات که قبلا نبود و با ایده های مختلف به یک محصول تبدیل شده است.
و

نوآوری یا innovation نیز بحث عرضه محصول در بازار با ویژگی های متفاوت و نوآورانه مطابق نیاز بازار می باشد که در ادامه همه موارد را کامل بررسی خواهیم کرد.

اگر انواع هوش و این که شما در کدام دسته هوشی قرار می گیرید را نمی دانید، مقاله انواع هوش را با کلیک روی آن اول مطالعه کنید و سپس این مقاله را مطالعه کنید.

همچنین اگر تفاوت آی کیو و ای کیو (IQ و EQ) را نیز نمی دانید می توانید روی تفاوت آی کیو و ای کیو (IQ و EQ) کلیک کنید و این مقاله را نیز مطالعه کنید تا بدانید ضریب هوشی و هوش اجتماعی به چه شکل محاسبه می شود.

تفاوت خلاقیت و نوآوری و تفاوت اختراع و نوآوری چیست

تعریف خلاقیت و نوآوری

خلاقیت یا آفرینشگری از واژه creativity و به معنای خلق کردن است و در اصطلاح به معنای پدید آوردن چیزی از چیز دیگر به گونه ای منحصر به فرد است.

به عبارت دیگر خلاقیت به معنی کم یا زیاد کردن یک پدیده و تغییر شکل و یا ترکیب کردن آن با سایر پديده ها، اشیاء و چیزها است.

لذا خلاقیت به معنای خلق کردن چیزی تازه و منحصر به فرد است که به گونه ای مناسب و مفید باشد و موجب حل یک مساله، سوال یا نیاز علمی، صنعتی، اجتماعی و مانند آن باشد.

پس متوجه شدیم که در خلاقیت اطلاعات جدید به دست می آید ولی در نوآوری آن اطلاعات به صورت های گوناگون در بازار عرضه می شود.

تفاوت اختراع و نوآوری چیست (نوآوری و اختراع چیست)

  • اختراع پدیده مفهومی جدید برای ساخت انواع ماشین آلات صنعتی یا دستگاه یا روشی است که قبلا هرگز تولید نشده است. ولی نوآوری به عنوان اولین بار است که در یک محصول یا مفهوم فرآیند عملی می شود.
  • اختراع با ایجاد یک محصول مدرن ارتباط دارد. از سوی دیگر، نوآوری مستلزم افزودن مزایا به محصول فعلی یا انتقال به آن است.
  • اختراع مستلزم ارائه یک مفهوم جدید و نشان دادن نحوه عملکرد آن در تئوری است. در مقابل نوآوری، بیشتر در مورد به کار بردن آخرین مفهوم در عمل است.
  • اختراع به دانش علمی نیاز دارد. اما نوآوری به طیف متنوعی از مهارت های ارتباطی، فناوری و استراتژیک نیاز دارد.
  • در اختراع، وقتی یک فیزیکدان ایده جدیدی دارد، چیزی را اختراع می کند. در مقابل، نوآوری زمانی رخ می دهد که نیاز به یک محصول جدید یا بهبود محصول فعلی شناسایی شود.
  • برای اختراع، یک ماده یا روش واحد موضوع اختراع است. از سوی دیگر، نوآوری به ترکیب کالاها و خدمات مختلف مربوط می شود. اگرچه این اختراع به بخش تحقیق و توسعه سازمان محدود می شود. فرهنگ نوآوری در سازمان فراگیر است.

تعریف خلاقیت از دیدگاه های مختلف

  • البرشت (۱۹۸۷): خلاقیت و نوآوری و وجه تمایز آنان را به این صورت مطرح کرده است که خلاقیت یک فعالیت ذهنی و عقلانی برای به وجود آوردن اندیشه ی جدید و بدیع است.
  • استیفن رابینز (۱۹۹۱): خلاقیت را به معنای توانایی ترکیب اندیشه ها و نظرات در یک روش منحصر به فرد با ایجاد پیوستگی بین آنان بیان می کند. او نوآوری را به معنای فرآیند اخذ اندیشه خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمات و روش های جدید عملیات می داند.
  • جامع ترین تعریف خلاقیت توسط گیلفورد، دانشمند آمریکایی، عرضه شده است. او خلاقیت را با تفکر واگرا (دست یافتن به رهیافت های جدید برای مسایل) در مقابل تفکر همگرا (دست یافتن به پاسخ) مترادف دانسته است.

تفاوت خلاقیت و نوآوری

خلاقیت عبارتست از به کار گیری توانائی های ذهنی برای ایجاد یک فکر و اندیشه نو و نوآوری عبارتست از عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو ناشی از خلاقیت. به عبارت دیگر در خلاقیت اطلاعات جدید به دست می آید و در نوآوری آن اطلاعات به صورت های گوناگون در بازار عرضه می شود.

دیدگاه سازمانی و مدیریتی در مورد تفاوت خلاقیت و نوآوری

 روانشناسان به خلاقیت که بیشتر یک مفهوم فردی است اهمیت بیشتری می دهند و آن را عام و شامل نوآوری نیز می دانند و برعکس جامعه شناسان و محققان صنعتی برای نوآوری که بیشتر یک مفهوم گروهی و اجتماعی است اهمیت بیشتری قائل شده و آن را عام و خلاقیت را یکی از مراحل نوآوری تلقی می کنند.

مقاله مرتبط:  خصوصیات رنگ ها و تاثیر رنگ ها بر انسان (روانشناسی رنگها)

برای مثال یکی از نویسندگان اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد، در صورتی که نوآوری به کاربرد آن می پردازد. پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایندهایی است که نهایتا موجب بهبود خدمات به مشتری، کاهش هزینه و یا ایجاد درآمدهای جدید برای سازمان می گردد. وی فرمول و رابطه زیر را نتیجه می گیرد

مقاله مرتبط:  تناسبات در طراحی فیگور (اصول اولیه آناتومی در طراحی فیگور زن و مرد)

بهره برداری + اختراع + تصور = نوآوری

تصور و بهره برداری در رابطه بالا چیست؟

تصور به ایده ای اشاره دارد که ممکن است با توجه به یک چارچوب مرجع مثلا فرد، قسمت، سازمان با مجموعه دانش موجود جدید باشد و اختراع  به هر نوع ایده جدیدی که به واقعیت تبدیل شده اشاره دارد و واژه بهره برداری حداکثر استفاده از یک اختراع را نشان می دهد و بنابراین “تصور”، “اختراع” و “بهره برداری” همه از اجزاء نوآوری هستند.

بر این اساس برای بیان تفاوت خلاقیت و نوآوری از دیدگاه متخصصان مدیریت، آنها نوآوری را مترادف با ابداع می دانند و معتقدند نوآوری فرآیند پایانی خلاقیت و به عبارتی جلوه و نمود بیرونی آن می باشد که به صورت یک محصول یا تولید بدیع و تازه آشکار می شود.

نوآوری شامل چه چیزهایی است؟

بعضی افراد بر این باورند که خلاقیت ذاتی است، برخی دیگر باور دارند که با آموزش هرکس می تواند خلاق شود، در دیدگاه دوم خلاقیت را می توان فرایندی چهار مرحله ای دید مرکب از ادراک، پرورش، الهام و نوآوری، ادراک یعنی نحوه دیدن چیزها. خلاق بودن یعنی چیزها را از زاویه ای منحصر به فرد دیدن، به عبارتی یک کارمند ممکن است راه حل های یک مسئله را طوری ببیند که دیگران نمی توانند آن طور ببینند.

رفتن از ادراک به حقیقت به هر حال فورا اتفاق نمی افتد. در عوض انديشه ها از فرایند پرورش میگذرند. بعضی اوقات کارکنان نیاز دارند که در مورد اندیشه های خود تعمق کنند. این به معنای فعالیت نکردن نیست بلکه در این مرحله کارکنان باید داده های انبوهی را که ذخیره، بازیابی، مطالعه و دوباره شکل دهی کرده اند در نهایت در قالب چیزی جدید بریزند. گذشت سالیان برای طی این مرحله امری طبیعی است.

الهام در خلاقیت

در فرایند خلاقیت الهام آن لحظه ای است که تمامی تلاش های قبلی شما به طور موفقیت آمیز به ثمر می رسند. گرچه الهام به شعف می انجامد اما کار خلاقیت تمام نشده است.

خلاقیت نیاز به تلاشی نوآور دارد. نوآوری یعنی گرفتن آن الهام و تبدیل آن به تولیدی مفید خدمت یا روش انجام چیزی. این گفته را به ادیسون نسبت می دهند که «خلاقیت یعنی یک درصد الهام و ۹۹ درصد عرق ریختن» به عبارتی ۹۹ درصد نوآوری را آزمودن، ارزشیابی کردن و باز آزمودن آن چیزهایی تشکیل می دهد که توسط الهام دریافت شده است. معمولا در این مرحله است که یک فرد دیگران را بیشتر مطلع و درگیر آن چیزی می کند که روی آن کار کرده است.

تعریف تفکر واگرا و همگرا

افرادی که تفکر واگرا دارند در فکر و عمل خود با دیگران تفاوت دارند و از عرف و عادت دور می شوند و روش های خلاق و جدید را به کار می برند. برعکس، کسانی که از این خصوصیات برخوردار نیستند. تفکر همگرا دارند و در فکر و عمل خود از عرف و عادت پیروی می کنند. پس تفکر واگرا یعنی دور شدن از یک نقطه ی مشترک که همان رسم وسنت و عرف اجتماع است و تفکر همگرا یعنی نزدیک شدن به آن نقطه.

مقاله مرتبط:  طراحی حالت چیست؟ طراحی فیگور (figure drawing) یا طراحی ژست بدن (Gestural drawing)

پس خلاقیت، فعالیتی فکری و در عین حال مبتنی بر اطلاعات است. اگر تفکر را عامل یا جریان اصلی خلاقیت بدانیم، اطلاعات نیز ماده اولیه یا انسانی آن محسوب می شود.

از دیدگاه سازمانی صاحب نظران و اندیشمندان هر یک معنایی را برای خلاقیت و نوآوری ذکر کرده اند که می توان مجموعه آن نظرات را به صورت سه دیدگاه جمع بندی نمود:

از نظر روان شناختی

دیدگاهی که خلاقیت و نوآوری را بیشتر یک امر روان شناختی و مربوط به میزان هوش و استعدادهای فردی تلقی نموده است. بنابراین به عنوان یک مثال، در سازمان استفاده از امکانات آموزشی و سیستم پاداش و تقویت کننده های مثبت را برای پرورش استعدادها و خلاقیت افراد باهوش و با استعداد توصیه می نماید.

از نظر اجتماعی

دیدگاه اجتماعی خلاقیت و نوآوری سازمانی را بیشتر امری جامعه شناختی و مربوط به فراهم آمدن محیط و زمینه مناسب جهت بروز استعدادها می داند. این نگرش غنى سازی امکانات و زمینه های لازم در سازمان را برای ایجاد و استمرار خلاقیت ها و نوآوری ها توصیه می نماید.

از نظر سیستمی

دیدگاه سیستمی ایجاد نوآوری ها و استمرار و فراگیری آنها در سازمان را یک امر سازمانی یعنی فراتر از عوامل فردی و فراهم آوردن صرف امکانات و زمینه های لازم تلقی کرده و معتقد است که باید با مجموعه و سیستمی از عوامل در سطح فردی و گروهی همراه با ساختارهای کارکردها و نقش های مرتبط به آن و نیز ارزش ها و باورهای خاصی سازمان فراهم آید تا بتوان خلاقیت ها و نوآوری ها را در سازمان به صورت مستمر و فراگیر در آورده و آن را به عنوان پیش فرضی اساسی برای بقاء و رشد نهادی نمود.


انتشار: 11 بهمن 1398

آپدیت: 3 آبان 1402


منابع:

mitidinnovation


مقاله تخصصی آموزشی قبلی سایت آگهی تخصصم اینه – در زمینه مهندسی مکانیک (مقاله ﺧﻄﺎﻫﺎی اﺗﻔﺎﻗﯽ وسایل اندازه گیری ) را می توانید با کلیک روی عنوان آن بخوانید.

جهت تولید محتوای تخصصی و مشاهده هزینه رپورتاژ آگهی (با بازنشر در حداقل 10 شبکه اجتماعی و وبلاگ مختلف سایت) در سایت آگهی تخصصم اینه روی هر کدام از عناوین نوشته شده کلیک نمایید.


برای دریافت مقالات بعدی سایت ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید.


اینستاگرام و تلگرام ایده، نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی ما هست

https://www.instagram.com/takhasosameine/

https://t.me/ineft

4.7/5 - (11 امتیاز)

توسط مدیر سایت و تولید محتوا

بنده ارشد مهندسی مکانیک و مدیر سایت هستم. با توجه به مشکلات عدیده ای که از عدم تخصص ناشی می شد، از سال 95 با این امید که متخصصین و تحصیلکرده های کشور بتوانند مشکلات مملکت رو حل کنند، سایت آگهی تخصصم اینه را استارت زدم. انشاءالله که هر کدام گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.